راههای تقویت حافظه

در این مقاله می خواهیم به راههای تقویت حافظه افراد از روش های مختلف بپردازیم. از بسیاری جهات، خاطرات ما آنچه را که هستند شکل می دهند. خاطرات در واقع زندگی نامه های درونی ما را تشکیل می دهند. در واقع خاطرات داستان هایی که ما درمورد آنچه که با زندگی خود انجام داده ایم را به ما می گویند. آن ها به ما می گویند با چه کسانی ارتباط داریم ، در طول زندگی چه کسی را لمس کرده ایم و چه کسی ما را لمس کرده است. به طور خلاصه ، خاطرات ما برای ماهیت کسانی که آن ها را می شناسیم بسیار مهم است. خاطرات بر سیستم حافظه و بالعکس تاثیر دارند. اگر شما با حافظه خود دچار مشکل هستید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

حافظه چیست؟

حافظه به فرایند هایی گفته می شود که برای بدست آوردن ، ذخیره ، نگهداری و بعداً بازیابی اطلاعات استفاده می شوند. سه فرآیند عمده در حافظه دخیل هستند که شامل: رمزگذاری ، ذخیره سازی و بازیابی می باشد. حافظه انسان شامل توانایی حفظ و بازیابی اطلاعاتی است که یاد گرفته ایم یا تجربه کرده ایم. همانطور که همه ما می دانیم ، این یک روند بی عیب و نقص نیست. گاهی اوقات ما چیزهایی را فراموش می کنیم یا با سختی به خاطر  می سپاریم.

در وهله اول بعضی اوقات موارد به درستی در حافظه رمزگذاری نمی شوند. گاهی اوقات حافظه انسان دچار مشکلاتی می شود. به عنوان مثال از فراموش کردن جایی که کلید های اتومبیل خود را رها کرده اید گرفته تا بیماری های اساسی مانند آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل که بر کیفیت زندگی و توانایی عملکرد تأثیر می گذارد ، باشد. مطالعه راههای تقویت حافظه و حافظه انسان هزاران سال موضوع علم و فلسفه بوده است و به یکی از مباحث مهم و مورد علاقه روان شناسی شناختی تبدیل شده است.

چگونه خاطرات شکل می گیرد؟

برای تشکیل خاطرات جدید ، اطلاعات باید به فرم قابل استفاده ای تبدیل شوند که از طریق فرآیند معروف به رمزگذاری اتفاق می افتد. هنگامی که اطلاعات با موفقیت رمزگذاری شد ، باید درحافظه ذخیره شود تا بعداً مورد استفاده قرار بگیرد. این حافظه ذخیره شده بیشتر اوقات خارج از آگاهی ما است ، مگر موقعی که بخواهیم از آن استفاده کنیم.

خاطرات چه مدت طول می کشد؟

برخی از خاطرات بسیار کوتاه و فقط چند ثانیه ای هستند و به ما این امکان را می دهند که اطلاعات حسی درباره جهان پیرامون خود بدست آوریم. حافظه های کوتاه مدت کمی طولانی تر هستند و حدود 20 تا 30 ثانیه طول می کشند. این خاطرات بیشتر شامل اطلاعاتی است که ما در حال حاضر بر روی آن ها تمرکز کرده و درباره آن ها فکر می کنیم. سرانجام ، برخی از خاطرات قادرند بیشتر در ذهن ما بمانند و با دوره های طولانی تر ، روزها ، هفته ها ، ماه ها یا حتی دهه های بیشتر در یادمان وجود دارند. بیشتراین خاطرات طولانی مدت خارج از آگاهی فوری ما است ، اما می توانیم آن ها را در صورت نیاز به یاد بیاوریم.

استفاده از حافظه

برای استفاده از اطلاعاتی  که در حافظه رمزگذاری شده است، ابتدا باید آن ها را بازیابی کنیم. فاکتور های زیادی وجود دارد که می تواند بر روی چگونگی بازیابی خاطرات افراد تأثیر بگذارد، ازجمله نوع اطلاعات مورد استفاده و نشانه های بازیابی موجود در ذهن. البته این روند همیشه بی نقص نیست. آیا تا به حال احساس کرده اید که جواب یک سوال نوگ زبانتان بوده است، اما کاملاً به خاطر نمی آورید؟ این نمونه ای از یک مشکل بازیابی حافظه گیج کننده است که به عنوان پدیده نوک زبان شناخته می شود. اما راههای تقویت حافظه چیست؟

چرا پدیده نوک زبانی اتفاق می افتد؟

توانایی دسترسی و بازیابی اطلاعات ازحافظه طولانی مدت به ما امکان می دهد تا در واقع از این خاطرات برای تصمیم گیری ، تعامل با دیگران و حل مشکلات استفاده کنیم(سازماندهی حافظه). به همین دلیل است که این پدیده اتفاق می افتد. اگر در یادآوری خاطرات یا روند حافظه خود دچار ایراد هستید می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره با بهترین امکانات و شرایط مراجعه نماید. شما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

چگونه اطلاعات در حافظه سازماندهی می شود؟

یکی از روش های تفکر در مورد سازماندهی حافظه به عنوان مدل شبکه معنایی شناخته می شود. این مدل، حافظه های مرتبط را فعال می کنند. حافظه ممکن است خاطرات مربوط به یک مکان خاص را در افراد فعال کند. به عنوان مثال، فکر کردن در مورد یک ساختمان خاص مثل دانشگاه ممکن است باعث ایجاد خاطرات حضور در کلاس ها ، تحصیل و معاشرت با همسالان شود.

انواع حافظه

در حالی که چندین مدل مختلف از حافظه ارائه شده است ، اما از مدل مرحله ای حافظه اغلب برای توضیح ساختار و عملکرد اساسی حافظه استفاده می شود. حافظه شامل ۳ بخش است. این سه بخش عبارتند از: حافظه حسی ، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت. در ادامه باید بدانیم راههای تقویت حافظه چیست؟

حافظه حسی

حافظه حسی اولین مرحله از حافظه است. در طی این مرحله ، اطلاعات حسی از محیط برای مدت زمان بسیار کوتاهی ذخیره می شوند ، به طور کلی برای اطلاعات دیداری بیش از نیم ثانیه و برای اطلاعات شنوایی 3 یا 4 ثانیه ذخیره می شوند.

حافظه کوتاه مدت

در حافظه کوتاه مدت، که به عنوان حافظه فعال نیز شناخته می شود، اطلاعاتی است که در حال حاضر از آن آگاه هستیم یا درباره آن فکر می کنیم.

حافظه بلند مدت

در حافظه بلند مدت به ذخیره سازی مداوم اطلاعات اشاره دارد. در روانشناسی فرویدی ، حافظه بلند مدت را ناخودآگاه می نامند. این اطلاعات عمدتا از آگاهی ما خارج است اما می تواند به حافظه فعال فراخوانده شود تا در صورت لزوم استفاده شود.

راههای تقویت حافظه

شکر کمتری بخورید.

خوردن بیش از حد قند باعث بسیاری از مسائل بهداشتی و بیماری های مزمن از جمله کاهش شناخت می شود. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی مملو از قند می تواند به ضعف حافظه و کاهش حجم مغز منجر شود ، به ویژه در ناحیه ای از مغز که حافظه کوتاه مدت را ذخیره می کند. کاهش قند نه تنها به حافظه شما کمک می کند بلکه سلامت کلی شما را نیز بهبود می بخشد.

مکمل روغن ماهی را امتحان کنید.

روغن ماهی سرشار از اسید های چرب امگا 3 ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) است. این چربی ها برای سلامت بسیارمهم هستند و باعث می شود که  خطر بیماری های قلبی کاهش پیدا کند. در نهایت این مواد التهاب را کاهش می دهد ، استرس و اضطراب را تسکین می دهد و روح روان انسان را به آرامش می رساند.

راههای تقویت حافظه – برای مدیتیشن وقت بگذارید.

تمرین مدیتیشن ممکن است از بسیاری جهات بر سلامتی شما تأثیر مثبت بگذارد. این تمرین آرامش بخش و تسکین دهنده است و دراری مزایایی است. این مزایا شامل کاهش استرس و درد ،کاهش فشار خون  می باشند. مدیتیشین حتی حافظه را بهبود می بخشد. در حقیقت ، ثابت شده است که مدیتیشن باعث افزایش ماده خاکستری در مغز می شود. ما%D

دکمه بازگشت به بالا