استرس آسیب زا چیست؟

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات روانی یک عملکردی که دارند این است که بیشتر اوقات می توانند باعث آسیب های جسمی شوند. با وجودی که این آسیب ها ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا احساس شود اما اگر اختلالات کنترل تواند اتفاق خواهد افتاد. یکی از مواردی که باعث شروع اختلالات در فرد می شود اتفاقات ناگوار است. گاهی اوقات فشار های وارد شده در زندگی یا جامعه نیز باعث این اختلالات می شود. استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در دنیا وجود دارد. استرس می تواند به شدت زندگی را مختل کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ضربه جانبی یا استرس آسیب زا چیست؟

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم هر فردی می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ضربه جانبی یا استرس آسیب زا چیست؟ صحبت کنیم.

احساس همدردی با افرادی که ممکن است درد یا استرس آسیب زا را تجربه کرده باشن

طبیعی است که با افرادی که ممکن است درد یا استرس آسیب زا را تجربه کرده باشند، احساس همدردی داشته باشید. چنین فشاری ممکن است از نظر جسمی یا احساسی رخ داده باشد. همدلی واکنشی است که اغلب از نگرانی و نگرانی دیگری ناشی می شود. گاهی اوقات این نگرانی می تواند افراد را بهتر کند به طوری که برای سلامت روحی و جسمی آن ها مضر است. ضربه جانبی  بر همدلی نسبت به افرادی که تجربیات آسیب زا داشته اند و تأثیر آن ها بر مراقب، متمرکز است.

ضربه جانبی یا استرس آسیب زا چیست؟

استرس آسیب زا چیست؟

زندگی یک سفر هموار نیست و بنابراین ما ممکن است حوادثی را تجربه کنیم یا شاهد آن باشیم که اثری ناگوار بر جای می گذارد. این تجربیات گاهی اوقات منجر به اختلال استرس زا می شود به طوری که فرد از یک حادثه بهبود نمی یابد. این ممکن است منجر به این شود که هر زمان که حافظه رویداد برانگیخته می شود، فرد دچار درد جسمی یا روحی شود. بیشتر اوقات، بسیاری از افراد دچار استرس آسیب زا می شوند و باعث می شود نسبت به آن ها احساس تأکید کنیم. هنگام مراقبت از فردی که دارای اختلال استرس تروماتیک است، مراقب ممکن است یک اثر ضربه ثانویه را تجربه کند. قرار گرفتن در معرض مراقبت از مراقبت از بیمار می تواند اثری بر روی مراقب بگذارد به طوری که مراقب از تأثیر ثانویه ضربه آسیب ببیند.

این یک اثر احتمالی است که پرستار در معرض روایت دست اول درد، درد، رنج، وحشت و ترس از بیمار آسیب دیده قرار می گیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این وضعیت روانی به عوارض جانبی که ممکن است هنگام مراقبت از یک بیمار آسیب دیده تجربه کند، اشاره دارد. این تصور مراقب را از خود، دیگران و جامعه تغییر می دهد. مراقبان در این زمینه به روانپزشکان، پزشکان بهداشت روانی یا هر کسی که مسئول یک اختلال استرس تروماتیک است، مراجعه می کنند. تروما ممکن است ناشی از رابطه تأکیدی باشد که یک مراقب با بیمار در میان می گذارد. نزدیکی در افکار، تجلیات رفتاری و عاطفی آن ها آشکار می شود.

ضربه جانبی یکی از چالش های شغلی است

ضربه جانبی یکی از چالش های شغلی است که افراد داوطلب یا کار در شرکت ها یا موسسات با آن روبرو هستند. این به این دلیل است که آن ها به طور مداوم در معرض قربانیان تروما قرار می گیرند. این وضعیت روانی ناشی از گوش دادن به بازماندگان آسیب دیده است که قصه های خود را بازگو می کنند یا در مورد یک پرونده در طول بررسی مطالعه می کنند. به دلیل مواجهه مداوم، درک آن ها از جهان تغییر می کند. و ممکن است آن ها احساس ناامیدی کنند. اگر چه شدت این ضربه در افراد متفاوت است، اما تغییر در درک جهان از علائم بارز آن است.

علائم و نشانه های ضربه جانبی یا استرس آسیب زا

استرس آسیب زا چیست؟

حساسیت مراقبین به آسیب های جانبی اغلب هزینه مراقبت از بازماندگان تروما نامیده می شود. این شاید به این دلیل است که مراقب هنگام درگیر شدن با بیماران آسیب دیده ، حادثه آسیب زا، درد، شکنجه و ترس را دوباره زنده می کند. 

نشانه های آسیب استرس زا

  • احساس مداوم خشم، ناراحتی و عصبانیت در مورد تجربیات قربانی
  • وابستگی بیش از حد احساسی به بیمار آسیب دیده
  • احساس شک در خود اغلب همراه با شرمساری و زیر سال بردن ارزش خود است
  • بازتاب مداوم تجربه بیمار حتی در خارج از دیوارهای مجاورت بیمار
  • احساس بدبینی و بدبینی همراه با از دست دادن امید
  • درد دردناک در بدن اغلب ناشی از اضطراب است که مقاومت در برابر درد را تضعیف می کند
  • از دست دادن تمرکز به دلیل افکار زودگذر بیماران که ممکن است منجر به تصادف شود
  • تمایل شدید به دور ماندن از بیمار به منظور جلوگیری از بازگو كردن مصیبت ضربه ای وی
  • از دست دادن کنترل بر احساسات به گونه ای که مدیریت آن دشوار می شود
  • خاموش شدن احساسات شدید
  • بی خوابی و گاهی خواب آلودگی
  • کناره گیری از روابط با دیگران، اجتناب از صمیمیت و عقب نشینی در پوسته
  • اتخاذ مکانیسم های مخرب مقابله مانند اعتیاد به الکل یا سوء مصرف مواد
  • عدم علاقه به فعالیت های فوق برنامه که قبلاً هیجان انگیز و جذاب بود
  • علائم بارز اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

این ها و بسیاری دیگر علائم منفی هستند که ممکن است در واکنش به این نوع آسیب دیدگی تجربه کنید. هنگامی که شروع به نشان دادن بیش از یکی از علائم ذکر شده کرده اید، ممکن است از این وضعیت آسیب زا رنج ببرید. با این حال، نگران نباشید زیرا راهکارهای موثری وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر تجربه این اختلال ضربه ای به کار ببرید.

عوامل خطر ضربه جانبی یا استرس آسیب زا

ضربه جانبی، تغییر دگرگونی منفی است که برای مراقبین بازماندگان آسیب دیده اتفاق می افتد. آن ها شاهد تأثیر ضربه هستند و به سختی های بیمار آسیب دیده گوش می دهند. ممکن است برخی از افراد از طریق این سختی ها برای ایجاد تغییر و ایجاد زندگی بهتر، به طور مثبت متهم شوند. این وضعیت روانی فرایندی است که در طول زمان شکل می گیرد. این بدان معناست که فقط یک تجربه با یک نفر مسئول تغییر نیست، بلکه تجربیات تجمعی در طول زمان است. این یک فرایندی است که در صورت ایجاد تعامل با قربانیان و بیماران و گوش دادن به داستان های اغلب ناراحت کننده آن ها، تغییر ایجاد می شود.

ضربه جانبی ناشی از احساس تعهد و مسئولیت است که یک مراقب نسبت به بیمار خود دارد.

ضربه جانبی ناشی از احساس تعهد و مسئولیت است که یک مراقب نسبت به بیمار خود دارد. فراتر از نمایش مهربانی است. تمرکز بر احساس همدلی است که مراقب نسبت به بیمار احساس می کند، به گونه ای که می تواند با درد و آسیب قربانی ارتباط برقرار کند. قلب و ذهن مراقب برای تجربه بیمار باز است به طوری که درک مراقب از جهان را تغییر می دهد. ممکن است حس هدف، امید و معنای فرد را تغییر دهد. ممکن است چنین شخصی اعتقادات، ارزش ها و روابط خود را زیر سال ببرد.

نکته

برخی عوامل خطر شما را مستعد ابتلا به این اختلال استرس آسیب زا می کند و بر نحوه تأثیرگذاری شما (خفیف یا شدید) تأثیر می گذارد. درک این عوامل خطر، پیشگیری یا رسیدگی به این نوع آسیب را آسان تر می کند. موارد زیر عوامل خطر است که شما را در موقعیتی قرار می دهد که از این وضعیت روانی رنج ببرید.

تجربیات شخصی و ضربه جانبی

استرس آسیب زا چیست؟

تجربیات گذشته فرد ممکن است بر حساسیت او در برابر این شرایط روانی تأثیر بگذارد. شاید به این دلیل باشد که افرادی که شرایط مشابه بیمار را تجربه کرده اند، بهتر می توانند با آن تشخیص دهند. آن ها ممکن است بتوانند از نزدیک با چنین تجربیاتی ارتباط برقرار کنند و این می تواند خاطرات مربوط به گذشته آن ها را ایجاد کند. در نتیجه، آن ها بیشتر مستعد تجربه این نوع ضربه و عوارض جانبی مرتبط با آن هستند. مراقبان که با تجربیات گذشته خود انگیزه لازم را برای مراقبت از بیماران مبتلا به تروما دارند، ممکن است مستعد ابتلا به این ضربه جانشین باشند.

مکانیزم مقابله شخصی و ضربه جانبی

مکانیسم مقابله افراد می تواند بر نحوه برخورد آن ها با تجربیات ضربه ای بیماران تأثیر بگذارد. فردی که غریزه او برای شرایط نامطلوب این است که از موقعیت اجتناب کند و وانمود کند که وجود ندارد، ممکن است از تجربیات ضربه ای بیمار تحت مسئولیت خود اجتناب کند.

https://www.betterhelp.com/advice/trauma/what-is-vicarious-trauma/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا