افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان

برای اغلب زنان بچه دار شدن هیجان انگیز، لذت بخش و با کمی اضطراب همراه است. اما برای زنانی که دچار افسردگی قبل یا بعد از زایمان هستند این موضوع بسیار سخت و پراسترس خواهد بود. افسردگی پس از زایمان مشکلی جدی است اما یک بیماری قابل درمان است که ممکن است برای فرد با حس ناراحتی، اضطراب، تفاوت و تغییرات در انرژی، خواب و اشتها همراه باشد. این مشکل برای هردو مادر  و کودک خطراتی را همراه دارد. افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان در ادامه بیان می شوند.

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان

زنان در طول بارداری نیز ممکن است افسردگی را تجربه کنند. افسردگی زایمان اشاره به بروز افسردگی در طول دوران بارداری یا بعد از تولد نوزاد دارد. استفاده از لغت افسردگی زایمان افسردگی ای را مشخص می سازد که همراه با داشتن کودک جدیدی بوده و اغلب در طول بارداری شروع می شود.

به طور تقریبی از هر هفت زن یک نفر افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند.

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان|مرکز مشاوره همکده

بارداری و دوران بعد از زایمان روزهای باارزشی برای زنان هستند. اغلب زنان در این روزها تغییرات زیستی، عاطفی، مالی و اجتماعی زیادی را تجربه می کنند. برخی زنان در خطر بروز مشکلات در سلامت ذهنی خود قرار می گیرند، خصوصا افسردگی و اضطراب.

بیش از هفتاد درصد از تازه مادران احساس اندوه بعد از تولد نوزاد را تجربه می کنند، شرایطی کوتاه مدت که با کارهای روزانه تداخل ایجاد نکرده و نیاز به مراقبت پزشکی ندارد.

علائم این شرایط اندوه روحی می تواند شامل

گریه های بدون دلیل، زودرنجی، بی قراری و اضطراب باشد. این علائم ممکن است برای یک یا دو هفته ماندگار باشند و اغلب خودشان بدون درمان برطرف می شوند.

افسردگی پس از زایمان از این اندوه کوتاه مدت متفاوت بوده و با ناتوانایی های جسمی و عاطفی همراه خواهد بود و شاید برای چندین ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد. درمان برای هردو مادر و نوزاد اهمیت دارد.

افسردگی درمان نشده تنها مشکلی برای سلامت مادر و کیفیت زندگی او نیست بلکه می تواند روی سلامت نوزادی که ممکن است زودتر از موعد و با وزن کم متولد شده باشد نیز اثر بگذارد. افسردگی پس از زایمان می تواند باعث مشکلاتی برای نوزاد شده و روی وضعیت خواب و شیر خوردن او اثر بگذارد. در طولانی مدت نوزادان مادرانی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند در خطر بالاتر مشکلات شناختی، عاطفی، رشدی، مشکلات کلامی و مهارت های اجتماعی ضعیف هستند.

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان|مرکز مشاوره همکده

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان – علائم

  • ضعف، خستگی
  • احساس ناراحتی، ناامیدی، بی پناهی و بی ارزشی
  • مشکلات در خواب رفتن یا خواب خیلی زیاد
  • تغییرات در اشتها
  • مشکل در تمرکز، گیجی
  • گریه کردن بدون هیچ دلیلی
  • نداشتن علاقه به نوزاد، عدم حس ارتباط با نوزاد و یا اضطراب خیلی زیاد برای نوزاد جدید
  • احساس می کند مادر بدی است
  • ترس از آسیب زدن به نوزاد یا فردی دیگر
  • از دست دادن لذت یا علاقه به زندگی

زنی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند اغلب چندین علامت داشته و علائم و شدت آن ممکن است تغییر کنند. این علائم شاید باعث شود این مادر احساس تنهایی، گناه یا خجالت داشته باشد. برای تشخیص افسردگی پس از زایمان علائم باید در چهار هفته بعد از زایمان شروع شوند. البته علائم افسردگی ممکن است در هر زمانی خود را نشان دهند.

بسیاری از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان علائم اضطراب را نیز تجربه می کنند. تحقیقات نشان داده اند نزدیک دو سوم از زنان دچار افسردگی پس از زایمان اختلال اضطراب نیز دارند.

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان|مرکز مشاوره همکده

با وجودی که تشخیص خاصی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد این یک بیماری واقعی است که باید جدی گرفته شود. هر زن باردار یا کسی که تازه مادر شده است و علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند باید نزد یک متخصص سلامت روان یا روان شناس معاینه شود. این ارزیابی باید شامل بررسی سلامت روان و یک بررسی سلامت فیزیکی باشد تا بتوان نقش مشکلات فیزیکی که می توانند باعث بروز علائمی مشابه افسردگی شوند را نیز در نظر گرفت (مانند مشکلات تیروئید یا کمبود ویتامین)

شما باید با پزشک خود تماس بگیرید اگر :

  • چندین مورد از علائم بالا را برای بیش از دو هفته تجربه کرده اید
  • به خودکشی فکر  می کنید یا افکاری در مورد آسیب رساندن به نوزاد دارید
  • حس افسردگی شما بدتر می شود
  • برای انجام کارهای روزانه یا مراقبت از نوزاد خود مشکل دارید

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان – چه کسی در خطر قرار دارد؟

هر کسی که به تازگی مادر شده باشد می تواند علائم افسردگی پس از زایمان یا دیگر اختلالات روحی را تجربه کند. زنانی که تجربه ی افسردگی یا اختلالات روانی را قبلا داشته اند، در دروان بارداری شرایط پراسترسی را در زندگی خود تجربه کرده اند یا دوست و خانواده یا حمایتی ندارند، در طول بارداری یا بعد از آن در خطر بیشتری برای افسردگی پس از زایمان خواهند بود.

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان|مرکز مشاوره همکده

تحقیقات می گویند تغییرات سریع در رابطه ی جنسی و هورمون های استرس و سطح تیروئید در طول بارداری و بعد از زایمان تاثیر بزرگی روی حالات خلقی فرد داشته و می تواند باعث افسردگی پس از زایمان شود. فاکتورهای دیگر که می توانند به این مشکل منتهی شوند تغییرات فیزیکی در طول بارداری، تغییرات در روابط و کار، نگرانی های مربوط به والدین و کمبود خواب است.

پدران: بارداری/ زایمان و افسردگی

کسانی که به تازگی پدر شده اند نیز شاید علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. علائم شامل خستگی و تغییرات در خواب یا غذا می شود. به طور تقریبی چهار درصد از پدران افسردگی را در سال اول بعد از تولد نوزاد خود تجربه می کنند. پدران کم سن، پدرانی که سابقه ی افسردگی داشته اند و پدرانی که مشکلات مالی دارند بیشتر در خطر تجربه ی افسردگی قرار دارند.

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان – درمان

افسردگی پس از زایمان، علائم و درمان|مرکز مشاوره همکده

بسیاری از زنان سکوت کرده و با مشکلات خود به عنوان بخشی عادی از بارداری و زایمان مقابله نموده و به دنبال درمان نمی روند. درمان برای افسردگی در طول بارداری اهمیت زیادی دارد. آگاهی بیشتر و درک مشکل می تواند نتایج بهتری برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

مانند انواع دیگر از افسردگی، افسردگی پس از زایمان نیز می تواند با روان درمانی (گفتار درمانی)، دارو، تغییرات در زندگی و داشتن حمایت یا ترکیبی از این ها حل شود. زنانی که باردار یا شیرده هستند باید در مورد خطرات و فواید داروها با پزشک مشورت داشته باشند. در کل خطر نقص در زمان تولد برای نوزادی که متولد نشده بسیار کم بوده و تصمیم گیری باید بر اساس خطرات و فواید اصلی باشد.

اغلب برای زنان باردار یا شیرده افسرده در مرحله ی اولیه ی درمان و زمانی که مشکل خفیف است روان درمانی بدون دارو تجویز می شود. برای زنان دچار افسردگی متوسط یا شدید یا همراه با اضطراب، داروهای ضداضطراب نیز باید در درمان اصلی قرار گیرند.

منابع
psychiatry.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا