تقویت حافظه با کمک مدیتیشن

از دیدگاه علمی تایید شده است که مدیتیشن تمرکز و قدرت حافظه را افزایش خواهد داد. شما برای تقویت حافظه ی خود لازم نیست حتما از نوع خاصی مدیتیشن کمک بگیرید. می توانید از هر نوع مدیتیشن، مانند مدیتیشن تمرکز ذهنی، استفاده کنید که به شما حفظ تمرکز در حافظه را آموزش می دهد. وقتی بهتر می توانید تمرکز کنید بهتر مفاهیم را در حافظه ی کوتاه مدت خود ماندگار می سازید. از این رو تمرین مدیتیشن می تواند کمک کند حافظه ی کوتاه مدت خود را تقویت کنید. تقویت حافظه با کمک مدیتیشن در ادامه بیان شده است.

شروع کنید.

تقویت حافظه با کمک مدیتیشن
از امروز شروع کنید.

شاید تعجب کنید از اینکه برای دیدن اثرات مدیتیشن نیاز به زمان طولانی برای تمرین ندارید. یک تحقیق علمی روی گروهی از دانش آموزان کار کرده و بررسی نموده است که مدیتیشن چه تاثیری روی آن ها دارد. تنها با دو هفته تمرین مدیتیشن ( 10 دقیقه در روز، بعلاوه 45 دقیقه کلاس در هفته ) دانش آموزان به طور قابل توجهی در سطح نمرات خود پیشرفت داشته اند. ( یک تست استاندارد به دانش آموزانی که می خواستند وارد مقطع بالاتر شوند داده شده بود).

  • در حقیقت برای برخی دانش اموزان نشان داده شد مدیتیشن می تواند چرخه ی توجه و حافظه را بهبود بخشد.
تقویت حافظه با کمک مدیتیشن
مرتبا تمرین داشته باشید.

تمرین روزانه برای شما ایده آل است. انجام این کار کمک می کند حافظه ی خود را تقویت کنید. در حقیقت تمرین مرتب مدیتیشن در طول روز می تواند برای شما مفید باشد، از جمله تمرین برای ده دقیقه در صبح، 10 دقیقه در ظهر و ده دقیقه در بعد از ظهر. با این وجود اگر دیدید امکان تمرین روزانه ندارید هر وقت می توانید این کار را انجام دهید.

تقویت تمرکز ذهن و تقویت حافظه با کمک مدیتیشن

تمرکز ذهن بخشی از مدیتیشن است، بعلاوه چیزی است که می توانید در زندگی روزانه ی خود بگنجانید. تمرکز ذهن، همانطور که ازنامش مشخص است، تنها به معنای دقت و توجه کردن است. به بیان دیگر خودتان را در همان لحظه بگذارید نه اینکه اجازه دهید ذهنتان به جایی دورتر برود.

  • برای مثال وقتی در حمام هستید نگذارید در مورد روزی که پیش رو دارید فکرکنید. به جای آن روی حس خود در زیر دوش تمرکز کنید. گرمای آب را روی پوست خود حس کنید، ببینید صابون چه حسی روی بدن شما دارد. به رایحه ی دلپذیر صابون یا شامپو توجه کنید. اجازه دهید هر چیز را درست حس کنید.
  • می توانید این تکنیک ها را در هر جایی تمرین کنید. برای مثال وقتی ظرف ها را می شویید، یک لحظه تمرکز خود را روی کاری که انجام می دهید بگذارید. اجازه دهید گرمای آب روی دستان خود و سنگینی بشقاب ها در دستتان را حس کنید. تمرکز خود را کاملا روی تمیز کردن بشقاب ها گذاشته و اطمینان یابید هیچ لکه ای روی آن ها نمانده است.
به راه خود ادامه دهید.

شاید بخواهید در همان ابتدای روز یک تمرین طولانی یک ساعته داشته باشید. با این وجود بیشتر افراد وقتی قبلا تمرین مدیتیشن نداشته اند نمی توانید این نوع تمرین را ادامه دهند. بهتر است از تمرین کوتاه و کم شروع کرده و تمرین خود را به سمت زمان بیشتر ادامه دهید. می توانید با سه دقیقه ورزش در روز شروع کنید.

یادگیری استفاده از مدیتیشن تمرکز ذهنی

تقویت حافظه با کمک مدیتیشن – جایی را برای مدیتیشن پیدا کنید.

در حقیقت می توانید در هرجایی به تمرین مدیتیشن بپردازید اما بهتر است جایی را پیدا کنید که حواس شما را پرت می کند، خصوصا وقتی که در ابتدای شروع تمرین هستید. تلویزیون را خاموش کرده و ذهن خود را از چیزهایی که باعث پرت شدن حواستان می شوند دور کنید. می توانید در مرکز خانه ی خود جایی برای مدیتیشن بگذارید، با یک شمع و چیزی که بتوانید روی آن تمرکز کنید.

درست بنشینید.

می توانید روی یک صندلی یا روی زمین بنشینید. به خودتان بستگی دارد. با این وجود اطمینان یابید که جایتان راحت است. برای مثال نباید روی بخشی از بدن شما فشار زیادی وارد شود. سعی کنید صاف بنشینید، البته بیش از حد خودتان را صاف نگیرید که باعث احساس فشار شود.

آرام بمانید.

چند دقیقه وقت بگذارید تا در یک وضعیت مناسب ذهنی قرار گیرید. اگر به شما کمک می کند به یک شمع تمرکز کنید. لازم نیست تمرکز شما کامل باشد اما هر زمان حس کردید حواستان پرت جایی دیگر شده است آن را به زمان حال برگردانید.

روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

وقتی در وضعیت مناسبی قرار گرفتید سعی کنید روی نفس کشیدن خود تمرکز داشته باشید. به داخل و خارج شدن نفس خود دقت کنید. لازم نیست طرز تنفس خود را تغییر دهید. تنها تمرکز خود را حفظ کرده و به داخل شدن نفس ها و بیرون آمدن آن ها دقت داشته باشید. هروقت حواستان پرت شد ذهن خود را به زمان حال برگردانید.

تقویت حافظه با کمک مدیتیشن
ذهنتان را به حالا برگردانید.

هرچه برای زمان بیشتری بنشینید احتمال اینکه ذهن شما جای دیگر برود بیشتر است. ایرادی ندارد. در حقیقت این کاملا عادی است. مهم این است که بدانید حواس شما پرت شده و تمرکز خود را به زمان حال برگردانید. سعی کنید روی پرت شدن حواس خود یک برچسب بگذارید، مثلا در ذهن خود بگویید ” فکر کن ” و سپس دوباره روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

تقویت حافظه با کمک مدیتیشن – تنفس عمیق را تمرین کنید.

یک راه ساده برای شروع مدیتیشن این است که تنفس عمیق را تمرین کنید. یک دست خود را روی قفسه ی سینه تان گذاشته و دست دیگر را روی شکمتان قرار دهید. وقتی نفس می کشید باید دقت کنید چطور شکم شما از قفسه ی سینه جلوتر می رود. تا جایی که ممکن است نفس های عمیق بکشید. بستن چشم ها می تواند به شما کمک کند. به آرامی از بینی خود نفس بکشید. نفستان را نگه داشته و تا هفت بشمرید. سپس بگذارید نفستان به آرامی از دهان شما خارج شود و در همان زمان تا هشت بشمارید.

  • هربار که تمرین می کنید پنج تنفس عمیق داشته باشید.
  • مطمئن باشید کاملا نفستان را خارج می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا