روان شناسی رنگ ها

رنگ ها مفهومی ثابت و بامعنا برای افرادی هستند که می توانند ببینند و البته یک ابزار روان شناسی قوی. با استفاده از رنگ ها در روان شناسی، می توانید پیامی مثبت یا منفی فرستاده، دیگران را تشویق به خرید کرده، یک جمعیت را آرام نموده یا یاعث تلاش بیشتر فردی شوید. به کارگیری اخرین روان شناسی رنگ ها در بازار و خصوصا در طراحی های لگو، طراحی وب سایت، جلد کتاب ها یا بسته بندی محصولات به شما کمک خواهد کرد.

مبحث روان شناسی صنعتی دارای زیرمجموعه هایی در تحقیقات است که تنها روی روان شناسی رنگ ها کار می کند. این تصادفی نیست که مثلا می بینید شرکتی سال های زیادی است که تنها از چهار رنگ روی لیبل های خود استفاده می کند. وقتی به این محصولات دقت می کنید حس می کنید لیبل آن به نوعی در مغز شما حک شده است.

در ادامه مروری سریع به معنای رنگ های پایه در روان شناسی رنگ ها می اندازیم. این اطلاعات به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید کدام رنگ ها را در پروژه های بازاریابی خود استفاده نمایید. روان شناسی رنگ ها اغلب با تیره یا روشن شدن هریک از رنگ های اورده شده در زیر می تواند تغییر کند و این یعنی می تواند رنگ معنای متفاوتی را برساند. همچنین می توانید سازمان های جهانی را به یاد بیاورید که در آن فرهنگ های مختلف دارای دیدگاه متفاوتی از معنای هر رنگ می باشند.

روان شناسی رنگ ها چیست؟

در سال 1666، دانشمند انگلیسی اسحاق نیوتن کشف کرد که وقتی نور ضعیف سفید از یک منشور عبور می کند به رنگ هایی قابل مشاهده تغییر خواهد یافت. همچنین نیوتن دریافت هر رنگ از طول موج خاصی ساخته شده و نمی تواند به رنگ های بیشتذی تجزیه گردد.

 بعدها تحقیقات بیشتر نشان دادند نور می تواند به رنگ های دیگر نیز ترکیب شود. برای مثال رنگ قرمز در ترکیب با رنگ زرد می تواند رنگ نارنجی ایجاد کند. برخی رنگ ها، مانند سبز و ارغوانی، در زمان ترکیب یکدیگر را خنثی کرده و باعث ایجاد رنگی روشن تر می شوند.

اگر تابه حال نقاشی کرده باشید شاید متوجه شده اید چگونه برخی رنگ های خاص می توانند برای ایجاد رنگ های دیگر باهم ترکیب شوند.

با توجه به استفاده ی زیاد از رنگ ها انتظار می رود روان شناسی رنگ ها در نقاط دیگر نیز به خوبی پیشرفت کرده باشند. اما عجیب اینکه کارهای تجربی و تحقیقات کمی وجود دارند که تاثیر رنگ ها روی عملکرد روان شناسی را نشان می دهند. و کارهایی که تاکنون صورت گرفته اند اغلب مشاهداتی عملی بوده اند و نه تحقیقات علمی.

برخلاف کمبود تحقیقات در این زمینه، مفهوم روان شناسی رنگ ها موضوعی داغ در بازاریابی، هنر، طراحی و دیگر نقاط است. شواهد زیادی هستند که نشان می دهند در این زمینه هنوز خلا زیادی وجود دارد اما محققان و متخصصان مشاهدات و یافته های مهمی در مورد روان شناسی رنگ ها و اثرات آن روی حالات خلقی، احساسات و رفتارها داشته اند.

 برای مثال با وجودی که در فرهنگ کشورهای غربی رنگ سفید اغلب برای نشان دادن بی گناهی و معصومیت استفاده می شود اما در برخی کشورها نمادی برای عزاداری می باشد.

اثرات روان شناسی رنگ ها

چرا هر رنگی یک ابزار قوی در زندگی ما می باشد؟ چه تاثیراتی را روی بدن و ذهن ما خواهد گذاشت؟ با وجودی که استفاده از رنگ ها می توانند برای مفهومی فردی باشند اما برخی اثرات رنگ ها هستند که معنایی جهانی در بردارند.

رنگ هایی که در ناحیه ی قرمز از طیف رنگی هستند به عنوان رنگ های گرم شناخته شده و شامل قرمز، نارنجی و زرد می باشند. این رنگ های گرم احساسات شما را برانیگخته خواهند کرد، از احساس آرامش و اسایش گرفته تا حس خشم و  خصومت.

رنگ هایی که در بخش آبی طیف رنگی قرار دارند رنگ های سرد شناخته شده و شامل آبی، بنفش و سبز هستند. این رنگ ها اغلب ارامش بخش تعریف می شوند اما می توانند یاداور احساساتی مانند ناراحتی و بی تفاوتی نیز باشند.

روان شناسی رنگ ها در مقابل درمان

روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده

فرهنگ های باستانی متعددی، از جمله مصر و چین، از کروموتراپی یا استفاده از رنگ ها برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. کروموتراپی گاهی اشاره به از استفاده از نور یا رنگ درمانی دارد.

رنگ درمانی امروزه هنوز به عنوان درمانی جایگزین استفاده می شود. در این روش درمانی:

  • طیف های ارغوانی می توانند مشکلات پوستی را تسکین دهند.
  • آبی گفته می شود بیماری ها را آرام کرده و دردها را از بین می برد.
  • نارنجی برای درمان ریه ها و افزایش سطح انرژی بدن استفاده می شود.
  • قرمز برای ترحیک ذهن و بدن و برای افزایش گردش خون استفاده می شود.
  • زرد در به عنوان محرکی برای اعصاب در نظر گرفته شده و می گویند بدن را تصفیه می کند.

روان شناسی رنگ ها

  • مشکی:

  • سیاه رنگ قدرت و نفوذ است. همچنین رنگی است که همراه با هوش می باشد. لباس های مشکی باعث می شوند افراد لاغرتر دیده شوند. رنگ مشکی گاه رنگ تاریکی هاست و همراه با شیطان به تصویر کشیده می شود. در کشورهای زیادی رنگ مشکی نمادی برای عزاداری است. مشکی رنگی قوی است که احساسات شما را برانگیخته می کند. می توان با استفاده ی زیاد از رنگ مشکی افراد را گیج کرد.
روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده
  • سفید:

  • برای بیشتر کشورهای جهان رنگ سفید همراه با خلوص و پاکی است (لباس سفید عروسی)، تمیزی (اغلب پزشکان از لباس های سفید استفاده می کنند، و امنیتی که همراه با رنگ های روشن است (اغلب اتفاقات بد در شب می افتند نه در روشنایی نور خورشید) همچنین برای نبود رنگ ها یا برای نشان دادن حالت بی طرفی استفاده می شود. در برخی کشورهای شرقی رنگ سفید همراه با عزاداری است. سفید همچنین با خلاقیت همراه می شود (مثل وایت بردها) سفید می تواند همراهی برای تمام رنگ های دیگر در طیف رنگی باشد.
  •  خاکستری: 

  • کمی خاکستری می تواند باعث شود کمی حس سختی به جنس شما داده شود. هاله هایی از رنگ خاکستری می توانند همراه با سن زیاد، مرگ، افسردگی یا احساسات گیجی و نداشتن مسیری مستقیم باشد. نقره ای نیز می تواند نمودی از خاکستری باشد و می تواند برای شما مفهوم دستی کمک رسان داشته باشد و یا یک شخصیت قوی.

روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده

  • قرمز:

  • اگر می خواهید توجه دیگران را به سمت خود جلب کنید از رنگ قرمز استفاده نمایید. قرمز رنگ انرژی است. این رنگ می تواند مرتبط با هیجان و حرکت باشد. رنگ قرمز برای استفاده ی زیاد گزینه ی مناسبی نخواهد بود اما استفاده از کمی رنگ قرمز در جایی مناسب در برخی موارد می تواند انتخابی هوشمندانه باشد. (کمی رنگ قرمز در اتاقی با رنگ های خنثی می تواند چشم گیر باشد.) رنگ قرمز نماد زندگی است. (قرمزی خون در رگ ها) و البته به همین دلیل است که عروس های چینی از رنگ قرمز استفاده می کنند. یک کراوات قرمز با کت و شلواری خنثی می تواند انرژی کافی را به شما برساند. رنگ قرمز در تعطیلات عاشقانه نیز استفاده می شود اما اغلب رنگ واقعی عشق صورتی خواهد بود. صورتی رنگی آرامش بخش تر است، صورتی می تواند احساس خشم در شما را ارام کند. صورتی رنگ عشق و احساسات آرامش بخش است.
روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده
  •  آب در روان شناسی رنگ ها

  •  از افراد دیگر در مورد رنگ دلخواه خود سوال کردهو خواهید دید تعداد زیادی طرفدار رنگ آبی هستند. بیشتر جهان از رنگ آبی ساخته شده است. (دریاها و آسمان ها) دیدن رنگ آبی قطعا باعث می شود بدن موادی شیمیایی از خود آزاد سازد که آرامش بخش هستند. البته این برای تمام طیف های ابی درست نیست. برخی طیف ها (و یا استفاده ی زیاد از رنگ آبی) می توانند پیامی از سردی و عدم مراقبت برسانند. بسیاری از اتاق خواب ها آبی هستند زیرا رنگی آرامش بخش است. در طول سالیان زیاد افراد بسیاری رنگ آبی را با پایداری، استقلال، هشیاری و صداقت مرتبط دانسته اند. اغلب افراد در اتاق های خواب خلاقیت بیشتری خواهند داشت زیرا رنگی آرامش بخش بوده و باعث می شود فرد روی کار در دسترس تمرکز نماید. برخی تحقیقات نشان داده اند وزنه برداران می توانند در باشگاه های ابی وزنه های سنگین تری را بلند کنند، در حقیقت تقریبا تمامی رشته های ورزشی در محیط های آبی نمود بهتری خواهند داشت.
روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده
روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده
  •  سبز در روان شناسی رنگ ها

  •  رنگ رشد، طبیعت و پول. رنگی آرامش بخش که حس خوشایند برای شما ایجاد خواهد کرد. رنگ سبز تیره ی جنگل ها می تواند همراه با کلماتی مانند محافظه کاری و ثروت و مال باشد. اغلب در اتاق های بیمارستان ها از رنگ سبز استفاده می شود زیرا می تواند باعث ارامش بیماران شود. همچنین رنگ سبز را با خوش شانسی، سخاوت، حسادت و باروری همراه می دانند. از زمان قدیم سبز رنگی برای صلح، طبیعت ارامش بخش، تعادل، حمایت و سطح مناسب انرژی بوده است.
روان شناسی رنگ ها | مرکز مشاوره همکده
  • زرد:

  • رنگ زرد رنگ خورشید است و همراه با شادی، خنده و اوقات خوب می باشد. فردی که در اطراف خود رنگ زرد را دارد مثبت گرا خواهد بود زیرا مغز از خود ماده ای به نام سروتونین را ترشح می کند. (هورمونی که باعث ایجاد احساس خوب در مغز است.) درست است که زرد رنگ مثبت اندیشی است اما باید مراقب این رنگ باشید. وقتی رنگ زرد زیاد می تواند تداعی شعله های آتش باشد، اغلب نوزادان در محیط های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند و اینگونه فضاها باعث زیاد شدن عصبانیت خواهند شد. زرد این قدرت را دارد که سوخت و ساز بدن شما را زیاد کند و البته می تواند افکار خلاقانه ای را برای شما پدیدار نماید. استفاده ی مناسب و به جا از این رنگ ابزار موثری در بازاریابی برای فروش های بیشتر است. برخی هاله های رنگ زرد می توانند نشانی از ترس باشند.
  • نارنجی:

  • یکی از زیباترین رنگ ها در این سیاره! این رنگ اغلب با روزهای خوش، شاد و پرانرژی همراه است و نشانی از محصولات گرم و ارگانیک می باشد. این رنگ اغلب با جاه طلبی همراه است.
  • بنفش در روان شناسی رنگ ها

  • چه رنگی اغلب مورد توجه پادشاهان و ملکه ها بوده است؟ بله درست است، آن ها بنفش می پوشیدند، رنگ سلطنتی که همراه با ثروت، سعادت یا کمال است. این رنگ باعث تحریک فعالیت مغز شده و می تواند به حل مشکلات کمک کند. باید برای نشان دادن احترام به فرد مقابل و هشیاری خود رنگ بنفش را با دقت به کار ببرید. اغلب می بینید که دختران کم سن در رنگ های مورد علاقه ی خود از طیف های بنفش استفاده می کنند.
منابع
precisionintermedia.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا