تفاوت علائم افسردگی در زنان و مردان

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در دنیا وجود دارد.،افسردکی می تواند علائم مختلفی را به همراه داشته باشد. افسردگی ممکن است در دوران کودکی شروع شده باشد و تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. نکته مهم این است که گاهی اوقات علائم افسردگی در افراد مختلف متفاوت است. برای مثال افسردگی در یک فرد جوان با یک فرد مسن تفاوت دارد. از آن سمت از نظر جنسیت نیز همین گونه است. تفاوت علائم افسردگی در زنان و مردان قابل توجه است. گاهی اوقات علائم افسردگی با ژنتیک هم در افراد مختلف متفاوت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که تفاوت علائم افسردگی در زنان با علائم افسردگی در مردان چگونه است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند.

نکته ای که مهم است این است که افراد بتوانند افسردگی خود را کنترل کنند. کنترل افسردگی با استفاده از مشاوران بسیار مهم است. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تفاوت علائم افسردگی در زنان با علائم افسردگی در مردان صحبت کنیم.

در بسیاری از موارد، سلامت روان می تواند مشابه سلامت جسمی باشد.

تفاوت علائم افسردگی در زنان با علائم افسردگی در مردان

 اکثر افراد دارای ویژگی ها و شرایط سلامت فیزیکی مشترک هستند، اما عواملی مانند سن یا جنس بیولوژیکی می توانند نحوه بروز آن ها را تغییر دهند. به عنوان مثال، بیایید به حملات قلبی نگاه کنیم: از نظر جسمی، مردان و زنان هر دو می توانند دچار حمله قلبی شوند. اثر اصلی و کلی آن یکسان است، اما مردان و زنان علائم متفاوتی را تجربه می کنند. علاوه بر این، عموم مردم از لحاظ تاریخی بیشتر با علائم سکته قلبی در مردان آشنا بوده اند تا در زنان. این امر زنان را در جستجوی درمان در معرض آسیب جدی قرار داده است، اگر چه نگرش ها و چارچوب های ذهنی در سال های اخیر تغییر کرده است تا عادلانه تر شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم افسردگی گاهی اوقات بسیار شبیه است. زنان و مردان می توانند اثرات روانی، جسمی و احساسی مشابهی از افسردگی داشته باشند – اما علائم آن می تواند متفاوت باشد. نه تنها این، بلکه شرایط روانی نیز وجود دارد که مربوط به نوع افسردگی است که ما با آن آشنا هستیم، که فقط بر زنان تأثیر می گذارد یا از نظر آماری بیشتر بر زنان تأثیر می گذارد. درک تفاوت علائم افسردگی در زنان با علائم افسردگی در مردان می تواند زندگی را نجات دهد.

علائم شایع افسردگی در افراد

لطفاً به خاطر داشته باشید که احساس غم و اندوه، به ویژه در دوران سخت زندگی، طبیعی است. کسانی که با افسردگی زندگی می کنند بیشتر از اندوه رو به رو هستند. افسردگی به طور خاص به یک بیماری روانی قابل تشخیص و درمان اشاره دارد، زمانی که یک احساس منفی مداوم شدید و طولانی است. علاوه بر این، علائم زیادی همراه با افسردگی وجود دارد و هر فردی همه آن ها را تجربه نمی کند. در بیشتر موارد، علائم افسردگی در زنان تا حد زیادی شبیه علائم مشابه در مردان است. اما این علائم در زمینه های خاصی که منحصراً برای زنان صدق می کند اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

از دست دادن علاقه و انرژی کم

تفاوت علائم افسردگی در زنان با علائم افسردگی در مردان

شاید قابل تشخیص ترین علامت افسردگی از دست دادن علاقه باشد. این زمانی است که فرد بی علاقگی یا حتی بیزاری از فعالیت هایی را تجربه می کند که قبلاً از آن ها لذت می برده یا در غیر این صورت برای آن ها مهم بوده است. برخی از افراد ، صرف نظر از آن چه می خواهند انجام دهند یا احساس می کنند که باید انجام دهند، ممکن است احساس کمبود انرژی جسمانی، احساسی یا روانی کنند که مانع از انجام فعالیت های مختلف می شود.

به عنوان علامت افسردگی، این حالت معمولاً مداوم و طولانی مدت است. مواقعی وجود دارد که ممکن است یک فیلم آرام را به معاشرت با دوستان خود ترجیح دهید. همچنین ممکن است لحظاتی پیش آید که بخواهید بیشتر در رختخواب بخوابید تا سر کار. این احساسات بسیار طبیعی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما یکی از علائم افسردگی ممکن است شامل احساس عدم توانایی در کار طولانی مدت به دلیل کمبود انرژی یا انگیزه باشد، یا بستن شبکه های اجتماعی خود در صورتی که احساس می کنید نمی توانید آن ها را به اندازه کافی حفظ کنید. مهم است که احساسات عادی را از علائم بالقوه افسردگی متمایز کنید و حتی در صورت درخواست مشاوره یا راهنمایی، با متخصصان سلامت روان تماس بگیرید.

تغییرات سلامت و شیوه زندگی در ارتباط با افسردگی

افسردگی یک نگرانی برای سلامت روان است، اما علائم جسمی نیز دارد. نمونه های مهم حفظ وزن سالم و عادات خواب سالم است. برخی از افراد ممکن است علاقه خود را از دست داده و انرژی پایینی داشته باشند یا زمان زیادی را صرف خواب کنند. برخی دیگر در خوابیدن مشکل دارند و اصلاً استراحت نمی کنند و این به کمبود انرژی آن ها کمک می کند. به طور مشابه، برخی از افرادی که علائم افسردگی را تجربه می کنند، انرژی لازم برای تهیه غذاهای سالم و افزایش وزن را احساس نمی کنند. برخی دیگر دچار کاهش اشتها و کاهش وزن می شوند.

با این حال، آگاه باشید که اختلالات خوردن یک وضعیت سلامت روانی مرتبط با افسردگی است. در حالی که برخی از مردان اختلالات خوردن را تجربه می کنند، محققان معتقدند که این اختلال در زنان تقریباً دو برابر بیشتر است.

ارتباطات و افسردگی در زنان و مردان

در نهایت، اگر به علائم بالقوه افسردگی نظارت می کنید، به کسی – یا خودتان – گوش دهید. افرادی که افسردگی را تجربه می کنند، گاهی اوقات با آن ارتباط برقرار می کنند. آن ها خواهند گفت که احساس افسردگی می کنند، احساس ناامیدی یا درماندگی می کنند، یا حتی فکر می کنند به خودشان آسیب می رسانند. زنان تمایل به داشتن شبکه های اجتماعی بزرگ و قوی دارند، بنابراین به احتمال زیاد احساسات خود را بیان می کنند. اما این بدان معنا نیست که مردان نمی توانند احساسات مشابهی را بیان کنند یا نمی کنند. آن ها ممکن است احساسات خود را در مقایسه با زنان با نرخ کمتری بیان کنند.

علائم شایع افسردگی در مردان

تفاوت علائم افسردگی در زنان با علائم افسردگی در مردان

در حالی که برخی علائم افسردگی در مردان و زنان مشابه است، موسسه ملی سلامت روان برخی از علائم و نشانه های افسردگی را که در مردان شایع تر است ذکر کرده است:

  • عصبانیت، تحریک پذیری یا پرخاشگری
  • احساس اضطراب، بیقراری یا “در آستانه”
  • از دست دادن علاقه به کار، خانواده یا فعالیتهایی که یکبار لذت بخش بودند
  • مشکلات میل جنسی و عملکرد
  • احساس غم، “خالی”، مسطح یا ناامید کننده
  • عدم تمرکز یا به خاطر سپردن جزئیات
  • احساس خستگی شدید، ناتوانی در خوابیدن، یا خواب زیاد
  • پرخوری یا نخواستن غذا
  • دردها یا دردهای فیزیکی، سردرد، گرفتگی یا مشکلات گوارشی
  • ناتوانی در انجام مسئولیت های کاری، مراقبت از خانواده یا سایر فعالیتهای مهم
  • مشارکت در فعالیت های پرخطر
  • نیاز به الکل یا مواد مخدر
  • خروج از خانواده و دوستان یا منزوی شدن

علائم برای مردان مختلف مبتلا به افسردگی می تواند از یک تا چند علائم متفاوت باشد.

علل شایع افسردگی در زنان

در بالا ما علائم افسردگی را بررسی کردیم، به ویژه نحوه ارتباط آن ها با زنان و مردان. با این حال، برخی از علل افسردگی فقط در بین زنان شایع نیست – آن ها مختص زنان هستند. در بسیاری از موارد، این به دلیل رویدادهای بیولوژیکی در زندگی یک زن است که می تواند تعادل هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را که به سلامت عاطفی کمک می کنند مختل کند.

بسته به عوامل دیگر، این می تواند برای زنان هم ناعادلانه و هم سودمند باشد. اکثر ارائه دهندگان مراقبت، مانند پزشکان مراقبت های اولیه، بیش از موارد با مواردی که در زیر مورد بحث قرار می گیرد، آشنا هستند. تماس با این متخصصان می تواند به دسترسی به منابع سلامت جسمی و روانی مناسب زنان کمک کند.

اختلال ناخوشی پیشقاعدگی

شاید با PMS آشنا باشید. اگر چه ممکن است ناراحت کننده باشد، اما از نظر جسمی لزوماً خطرناک یا تهدید آمیز نیست. با این حال، برای برخی از زنان، PMS می تواند PMDD شود – این اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی است. این شکل از PMS شدید است و منجر به علائم افسردگی می شود که طولانی مدت و شدیدتر از علائم قبلی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این اختلال به غیر از افزایش دوره قاعدگی، هیچ یک از علائم منحصر به فرد خود را ندارد. افسردگی پس از زایمان یکی دیگر از أنواع افسردگی است. این نوعی افسردگی مادران را در دوره بلافاصله پس از تولد تحت تأثیر قرار می دهد.

 

منابع
betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا