تقویت حافظه || چگونه حافظه خود را تقویت کنید؟

یک حافظه‌ی قوی به سلامت و شادابی مغز شما بستگی دارد. چه شما دانش ‌آموزی باشید که برای امتحان نهایی مطالعه می‌ کند یا یک متخصص حرفه‌ای که در انجام کارها نیاز به حضور ذهن دارد یا یک سالمندی که برای تقویت حافظه و بهبود حافظه‌ی خود در تلاش است، کارهای زیادی هستند که می‌ توانید برای بهبود حافظه و کارایی ذهنی خود انجام ‌دهید.

تقویت حافظه

مغز انسان توانایی عجیبی برای تطابق با شرایط و تغییرات دارد – حتی در سنین بالا. این توانایی با نام نوروپلاستی شناخته می ‌شود. با تحریک مناسب، مغز می ‌تواند راه‌های عصبی جدیدی بسازد، ارتباطات موجود را تغییر دهد و به چیزهایی که دائماً در حال تغییر هستند واکنش نشان دهد. شما می‌ توانید قدرت نوروپلاستی مغز را با زیاد کردن توانایی شناختی مهار کنید، توانایی یادگیری اطلاعات جدید را افزایش داده و مغز را در هر سنی بهبود بخشید.

به مغز خود تمرین دهید.

وقتی به سنین بزرگ‌ سالی رسیدید مغز میلیون‌ها مسیر عصبی گسترش یافته دارد که به پردازش و بازیابی سریع اطلاعات کمک می‌ کند و کارهای آشنا را با میلیون‌ها تلاش ذهنی اداره می نماید. اما اگر همیشه از همان راه‌های قدیمی استفاده کنید به مغز خود تحریکی که برای رشد نیاز دارد را نخواهید داد.

حافظه مانند قدرت در ماهیچه ها نیاز به استفاده شدن دارد، در غیر این صورت آن را از دست خواهید داد. اما همه‌ی فعالیت‌ها یکسان نیستند. بهترین تمرین مغزی شکست این روال و چالش کشیدن آن با استفاده از مغز و ایجاد مسیرهای مغزی جدید است. مثلاً: چیز جدیدی یاد بگیرید. اهمیتی ندارد این کار چقدر فکری باشد، اگر کاری هست که در آن مهارت دارید برای تمرین مغز شما مناسب نیست. فعالیت شما باید چیزی باشد که با آن آشنا نبوده و زیاد در آن راحت نیستید. برای قوی کردن مغز باید به یادگیری ادامه دهید و مهارت‌های جدیدی بیاموزید.

تمرینات فیزیکی را کنار نگذارید.

در حالی‌ که تمرین ذهنی برای سلامت مغز مفید است اما به این معنا نیست که هیچ‌گاه نباید کمی عرق کنید. فعالیت فیزیکی به توانایی مغز شما کمک می‌ کند. ورزش اکسیژن در مغز را زیاد کرده و خطر اختلالاتی که باعث کند شدن حافظه می‌ شوند را کاهش می‌دهد، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی. ورزش تأثیر مواد شیمیایی مغز را زیاد کرده و هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. از آن مهم ‌تر ورزش با بهبود فاکتورهای رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید نقش مهمی در نوروپلاستی دارد.

برای تقویت حافظه خواب خوبی داشته باشید.

چگونه حافظه خود را تقویت کنید؟

تفاوت بزرگی بین مقدار خواب شما با مقداری که باید برای عملکرد مناسب مغز دریافت کنید وجود دارد. حقیقت این است که بیش از95 درصد از بزرگ‌ سالان باید بین 7.5 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند تا از کمبود خواب جلوگیری گردد. حتی چند ساعت تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. حافظه، توانایی حل مشکلات، خلاقیت و مهارت‌های فکری مهم همگی تحت تأثیر خواب هستند.

زمانی برای دوستان بگذارید.

 وقتی در مورد راه‌های تقویت حافظه فکر می‌ کنید آیا فکرتان به فعالیت‌های مهمی مانند حل کردن جدول یا استراتژی‌های شطرنج می‌رود – اما هیچوقت بودن با دوستان یا لذت بردن از یک فیلم شاد به فکرتان رسیده است؟ تحقیقات بی‌ شماری نشان داده‌اند زندگی با دوستان زیاد و شادی‌های متعدد برای قدرت شناختی مفید خواهد بود.

استرس را کنترل کنید.

استرس یکی از بزرگ ‌ترین دشمنان مغز است. به‌ مرور زمان استرس شدید سلول‌های مغز را خراب کرده و به هیپوکامپوس آسیب می ‌زند، ناحیه‌ای در مغز که برای تولید خاطرات جدید و بازیابی خاطرات قدیمی است. دانشمندان تغییرات استرس را با از دست دادن حافظه در ارتباط می‌دانند.

بخندید.

شنیده‌اید که خنده بهترین دارو است و این حقیقت در مورد مغز و حافظه نیز صدق می‌ کند، همین ‌طور بدن شما .برخلاف واکنش‌های عاطفی، که محدود به بخشی خاص در مغز هستند، خنده چندین ناحیه در سراسر مغز را درگیر می‌ کند.

بعلاوه گوش دادن به جک یا کار کردن روی فعالیت‌های شاد بخش مهم مغز برای یادگیری و خلاقیت را فعال می‌ کند.

خوردن رژیم غذایی مناسب برای مغز

چگونه حافظه خود را تقویت کنید؟

همان‌ طور که بدن نیاز به سوخت دارد مغز نیز نیازمند سوخت مناسب است. شاید بدانید رژیم غذایی دارای میوه، سبزیجات، غلات یا چربی‌های سالم و پروتئین کم‌ چرب فواید زیادی دارند اما می دانستید این ها برای مغز نیز مفید هستند؟ البته برای سلامت مغز نباید فقط این‌ خوراکی ها را بخورید، بلکه باید غذاهای ناسالم را ترک کنید.

تشخیص و درمان مشکلات سلامت

حس می ‌کنید مغز شما سقوط بی ‌دلیلی داشته است؟ اگر این‌ طور است یک مشکل سلامت یا زندگی ناسالم می‌ تواند مقصر این سقوط باشد.

تنها زوال عقل یا آلزایمر باعث از دست دادن حافظه نمی ‌شوداما بیماری‌های بسیار دیگری، از جمله اختلالات روانی و برخی داروها، می ‌توانند با حافظه‌ی شما در تداخل باشند. مثلاً:

بیماری‌های قلبی و فاکتورهای خطرناک آن.

 بیماری‌های قلبی و فاکتورهای خطرناک آن، از جمله کلسترول بالا و فشارخون بالا، با عدم کارایی شناختی در ارتباط ‌اند.

راه‌ هایی برای پشتیبانی از یادگیری و تقویت حافظه

توجه کنید.

اگر چیزی را یاد نگرفته باشید نمی ‌توانید به یاد بیاورید و یا آن را ثبت کنید – داخل ذهن شما ماندگار شود – این یعنی به آن توجه کافی نداشته اید. برای پردازش بخشی از اطلاعات درون حافظه باید هشت ثانیه به آن موضوع تمرکز دقیق داشته باشید. اگر حواستان به سادگی پرت می‌شود مکان آرامی را انتخاب کنید.

درگیر شدن در حس‌های مختلف.

چگونه حافظه خود را تقویت کنید؟

 سعی کنید اطلاعات را به رنگ‌ها، بوها یا طعم‌ ها مرتبط کنید. نوشتن دوباره‌ی اطلاعات می ‌تواند به ثبت شدن آن در ذهن شما کمک کند. حتی اگر فردی هستید که از طریق بصری یاد می ‌گیرد چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید را بلند بخوانید. حتی بهتر است آن را با ریتم بخوانید.

ارتباط اطلاعات با چیزی که می ‌دانید.

اطلاعات جدید را با چیزهایی که حالا به یاد دارید مرتبط کنید، چه چیز جدیدی باشد که بر اساس دانش قبلی شما ساخته شده است یا چیزی به سادگی آدرس خانه‌ی کسی که در جایی زندگی می‌ کند که قبلاً فردی را آنجا می ‌شناختید.

برای موضوعات پیچیده‌تر روی ایده‌های پایه‌ای تمرکز کنید.

 بهتر است به جای به یاد سپردن اطلاعات جدا از هم این کار را انجام دهید. سعی کنید آن‌ ها را با زبان خودتان به فرد دیگری توضیح دهید.

تکرار کردن چیزهایی که یاد دارید.

 چیزی که یاد گرفته ‌اید را مرتباً در همان روز و در فواصل بعدی تکرار کنید. این تکرارهای با فاصله مؤثرتر از با شتاب یاد گرفتن هستند، خصوصاً برای حفظ کردن چیزی که قبلا یاد گرفته بودید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا