درمان افسردگی

درمان، داروها و کمک کردن به خود؟ اگر با روش های درمانی متفاوت برای افسردگی گیج شده اید در اینجا به شما می گوییم چطور برای یافتن بهترین گزینه ها برای خودتان تصمیم گیری کنید. درمان افسردگی در ادامه بررسی شدند.

بهترین گزینه های درمان افسردگی برای من چه هستند؟

وقتی دچار افسردگی می شوید حس می کنید هیچگاه نمی توانید از این تاریکی بیرون بروید. با این وجود حتی شدیدترین افسردگی ها نیز قابل درمان است. بنابراین اگر افسردگی مانع از زندگی ای شده است که دوست داشتید نباید خودتان را از دریافت کمک دریغ کنید. از درمان گرفته تا داروها تا تغییرات در سبک زندگی سالم، درمان های متعدد و متفاوتی برای شما در دسترس هستند.

البته هیچ دو فردی به شکل یکسان تحت تاثیر افسردگی قرار نمی گیرند، بنابراین هیچ گزینه ی درمانی یکسانی برای درمان افسرگی وجود ندارد. درمانی که برای یک فرد موثر باشد برای فردی دیگری تاثیر شاید نداشته باشد. با داشتن اطلاعات کافی شما می توانید درمان هایی را پیدا کنید که می توانند به شما کمک کنند بر افسردگی خود غلبه یابید، شاد و امیدوار باشید و دوباره زندگی خود را آرام کنید.

گزینه های درمانی برای افسردگی

درمان برای افسردگی | مرکز مشاوره همکده
هرچه می توانید در مورد افسردگی یاد بگیرید.

حتما باید برای خودتان ارزیابی کنید که آیا علائم افسردکی شما به خاطر هرگونه مشکل پنهان در سلامتتان است یا نه. اگر اینطور بود این شرایط باید در ابتدا درمان شود. شدت افسردگی نیز یک فاکتور موثر است. هرچه افسردگی شما شدیدتر باشد نیاز به درمانهای بیشتری خواهید داشت.

زمان می برد تا بتوانید درمان مناسبی را پیدا کنید.

شاید نیاز به کمی آزمون و خطا باشد تا بتوانید درمان مناسبی را پیدا کنید که بتواند برای شما مفید باشد. برای مثال اگر قصد دنبال کردن درمان خاصی را دارید نیاز به کمی تلاش دارد تا درمانگری را پیدا کنید که بتواند با شما همراه باشد. یا می توانید یک جایگزین برای داروی ضدافسردگی را پیدا کنید، مثلا حس کنید کمی پیاده روی می تواند جایگزینی برای داروی شما باشد. برای تغییرات و تجربیات جدید پذیرا باشید.

درمان افسردگی – روی داروها به تنهایی تکیه نکنید.

با وجودی که داروها می توانند علائم افسردگی را تسکین دهند اغلب برای استفاده ی طولانی مدت مناسب نیستند. درمان های دیگر، از جمله ورزش و گزینه های درمانی، می توانند به اندازه ی داروها موثر باشند، حتی شاید تاثیر بیشتری داشته باشند، ولی ان عوارض جانبی را ندارند. اگر تصمیم به امتحان کردن داروها گرفتید به یاد داشته باشید داروها برای شما بهترین تاثیر را خواهند داشت اگر در کنار آن تغییرات سالمی در سبک زندگی خود نیز ایجاد نمایید.

حمایت های اجتماعی دریافت کنید.

هرچه ارتباطات اجتماعی خود را بیشتر کنید بهتر خود را از افسردگی حفظ خواهید کرد. اگر حس می کنید چاره ای ندارید از صحبت کردن با اعضای مورد اطمینان خانواده یا دوستان خجالت نکشید. درخواست کمک نشانه ای از ضعف است و به این معنا نیست که بار مسئولیتی را بر دوش آن ها می گذارید. صحبت کردن رودررو با یک فرد دیگر می تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

درمان افسردگینیاز به زمان و تعهد دارد.

تمامی این درمان های افسردگی نیاز به زمان دارند و گاه می تواند باعث احساس ناامیدی یا ترس شود. این عادی است. بهبود اغلب فراز و نشیب هایی دارد.

تغییرات در سبک زندگی: بخشی ضروری از درمان افسردگی

درمان برای افسردگی | مرکز مشاوره همکده

تغییرات در سبک زندگی ساده است اما ابزارهای قدرتمندی در درمان افسردگی می باشند. گاه این تغییرات تمام چیزی است که شما نیاز دارید. حتی اگر به درمان های دیگری در کنار ان نیاز داشته باشید بازهم ایجاد تغییرات در زندگی می تواند به بهبود سریع تر افسردگی شما کمک کند – و مانع از برگشت ان شود.

تغییرات زندگی برای بهبود افسردگی

ورزش کنید
  • ورزش منظم می تواند به اندازه ی داروها در درمان افسردگی موثر باشد، ورزش نه تنها سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی خوب در مغز را بهبود می بخشد. بلکه محرکی برای رشد سلول های مغزی جدید و ارتباطات تازه است، درست مانند داروهای ضدافسردگی. بهتر از همه اینکه نیازی نیست برای رسیدن به فواید ورزش حتما در یک دوی ماراتن شرکت کنید. حتی نیم ساعت پیاده روی در روز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. برای رسیدن به بیشترین نتایج، باید در بیشتر روزها سی تا شهص دقیقه فعالیت ایروبیک انجام دهید.
حمایت اجتماعی
  • ارتباطات اجتماعی قوی انزوای شما را کاهش می دهد، یک فاکتور خطر کلیدی برای افسردگی. ارتباط مرتبی با دوستان یا اعضای خانواده داشته یا در یک کلاس یا گروه جدیدی عضو شوید. انجام کارهای داوطلبانه راهی عالی برای دریافت حمایت اجتماعی و کمک کردن به دیگران در عین کمک به خودتان است.
تغذیه رسانی مناسب
  • خوب خوردن برای هردو سلامت فیزیکی و روانی مفید است. وعده های غذایی کوچک و متعادلی را در طول روز بخورید که کمک می کند سطح انرژی شما بالا رفته و تغییرات خلقی را به حداقل برساند. شاید برای بهبود وضعیت خود به سمت غذاهای قندی متمایل می شوید اما کربوهیدرات های ساده گزینه ی بهتری هستند. ان ها بدون بالا رفتن سریع قند فایده ی زیادی به شما خواهند رساند.
برای درمان افسردگی خوب بخوابید
  • خواب تاثیری قوی روی وضعیت روحی شما دارد. وقتی خواب کافی دریافت نکنید علائم افسردکی بدتر خواهند شد. کمبود خواب باعث زودرنجی، تغییرات خلقی، ناراحتی و خستگی می شود. اغلب افراد شب ها کمتر از هفت ساعت می خوابند. باید برنامه ی خود را طوری بگذارید که هرشب بتوانید چیزی بین هفت تا نه ساعت بخوابید.
کاهش استرس
  • ایجاد تغییرات در زندگی به مدیریت و کاهش استرس کمک می کند. استرس شدید افسردگی را تشدید کرده و شما را در خطر افسردگی در آینده قرار می دهد. به جنبه هایی در زندگی خود که به شما استرس می دهند دقت کنید، مانند کار زیاد یا روابط حمایت نشده، و راه هایی برای به حداقل رساندن اثرات آن پیدا کنید.

روان درمانی برای درمان افسردگی

اگر هیچ علت پزشکی پنهانی برای علائم افسردگی شما وجود نداشته باشد گفتاردرمانی می تواند درمان بسیار موثری باشد. چیزی که در طول درمان یاد می گیرید به شما مهارت و دیدگاهی برای احساس بهتر داده و کمک می کند مانع از برگشت افسردگی شوید.

انواع متفاوتی از افسردگی وجود دارد. سه مورد از متداول ترین روش های مورد استفاده در درمانهای افسردگی شامل رفتار شناختی، بین فردی و روان شناسی است. اغلب ترکیبی از روش های مختلف استفاده می شود.

برخی از انواع درمان به شما تکنیک هایی تمرینی یاد می دهند در این مورد که چگونه افکار مثبت خود را بازسازی کرده و مهارت های رفتاری را در مبارزه با افسردگی به کار گیرید. درمان می تواند به شما کمک کند روی ریشه ی افسردگی خود کار کنید، کمک می کند درک کنید چرا این احساس را دارید، چه محرک هایی باعث افسردگی شما شده اند و برای سالم ماندن می توانید چه کار کنید.

درمان و ” تصویر ذهنی بزرگ”برای افسردگی

یکی از نشانه های افسردگی احساس گیجی و مشکل در تمرکز کردن است. بهبود کمک می کند به عقب برگشته و ببینید چه چیزی باعث افسردگی شما شده و چگونه می توانید تغییراتی را ایجاد کنید. این ها برخی تصاویری هستند که در درمان می تواند به شما کمک کند:

  • روابط؛ درک الگوهای روابط، ساخت روابط بهتر و بهبود روابط فعلی کمک می کند تنهایی شما کم شده و روابط اجتماعی بهتری بسازید. این ها برای پیشگیری از افسردگی اهمیت دارند.
  • ایجاد محدودیت های سالم؛ اگر استرس زیادی دارید و پریشان هستید و حس می کنید نمی توانید به کسی نه بگویید شما در خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارید. ایجاد مرزهای سالم در روابط و در محیط کار می تواند کمک کند استرس خود را کاهش دهد و درمان به شما کمک خواهد کرد تا محدودیت هایی که برای شما مناسب هستند را شناخته و برای ان ارزش بگذارید.
  • مدیریت کردن مشکلات زندگی؛صحبت کردن با یک درمانگر قابل اعتماد می تواند پس زمینه ی خوبی برای راه هایی مثبت تر در جهت مدیریت چالش ها و مشکلات زندگی فراهم نماید.

درمان فردی یا گروهی برای درمان افسردگی؟

درمان برای افسردگی | مرکز مشاوره همکده

وقتی کلمه ی درمان را می شنوید ناخوداگاه به جلسات دو نفره و رودررو با یک مشاور فکر می کنید. با این وجود درمان گروهی می تواند در درمان افسردگی نیز موثر باشد. هردو درمان گروهی و فردی اغلب حدود یک ساعت طول می کشد. هریک از این ها چه فوایدی دارد؟ در درمان فردی شما رابطه ای قوی با یک فرد دارید و شاید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یک فرد به جای یک گروه احساس راحتی بیشتری کنید. همچنین ممکن است توجهی جداگانه دریافت کنید.

در گروه درمانی، گوش دادن به افرادی که مشکلاتی شبیه به شما دارند می تواند به نوعی تجربیات شما را تصدیق کند و به ایجاد عزت نفس کمک کند. اغلب اعضای گروه در نقاط متفاوتی از افسردگی هستند، بنابراین شما می توانید از کسانی که در همان مشکل شما هستند نکاتی دریافت کرده و هم از کسانی که روی یک مشکل چالش ساز کار می کنند. علاوه بر دریافت ایده ها و الهام گرفتن از دیگران، مشارکت در گروه درمانی می تواند کمک کند فعالیت های اجتماعی و شبکه ی ارتباطی شما افزایش یابد.

یافتن یک درمانگر مناسب

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در زمان انتخاب یک درمانگر در نظر داشته باشید ارتباط شما با ان فرد است. درمانگر مناسب همراهی حامی و مراقب برای شما در بهبود افسردگی و روند خوب شدنتان است.

دارو درمانی برای افسردگی

درمان برای افسردگی | مرکز مشاوره همکده

داروهای افسردگی شاید بیشترین درمان تبلیغی برای افسردگی باشند اما به این معنا نیست که موثرترین درمان است. افسردگی تنها به علت عدم تعادل شیمیایی در مغز نیست. داروها به کاهش برخی علائم متوسط تا شدید افسردگی کمک می کنند اما مشکل نهفته را درمان نخواهد کرد و اغلب راه حلی نیست که بتوان برای طولانی مدت استفاده کرد. داروهای ضدافسردگی نیز عوارض جانبی و نگرانی هایی را همراه دارند و ترک کردن ان ها می تواند بسیار سخت باشد. اگر نگرانید چرا داروهای ضدافسردگی برای شما مناسب نیستند یادگیری تمامی حقایق به شما کمک می کند تصمیمی اگاهانه بگیرید.

اگر داروهایی را برای افسردگی استفاده می کنید به درمانهای دیگر بی توجه نباشید. تغییرات در زندگی و درمانها نه تنها به بهبود سریع از افسردگی کمک می کنند. اما مهارت هایی را برای کمک به پیشگیری از بروز مجدد آن آموزش می دهد.

درمان های جایگزین و مکمل برای افسردگی

درمان های جایگزین و مکمل برای افسردگی شامل ویتامین و مکمل های گیاهی، طب سوزنی و تکنیک های ریلکسیشن مانند مدیتیشن تمرکز ذهنی، یوگا و تای چای است.

ویتامین ها و مکمل های غذایی برای درمان افسردگی

هنوز مشخص نیست چگونه درمانهای گیاهی، ویتامین ها و مکمل های غذایی برای بهبود افسردگی موثراند. با وجودی که بسیاری از مکمل های غذایی بدون نسخه در دسترس هستند. در بسیاری از موارد اثرات ان ها هنوز از نظر علمی اثبات نشده است. اگر علائم افسردگی شما در کمبود غذایی شما تاثیر دارند می توانید از مکمل های غذایی ویتامین دارد استفاده کنید. اما باید تحت نظارت متخصص سلامت روان استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید مکمل های گیاهی و طبیعی را امتحان کنید به یاد داشته باشید ممکن است عوارضی جانبی همراه داشته باشند. و دارای دستورالعمل غذایی یا دارویی باشند. برای مثال برخی داروهای گیاهی که برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط استفاده می شوند می توانند با داروهای رقیق کننده ی خون، داروهای ضدبارداری و داروهای ضدافسردگی تداخل ایجاد کنند. مطمئن شوید پزشک شما یا درمانگرتان می داند چه داروهایی را مصرف می کنید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا