اختلالات خواب و درمان آن ها

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات تعاریف متفاوتی دارد. هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات خواب است. اختلالات خواب در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات خواب شوند. یعنی اوقات هم برخی از بیماری های زمینه ای باعث اختلاقخواب می شوند. ورزش یکی از راه هایی است که برای اختلالات خواب هستند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم اختلالات خواب را بهبود ببخشید.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید خواب کافی داشته باشید. خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلالات خواب و درمان آن ها صحبت کنیم.

خواب بخش مهمی از زندگی است

خواب بخش مهمی از زندگی است. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، می توانید به سرعت خسته و تحریک پذیر شوید. بدتر از آن، اختلالات خواب می تواند باعث مشکلات جدی پزشکی، اجتماعی و شخصی شود که می تواند مدت ها پس از پایان اختلال خواب ادامه یابد، به خصوص اگر درمان شما طولانی شود. اگر در رابطه با خواب مشکل دارید، مهم است که از یک متخصص واجد شرایط کمک بگیرید. در عین حال، یادگیری انواع مختلف اختلالات خواب می تواند شما را در مسیری برای درک الگوهای خواب خود قرار دهد، بنابراین می توانید برای رفع آن ها درمان دریافت کنید.

انواع اختلالات خواب در افراد مختلف چگونه است؟

اختلالات خواب و درمان آن ها

طبق گزارش مرکز استنفورد برای علوم و پزشکی خواب، بیش از 100 اختلال خواب مختلف وجود دارد. شرایط فردی در لیست اختلالات خواب هر کدام در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

بی خوابی ها

بی خوابی شامل چندین اختلال خواب متمایز است که هریک مربوط به ناتوانی در خوابیدن و یا خواب ماندن است. برخی از این موارد را اختلالات شروع و نگهداری خواب (DIMS) نیز می نامند. افراد مبتلا به DIMS نه تنها در خواب مشکل دارند، بلکه عملکرد روزانه آن ها نیز مختل می شود. آن ها ممکن است به دلیل عدم هوشیاری، ناتوانی در تمرکز و خستگی نتوانند شغلی را کنار بگذارند، مسئولیت های خانوادگی را بر عهده بگیرند و یا حتی ماشین رانندگی کنند. با وجود خستگی، بی خوابی ها هنوز نمی توانند بخوابند، زیرا با بیش از حد زندگی می کنند.

اختلالات ریتم شبانه روزی و شیفت کاری نوعی از اختلالات خواب

ریتم شبانه روزی شما در مغز شما تنظیم می شود و تحت تأثیر دوره های نور و تاریکی و همچنین مشارکت در فعالیتهای جذاب قرار می گیرد. چرخه شبانه روزی ساعت پیش نمی رود. همچنین به خورشید متصل نیست مگر اینکه در معرض نور آن قرار بگیرید. وقتی مغز شما به شما می گوید که باید بیدار باشید، تمایل دارید که در حالت برانگیختگی قرار بگیرید. ساعت شبانه روزی داخلی است و توسط ژنتیک تعیین می شود. با این حال، با چرت زدن مکرر در طول روز، داشتن شغلی که شما را ملزم می کند به طور مکرر بین مناطق زمانی حرکت کنید، یا کار نوبت کاری، مخصوصاً با تغییر شیفت، می توانید این ساعت را تضعیف کنید.

سندرم پای بی قرار در افراد با اختلالات خواب

در سندرم پای بی قرار یا اختلالات خواب دوره ای حرکت اندام، اندام فرد در طول شب تکان می خورد و باعث می شود در حالت برانگیخته قرار گیرد. بهترین راه برای تعیین این که آیا شما به این اختلال خواب مبتلا هستید این است که به یکی از کلینیک های اختلال خواب بروید و توسط یکی از پزشکان با تجربه آن ها مورد ارزیابی قرار بگیرید. آن ها به طور معمول از آزمایش های پلی سنجوگرافی برای تعیین این که آیا این علت ناتوانی شما در خواب ماندن است، استفاده می کنند.

پاراسومنیاس

هنگامی که شما دچار اختلال خواب پارازومنیا هستید، هنگام خواب مشغول فعالیت های غیرعادی می شوید. برخی از نمونه های موجود در این لیست از اختلالات خواب شامل کابوس و اختلالات ترس از خواب، اختلال خوردن خواب، راه رفتن در خواب، صحبت کردن در خواب، برانگیختگی های گیج شده و اختلالات رفتار REM (RBD) است. وحشت شبانه بیشتر در بین کودکان شایع است. با این حال، اختلالات خواب دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در کودکان شایع است.

اختلالات خواب RBD با رفتارهای غیر معمول در هنگام خواب مشخص می شود.

اختلالات خواب و درمان آن ها

اختلالات خواب RBD با رفتارهای غیر معمول در هنگام خواب مشخص می شود. عضلات شما لحن خود را طوری حفظ می کنند که انگار بیدار هستید. این به شما این توانایی را می دهد که هنگام خواب رویاهایتان را عملی کنید. ممکن است اعضای بدن شما دچار انقباض شود، یا ممکن است به گونه ای رفتار کنید که ناامن باشد یا باعث صدمه به خود و دیگران در اطراف شما شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلالات خوردن خواب در طول چرخه REM نیز رخ می دهد. باز هم، عضلات شما مانند زمان بیدار شدن سفت می شوند. طوری غذا می خورید که انگار بیدار هستید اما ممکن است هنگام غذا خوردن به خواب بروید. اختلال خواب فلج نوع دیگری از پاراسومنیا است. این ناتوانی در حرکت در قسمت های غیر REM خواب را نشان می دهد و اغلب با توهم همراه است.

اختلالات تنفسی خواب یا آپنه خواب

یکی از شایع ترین اختلالات خواب، آپنه خواب است. در آپنه انسدادی خواب، بافت های نرم مجاری تنفسی در حین حرکت به خواب می روند. راه هوایی شما مسدود شده یا بسته می شود تا هیچ هوایی نتواند به ریه های شما وارد یا خارج شود. ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن خروپف کنید، با گاز نفس بیدار شوید یا حتی سکته کنید. برای پاسخ به این سوال که کدام یک از اختلالات خواب زیر با چاقی ارتباط بیشتری دارد، فقط باید به شیوع بالای آپنه خواب در میان اضافه وزن جدی توجه کرد.

هایپرخوابی

همان طور که از نامش پیدا است، پرخوابی به معنی خواب آلودگی بیش از حد است. این می تواند به صورت نارکولپسی، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یا سایر اختلالات خواب ظاهر شود. خواب زیاد می تواند به اندازه کم خوابیدن مضر باشد.

ارزیابی بالینی اختلالات خواب

کلینیک های اختلال خواب مانند مرکز اختلالات خواب کالیفرنیا برای ارزیابی الگوهای خواب و یافتن دلیل ناکافی بودن خواب طراحی شده اند. از آن جا که تغییرات خواب تنها اختلالی هستند که باعث اضطراب یا اختلال در عملکرد روز می شوند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تعیین کنید آیا روال غیر معمول خواب شما واقعاً مشکل ساز است. یک مشاور می تواند به شما در کشف این موضوع کمک کند. بهتر است قبل از مراجعه به کلینیک خواب، تحقیقات لازم را انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که وارد کلینیک می شوید، پزشکان اختلال خواب آزمایشاتی را انجام می دهند تا مشخص شود چرخه خواب شما چگونه است، چه چیزی آن را مختل می کند یا آن را افزایش می دهد و تفاوت آن با “افراد خوب خواب” چیست. سپس پزشکان می توانند توصیه هایی برای درمان هایی که به احتمال زیاد مناسب شما هستند ارائه دهند و درمان را به سایر متخصصان خواب، مشاوران و پزشکان منتقل کنند.

درمان اختلالات خواب

نوع درمان اختلال خواب که ممکن است نیاز داشته باشید بستگی به اختلال خواب خاصی دارد. هر کس بهترین خواب خود را دارد، زمانی اتفاق می افتد که ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد، خواب و فرصت های مناسب برای خواب با هم هماهنگ شوند.

تجهیزات پزشکی و جراحی برای درمان اختلالات خواب

اختلالات خواب و درمان آن ها

آپنه خواب را می توان با CPAP، دستگاه فشار مداوم مثبت هوا درمان کرد. شما از طریق ماسک CPAP تنفس می کنید در حالی که دستگاه هوا را به مجاری تنفسی شما مجبور می کند تا آن ها را باز نگه دارد. برخی دیگر عمل جراحی آپنه خواب را انتخاب می کنند که می تواند میزان بافت موجود در انسداد مجاری تنفسی را کاهش دهد. در کنار این مداخلات پزشکی، می توانید با یادگیری نحوه کنترل رژیم غذایی و ورزش، آپنه خواب خود را نیز بهبود بخشید.

داروها برای درمان خواب

تقریباً همه با قرص های خواب آور آشنا هستند که اغلب برای کمک به افراد در خواب و یا خوابیدن استفاده می شود. اگرچه این داروها برای بسیاری از افراد موثر است، اما دیگران معتقدند که این داروها در واقع کیفیت خواب آن ها را کاهش می دهند و چرخه های طبیعی خواب را مختل می کنند. داروهای دیگری نیز برای اختلالات خواب موجود است. به عنوان مثال، محرک ها، داروهای ضدافسردگی و سایر داروها برای درمان نارکولپسی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا