چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟!

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟! سلامت روان بحثی اساسی و مهم است که جایگاه ویژه ای در زندگی هر فرد دارد. مراقبت از سلامت روانی و بهبود شخصیتی یکی از اصلی ترین مولفه ها برای حیاتی جذاب و آرامش بخش است‌. گروه های مختلف تحقیفاتی بر مسئله سلامت روان کار می کنند و داده های بسیاری را از جوامع آماری مختلف کسب می کنند‌. داده های مربوط به سلامت روان و مراقبت ویژه از آن نیز در مقاله پیش رو مورد بحث ما قرار گرفته است. در واقع قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟! علاوه بر کسب اطلاعات دقیق در این باره، شما می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی هم در تماس بوده و در ارتباط با مراقبت از روان، سوالات خود را بپرسید.

مراقبت از سلامت روان

شما برای مراقبت از سلامت روانی و ذهنی خود چه کاری انجام می دهید؟! تا به حال فکر کرده اید که چگونه می توانید تاثیری مثبت بر زندگی خود داشته باشید؟! برای هر فردی روند مراقبت و نگهداری از سلامت روانی متفاوت است. شخصی می تواند برای بهبود سلامت روانی خود اقدام به کار های خلاقانه کند. فرد دیگری می تواند ورزش را انتخاب نموده و ساعاتی در روز را تمرین کند. دیگری می تواند آشپزی کند یا با کلاس های هنری روح خود را جلا دهد.

عده ای نیز برای بهبود شرایط خود، به مشاوران مراجعه نموده یا از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده می کنند. تمام این گزینه ها به روحیات و خلق و خوی شما وابسته است. اگر راه نگهداری ددست از سلامت روان خود را یافته اید، وقت را غنیمت شمرده و برای موفقیت در این زمینه اقدام کنید. اما در ادامه می خواهیم ببینیم طبق آمار های موجود، عموم افراد برای مراقبت از سلامت روان و ذهن خود چه اقداماتی صورت می دهند؟! چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟!

گردش و طبیعت راهی برای بهبود سلامت روانی

اوقات خود را در فضای باز یا در طبیعت بگذرانید. به روشی که حتی نمی توان آن را توصیف کرد، این کار آرامش دهنده و تسکین دهنده است. شما می توانید زمانی را برای حضور در طبیعت و آرام‌کردن ذهن و روح خود صرف کنید. حتی اگر گاهی فرصت استفاده از طبیعت بکر را ندارید یا زمانی برای سفر پیدا نمی کنید، به نحو دیگری طبیعت گردی را شکل دهید.‌ شما می توانید گلدان های جدیدی تهیه کنید و در آن به کاشت سبزیجات و میوه ها یا انواع گل ها بپردازید.‌

اگر حیاط و باغچه دارید، سعی کنید زمانی را برای مرتب کردن باغچه تان بگذارید. می توانید حتی کتابی بردارید و در حیاط خانه تان مطالعه کنید. این کار قطعا شما را به سمت آرامش عمیق ذهنی هدایت می کند. در طبیعت چیز های زیادی برای بازگردانی روحی و پاک کردن تنش های روانی شما وجود دارد. صدای اقیانوس صدای باد از میان درختان ، برگ های ترد در پاییز ، آواز پرندگان و غیره، همه و همه می توانند ذهن را وارد فضایی پر از آرامش کنند. بگذارید اعتراف کنم که آب و طبیعت هر گونه نگرانی ما را از بین می برد زیرا می توانیم در زیبایی خود گم شویم. پس معجزه طبیعت را دست کم ‌نگیرید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟! – ورزش

همان طور که اشاره کردیم، هر فردی می تواند برای بهبود سلامت روانی خود اقداماتی را انجام دهد. ورزش کردن، علاوه بر این که تاثیر مثبتی بر جسم هر فرد دارد، می تواند منجر به نتیجه بهتر در حال روانی شود. حتی روان شماسان بر این باورند که ورزش کردن برای جلوگیری از افسردگی هم بسیار موثر می باشد. شما می توانید برای بهبود سلامت روان خود ورزش کنید. حتی می توانید در باشگاهی ورزشی نام نویسی نمایید تا احساس بهتری کسب نمایید. مربیان و ورزشکاران دیگر نیز شما را به مسیر شادی پیش می برند. پس ورزش کنید و وقت خود را برای لذت بردن از یک سرگرمی بگذرانید. لازم نیست که برای کسب شرایط بهتر روحی، از ورزش های سنگین استفاده کنید. شما می توانید با کمی قدم زدن یا دویدن هم روحیه مثبت خود را افزایش دهید. پس کافی ست تا سخن ساده کرده و برای ورزش عملی پیش بروید.

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟! مراقبه

بهبود سلامت روان قبل از هر چیزی نیاز به حضور متخصصان دارد و حتی می توان از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده برد. اما در ادامه بحث خود، باید اشاره کنیم که یکی از مولفه های اثرگذار بر سیستم بهداشتی روحی، مراقبه می باشد. مراقبه می تواند معنای متفاوتی داشته باشد. شخصی می تواند با عبادت های روزانه خود و در عین تفاوت های ویژه به مراقبه بپردازد. مراقبه می تواند دعا کردن، انجام اعمال دینی، مدیتیشین، عبارات تاکیدی و آرامش بخش و سایر گزینه های مربوط به آن باشد. برخی افراد به طور زنجیرواری از روانشناسی مثبت ، مراقبه ، خودتنظیمی و بررسی شخصی استفاده می کنند. این عواملِ مرتبط با هم می تواند در طول زمان شرایط بهبود روان را سرعت بخشد و باعث سلامت روحی شخص گردد. از این رو تاثیر مراقبه بر بهبود سلامت روان را نادیده نگیرید.

مراقبت از سلامت روان با خواب کافی

خواب تاثیر بسیار ویژه ای بر نحوه زندگی و حتی روند زندگی روزمره دارد. زمانی که شما خواب کافی و کاملی داشته باشید، می توانید به بهبود شرایط روحی خود کمک بسیار زیادی کنید. دقت داشته باشید که منظور ما از خواب مناسب، ساعات زیاد خواب نیست! بلکه شما باید کیفیت بالایی از خواب را تجربه نمایید. محیطی که از آن به عنوان اتاق خواب استفاده می کنید، باید شرایط خوبی داشته باشد. خواب مناسب می تواند به کاهش میزان استرس فرد نیز کمک شایانی کند.

زمانی که استرس کاهش می یابد، شخص تمرکز بالا تری خواهد داشت. نکته مهم این است که خوابِ کم و نداشتن خوابِ کافی باعث زوال ذهنی شده و در طول زمان تاثیرات منفی را بر روند زندگی فرد خواهد داشت. به همین دلیل باید اثرات خواب بر زندگی را جدی گرفت. اگر خواب نامنظمی دارید، سعی کنید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره یا مشاوره تلفنی روان شناسی مشکل خود را بهبود بخشید. مرکز مشاوره همکده با ارائه خدمات ویژه شما را در روند بهبود سلامت روان کمک خواهد کرد.‌

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟! مثبت نگری، قدردانی و مهربانی با خود

سلامت روان برای مراقبت نیاز به مولفه های بسیار زیادی دارد. یکی از اصلی ترین و اثرگذار ترین مولفه های موجود مثبت نگری، قدردانی و مهربانی با خود است. به واقع باید گفت، هدف دوست داشتن فردی برای مراقبت از سلامت روان می باشد. زمانی که شما خود را دوست داشته باشید، می توانید در زندگی تان اولویت بندی کرده و در جهت بهبود شرایط روحی گام بردارید. سعی کنید نکات منفی ذهن خود را به نکات مثبت تبدیل کنید.

این را بدانید که اگر بخواهید راهی برای مثبت اندیشی پیدا کنید، قطعا آن راه در نزدیکی شما خواهد بود. وقت خود را صرف آنچه دوست دارید کنید و به ذهن خود اجازه پرواز در مسیر موفقیت بدهید. همیشه به یاد داشته باشید که خوب بودنِ منِ وجودی تان بسیار اثر گذار است. سعی کنید از افراد منفی فاصله بگیرید. آگاهی از افراد اطراف تان برای جلوگیری از نفوذ تفکرات منفی یا مخرب بسیار مهم است. سخت نگیرید. کافی است خودتان باشید و برای بهبود خود تلاش کنید. اگر در ارتباط با تکنیک های دوست داشتن خود اطلاع ندارید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.<br>

با صحبت کردن مراقبت از سلامت روان را سرعت بخشید.

صحبت کردن در زندگی مزایای زیادی دارد. برای بهبود سلامت روان خود سعی کنید از صحبت کردن به جهت نگهداری از روح خود استفاده نمایید. تلاش کنید تا در شبکه پشتیبانی خود با افرادی که به آن ها اعتماد دارید صحبت کنید. گاها انسان نمی تواند با قدرت مبارزه کند. در این مرحله فرد می تواند از ارزش دیگران در زندگی خود آگاه شود. انسان های ارزشمند اطراف ما شانه ای برای دوست داشتن و تکیه کردن دارند. پس صحبت کردن را فراموش نکنید.<br>

چگونه هنر بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟!

چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟! ارتباط هنر با روح و جسم افراد پیچیده و اثر گذار است. تقریبا همه ما می دانیم که اثرات هنر بر زندگی مان باورنکردنی هستند. از این رو می توان گفت که ارتباط هنر و سلامت روان تنگاتنگ است. زمانی که شما مدت طولانی را به دور از خلاقیت می گذرانید، روند زندگی برایتان سخت و طاقت فرسا خواهد شد. ما می دانیم که تعداد بیشتری از افراد با سلامت روانی ضعیف زندگی می کنند.

هر کسی می تواند مشکلات روانی را تجربه کند اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. از این رو نیاز به پیشگیری داریم. هنر و خلاقیت در زندگی در هر دسته مانند آشپزی، نقاشی، موسیقی، عکاسی و غیره باعث بروز آرامش روانی در فرد خواهد شد. یک موسیقی آرامش بخش در ابتدای صبح موجب نشاط شما در کل روز خواهد شد و روحیه تان را حفظ می کند. شما حتی می توانید در زمان استراحت خود از رنگ آمیزی استفاده کنید یا خود را با آشپزی مشغول نمایید.

منابع:

https://www.mentalhealth.org.uk/blog/how-do-you-look-after-your-mental-health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا