ترس از رابطه جنسی و 8 علل اصلی آن

بدون شک برقراری رابطه جنسی یکی از جنبه های مختلف زندگی مشترک است. اما ترس از رابطه جنسی و سکس در برخی از افراد می تواند تا حدود زیادی صمیمیت را از بین ببرد و باعث بروز مشکلاتی در روابط زناشویی گردد. چون ترس از رابطه جنسی یا همان ژنوفوبیا می تواند بر توانایی آنها برای لذت بردن از نزدیکی فیزیکی بدون در نظر گرفتن اصرار یا میل جنسی تأثیر بگذارد. ترس از رابطه جنسی از نظر بالینی به عنوان  ژنوفوبیا و یا کویتوفوبیا یا اروتوفوبیا نیز شناخته می شود. در صورت بروز این شرایط ممکن است فرد تمایلی به انجام انواع خاصی از رابطه جنسی یا هر گونه اعمال جنسی نداشته باشند.

اگرچه ژنوفوبیا در DSM-5 ذکر نشده است، اما در دسته اختلالات اضطرابی و انواع فوبیا ها قرار می گیرد. بروز دلهره و ترس در هنگام فعالیت جنسی تا حدودی می تواند طبیعی باشد اما ترس شدید از رابطه جنسی نیاز به درمان و مراجعه به سکسولوژی یا روانشناس متخصص در این زمینه دارد.

افراد مبتلا به ژنوفوبیا ممکن است در هنگام مواجهه با موقعیت جنسی یا فکر کردن به رابطه جنسی، حملات پانیک یا ترس را تجربه کنند که می تواند با بروز عوارضی همراه باشد. این در حالی است که ژنوفوبیا با تجویز دارو و گزینه های درمانی دیگر قابل کنترل است. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده شایع ترین علل و علائم ترس از رابطه جنسی یا سکس را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت راهکارهای درمانی آن را بیان کنیم.

ترس از رابطه جنسی یا سکس چه علائمی دارد؟

علائم هر گونه ترس و فوبیا می تواند از یک فرد به فرد دیگری متفاوت باشد. شایع ترین علائم ترس از داشتن سکس و فوبیای آن، عبارتند از:

  • بیخوابی
  • تنگی نفس
  • گریه کردن
  • تحریک پذیری
  • درد ناحیه تناسلی
  • افزایش ضربان قلب
  • حملات پانیک یا اضطراب
  • علائم فیزیکی مانند لرزش یا حالت تهوع
  • میل شدید به اجتناب از رابطه جنسی، روابط یا صمیمیت
  • ترس شدید از رابطه جنسی یا موضوعات مرتبط با جنسی

درد ناشی از رابطه جنسی چیزی بیش از یک درد ساده است و حتی در برخی شرایط می تواند باعث ترس یا وحشت شدید در هنگام تلاش برای صمیمیت جنسی شود. برای برخی افراد، حتی فکر کردن به رابطه جنسی می تواند منجر به درد شود. فوبیای دیگری نیز در ارتباط با ترس از رابطه جنسی وجود دارد که ممکن است همزمان با درد از سکس رخ دهند که عبارتند از:

  • هتروفوبیا: ترس از جنس مخالف
  • توکوفوبیا: ترس از بارداری یا زایمان
  • Nosophobia: ترس از ابتلا به یک بیماری یا ویروس
  • هافوفوبیا: ترس از لمس شدن و همچنین لمس دیگران
  • ژیمنوفوبیا: ترس از برهنگی (برهنه دیدن دیگران، برهنه دیده شدن یا هر دو)

همچنین ممکن است یک فرد از نزدیک شدن عاطفی با شخص دیگر ترس یا اضطراب کلی داشته باشد که همین وضعیت به نوبه خودش می تواند به ترس از صمیمیت جنسی تبدیل شود.

شایع ترین علل ژنوفوبیا چیست؟

ترس از رابطه جنسی و 8 علل اصلی آن || مرکز مشاوره همکده

ترس از داشتن رابطه جنسی می تواند علل مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

تجاوز جنسی

تجاوز جنسی می تواند آسیب زا باشد و اغلب علت اصلی بروز اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. افرادی که تجربه تلخ تجاوز جنسی داشته اند  ممکن است برای جلب اعتماد شریک زندگی خود مجبور شوند در حین رابطه جنسی تلاش کنند یا در حین صمیمیت فیزیکی دچار ترس و اضطراب شوند.

به گفته  انجمن روانشناسی آمریکا ، عوارض های ناشی از تجاوز جنسی در افراد مختلف، متفاوت هستند. برخی از افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند ممکن است بعد از آن برای مقابله با آسیب های احتمالی خودشان را بیشتر درگیر فعالیت های جنسی کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است برعکس علاقه خودشان را برای برقراری سکس از دست بدهند. اگرچه صحبت کردن در مورد تجاوز جنسی می تواند چالش برانگیز باشد، اما مشاوره آنلاین با یک روانشناس با تجربه در زمینه سکسولوژی و سکس تراپی می تواند از بروز عوارض احتمالی پیشگیری کند.

آسیب های دوران کودکی

تجربه هر گونه آسیب در دوران کودکی می تواند منجر به بروز ترس از رابطه جنسی در بزرگسالی شود. این آسیب ها ممکن است به دلیل آزار عاطفی، کلامی، جنسی، فیزیکی یا روانی باشد. سوء استفاده یا بی توجهی در دوران کودکی نیز می تواند منجر به اضطراب جنسی یا سکس هراسی شود.

تربیت دینی و ترس از رابطه جنسی

رابطه جنسی ممکن است در بسیاری از ادیان یک موضوع تابو و با برخی باور های غلط و نادرست همراه باشد. شاید شما به این باور بزرگ شده باشید که رابطه جنسی فقط باید برای تولید مثل باشد و نه لذت، ممکن است به سختی بتوانید در بزرگسالی این باور ها را تغییر دهید. حتی ممکن است در هنگام صمیمی شدن و برقراری روابط عاطفی با شریک زندگی خود دچار ترس زیاد شوید. اما در هر شرایط باید با وضعیت خود مقابله و آن را درمان کنید.

رابطه جنسی دردناک

ترس از رابطه جنسی و 8 علل اصلی آن || مرکز مشاوره همکده

احساس درد در طول رابطه جنسی (دیسپارونی) تا حدودی می تواند شایع باشد. با این حال، رابطه جنسی دردناک ممکن است یکی از علائم اصلی از بیماری های زمینه ای باشد. اگر به دلیل درد ناحیه تناسلی از رابطه جنسی ترس دارید، بهتر است برای درمان وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید. درد ناحیه تناسلی همچنین ممکن است در اثر تروما یا اختلالات سلامت روان مرتبط با سایر آسیب ها ایجاد شود.

واژینیسموس

واژینیسموس زمانی رخ می دهد که ماهیچه های واژن به طور غیرارادی در هنگام تلاش برای دخول واژینال منقبض می شوند. وضعیت می تواند برقرار روابط جنسی را دردناک یا حتی غیرممکن کند. چنین درد شدید و مداومی می تواند منجر به ترس از صمیمیت جنسی شود.

شرم بدن یا بدشکلی

شرم از بدن، و همچنین وسواس و خودآگاهی بیش از حد نسبت به بدن، می تواند بر رضایت جنسی افراد تأثیر منفی بگذارد و باعث بروز اضطراب شود. برخی از افراد مبتلا به شرم شدید بدن یا بدشکلی (بدن را معیوب می بینند، اگرچه از نظر سایر افراد طبیعی به نظر می رسد) ممکن است به دلیل عدم لذت و شرم شدید از صمیمیت جنسی کاملاً اجتناب کنند یا از آن ترس داشته باشند.

عوارض سایر ترس ها

گاهی اوقات، ترس از سکس و رابطه جنسی می تواند یکی از عوارض احتمالی از سایر ترس های دیگر باشد. برای مثال، ممکن است ترس از برهنگی یا ترس از ابتلا به بیماری مقاربتی داشته باشید. علاوه بر این، ممکن است از صدمه دیدن در حین رابطه جنسی یا باردار شدن بترسید. سایر فوبیاها ممکن است در بروز ژنوفوبیا نقش داشته باشند. پس بهتر است هر گونه فوبیای خود را با مراجعه با روانشناس یا روانپزشک درمان کنید.

خطر ابتلا به بیماری های زمینه ای

احتمال بروز و خطر ابتلا به برخی از بیماری ها می تواند منجر به ترس از اعمال فیزیکی یا اختلال در روابط جنسی شود. برای مثال ممکن است ترس از رابطه جنسی را به دلیل اختلال اضطراب، ضربه، اختلال خوردن یا بدشکلی بدن تجربه کنید.

ترس از رابطه جنسی چگونه درمان می شود؟

اگر چه ممکن است هیچ گزینه درمانی مشخصی برای درمان ژنوفوبیا وجود نداشته باشد. اما درمان بیماری های زمینه ای و سایر فوبیا ها می توانند در مقابله با ترس از رابطه جنسی موثر باشند. برای همین اگر از رابطه جنسی ترس دارید بهتر است علت اصلی وضعیت خود را شناسایی کنید. اگر عوامل مختلفی منجر به بروز ترس از سکس در شما می شوند باید این محرک ها را از خودتان دور کنید. رابطه جنسی یک موضوع و فعالیت حساس است و اگر خیلی زود خود را مجبور به انجام آن کنید ممکن است دچار آسیب مجدد شوید. علاوه بر آن بهتر است در مورد احساسات و ترس هایی که تجربه می کنید با شریک زندگی تان صحبت کنید.

با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. اگر ترس از سکس در شما به دلیل آسیب هایی است که در کودکی یا سنین پایین تجربه کرده اید، سعی کنید در مورد وضعیت خود با شریک زندگی تان صحبت کنید. داشتن فردی که بتوانید به او اعتماد کرده و با او ارتباط ایمن برقرار کنید، ممکن است تفاوت بزرگی در بهبود آسیب های گذشته ایجاد کند. تفاوت بین ترس خفیف و فوبیا در این است که فوبیا تأثیر منفی بر زندگی شما داشته باشد و به روش های قابل توجهی بر آن تأثیر می گذارد. همچنین ترس از رابطه جنسی می تواند  منجر به بروز اختلال شود.

درمان فوبیا معمولاً شامل روان درمانی است. بررسی ها نشان می دهد که انواع مختلف روان درمانی از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی می تواند برای درمان فوبیاها موثر باشند.

منابع
https://www.healthline.comhttps://www.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا