رابطه بین یادگیری و حافظه

یادگیری و حافظه در ارتباط بسیار زیادی با هم دارند. از این رو باید به بررسی رابطه بین یادگیری و حافظه پرداخته شود. حافظه باعث می شود ذهن شما همیشه فعال باشد. حافظه می تواند به ما در زمینه های مختلف کمک کند. برای مثال افرادی که دارای حافظه خوبی هستند توانایی یادگیری و ذهنیت بالایی دارند. حافظه می تواند شامل بخش های مختلفی باشد. برخی حافظه بلندمدت قوی دارند و برخی هم حافظه کوتاه مدت قوی دارند. حافظه می تواند بسیار برای افراد مهم باشد. برای این که بخواهیم حافظه خود را تقویت کنیم نیازمند استفاده از روش های مختلف هستیم. روان شناسان همیشه می گویند افراد باید با روش های مثل ورزش کردن حافظه خود را تقویت کنند.

همیشه باید این را بدانید که ذهن آشناست هم مانند بدن نیاز به تقویت دارد. مقاله های قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که حافظه در افراد چه تاثیری خواهد داشت. در ادامه نیز می خواهیم بگوییم که حافظه چه تاثیری در افراد خواهد داشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا حافظه و یادگیری می توانند با هم ارتباط داشته باشند یا خیر؟ این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رابطه بین یادگیری و حافظه صحبت کنیم. 

رابطه بین یادگیری و حافظه فوق العاده نزدیک و در هم تنیده است.

رابطه بین یادگیری و حافظه فوق العاده نزدیک و در هم تنیده است. همان طور که توسط انجمن روانشناسی آمریکا بیان شد، یادگیری به معنای اطمینان از مهارت ها و اطلاعات مختلف است، در حالی که حافظه به نحوه ذخیره و فراخوان اطلاعات توسط ذهن مربوط می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تقریباً غیرممکن است که فردی چیزی را بیاموزد بدون این که حافظه ای را برای حفظ آموخته های خود داشته باشد. از بسیاری جهات، یادگیری و حافظه یک رابطه بسیار وابسته به یکدیگر را برقرار می کنند، رابطه ای که بسیار ظریف تر و پیچیده تر از آن است که در سطح ظاهر می شود.

آیا می خواهید رابطه عمیق تر بین یادگیری و حافظه را درک کنید؟

در ادامه می خواهیم در ارتباط با این زمینه با شما صحبت کنیم.

وابستگی متقابل در رابطه بین یادگیری و حافظه

رابطه بین یادگیری و حافظه

یادگیری و حافظه شباهت های بسیار جالبی دارند. اول و مهمترین، هر دو عملکرد در مغز وجود دارد و به آن اعتماد می کنند. بدون مغز، یادگیری و حافظه غیرممکن است. در حالی که یادگیری می تواند مربوط به حوادثی باشد که می تواند در گذشته، حال و آینده رخ دهد، اما حافظه مربوط به وقایعی است که قبلاً گذشته اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عبارت دیگر، هر شخص می تواند در هر زمان هر چیز جدیدی یاد بگیرد. با این حال، اطلاعات فقط پس از یادگیری می توانند پردازش ذهنی و در حافظه ذخیره شوند.

توانایی یادگیری به حافظه فرد متکی است

به اندازه کافی جالب است، همان طور که توسط Course Hero تأیید شده است، توانایی یادگیری به حافظه فرد متکی است. یادگیری همانطور که حافظه برای جمع آوری و ذخیره اطلاعات جدید به فرایندهای یادگیری عملکردی نیاز دارد، به تحریک مغز از حافظه نیاز دارد.

نکته

همه افراد سبک های مختلف یادگیری دارند و گاهی اوقات به برخی از کمک‌ های بیشتر یک مربی یا مشاور برای بهبود توانایی فرد در یادگیری و حفظ اطلاعات نیاز است. با این حال، مواردی وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید تا به بهبود این عملکردهای اساسی شناختی کمک کند.

خواب در رابطه بین یادگیری و حافظه

در حالی که بسیاری از افراد وقت خود را به مطالعه موازی یادگیری و حافظه اختصاص داده اند، اما خواب تأثیر و اثر زیادی بر عملکردهای شناختی مهم مانند یادگیری و خواب دارد. همان طور که روان شناسی امروز توضیح می دهد، اگر چه افراد بیدار هستند و به طور مداوم اطلاعات جدید را در اختیار دارند و پردازش می کنند، اما این توانایی ها حتی در هنگام خواب نیز قوی تر و فعال ترند.

نکته

این به توانایی شخص در حفظ این اطلاعات کمک می کند. بدون مقدار مناسب خواب، عملکردهای شناختی یادگیری و حافظه با گذشت زمان به تدریج ضعیف می شوند.

آموزش موسیقی

باور کنید یا نکنید، یادگیری و حافظه نیز تحت تأثیر آموزش موسیقی قرار می گیرند، همان طور که توسط یافته های اضافی روانشناسی امروز ثبت شده است. بسیاری از مردم موسیقی را چیزی می دانند که برای اهداف تفریحی یا سرگرمی ایجاد یا گوش داده می شود.

موسیقی تأثیرات بیشتری بر مغز انسان دارد

با این حال، موسیقی تأثیرات بیشتری بر مغز انسان دارد از آن چه بیشتر مردم تصور می کنند. تحقیقات مغزی نشان داده است که تأثیر موسیقی بر مغز تأثیر ورزش بر بدن را منعکس می کند. افرادی که به موسیقی گرایش پیدا می کنند از مزایای ذهنی خاصی نیز در رابطه با احساسات، گفتار، زبان و پردازش کلی عملکردهای شنیداری برخوردار هستند.

مزایای این تاثیرات

مزایای فوق فقط یک بخش از آن است زیرا مربوط به تأثیر موسیقی بر یادگیری و حافظه است. مشخص شده است که نوازندگان مقادیر بیشتری از محتوای یادگیری را حفظ می کنند، ضریب هوشی بالاتری دارند و اغلب از توانایی حافظه با کیفیت بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این، نشان داده شده است که آموزش موسیقی تأثیرات مثبتی بر کودکان دارد.

نکته ای در ارتباط با رابطه بین یادگیری و حافظه

در صورت شروع آموزش قبل از هفت سالگی، بهترین نتایج به دست می آید. دانشمندان همچنین اظهار داشته اند كه توانایی یادگیری و حافظه كودكان می تواند تأثیرات سوئی را در معرض سر و صدای زیاد قرار دهد ، كه اغلب تأثیر معكوس آموزش موسیقی دارد.

توضیحات و تغییرات عمیق تر

وقتی بیشتر افراد به یادگیری فکر می کنند، به طور کلی مصرف و پردازش اطلاعات جدید به آن ها یادآوری می شود. با این حال، همان طور که توسط Brain AACN توضیح داده شده است، لایه ها و روش های مختلفی در ارتباط با روند یادگیری وجود دارد. به عنوان مثال، یادگیری می تواند آگاهانه و ناخودآگاه رخ دهد.

انسان ها می توانند اطلاعاتی را که مستقیماً به آن ها ارائه می شود، بگیرند

رابطه بین یادگیری و حافظه

انسان ها می توانند اطلاعاتی را که مستقیماً به آن ها ارائه می شود، بگیرند، در عین حال حوادث و الگوهایی را که کمتر مشهود هستند، مشاهده کنند. از نظر بالینی، از این روش های مختلف یادگیری به عنوان یادگیری صریح و یادگیری ضمنی یاد می شود. هر دو نوع تغییرات برای رشد و حافظه مفید هستند.

آیا می خواهید رابطه عمیق تر بین یادگیری و حافظه را درک کنید؟

ما می توانیم کمک کنیم قرار ملاقات با یک درمانگر شناختی-رفتاری امروز را برنامه ریزی کنید. حافظه نیز مانند همتای خود به همان اندازه یادگیری بسیار ظریف و پیچیده است. اول و مهمترین، انواع مختلف حافظه وجود دارد. متداول ترین آن ها شامل حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت است. همان طور که از نامش پیداست، حافظه حسی آنچه انسان را حس می کند جمع می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این وجود حافظه کوتاه مدت برای مدت زمان نسبتاً کوتاهی ادامه دارد و معمولاً اطلاعات کمی را در خود ذخیره می کند. و نکته آخر، اما نه مهمتر، حافظه بلند مدت است که اطلاعاتی را ذخیره می کند که حتی پس از گذشت زمان طولانی می توان به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کرد.

اکثر افراد دوست دارند باور کنند که خاطرات آن ها 100٪ دقیق و بی عیب و نقص است

اکثر افراد دوست دارند باور کنند که خاطرات آن ها 100٪ دقیق و بی عیب و نقص است. با این وجود، مطالعات علمی و پیشرفت ها ثابت کرده است که این به سادگی درست نیست. در حالی که بسیاری از خاطرات درست هستند و از آن ها غافل نمی شوند، اما با گذشت زمان، برخی از خاطرات می توانند تغییر داده، کاشته شوند، تحریف شوند و یا حتی به طور کلی فراموش شوند. علاوه بر این، می توان مردم را شگفت زده کرد تا به برخی از حقایق که درست نیستند اعتقاد داشته باشند یا برعکس اطلاعاتی که به نظر می رسد دقیق نیستند، اعتقاد ندارند.

حافظه موضوعی بسیار حیله گر و تزویر است

رابطه بین یادگیری و حافظه

حافظه موضوعی بسیار حیله گر و تزویر است، و حتی اگر همه خاطرات غیر واقعی نباشند یا به طریقی یا روش دیگر دستکاری شوند، بسیاری از آن ها چنین هستند. درک و آگاهی از این امر بسیار حیاتی است. اطلاعات یادگیری را نمی توان یاد گرفت و بالعکس. از این گذشته، یادگیری و حافظه فعالیت هایی هستند که کاملاً در مغز وجود دارند. این مطلب به بیان رابطه بین یادگیری و حافظه می پردازد.

قدرت ادراک

همان طور که یادگیری و حافظه بر عملکردهای روزمره انسان تأثیر می گذارد ، ادراک نیز نقش بسزایی دارد. هیچ دو فرد از یک موضوع دیدگاه یا تفسیر یکسانی ندارند. این توضیح می دهد که چرا مردم در موضوعاتی مانند دین و سیاست اختلاف دارند.  افراد در هر طرف راهرو آنقدر مطمئن هستند که حق دارند و دیگران نیز اشتباه می کنند. به طور خلاصه، این دوگانگی واقعاً به قدرت ادراك اعتبار می بخشد.

نکته

ادراک فرد نه تنها بر آن چه می آموزد و حفظ می کند بلکه بر نحوه یادگیری و به خاطر سپردن فرد نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، کسی ممکن است کتابی بخواند، موسیقی گوش دهد یا فیلم تماشا کند و تفسیر او از اطلاعات می تواند با شخص دیگری که همان چیزهای دقیق را خوانده، گوش کرده یا مشاهده کرده است، متفاوت باشد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا