آسپیراسیون چیست؟ | آرمان ها و آرزو های افراد

من آرزو هایی دارم اما نمی دانم از زندگی چه می خواهم! “من آرزوهای سیاسی دارم.” “پدر و مادری خوب بودن همان چیزی است که من همیشه آرزو داشته ام.” “آرمان اصلی من این است که شب بخوابم با دانستن اینکه دنیا را به مکان بهتری تبدیل کرده ام.” “آرمان شما چیست؟” در زندگی رویایی داریو؟” برای رویارویی با واقعیت و فهم آسپیراسیون می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

معنی آسپیراسیون چیست؟

آرزو یک امید، رویا یا هدف قوی است. ایده آرمان مفهومی مثبت و رو به بالا دارد. ما آرزو داریم که موفق بشویم یا تبدیل به چیزی شویم که درک می کنیم بهتر از چیزی است که در حال حاضر هستیم. آرزوها انواع مختلفی دارند، مانند شغلی، اجتماعی و شخصی. یکی از راه های تفکر درباره معنای آرزو، ایده دستیابی به ستاره های بخت است. ما ممکن است هرگز کاملاً موفق به این کار نشویم، اما عمل نگاه کردن و حرکت به سمت بالا می تواند زندگی روزمره ما را غنی کند. در روند دستیابی به ستاره های بخت، ما به جلو پیشرفت می کنیم.

آرزوها چگونه از اهداف و جاه طلبی ها متفاوت هستند؟

آسپیراسیون چیست؟ | آرمان ها و آرزو های افراد

از آنجا که یک آرزو یک امید، رویا یا هدف قوی است، ممکن است تعجب کنید که آرزوها با اهداف یا رویاها چه تفاوتی دارند. از برخی معانی، این کلمات مترادف هستند. اگر کسی از “# اهداف” در توییتر یا اینستاگرام استفاده کند، واضح است که به آرزویی اشاره می کند – یا آرزویی که خودشان دارند یا اعتقاد دارند که نمونه آن برای افراد دیگر است. به همین ترتیب، ممکن است گفته شود که شخصی نسبت به نوشتن جاه طلبی دارد، یا دارای جاه طلبی های شغلی است. اما گرچه اینها روشهایی هستند که اهداف، آرزوها و رویاها را به یکسان می داند، اما تفاوتهای اساسی نیز وجود دارد.

3 تفاوت بین آرزو، اهداف و جاه طلبی

یک آرزو به طور کلی طولانی مدت است. اهداف می توانند تقریباً هر چیزی باشند. می توانیم هدفی را برای پنج دقیقه صرف تمیز کردن گلدان یا یک ساعت تمرین در باشگاه ارائه دهیم. این آرزوها نیست. با این حال، آنها ممکن است در راه رسیدن به یک آرزو قدم بگذارند. بنابراین، اگرچه برخی از اهداف می توانند آرزوها نیز باشند، اما بیشتر اهداف ابزاری هستند که ما برای پیشبرد آرزوهای خود استفاده می کنیم.

آرزوها جهت دار هستند؛ جاه طلبی می تواند متمرکز شود. یک فرد جاه طلب ممکن است مشتاق انجام کارهای دشوار باشد یا فقط دوست دارد خود را به چالش بکشد. همانطور که یک هدف می تواند یک آرزو باشد، می تواند یک ابزار صرف برای سفر باشد تا یک جاه طلبی یک آرزو یا فقط یک چالش کوتاه مدت باشد.

آرمان می تواند بدون عمل وجود داشته باشد، در حالی که جاه طلبی همیشه حرکت را فراهم می کند. یک آرمان ضعیف می تواند بیشتر شبیه یک خیال باشد. مردم ممکن است بگویند که آنها آرزوی دستیابی به هدفی را دارند بدون اینکه قدم هایی برای رسیدن به آن بردارند. از طرف دیگر، جاه طلبی همیشه با عمل مرتبط است. آرزوهای قوی و موفق به جاه طلبی نیاز دارند.

آیا آسپیراسیون مهم است؟

سوال “آرمان چیست؟” تعریف دیگری دارد. به نظر می رسد این تعریف دوم، در نگاه اول، کاملاً بی ارتباط با آنچه در مورد آن بحث کردیم، باشد. “آسپیراسیون” همچنین به معنای تنفس چیزی است. ما هوا (و چیزهایی که نباید مانند غذا یا مایعات) را آرزو می کنیم.

با این حال، در بازرسی بیشتر، دو تعریف آسپیراسیون دارای مشترکات بیش از تصور ما هستند. آسپیراسیون، به معنای تنفس، یک ضرورت جسمی است. آسپیراسیون، به معنای هدف قرار دادن یک هدف بالاتر، یک ضرورت ذهنی و عاطفی است. آرزوهای ما ما را ادامه نشان می دهد.

آرزوها به سوال “چرا؟” پاسخ می دهند. چرا هر روز پشت میز می نشینیم؟ چرا در جلسات شرکت می کنیم؟ بعضی اوقات این جواب به سادگی تغذیه، لباس و پناه دادن به خود و عزیزانمان است. اما حتی این پاسخ های ظاهراً ساده نیز به خواسته های ما گره خورده است. بعد از اینکه به اندازه کافی تغذیه، لباس و پناه گرفتیم، می خواهیم با زندگی خود چه کاری انجام دهیم؟ این مشاغل گاه پیش پا افتاده اغلب سرگرمی ها، خانواده ها و فعالیت های خدماتی را که آرزوهای ما را تشکیل می دهند فراهم می کند. آرزوهای ما چیزهایی هستند که ما را در تجربه های روزمره اعم از دنیوی، واقعی و دشوار و باشکوه حرکت می دهند.

آیا آرزوها همیشه خوب هستند؟

آسپیراسیون چیست؟ | آرمان ها و آرزو های افراد

آرزوهای ما امیدها، رویاها و اهداف ما هستند. آنها به ما کمک می کنند تا در زندگی هدفمند حرکت کنیم. اما آیا آرزوها همیشه یک نیروی خوب هستند؟

تقریباً مانند هر چیزی، آرزو نیز می تواند جنبه تاریکی داشته باشد. آرزوهای نامناسب یا تحقق نیافته می تواند بسیاری از درد ها را ایجاد کند. افراد ممکن است آرزو داشته باشند چیزهایی کاملاً غیرواقعی یا جدا از زندگی روزمره آنها باشد. این آرزوها ممکن است باعث شود آنها از افراد یا مسئولیت های مهم غافل شوند. بعضی اوقات، خواسته های مردم بیش از آنکه ابراز تمایل شخصی باشد، تحت تأثیر فشارهای اجتماعی یا فرهنگی است. در این موارد، رسیدن به این آرزوها بعید به نظر می رسد که موجب تحقق آن فرد شود.

از طرف دیگر، عدم رسیدن به آرزوهای ما می تواند به ناامیدی منجر شود. آرزوهای تحقق نیافته حتی ممکن است احتمال تشخیص را افزایش دهد.

آرزوی شما در زندگی چیست؟

ما دیدیم که آرزو با اهداف یا آرزوها چه تفاوت دارد. ما بررسی کرده ایم که چرا آرزو مهم است، و به طور خلاصه جنبه تاریک آرزو را در نظر گرفتیم. همه این عوامل برای سوال بعدی مهم هستند:

آرزوی شما در زندگی چیست؟

کاملاً معمول و طبیعی است که از پاسخ دقیق آن اطلاع ندارید. داستان شما عمیقا شخصی است و با دیگران متفاوت است و هر شخصی در سفر خود است. در اینجا سه مرحله است که به شما کمک می کند در مورد آن فکر کنید.

ببینید آیا بدون داشتن آگاهی از آنها، آرزو یا آرزوهایی دارید.

اقدامات خود را در نظر بگیرید. آیا به امید کسب شغل خوب برای گرفتن مدرک سخت کار می کنید؟ آیا آن شغل به آرزوهای بالاتر مرتبط است؟ شاید شما راضی به کار در وضعیت کمتری یا شغل کم درآمدتر باشید تا خود را برای فعالیت های دیگر مانند بازی یا پیاده روی آزاد کنید. آیا آن سرگرمی ها نشانه هایی از آرزوهای بزرگتر را نشان می دهد؟ یا اینکه این شغل و سرگرمی ها در کنار هم آرزوی دیگری دارد، مانند اینکه شما را برای خانواده و دوستانتان فردی پایدار، کاملا گرد و قابل اعتماد بسازد؟

به جهت اقدامات خود نگاه کنید و ببینید آیا می توانید آرزویی را که حتی خودتان از آن بی اطلاع بودید، دریابید!

از خود بپرسید “چرا؟” !

شاید اقدامات تان، شما را به آرزویی نرساند كه بتوانید بیان كنید. سپس می توانید از خود بپرسید که چرا آنها را انجام می دهید؟ این امر به فهم آسپیراسیون  کمک زیادی می کند.

برای هر “چرا” پاسخهای زیادی وجود دارد. ما به انواع مختلف کار می کنیم، بازی می کنیم و روابط را حفظ می کنیم. فضایی آرام پیدا کنید و از خود بپرسید که چرا کاری که می کنید انجام می دهید؟ ببینید چه جوابی پیدا می کنید

پس از یافتن پاسخ “چرا؟” به سوالات، تصمیم بگیرید که آیا آنها را دوست دارید؟ روش هایی را در نظر بگیرید که فشار خارجی خانواده، افراد هم سن و سال، یا فرهنگ ممکن است بر انگیزه های شما تأثیر بگذارد. اگر در این مرحله احساس گیر افتادن، اضطراب یا افسردگی می کنید، یک مشاور آموزش دیده می تواند به شما کمک کند تا در مسیر خود حرکت کنید.

 آرزوهای خود را بیان کنید.

هنگامی که به اقدامات خود نگاه کردید و از خود پرسیدید که چرا کاری را که انجام می دهید انجام می دهید، ممکن است فهمید که آرزوهایی ندارید. کمی وقت بگذارید و به نوع شخصی که دوست دارید باشید فکر کنید. آیا نقشی اجتماعی وجود دارد که دوست داشته باشید آن را پر کنید؟ زمینه فعالیت یا مطالعه ای که دوست دارید در آن شرکت کنید؟ یک کلمه، عبارت یا توضیحات دقیق درباره آنچه می خواهید و برای خودتان بنویسید. تبریک می گویم! شما در پیدا کردن آرزوها سفر جدیدی را آغاز کرده اید.

اگر یافتن آرزوهای من سخت بود چه؟

آسپیراسیون چیست؟ | آرمان ها و آرزو های افراد

برخی شرایط، یافتن یا بیان آرزوهای ما را دشوار می کند. بیماری های روحی و جسمی ممکن است به نظر برسد که زندگی ما به جای آرزوها، توسط محدودیت ها کنترل می شود. در آن شرایط چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

اول، به یاد داشته باشید که آرزو نیازی به بلند مرتبه بودن ندارد.

نیازی به مشاغل پرمصرف یا پول زیاد نیست. بدون توجه به شرایط ما می توانیم آرزو کنیم که فرد بهتری باشیم. ما می توانیم اهدافی را آرزو کنیم که ممکن است از نظر افراد دیگر کوچکتر به نظر برسد، اما وزن آنها بسیار سنگین است، مانند یک دوست خاص.

دوم، به خودتان مکان و زمان بدهید تا مسائل را مشخص کند.

آرزوها مهم هستند، اما همیشه فوری نیستند. بعضی اوقات فقط باید روز را پشت سر بگذاریم. اگر جایی که در آن باید باشد، هستید، جایز است که اهداف بلندتری را به نفع شرایط دیگر کنار بگذارید در حالی که جای خود را پیدا می کنید.

سوم، اگر فکر کردن یا کشف آرزوهای خود غیرممکن باشد، ممکن است از کمک های تخصصی بهره مند شوید. درمانگران آموزش دیده ای منحصر به فرد وجود دارند که آماده ارزیابی وضعیت شما و ارائه گزینه هایی هستند. آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا کمتر احساس خستگی، هماهنگی بیشتری با خواسته ها و توانایی هایتان داشته باشید و آماده باشید تا نگاهی بیندازید به آنچه واقعاً از زندگی می خواهید. درمان تلفنی ممکن است اولین چیزی نباشد که هنگام تأمل در مورد آرزوها به ذهن خطور می کند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که اقدامات خود یاری مانند یافتن مشاور تلفنی مناسب می تواند به افراد کمک کند تا به طور فعالانه در آرزوهای خود شرکت کنند.

از طریق جلسات درمانی، می توانید رویکرد خود را در بالا و پایین زندگی دوباره ارزیابی کنید. متخصصان دارای مجوز می توانند به شما کمک کنند و در درک آرزوهای شما منابعی ارائه دهند. تلفن درمانی گزینه ای است که اگر مشغول کار یا زندگی شخصی هستید و وقت و راحتی حضور در جلسات حضوری را ندارید، ممکن است در نظر بگیرید. کاوش در درمان تلفنی ممکن است برای شما مفید باشد زیرا درمانگران تلفنی تنوع متنوعی از و برنامه های درمانی را ارائه می دهند.

معنی آسپیراسیون چیست؟

آرزوهای ما هسته اصلی آن چیزی است که باعث می شود ما در زندگی حرکت کنیم. آرزوها می توانند ستاره آرزویی باشند که ما را به جلو بکشاند یا زندگی درونی مخفی باشد که باعث می شود اوقات سختی را پشت سر بگذاریم. اما برای رسیدن به جای مناسب آنها، آرزوهای ما باید واقعاً آنچه را که می خواهیم و توانایی آن را داریم، منعکس کند.

منابع
.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا