افسردگی درمان نشده چه عوارضی دارد؟ راه درمان چیست؟

عدم درمان افسردگی می تواند منجر به بروز عوارضی شود. این در حالی است که عوارض افسردگی درمان نشده هم می تواند بر روی جسم و هم روان یک بیمار تاثیر بگذارد. اما اگر به هر بهانه ای می خواهید از درمان افسردگی تان خودداری کنید بهتر است عوارض ناشی از آن را بشناسید. خوشبختانه راهکارهای درمانی زیادی با مشاوره افسردگی همکده برای درمان افسردگی وجود دارد که با تشخیص زودهنگام و اقدام به موقع می توانید از عوارض احتمالی افسردگی درمان نشده پیشگیری کنید. تکنیک های درمانی در افسردگی وجود دارد که شما می توانید با آنها به درمان افسردگی بپردازید.  توصیه می کنیم برای شناخت مهمترین عوارض افسردگی درمان نشده این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

اثرات افسردگی درمان نشده

خستگی، تحریک پذیری، ناامیدی و درد، همگی از اثرات احتمالی افسردگی درمان نشده هستند. اثرات افسردگی می تواند جسمی، روانی و عاطفی باشد. شرایط مربوط به احساس غم و اندوه یا ناراحتی، تلاش نکردن به اندازه کافی یا چیزی نیست که بتوانید به دلخواه آن را متوقف کنید.

علائم افسردگی بالینی معمولاً 2 هفته یا بیشتر طول می کشد و در برخی موارد می تواند سال ها ادامه یابد.

اثرات فیزیکی افسردگی

علیرغم اینکه افسردگی یک بیماری روانی است و که تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هنوز هم می تواند بقیه بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که معمولا عوارض فیزیکی ناشی از افسردگی درمان نشده  به تدریج و حتی گاهی بدون هیج دلیل مشخصی ظاهر می شوند. به نحوی که حتی در برخی شرایط ممکن است متوجه نشوید که علائم فیزیکی شما به افسردگی ربط دارند.

وقتی افسردگی دارید، ممکن است حتی پس از یک خواب خوب شبانه نیز احساس خستگی زیادی کنید یا بدون هیچ دلیل مشخصی احساس درد داشته باشید. برای مثال، ممکن است احساس کنید که در حال ابتلا به آنفولانزا هستید، اما هرگز علائم آنفولانزا به جزء خستگی و بدن درد را دریافت نمی کنید.

افسردگی همچنین ممکن است بر روابط جنسی شما تأثیر بگذارد، میل جنسی یا عملکرد جنسی شما را کاهش دهد. حتی احتمال دارد آنقدر احساس خستگی کنید که هیچ علاقه ای به برقراری رابطه جنسی نداشته باشید.

اما به طور کلی، شایع ترین عوارض فیزیکی افسردگی درمان نشده، عبارتند از:

  • درد مزمن
  • التهاب مزمن
  • سردرد یا میگرن
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست یا اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • تغییر در الگوهای خواب
  • تغییرات وزن
  • تغییرات در اشتها
  • افزایش احتمال اختلالات خود ایمنی
  • خستگی مزمن که پس از استراحت از بین نمی رود.
  • کاهش میل جنسی یا دیسپارونی (درد در حین رابطه جنسی)
  • افسردگی همچنین می تواند شانس ابتلا به شرایط فیزیکی را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2014 نشان داد که افسردگی با احتمال بیشتری برای انفارکتوس میوکارد و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

یکی از بزرگترین چالش‌های تاثیرات فیزیکی افسردگی این است که آنها به نوبه خود ممکن است علائم دیگر شما را بدتر کنند. به عنوان مثال، اختلال در خواب ناشی از افسردگی درمان نشده می تواند منجر به بروز بدن درد شود.

عوارض روانی اجتماعی افسردگی درمان نشده

افسردگی درمان نشده می تواند منجر به بروز برخی عوارض بر روی مغز شود. این وضعیت به نوبه خودش می تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد و در نهایت ممکن اس بر روی زندگی و فعالیت  های روزمره و حتی روابط تان با دیگران تاثیر منفی بگذارد.

از طرفی هم افسردگی درمان نشده می تواند منجر به کاهش توانایی شما در انجام کار ها و فعالیت ها در طول روز شود و میزان پیشرفت روزانه شما را کاهش دهد. حتی عدم درمان افسردگی می تواند بر میزان توجه و عملکرد حافظه تان تاثیر بدی داشته باشد.

افسردگی درمان نشده نیز ممکن است منجر به انزوا و گوشه نشینی شما شود. در این شرایط در اکثر مواقع احساس تنهایی کنید یا دوست دارید از جمع دور شوید و در خانه تنها بمانید.

سایر اثرات روانی اجتماعی افسردگی عبارتند از:

  • مشکل در تصمیم گیری
  • زمان سخت تر برای تمرکز بر روی وظایف خود
  • اضطراب یا غم مداوم که لزوماً علت خاصی ندارد.
  • احساس درماندگی، آسیب پذیری، گناه یا بی ارزشی
  • داشتن یک دیدگاه بدبینانه یا ناامید کننده به زندگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا سرگرمی های قبلی لذت بخش
  • احساس ناامیدی، بی قراری یا تحریک پذیری بدون هیچ دلیل آشکاری

آیا افسردگی درمان نشده باعث آسیب مغزی می شود؟

افسردگی درمان نشده || همکده

افسردگی فقط بر احساسات و عواطف شما تأثیر نمی گذارد. این وضعیت همچنین می‌تواند اثرات فیزیکی و همچنین تغییراتی را بر روی مغز شما ایجاد کند.

اختلال افسردگی اساسی (MDD) می تواند باعث تغییراتی در نحوه ارتباط مغز با سیستم عصبی شما و همچنین بخش های فیزیکی مغز شود. با این حال، توصیف این تغییرات به عنوان “آسیب مغزی” ممکن است نادرست باشد. اما به هر حال  بررسی ها نشان می دهد که افسردگی  ممکن است تغییراتی را بر روی قسمت هایی از مغز ایجاد کند.

 سایر محققان بر این باورند که استرس و اضطراب مزمن، که می تواند با افسردگی مشترک باشد و حتی به ارتباطات بین انتقال دهنده های عصبی آسیب برساند. انتقال دهنده های عصبی مدارهای ارتباطی درون مغز هستند و این آسیب ممکن است مانع از برقراری ارتباط موثر در مغز شود.

اگرچه کارشناسان هنوز همه چیز را در مورد چگونگی تأثیر فیزیکی افسردگی بر مغز نمی دانند، اما آنها معتقدند که عدم درمان افسردگی می تواند ساختارهای خاصی را در مغز و نحوه کار آنها را با هم تغییر دهد.

هیپوکامپ

افسردگی ممکن است باعث آزاد شدن گلوکوکورتیکوئید در مغز شود، نوعی استروئید که می تواند به هیپوکامپ و سایر نواحی سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند. در این شرایط احتمال بروز علائم مرتبط با اختلال عصبی شناختی (زوال عقل)، مانند از دست دادن حافظه وجود دارد.

لب قدامی مغز

بر اساس یک بررسی در سال 2018، بسیاری از کارشناسان معتقدند که افسردگی درمان نشده در درجه اول بر لوب فرونتال تأثیر می گذارد. افسردگی ممکن است با تاثیر بر لب قدامی مغز منجر به بروز تغییرات زیر شود:

  • تنظیم خلق و خو
  • از دست دادن انگیزه
  • توانایی های شناختی
  • سوگیری عاطفی
  • بی تفاوتی

لوب جداری

لوب آهیانه در چندین بخش از تفکر و احساسات شما نقش دارد، از جمله:

  • پیش بینی پاداش
  • تصمیم گیری
  • پاسخ های عاطفی به محرک ها

 یک بررسی سال 2018 نشان می دهد که لوب جداری ممکن است در هنگام افسردگی بزرگ شده و منجر به بروز برخی عوارض جدی تر شود.

تالاموس

تالاموس انواع مختلفی از اطلاعات حسی  مانند کنتنرل عاطفی و حافظه را کنترل می کند. بررسی ها نشان می دهد که افسردگی درمان نشده می تواند منجر به تغییر شکل آن شده و حتی اندازه تالاموس را کاهش دهد و در نتیجه بر توانایی شما بر روی احساسات تان تاثیر منفی بگذارد.

تغییرات در مدار

علاوه بر تغییرات فیزیکی در ساختار مغز و سطوح شیمیایی، افسردگی ممکن است بر مدارهای مغز شما تأثیر بگذارد. بخش‌های مختلف مغز شما با استفاده از اتصالات مختلف، که اغلب «مدار» نامیده می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کنند. هر گونه اختلال در این مدار می تواند باعث بدتر شدن یا توسعه برخی از علائم افسردگی، مانند اختلال در تفکر و پاسخ های عاطفی شود.

عوارض افسردگی درمان نشده در نوجوانان و جوانان

افسردگی درمان نشده || همکده

افسردگی در نوجوانان بسیار شایع است و عدم درمان آن می تواند منجر به بروز برخی عوارض احتمالی شود. این در حالی است که مانند سایر بیماری ها، افسردگی نیز در صورت عدم درمان بدتر می شود و عوارض زیر را در پی دارد:

مشکلات رفتاری در خانه

نوجوانانی که با افسردگی درمان نشده دست و پنجه نرم می کنند  ممکن است به دلایلی از اعضاء خانواده خود دور شوند و در برقرار ارتباط با دیگران دچار مشکل شوند. اما افسردگی می تواند منجر به احساس خشم و تحریک پذیری شود که ممکن است منجر به نگرش منفی مداوم یا حتی سرپیچی شود. علائم افسردگی همچنین می تواند باعث شود افراد احساس کنند که دوست داشتنی یا ناخواسته هستند.

مشکلات رقابت در ورزش

خستگی و کمبود انرژی از علائم شایع افسردگی هستند. به دلیل سطوح پایین انرژی، رقابت در دوره های ورزشی یا تربیت بدنی برای نوجوانان دشوارتر است. سایر علائم رایج مانند تحریک پذیری، عدم اعتماد به نفس و مشکلات در کنار آمدن با همسالان می تواند شرکت در ورزش های گروهی را به یک چالش تبدیل کند.

کاهش عملکرد مدرسه

همچنین عدم درمان افسردگی می تواند عملکرد کامل نوجوانان را در محیط های تحصیلی سخت کند. حتی بروز عوارضی مانند مشکل در تمرکز، عدم علاقه، خستگی، نوسانات خلقی و بی ارزشی می تواند عملکرد مدرسه را مختل کند. افت نمرات گاهی اوقات نشانه ای است که یک نوجوان ممکن است با علائم افسردگی دست و پنجه نرم کند.

استفاده از مواد مخدر و الکل

برخی از بیماران مبتلا به افسردگی سعی می کنند برای رفع مشکلات ناشی از بیماری خود و مقابله با افکار خودکشی به مصرف مواد مخدر و الکل روی بیاورند.

احتمال بروز رفتار پرخطر

عدم درمان افسردگی در نوجوانان همچنین ممکن است احتمال بروز  رفتارهای پرخطر را در نوجوانان افزایش دهد. چنین اقداماتی ممکن است شامل مواردی مانند رانندگی بی احتیاطی، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا مشارکت در فعالیت های غیرقانونی باشد. عواقب این اقدامات اغلب می تواند ویرانگر و همچنین آینده نوجوان شما را تغییر دهد.

سوالات متداول
آیا افسردگی یک ناتوانی است؟

برای برخی، افسردگی می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد. چون افسردگی درمان نشده باعث می شود که صبح ها نتوانید از خواب بیدار شوید. دائما در طول روز احساس خستگی می کنید. همین شرایط باعث می شود کل روز خودتان را خراب کنید. این در حالی است که راهکارهای زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد.

آیا اثرات و عوارض افسردگی درمان نشده قابل جبران است؟

افسردگی کاملاً قابل کنترل و درمان است و بیماران به راحتی می توانند به بهبودی کامل برسند. اگر برای مدت طولانی افسردگی درمان نشده را تجربه کرده اید، برخی از اثرات ممکن است قابل جبران نباشند. به عنوان مثال، التهاب مزمن در بدن شما می تواند منجر به بروز عوارض جسمی در بدن شود. اما شما می توانید با کمک از یک روانشناس به راحتی افسردگی خود را درمان و از بروز عوارض آن پیشگیری کنید.

افسردگی چگونه درمان می شود؟

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد که ممکن است به برنامه های درمانی خاصی نیاز داشته باشد. به طور کلی، عوارض جانبی افسردگی را می توان با موارد زیر درمان کرد:

دارو. داروهای ضد افسردگی یکی از رایج ترین گزینه درمانی برای افسردگی است که یک روان پزشک می تواند بهترین گزینه های دارویی را برای درمان افسردگی شما تجویز کند.

درمان. مشاوره برای افراد مبتلا به افسردگی اغلب بر اساس رویکردهای مبتنی بر شواهد مانند:

  • درمان بین فردی (IPT)
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
  • شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)

درمان تحریک مغز. این نوع درمان ممکن است شامل درمان تشنج الکتریکی، تحریک عصب واگ یا تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر باشد. ممکن است به شما کمک کند تا با برخی از اثرات مزمن افسردگی کنار بیایید.

سخن آخر

همان طور که می بینید افسردگی درمان نشده در بین افراد با سنین مختلف می تواند منجر به بروز عوارض متفاوتی شود. این در حالی است که افسردگی کاملا درمان پذیر و قابل کنترل است. پس اگر شما یا نوجوان یا هر یک از اعضاء خانواده تان از علائم افسردگی رنج می برید بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از عدم درمان وضعیت خود به روانشناس مراجعه کنید.

منابع
https://psychcentral.comhttps://www.verywellmind.comhttps://psychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا