افسردگی و رابطه ی جنسی

افسردگی شدید روی هربخش از زندگی روزانه اثرگذار است، از جمله رابطه ی جنسی. افسردگی باعث کاهش میل جنسی خواهد شد، درحالی که رابطه ی جنسی می تواند وضعیت روحی شما را بهبود بخشیده و برای حفظ ارتباط شما اهمیت دارد. برخی داروهای درمان افسردگی نیز می توانند باعث کاهش میل جنسی شوند. افسردگی و رابطه ی جنسی با هم ارتباط دارند.

شکستن این حلقه می تواند سخت باشد.

اما چطور از این شرایط خارج شویم؟ یک راه حل خاص برای همه وجود ندارد. اما راه هایی هستند که بدون خراب کردن زندگی جنسی برای درمان افسردگی امتحان شده و به موفقیت رسیده اند.

مهم ترین نکته این است که هیچگاه به خاطر ترس از آسیب دیدن رابطه ی جنسی خود درمان افسردگی را متوقف نکنید. به این دلیل که افسردگی خودش می تواند به رابطه آسیب رسانده و شاید کسی که دوستش دارید این مشکل را به خودش ربط دهد.

در افسردگی شیمی مغز درست نیست. مغز برای رابطه ی جنسی اهمیت زیادی دارد و دلیل آن شیمی مغز است. همچنین مغز به چگونگی تجربه کردن لذت جنسی و تشخیص آن به شما کمک خواهد کرد.

اگر دچار افسردگی شده و مشکلات جنسی را نیز تجربه می کنید باید بدانید شما تنها نیستید. مشکلات جنسی، از جمله اختلال نعوظ یا عدم توانایی برای رسیدن به ارگاسم اغلب با افسردگی همراه هستند. خبر خوب اینکه پزشکان اغلب می توانند مشکلات جنسی ای که با افسردگی در ارتباط اند را درمان کنند.

 ارتباط بین مشکلات جنسی و افسردگی چیست؟

افسردگی و رابطه ی جنسی

مغز را مانند یک عضو جنسی بسیار حساس در نظر بگیرید. میل جنسی در مغز شروع شده و به سمت پایین می آید. علت آن مواد شیمیایی خاص در مغز است که با نام انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند. این مواد شیمیایی ارتباط بین سلول های مغز را افزایش داده و محرکی برای ارسال جریان خون به اعضای جنسی است. در زمان افسردگی و دیگر اختلالات روحی، بخش گردش مغز که از این مواد شیمیایی استفاده می کند عملکرد درستی نخواهد داشت.

زنان و مردان بسیاری که مبتلا به افسردگی هستند میل جنسی کمی داشته یا اصلا ندارند. و این باعث فشار زیادی روی روابط فرد خواهد شد.

آیا داروهای ضدافسردگی باعث مشکلات جنسی می شوند؟

همانقدر که داروهای ضدافسردگی برای بهبود وضعیت روحی و حس ارزشمندی شخصی فرد مفید هستند برخی انواع آن، مثلا داروهای SSRI می توانند اثرات جانبی نامطلوبی داشته باشند. این عوارض جانبی ممکن است باعث مشکلات جنسی شوند.

داروهای ضدافسردگی با تغییر عملکرد شیمی مغز ( انتقال دهنده های عصبی ) به بهبود وضعیت روحی فرد مبتلا به افسردگی کمک می کنند. اما همین شیمی است که در واکنش جنسی درگیر است. داروهای ضدافسردگی روی مسیرهای عصبی که واکنش جنسی را تنظیم می کنند اثر گذاشته و باعث اختلالات جنسی می شوند. عوارض جانبی جنسی داروهای ضدافسردگی گاه با افزایش دوز دارو زیادتر خواهد شد. داروهای ضدافسردگی که روی سروتونین اثر می گذارند نیز اغلب برای درمان انزال زودرس در مردان استفاده می شوند.

کدام مشکلات جنسی با داروهای ضدافسردگی در ارتباط اند؟

افسردگی و رابطه ی جنسی

مشکلات جنسی مرتبط با داروهای ضدافسردگی عبارتند از:

  • عدم توانایی برای شروع یا لذت بردن از رابطه
  • اختلال نعوظ یا نعوظ دیرهنگام در مردان
  • کاهش میل جنسی
  • عدم توانایی برای رسیدن به ارگاسم

افسردگی و رابطه ی جنسی | مرکز مشاوره همکده

چگونه مشکلات جنسی مربوط به افسردگی یا داروهای آن درمان می شود؟

اگر مبتلا به افسردگی هستید و متوجه کاهش تمایل به رابطه ی جنسی با مشکلاتی در عملکرد جنسی خود شده اید باید شما و پزشکتان حدس بزنید که علت این اختلال جنسی همان افسردگی است، یا داروهای ضدافسردگی ای که استفاده می کنید یا هرگونه مشکل دیگری که در سلامت برای شما ایجاد شده است. راه هایی برای مدیریت عوارض جانبی جنسی داروهای ضدافسردگی وجود دارد. شاید پزشک شما داروهای جدیدتری را امتحان کند که باعث کاهش میل جنسی نشده یا روی واکنش جنسی اثر نداشته باشند یا شاید داروی دیگری را تجویز نماید که عوارض جنسی داروی کنونی را خنثی سازد، دارویی که بتوان در کنار داروهای ضدافسردگی استفاده کرد.

پزشک شما بدون اینکه بداند مشکل جنسی دارید نمی تواند کمکی کند. رک و روراست با همسرخود و پزشکتان صحبت کنید. سپس از پزشک بپرسید چه چیزی در این شرایط به شما کمک خواهد کرد.

زمانی که بیماران بفهمند مشکلات جنسی همراه با داروها قابل درمان است اغلب ادامه ی مصرف داروهای افسردگی خود را انتخاب خواهند کرد.

ابتدا افسردگی را درمان کنید.

افسردگی و رابطه ی جنسی

هرچه که در زندگی جنسی شما اتفاق افتاده باشد، باید در ابتدا افسردگی درمان گردد. بعد هرگونه عارضه ی جانبی آن بررسی خواهد شد.

کسانی که مبتلا به افسردگی شدید هستند شاید تجربه ی کاهش میل جنسی، زمانی طولانی تر برای ارگاسم یا لذت کمتر از رابطه ی جنسی را تجربه کنند.

کل فرایند تحریک جنسی با توانایی پیش بینی لذت شروع خواهد شد، چیزی که در افسردگی از بین رفته است.

کسانی که افسردگی دارند در لحظه ی آسیب دیدن خود مانده اند.

داروهای که برای درمان افسردگی استفاده می شوند می توانند باعث آزادسازی یک عملکرد جنسی از چنگ افسردگی شوند. البته برخی داروهای ضدافسردگی می توانند روی میل جنسی اثر بگذارند.

داروها می توانند عملکرد جنسی را تغییر دهند اما اینکه بیماران سریعا تصور می کنند تغییر در عملکرد جنسی چیز بدی است اصلا درست نیست. این یک تغییر است و بعد شما باید ببینید خوب بوده یا بد. در حقیقت زمانی که افسردگی درمان گردد شاید دیدگاه متفاوتی نسبت به رابطه ی جنسی داشته باشید.

شکستن الگوهای افسردگی و رابطه ی جنسی

چالش بزرگ برای پزشکان در درمان بیماران افسردگی حاد این است که این تصور فرد نسبت به خودش برای زمانی طولانی ادامه داشته و تبدیل به یک عادت شده است.

تنها درست کردن شیمی مغز مشکل را حل نخواهد کرد. یک چیز باید توسط روان درمانی فراموش شود. این فراموشی می تواند به فرد کمک کند با افراد مورد علاقه ی خود با راه هایی جدید و هیجان انگیز ارتباط برقرار نماید.

صحبت کردن با همسر خود در مورد افسردگی، درک گزینه های درمانی و یافتن راه های جدید برای لذت بردن از رابطه ی جنسی، مانند عشق بازی بیشتر برای مشکل در رسیدن به ارگاسم، می تواند به تقویت این رابطه کمک کند.

با همسر خود صحبت کنید.

کلید بهبود زندگی جنسی صحبت کردن با شریک جنسی شماست.

یک زندگی جنسی هیجان انگیز همیشه به معنای پوشیدن لباس های شهوت انگیز با دیدن صحنه های جنسی در کنار هم نیست. نمی توان همیشه پیشنهاد به استفاده از اسباب بازی های جنسی یا ادبیات عاشقانه یا نقش بازی کردن داد. افراد برای داشتن لذت جنسی بیشتر باید در رختخواب کمی آکروباتیک باشند.

بیماران مبتلا به افسردگی و همسران آن ها باید درک کنند که هیچ استانداردی برای فاصله ی زمانی داشتن رابطه ی جنسی یا چگونگی لذت بردن از رابطه ی جنسی وجود ندارد.

منابع
webmd.comwebmd.comwebmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا