علائم افسردگی در زنان

افسردگی نه تنها یک دوره بیماری کوتاه است که در آن شما احساس غم و اندوه در مورد موضوعی به شما دست می دهد. این بیماری یک اختلال خلق و خوی جدی است که می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. افسردگی همیشه به راحتی قابل تشخیص و درمان نیست. شما حتی ممکن است تا زمانی که علائم بیماری را برای مدت زمان طولانی تجربه نکرده اید ممکن است متوجه نشوید که در معرض افسردگی قرار دارید. علائم افسردگی در زنان چیست؟

اگرچه این عارضه می تواند برای هر کسی رخ دهد، اما زنان تقریبا دو برابر نسبت به مردان در زندگی خود به مردان افسردگی را تجربه می کنند. زنان همچنین به نوع متفاوتی از افسردگی نسبت به مردان مبتلا می شوند.

برخی از شایع ترین علائم افسردگی در زنان عبارتند از:

علائم افسردگی در زنان
  • لذت نبردن از سرگرمی های مشابه و یا کارهایی که شما یک بار قبلا انجام داده اید، و اینکه دیگر از آن کار به  میزان سابق لذت نمی برید.
  • عدم توانایی برای تمرکز کردن به مدت زیاد
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن وزن غیرطبیعی در یک زمان
  • احساس ضعف یا خستگی بدون علت روشن
  • احساس غم و اندوه و گناه
  • از دست دادن حس امید به آینده
  • احساس می کنید که در زندگی مفید و سودمند نیستید.
  • احساس اضطراب یا تحریک پذیری از وقایع
  • گریه کردن بدون هیچ علت خاصی
  • عدم توانایی در خوابیدن در شب
  • نوسانات شدید خلق و خوی
  • فکر مردن به مرگ

تفاوت میان افسردگی مردان و زنان

علائم افسردگی در زنان

افسردگی مردان و زنان نشانه های مختلفی با یکدیگر دارند. برخی از این اختلافات ناشی از تفاوت های هورمونی بین مردان و زنان است.

زنان دارای تغییرات هورمونی چشمگیری در طول دوره های مختلفی هستند از جمله:

  • قاعدگی
  • بارداری
  • زایمان
  • یائسگی

تفاوت های دیگر علائم افسردگی در زنان  می تواند به وسیله هنجارهای مختلف اجتماعی برای مردان و زنان ایجاد شود. از سوی دیگر، زنان بیشتر از لحاظ اخلاقی دارای احساسات عاطفی نسبت به مردان هستند.

این گرایش می تواند باعث شود که مردان و زنان احساس افسردگی خود را براساس آنچه به آن باور دارند و آن چیزی که از لحاظ اجتماعی قابل قبول است به همان نسبت متفاوت باشد و یا بیان متفاوتی از حالات خود داشته باشند.

برای بیان احساسات خود، مردان ممکن است حالات زیر را از خود نشان دهند:

  • خشم
  • سرزنش کردن افراد در اطراف خود
  • دعوا کردن با دیگران
  • روی آوردن به سمت عادات مخرب مثل نوشیدن الکل
  • زنان اما ممکن است به موارد زیر روی بیاورند:
  • احساس غم و اندوه
  • سرزنش کردن خود
  • به عادات ناسالم مانند خود خوری کردن از نظر عاطفی روی بیاورند.

با این حال، هر کس افسردگی را به طور متفاوتی تجربه می کند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که علائم شما به هیچ وجه در یک دسته بندی با دیگر افراد قرار نگرفته است.

عوامل افسردگی در زنان

عوامل زیادی می توانند موجب افسردگی در زنان شوند. علاوه بر علل زیست شناختی و روانی، زنان می توانند به دلیل وقایع مهم زندگی مانند بارداری و زایمان دچار افسردگی شوند.

بعضی از شایعترین دلایلی که زنان در افسردگی تجربه می کنند عبارتند از:

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) درست قبل از اینکه دوره ماهانه خود را شروع کنید اتفاق می افتد. روشن نیست که دقیقا چگونه این سندرم باعث افسردگی می شود. تصور می شود که تغییر در هورمون های شما می تواند بر روی مواد شیمیایی مانند سروتونین تاثیر بگذارد که باعث تغییر در خلق و خوی شما می شود.

علائم سندرم پیش از قاعدگی معمولا موقتی هستند. آنها شامل احساس پف کردن بدن، سردرد شدید. افسردگی و اضطراب گاهی علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز هستند.

افسردگی همواره نشانه ای از سندرم پیش از قاعدگی نیست. اما در بعضی موارد علائم این سندرم مانند تحریک پذیری و اضطراب می تواند شدید باشد. در این مرحله، سندرم پیش از قاعدگی ممکن است به عنوان اختلال قبل از قاعدگی نیز (PMDD) طبقه بندی شود. این اختلال قبل از قاعدگی یک نوع افسردگی است.

دانستن اینکه شما کی معمولا دوره قاعدگی شما شروع می شود می تواند به شما کمک کند که بدانید سندرم پیش از قاعدگی یا اختلال قبل از قاعدگی چگونه می تواند به احساس حالات افسردگی در شما کمک کند. و برای این افراد استفاده از یک تقویم برای یاد آوری زمان شروع شدن دوره قاعدگی بسیار می تواند کمک کننده باشد.

افسردگی پرناتال علائم افسردگی در زنان

این نوع افسردگی زمانی اتفاق می افتد که شما باردار هستید یا درست بعد از اینکه نوزاد خود را به دنیا آورده اید به شما دست می دهد. به این نوع از افسردگی معمولا افسردگی پس از زایمان گفته می شود.

هورمون های بدن شما می توانند در حین بارداری و پس از تولد فرزند شما به شدت تغییر کنند. این امر می تواند باعث تغییر در حالت شما شود یا باعث ایجاد علائم اضطراب و افسردگی شود. این علائم عبارتند از خواب کم، افکار خودکشی یا احساس ناتوانی در مراقبت از خودتان یا کودک شما بشود.

چیزهایی که در زندگی شما اتفاق می افتد، از قبیل مسائل مربوط به روابط عاطفی، سقط جنین یا احساس عدم حمایت از طرف دوستان یا خانواده، همچنین می توانید در طول این مدت احساس افسردگی را به فرد دست دهد.

افسردگی ناشی از تغییرات هورمونی

علائم افسردگی در زنان

این نوع افسردگی زمانی اتفاق می افتد که شما به مرحله یائسگی می روید. تغییرات هورمونی عمده زمانی اتفاق می افتد که شما وارد دوره پره اکلامپسی و در نهایت یائسگی شوید. در نتیجه، در این مدت علائم افسردگی را تجربه خواهید کرد.

حوادث زندگی در طول دوران حاملگی، مانند مسائل مربوط به رابطه، استرس در محل کار یا خانه، و افسردگی پس از زایمان، می تواند خطر ابتلا به علائم افسردگی را در طول دوره شما را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که آسیب های منفی در زندگی گذشته شما نیز ممکن است به افسردگی هورمونی کمک کند.

علل عمومی علائم افسردگی در زنان

افسردگی همچنین می تواند منجر به نگرانی های گسترده ای شود که می تواند بر هر دو زنان و مردان تاثیر بگذارد.

علل دقیق افسردگی شناخته شده نیستند، اما احتمالات مشترکی وجود دارند از جمله:

  • اختلال افسردگی عمده با الگوی فصلی که قبلا به عنوان اختلال عاطفی فصلی شناخته می شد، این اختلال با تغییر فصل اتفاق می افتد و در فصل زمستان شایع تر از سایر فصول است.
  • عدم تعادل در مواد شیمیایی در مغز و یا هورمون های شما، مانند سروتونین و یا انتقال دهنده های عصبی می تواند عاملی دیگر برای افسردگی باشد.
  • شرایط غدد تیروئید نیز باعث تغییر در هورمون ها می شود
  • داشتن سابقه خانوادگی افسردگی
  • حوادث رمانتیک در زندگی، مانند مرگ یکی از عزیزان یا پایان یک رابطه عاطفی
  • اتفاق افتادن حوادث جسمی، روحی یا عاطفی، با خانواده یا همسر خود
  • بیماری طولانی مدت که شما را از انجام کارهای روزانه یا توانایی کار کردن یا رفتن به مدرسه و دانشگاه باز دارد.

روش مقابله با افسردگی

مراجعه به مشاور یا روانپزشک می تواند به شما کمک کند تا در هنگام افسردگی احساس امنیت کنید. توصیف علائم و شناسایی علت افسردگی در زندگی شما می تواند به شما کمک کند تا بدانید که چگونه به این بیماری بتوانید پاسخ مثبت بیشتری بدهید. توانایی صحبت کردن با کسی در اطراف خود یا از نزدیکان خود درباره احساس گناه یا شرمی که از خود دارید نیز می تواند به جلوگیری از بدتر شدن نشانه های افسردگی شما کمک کند.

رفتن به بیرون از خانه برای حداقل 30 دقیقه در روز و در طول روز که نور خورشید در آسمان است می تواند به کاهش افسردگی شما منجر شود. تحقیقات نشان می دهد که دریافت ویتامین D کافی از خورشید یا منابع دیگر خطر افسردگی شما را به میزان زیادی کاهش می دهد.

مراجعه به دکتر برای بهبود علائم افسردگی در زنان

گاهی اوقات، تغییر سبک زندگی یا محدود کردن مواجهه با افراد یا مواردی که به شما تحمیل می شود، برای کاهش علائم افسردگی کافی نیست. این امر به ویژه در مورد افسردگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی یا ژنتیک بیشتر صدق می کند.

اگر سعی کردید زندگی خود را تغییر دهید یا عوامل استرس زا را کاهش داده اید و علائم شما از بین نرفته است، به پزشک خود مراجعه کنید یا حتما با یک مشاور یا روانپزشک قرار ملاقاتی را ترتیب دهید.  

اگر علائم شما شدید یا غیر قابل تحمل باشد، ممکن است لازم باشد داروهای ضد افسردگی مصرف کنید. مصرف دارو عاملی برای قطع فوری تمام علائم نیست. در بسیاری از موارد، دارو ممکن است به تعادل مواد شیمیایی یا هورمون ها کمک کند. این امر می تواند به شما کمک کند بدون اینکه احساس کنید که عادت های افسردگی در زندگی شما دخالت می کنند و روابط شما را مختل کرده اند و بسیار به شما کمک می کنند.

ورزش منظم و استفاده از یک رژیم غذایی سالم می تواند خلق و خو شما را بهبود بخشد و علائم افسردگی را در شما کمتر کند. اگر استرس باعث افسردگی شما می شود، انجام فعالیت هایی که به شما آرامش می بخشد، مانند مراقبه یا یوگا، می تواند نشانه های افسردگی را از بین ببرد.

برای مقابله با علائم افسردگی، با افراد سالم، شاد و مثبت در اطراف خود رابطه داشته باشید. اگر دوستان، اعضای خانواده، و یا حتی همکاران شما باعث ایجاد فشار و یا بدتر شدن نشانه های افسردگی شما می شوند، زمان کمتری را با این افراد صرف کنید یا آنها را از زندگی خود حذف کنید. حمایت خانواده و برای از بین بردن حالات افسردگی و مدیریت آن بسیار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا