هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن ( قسمت اول )

وقتی صحبت به موفقیت و شادی در زندگی می رسد. هوش عاطفی یا EQ درست به اندازه ی توانایی فکری یا IQ اهمیت می یابد. هوش عاطفی کمک می کند روابطی قوی تر بسازید. در کار و مدرسه موفق باشید و به اهداف شخصی و کاری خود دست یابید. همچنین ساخت هوش عاطفی خود می تواند به شما کمک کند با احساساتتان ارتباط برقرار کنید. استرس را مدیریت نمایید. تصمیماتتان را عملی کنید و با توجه به چیزی که بیشترین اهمیت را برای شما دارد تصمیماتی آگاهانه بگیرید. یادگیری بیشتر در مورد هوش عاطفی و اینکه چطور می توانید آن را با چندین مهارت کلیدی بهبود بخشید اهمیت زیادی دارد. هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن در ادامه بیان شدند.

هوش عاطفی یا EQ چیست؟

هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن ( قسمت اول )

در واقع هوش عاطفی (که با نام فاکتور احساسی یا EQ نیز شناخته می شود) توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات با روشی مثبت برای کاهش استرس، ارتباطات موثر، همدردی با دیگران، غلبه بر چالش ها و از بین بردن تنش هاست. همچنین EQ به شما اجازه می دهد بتوانید احساسات عاطفی که دیگران تجربه می کنند را تشخیص داده و درک کنید. مهم ترین بخش این است که هوش عاطفی یک فرایند غیرشفاهی است که فکر شما را اگاهانه تر کرده و روی ارتباطتان با دیگران اثر می گذارد.

هوش عاطفی اغلب با این ویژگی ها بیان می گردد:

مدیریت فردی: شما می توانید احساسات و رفتارهای تاثیرگذار را کنترل کنید، احساسات خود را به شکلی سالم مدیریت نمایید، ابتکار عمل داشته باشید، بر اساس تعهدات خود رفتار کنید و با تغییرات خود را وفق دهید.

آگاهی فردی:احساسات خود را شناخته و متوجه تاثیر آن روی افکار و رفتار خود هستید. نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید و اعتماد به نفس دارید.

آگاهی اجتماعی: حس همدردی دارید. می توانید احساسات، نیازها و نگرانی های افراد دیگر را درک کنید، نشانه های عاطفی را تشخیص دهید، در اجتماع احساس راحتی داشته باشید و محرک های قدرتمند در یک گروه یا سازمان را تشخیص دهید.

مدیریت روابط: می دانید چطور روابطی خوب را ساخته و حفظ کنید، صادقانه و واضح حرف بزنید، روی دیگران اثر گذاشته و الهام بخشید، در یک گروه خوب کار کنید و تنش ها را مدیریت نمایید.

چرا هوش عاطفی اهمیت زیادی دارد؟

هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن ( قسمت اول )

همانطور که می دانیم باهوش ترین افراد کسانی نیستند که موفق ترند یا بیشتر در جامعه نقش دارند. شاید بدانید کسانی که در دانشگاه درخشش دارند ممکن است در جامعه بی منطق بوده و در کار یا روابط شخصی خود ناموفق باشند. توانایی فکری یا بهره ی هوشی (IQ ) برای دستیابی به موفقیت در زندگی کافی نیست. درست است، IQ شما می تواند کمک کند وارد دانشگاه شوید اما این EQ است که در زمان امتحانات نهایی به شما کمک می کند تا استرس و احساسات خود را مدیریت نمایید. IQ و EQ در کنارهم هستند و وقتی با هم ساخته شوند موثرتر خواهند بود.

هوش عاطفی روی همه ی این ها اثر خواهد داشت:

بررسی هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن – کارکرد شما در مدرسه یا کار

هوش عاطفی بالا می تواند کمک کند مشکلات اجتماعی در محل کار خود را مدیریت کنید، به دیگران انگیزه داده و برای آن ها راهنما باشید و در کار خود به موفقیت برسید. در حقیقت برای ارزیابی کاندیداهای عناوین شغلی مهم، بسیاری از شرکت ها به هوش عاطفی نیز به اندازه ی توانایی فنی اهمیت داده و قبل از استخدام میزان EQ فرد را تست می کنند.

سلامت فیزیکی

اگر نتوانید احساسات خود را مدیریت نمایید نمی توانید استرس را نیز کنترل کنید. این امر می تواند باعث مشکلات جدی در سلامت شود. استرس کنترل نشده فشار خون را بالا می برد، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، خطر بیماری های قلبی و سکته را زیاد می کند، باعث ناباروری می شود و به فرایند پیری سرعت می دهد. اولین گام هوش عاطفی یادگیری چگونگی مدیریت استرس است.

سلامت روان

احساسات و استرس کنترل نشده روی سلامت روانی نیز اثر می گذارند و شما را مستعد اضطراب و افسردگی خواهند کرد. اگر نمی توانید احساسات خود را درک کرده، با آن ها راحت بوده یا مدیریتشان کنید نخواهید توانست روابطی قوی بسازید. در نتیجه شما احساس تنهایی و انزوا خواهید کرد و بعلاوه هرگونه مشکل در سلامت روانی شما حادتر خواهد شد.

هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن ( قسمت اول )
هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن – روابط شما

با درک احساسات و چگونگی کنترل آن ها، بهتر می توانید احساسات خود را شرح داده و احساسات دیگران را درک کنید. این کار به شما اجازه می دهد ارتباطی موثرتر داشته و روابطی قوی تر بسازید، چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی خود.

هوش اجتماعی

در ارتباط بودن با احساساتتان می تواند یک هدف اجتماعی برای شما باشد و شما را با افراد دیگر و جهان اطرافتان مرتبط سازد. هوش اجتماعی باعث می شود بتوانید دوستان خود را از دشمنان بشناسید، علاقه ی دیگران به خودتان را ارزیابی کنید، استرس را کاهش دهید، سیستم عصبی خود را با ارتباطات اجتماعی متعادل سازید و احساس شادی و دوست داشته شدن پیدا کنید.

ساخت هوش عاطفی و راه هایی برای تقویت آن : چهار مهارت کلیدی برای افزایش EQ

مهارت های ساخت هوش عاطفی را می توان در هر زمانی یاد گرفت. با این وجود باید به یاد داشته باشید بین یادگیری ساده در مورد هوش عاطفی با استفاده از این دانش در زندگی تفاوت وجود دارد. تنها اینکه شما چیزی را می دانید دلیل نمی شود آن را انجام می دهید. خصوصا وقتی با استرس درگیر شده باشید که می تواند حتی بهترین اهداف شما را از بین ببرد. در تلاش برای تغییر دائمی رفتارها برای مقابله با فشارهای زندگی. باید بدانید چطور در لحظه با استرس برخورد کنید. و در روابط خود باید بدانید چطور از نظر عاطفی هشیار بمانید.

مهارت های کلیدی برای ساخت هوش عاطفی و بهبود توانایی مدیریت احساسات و برقراری ارتباط با دیگران عبارتند از:

  1. مدیریت فردی
  2. آگاهی فردی
  3. آگاهی اجتماعی
  4. مدیریت روابط
منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا