اختلال نعوظ یا همان عدم نعوظ چیست ؟ راه های درمان عدم نعوظ در مردان و جوانان کدام هاست؟

در بحث مشکلات و اختلالات جنسی آسیب های بسیاری وجود دارد. یکی از مشکلات جنسی که ممکن است برای برخی افراد به وجود بیاید اختلال نعوظ است. اختلال نعوظ در مردان جوان عدم توانایی در رسیدن به سفتی کافی در آلت جنسی برای برقراری رابطه است. اختلال نعوظ در بسیاری از موارد عدم نعوظ بیان می شود و این دو کلمه، در حقیقت یک مسئله یکسان را بیان می کنند و برای درمان اختلال یا عدم نعوظ راه های زیادی وجود دارد که ما به بررسی آن می پردازیم.

اینکه گه گاهی دچار مشکلات نعوظ شوید ایرادی ندارد. اما این مشکل می تواند باعث استرس شده و روی اعتماد به نفس شما اثر گذاشته یا منجر به بروز مشکل در روابط گردد. مشکل در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی نهفته باشد که نیاز به درمان دارد و یا فاکتور خطری برای بیماری های قلبی است. این بیماری یکی از مشکلات جنسی در بین جوانان نیز هست. اگر نگران مشکل اختلال نعوظ هستید (erectile-dysfunction) با پزشک خود صحبت کنید، حتی اگر خجالت می کشید. گاهی درمان بیماری نهفته برای حل مشکل اختلال نعوظ کافی است. در موارد دیگر داروها یا درمان های دیگری شاید نیاز باشد.

محققان، پیری مردان ماساچوست را از 1709 مرد 40 تا 70 ساله بین سال‌های 1987 تا 1989 بررسی کردند و نشان دادند که شیوع کلی اختلال نعوظ 52 درصد است. تخمین زده شد که در سال 1995، بیش از 152 میلیون مرد در سراسر جهان ED را تجربه کردند. برای سال 2025، شیوع ED تقریباً 322 میلیون در سراسر جهان پیش بینی می شود.

در گذشته معمولاً اعتقاد بر این بود که اختلال نعوظ ناشی از مشکلات روانی است. اکنون مشخص شده است که برای اکثر مردان، اختلال نعوظ یا عدم نعوظ ناشی از مشکلات جسمی است که معمولاً به خون رسانی آلت تناسلی مربوط می شود. پیشرفت های زیادی هم در تشخیص و هم در درمان اختلال نعوظ رخ داده است.

اختلال نعوظ یعنی چه ؟ علائم عدم نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ یا همان عدم نعوظ چیست ؟ راه های درمان عدم نعوظ در مردان و جوانان کدام هاست؟

ED (erectile-dysfunction) می تواند به دلیل مشکلات در هر مرحله از فرآیند نعوظ رخ دهد. نعوظ نتیجه افزایش جریان خون در آلت تناسلی شماست. افکار جنسی یا تماس مستقیم با آلت تناسلی شما معمولاً این جریان خون را تحریک می کند.

وقتی فردی که آلت تناسلی دارد از نظر جنسی هیجان زده می شود، ماهیچه ای در رگ های خونی آلت تناسلی شل می شود. این اجازه می دهد تا جریان خون از طریق شریان های آلت تناسلی افزایش یابد و دو حفره داخل آلت تناسلی پر شود.

حفظ نعوظ چگونه انجام می شود؟

وریدهای آلت تناسلی برای کمک به حفظ خون در آلت تناسلی و حفظ نعوظ منقبض می شوند. نعوظ زمانی به پایان می رسد که ماهیچه های رگ های خونی منقبض می شوند و خون انباشته شده می تواند از طریق سیاهرگ های آلت تناسلی به بیرون جریان یابد.

اختلال نعوظ (ED) چیست؟

اختلال نعوظ (erectile-dysfunction) ناتوانی در ایجاد یا ثابت نگه داشتن نعوظ به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی است. گاهی اوقات از آن به عنوان “ناتوانی جنسی” یاد می شود، اما این اصطلاح اکنون کمتر استفاده می شود.

ED ممکن است گاه به گاه یا مکرر باشد

ED گاه به گاه غیر معمول نیست. بسیاری از مردم آن را در زمان استرس یا در نتیجه تغییرات اخیر تغذیه یا سبک زندگی تجربه می کنند.

با این حال، ED مکرر می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی باشد که نیاز به درمان دارند. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عاطفی یا روابط باشد که ممکن است بخواهید با یک متخصص آن را برطرف کنید.

پزشک یا پرستار در مورد سبک زندگی و روابط شما و هر مشکلی که ممکن است داشته باشید می پرسد.

آن‌ها بررسی های اولیه بهداشتی، مانند اندازه گیری فشار خون شما را انجام خواهند داد.

آن‌ها همچنین اندام تناسلی شما را برای رد هر گونه علت فیزیکی آشکار معاینه خواهند کرد. اگر علائمی مانند نیاز به دفع بیشتر ادرار دارید، ممکن است نیاز به معاینه پروستات نیز داشته باشید.

عدم نعوظ چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

اختلال نعوظ به عنوان یک ناتوانی جنسی در بین افراد می تواند بسیار آسیب زا باشد. در ادامه این بخش ما علت عدم نعوظ در جوانی یا علت نعوظ ضعیف را بیان می کنیم. علل احتمالی بسیاری برای ED وجود دارد، و آن‌ها می توانند شامل شرایط عاطفی و فیزیکی باشند. علل فیزیکی رایج عبارتند از:

  • بیماری قلب و عروقی
  • دیابت
  • فشار خون بالا، یا فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • کم کاری تیروئید
  • چاقی
  • سطوح پایین تستوسترون یا سایر عدم تعادل هورمونی
  • بیماری کلیوی
  • افزایش سن
  • مشکلات رابطه
  • داروهای تجویزی خاص، مانند داروهایی که برای درمان فشار خون بالا یا افسردگی استفاده می شوند
  • اختلالات خواب
  • استفاده مواد مخدر
  • مصرف بیش از حد الکل
  • سیروز کبدی
  • صرع
  • استفاده از محصولات تنباکو
  • بیماری پارکینسون
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • آسیب به ناحیه لگن از طریق جراحت یا جراحی
  • بیماری پیرونی که باعث ایجاد بافت اسکار در آلت تناسلی می شود

علل عاطفی اختلال نعوظ در جوانان رایج عبارتند از:

اختلال نعوظ یا همان عدم نعوظ چیست ؟ راه های درمان عدم نعوظ در مردان و جوانان کدام هاست؟

  • فشار
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اضطراب عملکرد
  • مشکلات رابطه

ED می تواند تنها توسط یکی از این عوامل یا چندین مورد از آن‌ها ایجاد شود. به همین دلیل مهم است که با پزشک خود کار کنید تا بتواند هر گونه بیماری زمینه ای را رد کرده یا درمان کند. در مورد علل ED بیشتر بدانید.

علل روانی کم شدن اختلال نعوظ در مردان

مغز نقش کلیدی در تحریک مجموعه ای از رویدادهای فیزیکی ایفا می کند که باعث نعوظ می شود، که با احساس هیجان جنسی شروع می شود. تعدادی از چیزها می توانند با احساسات جنسی تداخل داشته باشند و باعث یا بدتر شدن اختلال نعوظ شوند. این شامل:

  • افسردگی، اضطراب یا سایر شرایط سلامت روان
  • فشار
  • مشکلات روابط به دلیل استرس، ارتباطات ضعیف یا سایر نگرانی ها

عدم نعوظ از چه سنی شروع می شود؟

نعوظ ضعیف از نظر برخی محققان می تواند از سن جوانی شروع شود. مطالعات جدید نشان می دهد که با افزایش سن، مردان در نهایت با اختلال نعوظ (ED) که معمولاً به عنوان ناتوانی جنسی شناخته می شود، روبرو می شوند. این تحقیقات نشان می‌دهد که ED در میان مردان مسن شایع است و عملکرد جنسی پس از 50 سالگی به شدت کاهش می‌یابد.

اختلال نعوظ ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ کافی برای رضایت جنسی هر دو طرف است. زمانی، پزشکان تمایل داشتند که ED را به خاطر مشکلات روانی یا در مورد مردان مسن‌تر، روند طبیعی پیری سرزنش کنند. امروزه، اورولوژیست ها می گویند که عوامل فیزیکی زمینه ساز 90 درصد موارد اختلال نعوظ مداوم در مردان بالای 50 سال است.

بررسی عملکرد جنسی و آزمایش برای سن ایجاد اختلال نعوظ

محققان بیش از 31000 نفر از 53 تا 90 ساله را در مورد عملکرد جنسی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها از داوطلبان خواستند که توانایی خود را در سه ماه گذشته – بدون درمان – برای داشتن و حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت ارزیابی کنند. مردانی که توانایی «ضعیف» یا «بسیار ضعیف» داشتند، دارای اختلال نعوظ در نظر گرفته شدند. محققان عوامل دیگری مانند سن، فعالیت بدنی، مصرف الکل و سیگار کشیدن را مورد ارزیابی قرار دادند که می تواند بر عملکرد نعوظ تأثیر بگذارد.

هر چه مرد جوانتر باشد، عملکرد بهتری دارد

نتایج نشان داد که سن نقش اصلی را در مردانی که می‌گویند به اختلال نعوظ مبتلا هستند بازی می‌کند. هر چه مردان مسن تر باشند، گزارش های اختلال نعوظ بالاتر است. این گزارش‌ها از عملکرد “خوب” در میان مردان جوان تا کاهش مداوم در میان گروه مسن‌تر متغیر بود.

74% مردان جوان عملکرد جنسی را خوب یا بسیار خوب ارزیابی کردند. تنها 10 درصد از مردان بالای 80 سال عملکرد جنسی را یکسان ارزیابی کردند. فقط 12 درصد از مردان جوان مشکلات اختلال نعوظ بزرگ یا متوسط ​​را گزارش کردند. اما تقریباً یک چهارم تا یک سوم مردان بالای 50 سال این درجه از شدت عملکرد جنسی را گزارش کردند.

عدم نعوظ با استرس و اضطراب‌ چه ارتباطی دارد؟

اختلال نعوظ یا همان عدم نعوظ چیست ؟ راه های درمان عدم نعوظ در مردان و جوانان کدام هاست؟

نعوظ ضعیف حتی در قوی ترین افراد از لحاظ اعتماد به نفس و عزت نفس هم می تواند مشکلاتی به وجود بیاورد. شما می توانید سه نوع نعوظ را تجربه کنید:

انعکاسی (به دلیل تحریک فیزیکی)، روان زا (به دلیل ارتباط بینایی یا ذهنی)، و شبانه (در طول خواب). این نوع نعوظ شامل سیستم ها و فرآیندهای مهم بدن می شود. اختلال در هر یک از این فرآیندها می تواند باعث ED شود. این اختلالات شامل:

  • سیستم عصبی
  • رگ های خونی
  • ماهیچه ها
  • هورمون ها
  • احساسات

شرایط سلامت روانی مانند استرس و اضطراب نیز می‌تواند بر نحوه سیگنال‌دهی مغز به واکنش فیزیکی بدن تأثیر بگذارد. در مورد اختلال نعوظ، استرس و اضطراب می تواند نحوه ارسال پیام های مغز به آلت تناسلی را برای جریان خون اضافی مختل کند.

تداوم این آسیب جنسی با استرس و اضطراب‌

استرس و اضطراب در مورد ED همچنین می تواند به چرخه ED مداوم کمک کند. تجربه ED می تواند منجر به تغییرات رفتاری شود که به اضطراب و بروز ED کمک می کند. دلایل اختلال نعوظ در هر گروه سنی متفاوت است، اما به طور کلی به شرح زیر است:

ED روانی (عمدتاً عصبی و اضطراب) حدود 90 درصد از نوجوانان و مردان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. این رویدادها نسبتاً کوتاه مدت هستند.

استرس شخصی و شغلی، مانند مشکلات روابط، دلیل اصلی ED در مردان میانسال است.

ناتوانی جسمی شایع ترین علت برای مردان مسن است. اما مرگ شریک زندگی و تنهایی نیز می تواند باعث استرس روانی شود.

درمان اختلال نعوظ چیست؟ چه راه های برای درمان عدم نعوظ وجود دارد ؟

برای درمان قطعی اختلال نعوظ باید با پزشک و مشاور جنسی مشورت داشته باشید. پزشک از شما سوالاتی در مورد سابقه سلامتی و سبک زندگی شما می پرسد. بیان حقایق در مورد مواد مخدری که مصرف می کنید یا سیگار می کشید یا مقدار الکل می نوشید بسیار ارزشمند است. او در مورد استرس های اخیر زندگی شما سوال خواهد کرد. با پزشک خود صریح صحبت کنید تا او بتواند به شما در یافتن بهترین گزینه برای درمان کمک کند.

بسته به علت و شدت اختلال نعوظ و هر گونه بیماری زمینه ای، ممکن است گزینه های درمانی مختلفی داشته باشید.

پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر درمان را توضیح دهد و ترجیحات شما را در نظر خواهد گرفت.

داروهای خوراکی برای درمان اختلال نعوظ

داروهای خوراکی برای درمان اختلال نعوظ برای بسیاری از مردان موفقیت امیز است. آن‌ها عبارتند از:

  • سیلدنافیل (Sildenafil) (ویاگرا)
  • تادالافیل (tadalafil) (Adcirca، Cialis)
  • واردنافیل (vardenafil) (لویترا، استاکسین)
  • آوانافیل (Stendra)

هر چهار دارو اثرات اکسید نیتریک را افزایش می‌دهند – یک ماده شیمیایی طبیعی که بدن شما تولید می‌کند و عضلات آلت تناسلی را شل می‌کند. این ماده جریان خون را افزایش می دهد و به شما امکان می دهد در پاسخ به تحریک جنسی نعوظ داشته باشید.

داروهای اختلال نعوظ ایا برای همه موثر است؟

قبل از مصرف هر گونه دارویی برای اختلال نعوظ، از جمله مکمل های بدون نسخه و داروهای گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید. داروهای اختلال نعوظ در همه افراد موثر نیستند و ممکن است در برخی شرایط، مانند بعد از جراحی پروستات یا اگر دیابت دارید، کمتر موثر باشند. برخی از داروها نیز ممکن است خطرناک باشند اگر:

داروهای نیترات

که معمولاً برای درد قفسه سینه (آنژین صدری) تجویز می شوند – مانند نیتروگلیسیرین (Nitro-Dur، Nitrostat و غیره) ، ایزوسورباید مونونیترات (Monoket) و ایزوسورباید دینیترات (Isordil، Bidil) مصرف کنید.

اختلال نعوظ یا همان عدم نعوظ چیست ؟ راه های درمان عدم نعوظ در مردان و جوانان کدام هاست؟

سوالات متداول درباره اختلال نعوظ:

آیا مصرف قرص های خوراکی به صورت خودکار باعث نعوظ می شود؟

مصرف یکی از این قرص ها به طور خودکار باعث ایجاد نعوظ نمی شود. تحریک جنسی ابتدا لازم است تا باعث آزاد شدن اکسید نیتریک از اعصاب آلت تناسلی شما شود. این داروها این سیگنال را تقویت می کنند و به عملکرد طبیعی آلت تناسلی در برخی افراد اجازه می دهند. داروهای اختلال نعوظ خوراکی، باعث هیجان نمی شوند و در افرادی که نعوظ طبیعی دارند، مورد نیاز نیستند.

آیا اختلال نعوظ قابل درمان است؟

تقریباً تمام موارد اختلال نعوظ قابل درمان هستند و درمان می‌تواند به سلامت کلی جسمی و روحی تقریباً هر بیمار و همچنین بهبود صمیمیت برای زوج‌ها منجر شود.

چگونه اختلال نعوظ برطرف می شود؟

برخی مردان هیچ نگرانی سلامتی دیگری ندارند. بنابراین نمی توان علت خاصی برای اختلال نعوظ در آن‌ها شناسایی کرد. داروهایی مانند سیلدنافیل، تادالافیل، واردنافیل یا آوانافیل اغلب می توانند اختلال نعوظ را با موفقیت درمان کنند.

مرد مبتلا به اختلال نعوظ چه احساسی دارد؟

در واقع، نزدیک به 70٪ از مردان مبتلا به ED در نظرسنجی گفتند که احساس می کنند شریک زندگی خود را ناامید می کنند. همچنین بیش از 40٪ گفتند که شریک زندگی آن‌ها احساس می کنند دیگر نمی توانند رابطه جنسی را آغاز کنند. آن احساسات خودآگاهی و خجالت اغلب باعث می شود که مردان وضعیت خود را از شریک زندگی خود پنهان کنند.

 قدرت نعوظ را چگونه می توانم بازیابی کنم؟

در این‌جا چند مرحله وجود دارد که ممکن است به قدرت نعوظ کمک کند:

  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر برای ترک سیگار مشکل دارید، کمک بگیرید.
  • اضافه وزن خود را کم کنید. اضافه وزن می تواند باعث – یا بدتر – اختلال نعوظ شود.
  • فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • برای مشکلات الکل یا مواد مخدر درمان شوید.
  • از طریق مسائل رابطه کار کنید.
منابع
mayoclinic.orgonlinedoctor.lloydspharmacy.commedicalnewstoday.comhealthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا