تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

امروز می خواهیم در ارتباط با یکی از تئوری ها و نظریات روان شناسی صحبت کنیم. همان طور که می دانید در روان شناسی تئوری های مختلفی توسط دانشمندان و پزشکان ارائه شده است. برخی از این نظریه ها برای بخش درمانی است و برخی از آن ها هم برای پیشگیری و مراقبت های قبل از آسیب های روانی است. یکی از مواردی که در نظریه های روان شناسی تاکید بسیاری بر آن شده است سرتونین است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عملکرد سرتونین صحبت کنیم. تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین موضوع امروز ما است.

 تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

نظریه ها روانشناسی زیست شناسی بسیاری وجود دارد و ما امروز می خواهیم در ارتباط با یکی از آن ها صحبت کنیم.

سروتونین چیست؟

تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

سروتونین (همچنین به عنوان 5-هیدروکسی تریپتامین یا 5-HT شناخته می شود) ماده ای طبیعی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی برای انتقال سیگنال ها بین سلول های عصبی (به نام نورون) در سراسر بدن شما عمل می کند. معمولاً مردم از نقش سروتونین در سیستم عصبی مرکزی (CNS) اطلاعاتی دارند. در مغز  سروتونین به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند، اما انتقال دهنده عصبی در سایر قسمت های بدن نیز کارهای مهمی دارد .

در واقع  بیشتر تاثیر سروتونین بدن شما در روده و نه مغز شما یافت می شود. روده ها نه تنها تقریباً تمام سروتونین بدن را تولید می كنند، بلكه برای تقویت هضم سالم به  سروتونین در آن جا نیاز دارند. در جاهای دیگر بدن  سروتونین به خواب، عملکرد جنسی، سلامت استخوان و لخته شدن خون نیز کمک می کند . در این جا نگاهی دقیق به بسیاری از عملکردهای سروتونین آن چه در صورت کم یا زیاد بودن اتفاق می افتد و چند روش برای عملکرد آن وجود دارد صحبت خواهیم کرد. برای حفظ تعادل سطح بدن خود برای سلامتی مطلوب به ادامه مقاله توجه کنید.

تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

این گونه شناخته شده است که سروتونین در بسیاری از عملکردهای بدن دخیل است، از تنظیم خلق و خو تا هضم غذا در برگیرنده سرتونین هستند.

حالت

اثرات سروتونین در مغز را می توان “نقش اصلی” آن در بدن دانست. از آن جا که به تنظیم خلق و خوی شما کمک می کند، سروتونین غالباً ماده شیمیایی طبیعی “خوب” در بدن نامیده می شود. تأثیر انتقال دهنده عصبی بر خلق و خو نیز به همین دلیل است که اغلب هدف داروهایی است که برای درمان افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی استفاده می شود. به عنوان مثال  سروتونین در درمان با گروه داروهای ضد افسردگی که به عنوان بازجذب انتخابی سروتونین شناخته می شود، نقش اصلی را دارد. منظور از بازدارنده ها همان  (SSRI ها) هستند

گوارش

سروتونین به عملکرد طبیعی روده کمک می کند و اشتهای شما را هنگام غذا خوردن کاهش می دهد تا به شما کمک کند از سیر شدن خود مطلع شوید. انتقال دهنده عصبی همچنین در روده نقش محافظتی دارد. به عنوان مثال، اگر چیزی تحریک کننده یا سمی می خورید، روده شما با تولید سروتونین بیشتر پاسخ می دهد. “دوز” اضافی این ماده شیمیایی، غذای ناخواسته را به همراه خود حرکت داده و آن را با سرعت بیشتری از بدن خارج می کند. پاسخ همچنین این است که چرا افزایش سطح سروتونین باعث تهوع شما می شود و چرا می توان از داروهای هدف گیرنده های خاص سروتونین برای رفع حالت تهوع و استفراغ استفاده کرد.

خواب

محققان درباره ماهیت دقیق نقش سروتونین در خواب بحث کرده اند  اما اعتقاد بر این است که بر روی زمان میزان و مقدار خواب شما تأثیر می گذارد . سروتونین این وظایف را به تنهایی تنظیم نمی کند و به عوامل کمک دهنده دیگر هم نیاز دارد. انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند دوپامین نیز نقشی اساسی دارند. هورمونی به نام ملاتونین نیز برای عملکرد مناسب چرخه خواب شما بسیار مهم است. بدن شما برای ساختن ملاتونین به سروتونین نیاز دارد،

بنابراین کمبود انتقال دهنده عصبی (یا داشتن مقدار زیادی از آن) می تواند بر الگوی و کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. مغز شما بخش های خاصی دارد که هنگام خوابیدن آن را کنترل می کند و الگوی خواب شما را تنظیم می کند و شما را از خواب بیدار می کند. قسمت هایی از مغز شما که مسئول تنظیم خواب هستند نیز گیرنده های سروتونین دارند رابطه سروتونین و ملاتونین همچنین ممکن است منجر به اختلال در خواب مانند بی خوابی شود که در افراد مبتلا به افسردگی شایع است. همه ما می دانیم که خواب کافی اثرات مثبت زقیادی دارد.  

لخته شدن خون

تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

هنگامی که به هر نوع آسیب بافتی مانند بریدگی دچار می شوید، سلول های پلاکت موجود در خون برای کمک به بهبود زخم، سروتونین آزاد می کنند . افزایش سطح سروتونین باعث تنگ شدن عروق کوچک (معروف به آرتریول) در سیستم گردش خون می شود. هرچه کوچک تر می شوند، جریان خون کاهش می یابد. این باریک شدن (معروف به انقباض عروق) و کند شدن جریان خون دو عنصر مهم لخته شدن خون است و یک مرحله مهم در روند بهبود زخم به شمار می رود.

تراکم استخوان

مطالعات نشان داده است که سطح سروتونین ممکن است بر تراکم استخوان (قدرت استخوان های شما) تأثیر بگذارد. بالا بودن میزان سروتونین در روده در گردش خون ممکن است با کاهش تراکم استخوان و شرایطی مانند پوکی استخوان همراه باشد. نوعی داروی ضد افسردگی که روی سروتونین کار می کند به نام مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) که با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان در ارتباط است.

تراکم کم استخوان شما را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد. اگر نگران این هستید که چگونه مصرف داروی ضد افسردگی می تواند بر تراکم استخوان شما تأثیر بگذارد پس مصرف دارو را قطع نکنید. با صحبت در مورد سایر عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا سیگار کشیدن با پزشک خود شروع کنید.

عملکرد جنسی

سروتونین علاوه بر تغییر خلق و خوی شما، می تواند بر فرکانس و اهداف جنسی نیز تأثیر بگذارد. حتی ممکن است بسیاری از احساسات جنسی شما را در بر بگیرد. داروهای ضد افسردگی خاصی که سطح سروتونین را افزایش می دهند. می توانند بر میل جنسی تأثیر داشته باشند. زیرا افزایش سطح سروتونین با کاهش میل جنسی همراه است. تأثیر سروتونین بر میل جنسی نیز تا حدودی به رابطه انتقال دهنده عصبی با ماده شیمیایی دیگری در مغز مربوط می شود که این ماده شیمیایی دوپامین است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2017 در مورد زنان مبتلا به اختلال میل جنسی بیش فعالی (HSDD) نشان داد که علائم این بیماری با افزایش فعالیت سروتونین و کاهش فعالیت دوپامین همراه است.

دلایل پایین بودن سروتونین

افسردگی و سایر اختلالات خلقی که با سروتونین مرتبط هستند چند عامل هستند، به این معنی که بیش از یک دلیل وجود دارد. داشتن سطح پایین سروتونین به تنهایی برای ایجاد افسردگی کافی نیست. با این حال سطح پایین آن  می تواند به خلق و خو، خواب، هضم و سایر موارد کمک کند. کم بودن میزان سروتونین دلیل خاصی ندارد، اما به طور معمول به یکی از این دو دلیل بروز می کند: نداشتن سروتونین کافی یا استفاده ناکارآمد از سروتونین که دارید.

در سناریوی اول  میزان سروتونین کمی دارید زیرا بدن شما به اندازه کافی برای حفظ سطح طبیعی سرتونین را  تولید نمی کند. بدن شما ممکن است به دلیل سایر عوامل مانند کمبودهای غذایی و ویتامین نتواند سروتونین کافی تولید کند. به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین B6 و ویتامین D هر دو با کاهش سطح سروتونین ارتباط دارند. تریپتوفان که یک اسید آمینه ضروری هست و در تولید سروتونین نقش دارد، فقط از طریق رژیم غذایی قابل دستیابی است.

علت دیگر کمبود سرتونین در بدن

دلیل دیگر این که ممکن است سروتونین کمی داشته باشید این است که در حالی که بدن شما در حال تولید سروتونین است، از آن به طور موثر استفاده نمی کند. اگر گیرنده های سروتونین کافی در مغز نداشته باشید  یا اگر آن هایی که دارید به خوبی کار نمی کنند (به عنوان مثال، آن ها خیلی سریع تجزیه و جذب سروتونین می کنند) این اتفاق می افتد.

چگونه سروتونین را افزایش دهیم؟

تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

این گونه شناخته شده است که افسردگی با عدم تعادل شیمیایی در مغز مرتبط است. در حالی که نقش سروتونین در افسردگی پیچیده تر از عدم تعادل است، اعتقاد بر این است که نقشی اساسی دارد. به نظر می رسد افزایش میزان سروتونین در مغز باعث بهبود ارتباط بین سلول های مغزی می شود. که به نوبه خود باعث خلق و خو می شود و علائم افسردگی را کاهش می دهد. به همین دلیل از داروهای ضد افسردگی تجویز شده برای درمان افسردگی بالینی و سایر اختلالات خلقی استفاده می شود. همچنین روش های طبیعی برای افزایش سطح سروتونین وجود دارد. همه چیز از غذایی که می خورید گرفته تا میزان نور خورشید می تواند بر میزان سروتونین بدن شما تأثیر بگذارد. همچنین بر این که تا چه حد می توانید از آن استفاده کنید نیز موثر است.

نکته آخر تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین

یکی از مواردی که در نظریه های روان شناسی تاکید بسیاری بر آن شده است سرتونین است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عملکرد سرتونین صحبت کنیم. تنظیم عملکردهای بدن با سروتونین موضوع امروز ما است.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا