مدیریت عوارض جانبی جنسی از دارو های ضد افسردگی

عوارض جانبی جنسی یکی از شایع ترین شکایات در مورد داروهای ضد افسردگی است. طبق یافته اداره بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، افسردگی بالینی بر روی 1 نفر از هر 5 نفر از بزرگسالان در ایالات متحده تاثیر می گذارد. مدیریت عوارض جنسی دارو های ضد افسردگی بسیار مهم است.

درست همانطور که افسردگی در هر دو جنس زن و مرد اتفاق می افتد، عوارض جانبی جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی نیز بر هر دو مردان و زنان تاثیر می گذارد. درک اینکه چگونه این داروها بر زندگی جنسی شما تأثیر می گذارند می تواند به بهبود عوارض جانبی آنها برای شما کمک کنند.

داروهایی که ممکن است عوارض جانبی جنسی را برای فرد ایجاد کند.

عوارض جانبی جنسی به طور کلی به داروهای ضد افسردگی مرتبط است، اما بعضی از انواع داروها باعث مشکلات بیشتر جنسی نسبت به سایر درو ها می شوند. گزارش شده است که داروهای ضد افسردگی زیر دچار مشکلاتی بیشتر نسبت به سایر آن ها هستند:

  • سیتالوپرام
  • اسکلیتوپام
  • پاروکستین
  • فلوکستین (پروازاک)
  • سرترالین

خطر بروز عوارض جانبی جنسی با داروهای بوپروپیون و میرتازاپین کمی کاهش می یابد. این امر مهم است که بدانید که هر نوع دارو ضد افسردگی می تواند باعث ایجاد مشکلات جنسی شود اما شما حتما باید در این زمینه با پزشک خود در این بابت مشورت کنید و از استفاده و یا قطع خود سرانه هیچ دارویی بدون مشورت با پزشک معالج خود، خودداری کنید. باید با مدیریت عوارض جنسی دارو های ضد افسردگی اقداماتی ویزه انجام داد.

مدیریت عوارض جانبی جنسی از دارو های ضد افسردگی | مرکز مشاوره همکده

چرا داروهای ضد افسردگی باعث عوارض جانبی جنسی می شوند.

اکثر داروهای ضد افسردگی تجویز شده بخشی از یک خانواده دارویی به نام SSRI (مهارکننده های باز جذب انتخابی سروتونین) هستند. با افزایش سطح سروتونین در بدن فرد مبتلا به این دارو احساس آرامش و اضطراب کمتری می کند.

با این حال، همان احساس آرامش و ثبات می تواند میل جنسی فرد را کاهش دهد. سروتونین از آن دست از هورمون هایی است که باعث می شود بدن ما به پاسخ دادن به مسائل جنسی از ارسال پیام به مغز ما جلوگیری کند.

مدیریت عوارض جنسی دارو های ضد افسردگی در زنان

سطح سروتونین در بدن زنان با داروهای ضد افسردگی تجویز شده تثبیت می شود. زنان مصرف کننده دارو های ضد افسردگی ممکن است تاخیر در مرطوب شدن واژن و همچنین ارگاسم با تأخیر یا ارضا نشدن در طول رابطه را به همراه داشته باشند. به طور کلی، زنان نیز احتمالا میل جنسی آن ها با مصرف این دارو ها کاهش می یابد.

در برخی موارد، زنان در طول رابطه جنسی ناراحتی و رنج کشیدن از برقراری رابطه جنسی را گزارش می دهند. اگر شما در حال استفاده از داروهای ضد افسردگی هستید باید با پزشک خود در این بابت مشورت کنید. اثبات شده است که بعضی از داروهای ضد افسردگی اثبات باعث ایجاد نقایصی در فرد می شوند.

مدیریت عوارض جنسی دارو های ضد افسردگی در مردان

مردان نیز تحت تأثیر تثبیت سروتونین قرار می گیرند که باعث ایجاد عوارض جنسی در آن ها  می شود.

عوارض جانبی رایج در مردان شامل کاهش میل جنسی و بروز مشکل در نعوظ است. بعضی از مردان در حفظ نعوظ نیز مشکل دارند. مردان مبتلا به داروهای ضد افسردگی همچنین ارگاسم با تأخیر و یا عدم ارضا شدن را نیز در بعضی موارد به همراه دارند. بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز می توانند باعث کاهش اسپرم سازی و همچنین تعداد اسپرم انسان تا تقریبا به صفر شود.

مدیریت عوارض جانبی جنسی از دارو های ضد افسردگی | مرکز مشاوره همکده

عوارض جانبی جنسی مشترک برای هر دو جنس

هر دوی مردان و زنان اغلب به یک شکل تحت عوارض ناشی از داروهای ضد افسردگی قرار می گیرند:

  • افزایش وزن
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • احساس تنبلی و کسلی

هر فرد ممکن است به این عوارض جانبی واکنش نشان دهد. با این حال، برای بسیاری از افراد، این اثرات اضافی هیجانی و فیزیکی ایده رابطه جنسی را می تواند کمتر جذاب کند.

به طور خاص، افزایش وزن می تواند به احساس یک خودآگاهی منجر شود که باعث کاهش میل جنسی شود. مهم این است که شما کشف کنید که آیا داروهای ضد افسردگی شما علت مستقیم عدم میل جنسی شما است یا اینکه موضوع دیگری در این میان وجود دارد.

گاهی اوقات مدیریت وزن شما و یا تنظیم روال تمرینات بدنی شما انرژی بیشتری را برای شما و میل جنسی شما به ارمغان می آورد.

مدیریت عوارض جانبی جنسی از دارو های ضد افسردگی | مرکز مشاوره همکده

مدیریت عوارض جانبی جنسی داروهای ضد افسردگی

دوز مورد استفاده خود را متناسب با شرایط خود تنظیم کنید.

داروهای ضد افسردگی می توانند تقریبا در هر دوزی تاثیر مختلفی بر روی عملکرد جنسی شما بگذارند. با این حال، منطقی است که دوزهای بالاتر منجر به افزایش خطر عوارض جانبی جنسی بیشتری شوند. اگر در معرض عوارض جانبی جنسی هستید، از پزشکتان درباره تغییر دادن دوز داروی مصرفی و کم کردن آن سوال کنید. هرگز دوز خود را بدون صحبت و مشورت با پزشک خود سر خود کم نکنید.

مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که اگر تصمیم به انجام این کار دارید، احتمالا باید بعد از کم کردن دوز مصرفی خود، چندین هفته مراقب باشید. هرگز و هرگز مصرف دارو های ضد افسردگی خود را بدون مشورت با پزشک متخصص خود نه کم کرده و نه به هیچ عنوان قطع کنید.

زمان را برای خود در نظر بگیرید.

وقتی که صحبت از برقراری رابطه جنسی به میان می آید، زمان بندی می تواند حلال همه چیز باشد. این کار بسیار مفید است بخصوص اگر داروهای تجویزی شما میل جنسی شما را کاهش می دهد.

اگر داروهای ضد افسردگی را روزی یک بار مصرف می کنید، ممکن است بتوانید این مسئله را در روز هایی که قصد بر قراری رابطه جنسی دارید، با مصرف دارو خود بعد از انجام فعالیت جنسی خود حل کنی.

این روش ممکن است برای همه افراد کار نکند ولی اگر کار کند، دیگر موجب آن می شود که بی انگیزگی فرد از برقراری رابطه جنسی کمتر شود.

مدیریت عوارض جانبی جنسی از دارو های ضد افسردگی | مرکز مشاوره همکده

نسخه و تجویز خود را مجددا مورد ارزیابی قرار دهید.

اگر تغییر دوز و زمان دارو های مصرفی شما نتواند مشکلات جنسی شما را حل کند، ممکن است لازم باشد تا تعویض دارو های ضد افسردگی را برای خود در نظر بگیرید.

پزشک شما ممکن است یک نام تجاری را برای شما پیشنهاد کند که کمتر احتمال دارد باعث عوارض جانبی جنسی شود. او ممکن است داروهای تجویزی دیگری را نیز اضافه کنند تا رژیم فعلی شما را تکمیل کند.

داروهای مربوط اختلال نعوظ می تواند به مردان کمک می کنند تا نعوظ خوبی داشته باشند. برخی از زنان از اضافه کردن دارو های کمکی ضد افسردگی به نام بوپرپیون به رژیم دارویی خود نیز می توانند بهره مند شوند.

مدیریت عوارض جنسی دارو های ضد افسردگی – یک جدول زمانی برای خود ایجاد کنید.

یکی از ساده ترین راه حل های اختلال عملکرد جنسی این است که صبر کنید و ببینید آیا عوارض جانبی جنسی شما کاهش می یابد یا خیر. به عنوان یک قاعده کلی، ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه برای این که مشکل عوارض جانبی شما برطرف شود، زمان ببرد. صبر در هنگام مدیریت عوارض جانبی جنسی مساله ای کلیدی است. این کار می تواند زمان بدن خود را به تنظیم ضد افسردگی بیانجامد.

همین امر در مورد تغییر دوزها یا تغییر در نوع دارو ها صادق است. برای ایجاد یک جدول زمانی، با دکتر خود مشورت کنید. شما باید با هم کار کنید تا تعیین کنید که آیا عوارض جانبی به تدریج بهبود می یابد و یا باید روشی دیگر را به پیش ببرید.

با همسرتان صحبت کنید.

مدیریت عوارض جانبی جنسی از دارو های ضد افسردگی | مرکز مشاوره همکده

برای بعضی از افراد، دشواری برخورد با عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند بسیار مضر باشد. این بیماران اغلب داروهای خود را به امید داشتن زندگی بهتر از نظر جنسی کنار می گذارند.

با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که هر فرد نسبت به داروهای ضد افسردگی واکنش نشان خواهد داد. از دست دادن داروهای ضد افسردگی بدین معنی است که علائم افسردگی شما ممکن است دوباره بروز کند.

هنگام تصمیم گیری در مورد اقدام به کاهش یا قطع مصرف آن ها، ضروری است با همسر خود مشورت کنید. کار بر روی یک راه حلی که سلامت روانی و همچنین نیازهای جنسی شما را برآورده سازد بسیار مهم و مثمر ثمر خواهد بود.

عوارض جانبی جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی یک رویداد بسیار رایج است، بنابراین از این که در این مورد با پزشک خود بحث کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید خجالت نکشید.

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا