رایج ترین داروهای ضد افسردگی تجویز شده

داروهای ضد افسردگی در سرتاسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. اما متاسفانه بسیاری از افراد بعد از مدتی اعتیاد شدی به این داروها پیدا می کنند. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات روانی در بین افراد است. همان طور که می دانید افسردگی و اضطراب باعث مشکلات فراوانی می شود. گاهی اوقات زندگی و آینده هر فرد می تواند با این اختلالات روانی تحت تأثیر قرار بگیرد. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. امواج مغزی آلفا یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این امواج می تواند افسردگی را کاهش دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند.

در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.  یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی صحبت کردیم.

آسیب به بدن و داروهای ضد افسردگی

هر کدام از این ها به دلایل خاصی ایجاد شده بودند و به بخش های مختلف بدن آسیب می زدند. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. پس نمی توانیم بگوییم که کودکان یا بزرگسالان در سن های مختلف اصلا احتمال این که افسردگی بگیرند را ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی تلفنی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رایج ترین داروهای ضد افسردگی تجویز شده، صحبت کنیم.

داروهای ضد افسردگی چگونه تجویز می شوند؟

از سال 2015 تا 2018، بیش از 14 درصد از افراد 12 ساله و بالاتر گفتند که در ماه گذشته یک داروی ضد افسردگی مصرف کرده اند. شاید شناخته شده ترین در میان آن‌ها پروزاک (فلوکستین) باشد. هنوز هم برای بسیاری از مردم بهترین گزینه است. اما از آن جایی که توسط سازمان غذا و داروی (FDA) در سال 1987 تایید شد، داروهای ضدافسردگی متنوع دیگری نیز به پروزاک اضافه شدند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر قصد مصرف یک داروی ضد افسردگی را دارید، درک نحوه عملکرد محبوب‌ترین آن‌ها می‌تواند به شما و پزشک کمک کند. این کار باعث می شود تا تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر است.

داروهای ضد افسردگی چگونه کار می کنند؟

پنج دسته اصلی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد، و همه آن ها به روش های مختلف عمل می کنند:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول

اما وجه مشترک همه این داروها این است که در دسترس بودن انتقال دهنده های عصبی مونوآمین در مغز را افزایش می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انتقال دهنده های عصبی مونوآمین مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به تنظیم خلق و خو، احساسات و رفتار شما کمک می کنند.

در افراد مبتلا به افسردگی، در دسترس بودن این انتقال دهنده های عصبی مونوآمین در مغز مشخصاً کم است. داروهای ضد افسردگی با جلوگیری از بازجذب یک یا چند مورد از این انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند و در نتیجه در دسترس بودن آن‌ ها را افزایش می دهند.

SSRI ها

پروزاک به دسته ای از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) تعلق دارد. SSRI ها دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که در نام توضیح داده شده است.

آن ها از بازجذب سروتونین جلوگیری می کنند و مواد شیمیایی بیشتری را در دسترس قرار می دهند. به عبارت دیگر، SSRI ها افسردگی را با افزایش سطوح پایین سروتونین در مغز تسکین می دهند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه که بین سال‌های 1996 تا 2015 روی افراد تحت درمان با داروهای ضد افسردگی در ایالات متحده انجام شد، نشان داد که تقریباً 70 درصد از پاسخ‌دهندگان با SSRI درمان شده‌اند.

برخی از رایج ترین SSRI های تجویز شده عبارتند از:

پروزاک (فلوکستین)

پروزاک هنوز یکی از محبوب ترین SSRI ها در کشور های مختلف است. این یکی از تنها مواردی است که FDA برای کودکان و نوجوانان تایید کرده است. مطالعه استفاده از داروهای ضد افسردگی در سال 2017 نشان داد که کمی بیش از 11 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که پروزاک را برای افسردگی مصرف کرده اند.

سلکسا (سیتالوپرام)

مطالعات نشان می دهد که سلکسا به خوبی سایر داروهای SSRI عمل می کند و عوارض جانبی مشابهی دارد. یکی از نکات مهمی که باید در مورد این داروی ضد افسردگی بدانید این است که مصرف دوزهای بالای آن با مشکل نادر ریتم قلب مرتبط است.  تخمین می زنند که 14 درصد از پاسخ دهندگان مطالعه مصرف داروهای ضد افسردگی گزارش دادند که از این دارو استفاده می کردند.

زولافت (سرترالین)

زولوفت بسیار موثر است، اگر چه برخی افراد احتمال بیشتری نسبت به سایر داروهای SSRI برای ایجاد اسهال دارند. زولوفت رایج ترین داروی ضد افسردگی است. تقریباً 17 درصد از افرادی که در مطالعه استفاده از داروهای ضد افسردگی در سال 2017 مورد بررسی قرار گرفتند، گزارش دادند که این دارو را مصرف کرده‌اند.

پاکسیل (پاروکستین)

اگر پاکسیل را به جای سایر داروهای ضد افسردگی انتخاب کنید، ممکن است عوارض جانبی جنسی داشته باشید. همچنین با افزایش تعریق مرتبط است. در حالی که پاروکستین در لیست 10 داروی روانپزشکی که معمولاً تجویز می شود قرار نگرفت، برای برخی افراد همچنان انتخاب خوبی است.

Lexapro (escitalopram)

همراه با Prozac، Lexapro یکی از تنها SSRI هایی است که توسط FDA برای استفاده نوجوانان تایید شده است. حدود 8٪ از افراد مورد بررسی گزارش دادند که Lexapro مصرف کرده اند.

بیشتر SSRI ها از نظر نحوه عملکردشان بسیار شبیه به هم هستند. اگر چه ممکن است تفاوت های ظریفی وجود داشته باشد که می تواند یکی از آن ها را به انتخاب بهتری نسبت به دیگری برای شما تبدیل کند. مدتی طول می کشد تا SSRI ها به اندازه کافی در بدن ایجاد شوند تا روی علائم تأثیر بگذارند. به همین دلیل، ممکن است چندین هفته یا حتی ماه ها آزمون و خطا طول بکشد تا دارو و دوز خاصی را پیدا کنید که بیشترین سود را برای شما داشته باشد.

SNRI ها

سایر داروهای ضد افسردگی رایج به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) تعلق دارند. اینها بازجذب دو انتقال دهنده عصبی سروتونین و نوراپی نفرین را مهار می کنند. SNRI های موجود عبارتند از:

  • سیمبالتا (دولوکستین)
  • افکسور (ونلافاکسین)
  • فتزیما (لوومیلناسیپران)
  • پریستیک (دوسونلافاکسین)
  • ساولا (milnacipran)
  • استراترا (اتوموکستین)
  • اولترام (ترامادول)

در حالی که Strattera یک SNRI است، به عنوان یک داروی غیر محرک برای درمان ADHD، نه افسردگی یا اضطراب، استفاده می شود.

نکته ای در ارتباط با  این زمینه

یکی از رایج ترین SNRI های تجویز شده افکسور (ونلافاکسین) است که به اندازه سایر داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی موثر است. اما میزان بیشتری از ایجاد تهوع و استفراغ را دارد. ممکن است فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

SNRI Cymbalta (دولوکستین) همچنین می تواند فشار خون را افزایش دهد. اما نگرانی بزرگتر در مورد این دارو این است که در برخی افراد می تواند منجر به نارسایی کبد شود. بنابراین اگر شما هر نوع بیماری کبدی دارید، می تواند انتخاب خطرناکی برای شما باشد. اگر مشروبات الکلی زیاد می نوشید هم همینطور است.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در مطالعه 2017 در مورد داروهای روانپزشکی، Cymbalta رایج ترین داروی SNRI بود که 7 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که آن را مصرف کرده بودند.

TCA ها

داروهای سه حلقه ای جزو اولین داروهای ضد افسردگی بودند. در حالی که آن ها تا حد زیادی با SSRI ها، SNRI ها و سایر داروهای ضد افسردگی جایگزین شده اند. TCA ها هنوز هم می توانند گزینه خوبی در مواردی باشند که افراد به انواع دیگر داروهای ضد افسردگی پاسخ نداده اند. انواع سه حلقه ای موجود عبارتند از:

  • آسندین (آموکساپین)
  • الاویل (آمی تریپتیلین)
  • نورپرامین (دزیپرامین)
  • پاملور (نورتریپتیلین)
  • سیلنور (دوکسپین)
  • سورمونتیل (تریمی پرامین)
  • توفرانیل (ایمی پرامین)
  • ویواکتیل (پرتریپتیلین)

داروهای سه حلقه ای با مسدود کردن جذب سروتونین و نوراپی نفرین عمل می کنند. با جلوگیری از بازجذب آن انتقال دهنده های عصبی، سطح سروتونین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می دهد. این می تواند به بهبود خلق و خو و تسکین افسردگی کمک کند. هیچ نوع داروی TCA در لیست 10 داروهای رایج روانپزشکی تجویز شده قرار نگرفت.

MAOIs

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) اولین نوع دارویی بودند که برای درمان افسردگی توسعه یافتند. آن ها تا حد زیادی با داروهای ضد افسردگی جدیدتر جایگزین شده اند که ایمن تر هستند و عوارض جانبی کمتری دارند، اما هنوز چندین MAOI در دسترس هستند. برخی از رایج ترین MAOIهای تجویز شده عبارتند از:

  • امسام (سلژیلین)
  • مارپلان (ایزوکاربوکسازید)
  • ناردیل (فنلزین)
  • پارنات (ترانیل سیپرومین)
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا