رنگ درمانی چیست؟

در این مقاله می خواهیم در ارتباط با رنگ درمانی صحبت کنیم. رنگ درمانی یا کروموتراپی یکی از روش های نوین برای سلامت روحی روانی در روانشناسی است. به طور کلی کروموتراپی یا رنگ درمانی به این اشاره دارد که قرار گرفتن در مقابل بعض از نور ها می تواند به افراد کمک کند تا از نظر جسمی یا روحی احساس بهتری داشتنه باشند. در ادامه به تعریف و تاثیرات رنگ درمانی می پردازیم. اما اگر تمایل دارید در ارتباط با رنگ درمانی اطلاعات بیشتری کسب نمایید می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره با بهترین متخصصان مراجعه نمایید. البته شما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده کنید.

تعریف رنگ درمانی

رنگ درمانی یا کروموپاتی  یا ترمیم رنگی یک روش درمانی جایگزین است که از رنگ ها و فرکانس های آن ها برای بهبود مشکلات جسمی و عاطفی در بدن انسان استفاده می کنند. این روش درمانی از انرژی مربوط به هر یک از هفت رنگ طیف قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی و بنفش استفاده می کند. هر یک از رنگ های طیف دارای طول موجهای مختلفی هستند. بنابراین هر رنگ انرژی خاص خود را دارد.

رنگ توسط چشم ، پوست ، جمجمه و “میدان انرژی مغناطیسی” یا هاله ما جذب می شود. انرژی رنگ در همه سطوح ، یعنی جسمی ، معنوی و عاطفی ، بر ما تأثیر می گذارد. هر سلول در بدن به انرژی نور نیاز دارد . بنابراین انرژی رنگ تأثیرات گسترده ای روی کل بدن دارد. رنگ ها از آنجا که دارای کیفیت متفاوتی هستند کاربرد های بسیاری دارند. به عنوان مثال: قرمز ، نارنجی و زرد رنگ های گرم کننده و انرژی دهنده هستند. در حالی که آبی ، نیلی و بنفش رنگ های خنک کننده و آرام بخش هستند. سبز به عنوان تعادل بین رنگ های گرم و سرد شناخته شده است.

رنگ درمانی برای چه استفاده می شود؟

هدف از رنگ درمانی اصلاح عدم تعادل فیزیولوژیکی و روانی در بدن انسان است. به عنوان مثال ، اگر استرس دارید ، رنگ درمانی می تواند به شما آرامش بخشد تا بتوانید تعادل روانی خود را بازیابید. اگر افسرده هستید ، می توان از رنگ درمانی برای تقویت سلامت روحی وتقویت انرژی شما استفاده کرد.

رنگ درمانی از چه زمانی آغاز شد؟

رنگ درمانی از زمان مصر باستان وجود داشته است. مصری ها به قدرت نور اعتقاد داشتند و از رنگ های مختلف نور برای تقویت بهبود سلامت روحی در بدن انسان استفاده می کردند. رنگ درمانی و ارتباط آن با بدن انسان در برخی فرهنگ ها همچنان حائزاهمیت است. حتی در جوامع غربی که تمایل به طب مدرن و جدید دارند ، درمانگران طبیعی همچنان به استفاده از رنگ برای کمک به مردم در بهبود سلامت جسمی و روحی خود ادامه می دهند. برای اطلاعات دقیق در رابطه با رنگ درمانی می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید.

رنگ های مهم برای استفاده از رنگ درمانی

سبز

سبز، اساسی ترین رنگ در بهبود روانی است. سبز رنگی است که شما همیشه از آن برای اولین و آخرین درمان استفاده می کنید. مهم نیست که از چه بیماری رنج می برید ، با استفاده از این رنگ شروع کنید و بیماری را به پایان برسانید. این رنگ ایمن ترین رنگ برای استفاده است. سبز رنگی است که می تواند در تمام قسمتهای بدن شما اعمال شود و یا می تواند روی هر قسمت از بدن متمرکز شود. این رنگ باید از وسط طیف رنگ گرفته شود ، نه خیلی آبی و نه خیلی زرد. شما باید نوعی لامپ رنگی داشته باشید که نور را پخش کند تا بتواند به مدت ده دقیقه در قسمت جلو و عقب محل حضور پخش شود.

رنگ عالی برای تعادل است چرا که جریان پرانا یا نیروی زندگی جهانی را در سراسر مراکز روانی هماهنگ می کند. این رنگ مانند سایر رنگ ها ،  روی هاله ، که بازتاب آن بر روی بدن به صورت فیزیکی واکنش نشان می دهد ، عمل می کند. برای استفاده باید آرامش خود را حفظ کنید در حالی که چراغ سبز کل قسمت جلوی بدن را به مدت پنج دقیقه و پشت را به مدت پنج دقیقه نور می دهد. سپس می توانید از رنگ های دیگر استفاده کنید.

زرد

زرد رنگی است که نشانگر خرد است. هرگونه کمبود ذهنی ، صرف نظر از اینکه خود را نشان دهد ، در صورت تمرکز در قسمت های کوچک بدن ، با استفاده از رنگ زرد برطرف می شود.  یک پرتو متمرکز از نور زرد به اندازه یک توپ تنیس که در سر و جلوی گردن به کار رفته است ، برای همه موارد شرایط عصبی و برای همه مواردی که همراه با انسداد ذهنی یا شرایط سخت دیگر هستند ، بسیار ارزشمند می باشد. انسداد  ذهنی ممکن است در اثر گردش خون نادرست ایجاد شود که باعث ایجاد مشکل در سلول های مغز می شود. 

این مسئله حتی ممکن است ناشی از تنفس نادرست باشد که سریعتر از هر چیز منجر به زوال ذهنی می شود یا ممکن است نتیجه یک شکست عصبی یا فشار روحی شدید باشد. در حالت دوم دیگر نمی توان آن را انسداد ذهنی دانست بلکه خستگی ذهنی است. زرد رنگی است که این نوع شرایط را تسکین می دهد. زمان طبیعی استفاده از آن دوازده دقیقه است ، بنابراین اگر از جلو و پشت سر و جلو و عقب گردن به صورت غلیظ استفاده شود ، باید به مدت سه دقیقه در هر محل روی پوست طول بکشد تا تاثیر خود را بگذارد. خانم ها قبل از اقدام به این کار، رنگ آرایش خود را پاک کنند زیرا رنگدانه ها ممکن است منعکس کننده اشعه های رنگی باشند که ماهیت آنها را متفاوت می کند.

نارنجی

این یک رنگ تحریک کننده است و می تواند به طحال ، کبد ، کلیه ها ، قلب و در واقع به هر اندامی که به گردش خون کمک می کند ، انرژی بدهد. کل زمان برای استفاده 10 دقیقه است. اگر فشار خون پایینی دارید استفاده از این رنگ برای درمان شما بسیار مفید می باشد. اما اگر از فشار خون بالا رنج می برید نارنجی برای شما مناسب نخواهد بود. تمام اندام های داخلی مانند کبد ، کلیه ها ، روده ها را می توان با این رنگ تحریک کرد. هرچه غلظت آن بیشتر باشد ، تأثیر آن نیز بیشتر خواهد بود. دستگاه های رنگی شما باید به اندازه کافی خوب باشند که بتوانند یک پرتو نور را به اندازه یک توپ تنیس متمرکز کنند.

چنین پرتوی متمرکز از ارتعاش نارنجی که دو بار در هفته به مدت چهار دقیقه روی طحال پخش می شود ، به کسانی که از نظر گردش خون دچار مشکل هستند کمک می کند. این رنگ در صورت تمرکز بر روی این مکان یا در واقع ارگان دیگری که به تحریک نیاز دارد ، به بهبود قلب هم کمک می کند. نارنجی مهم ترین عامل حیاتی است و اگر به درستی استفاده شود، می تواند به عنوان یک محرک خوب برای درمان طبیعی سلامت روح  و روان انسان به کار رود. رنگ نارنجی برای اشخاص خیلی عصبی مناسب نیست.

قرمز

قرمز یا زرشکی روشن محرک قوی تر از نارنجی است. این رنگ نباید برای استفاده به هر کسی داده شود. اما اگر واقعاً روی مفاصل روماتیسمی متمرکز باشید ، مفید خواهد بود. می توانید رنگ قرمز را به مدت ده یا پانزده دقیقه روی پاها ، زانوها یا مچ پا بگذارید. اگر شرایط روماتیسمی در شانه های بالا باشد ، برنامه را فقط به مدت پنج دقیقه یک بار انجام دهید.  از آنجا که فرکانس های نور قرمز آهسته و بسیار طولانی هستند ، دارای خواص نفوذی بالایی می باشند.

 بنابراین می توان برای تحریک بدنی از آن استفاده کرد که انسداد گردش خون برطرف شود. استفاده از اشعه مادون قرمز نیز بسیار مفید است. اشعه مادون قرمز بر اساس همان لامپ رنگ قرمز معمولی بنا شده است با این تفاوت که اشعه های فروسرخ بسیار قدرتمند مستقیماً بر روی بدن اثر می گذارند و باعث ایجاد گرمای زیاد می شوند. استفاده ازاشعه مادون قرمز بسیار خطرناک تر از رنگ قرمز است و نباید بیش از پانزده دقیقه بر روی هر قسمت از بدن وجود داشته باشد.  اگر از مادون قرمز استفاده می کنید ، به شدت از توصیه های پزشک خود پیروی کنید. رنگ قرمز می تواند به مدت سه دقیقه روی کبد ، کلیه ها یا مثانه داده شود و هیچ آسیبی نبیند.

آبی

رنگ آبی برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند موثر است. به این صورت که اگرفرد از فشار خون بالا رنج می برید یا هر نوع تنش عصبی در هر یک از اشکال آن دارید ، رنگ آبی(ترجیحا به مدت ۱۰ دقیقه استفاده شود) می تواند مفید باشد. اما از طرف دیگر، اگر از سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج می برید ، رنگ نارنجی را نسبت به رنگ آبی ترجیح دهید زیرا در اثر استفاده از نور آبی ، در معرض سرما خوردگی شدید جسمی قرار خواهید گرفت. به دلیل ارتعاشات زیاد رنگ ها بعض از آن های برای گرما و برخی نیز برای سرما مناسب هستند. از این طریق می توانید ببینید که نارنجی و قرمز گرما تولید می کنند و بنابراین در موارد با دمای پایین ضروری هستند. رنگ آبی سردی ایجاد می کند و بنابراین در موارد با دمای بالا لازم است.

بنفش

بنفش باعث ایجاد آرامش عالی می شود. و اگر با رنگ آبی ترکیب شود  می تواند به عنوان موج های سرد مورد استفاده باشد. این رنگ گردش اساسی را تحریک نمی کند ، اما جریان انرژی های ظریف تر را در سراسر مراکز روانی و سیستم عصبی بدن تنظیم می کند.

منابع
aetherius.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا