خوراکی های تقویت حافظه

خوراکی های تقویت حافظه می توانند تأثیر زیادی در ساختار و سلامت مغز ما داشته باشند. استفاده از یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز می تواند عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت مغز را پشتیبانی کند. مغز عضوی با انرژی مصرفی است که از حدود 20 درصد کالری بدن استفاده می کند ، بنابراین برای حفظ تمرکز در طول روز به سوخت کافی زیادی نیاز دارد. مغز برای سالم ماندن به مواد مغذی خاصی نیز نیاز دارد.

اسیدهای چرب امگا 3 به ساخت و ترمیم سلول های مغزی کمک می کنند و آنتی اکسیدان ها استرس و التهاب سلولی را که با پیری مغز و اختلالات تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر مرتبط هستند ، کاهش می دهند. در ادامه ما به بررسی خوراکی هایی که برای تقویت حافظه مفید هستند، می پردازیم. البته برای تقویت حافظه راه های دیگری هم وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به اولین و بزرگترین مرکز مشاوره، مرکز همکده مراجعه نمایید یا با استفاده از مشاوره تلفنی روانشناسی اقداماتی صورت دهید.

بهترین مواد خوراکی برای تقویت حافظه

خوب غذا خوردن برای سلامت جسمی و روحی شما نیز مفید است. اما کدام غذاها از اهمیت ویژه ای برای شاد و سالم نگه داشتن حافظه و مغز بهتر هستند؟! اگر چه هیچ غذای مغزی برای محافظت در برابر اختلالات مربوط به سن مانند آلزایمر یا زوال عقل وجود ندارد، اما با دقت در مورد آنچه می خورید بهترین شانس را برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز مغز خواهید داشت. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل این موارد غذایی باشد، می تواند به حفظ قدرت حافظه ، تمرکز و آرامش شما کمک بسیار زیادی کند.

ماهی های روغنی

این ماهی ها حاوی امگا 3 هستند که می توانند به تقویت سلامت مغز کمک کرده و منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 به ساخت غشاهای اطراف هر سلول در بدن از جمله سلول های مغزی کمک می کند. بنابراین ، آنها می توانند ساختار سلولهای مغزی موسوم به نورون را بهبود ببخشند. طبق تحقیقات مقادیر بالای امگا ۳ جریان خون در مغز را افزایش می دهد.

محققان همچنین ارتباطی را بین سطح امگا 3 و شناخت بهتر یا توانایی تفکر شناسایی کردند. این نتایج نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از امگا 3، ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند. برخی از ماهی های حاوی امگا ۳ عبارتند از: ماه سالمون، ماهی تن، شاه ماهی، ساردین و غیره. امگا ۳ را می توان از دانه های سویا، بذر کتان و سایر دانه ها هم دریافت نمود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی ماده مغزی کاکائو است. کاکائو حاوی فلاونوئید ها یعنی نوعی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به ویژه برای سلامت مغز مهم هستند. از این رو به نظر می رسد که فلاونوئید های کاکائو برای مغز مفید هستند. طبق یک بررسی در سال 2013 ، ممکن است رشد سلول های عصبی و رگ های خونی را در قسمت هایی از مغز که درگیر حافظه و یادگیری هستند تشویق کنند. همچنین ممکن است جریان خون را هم در مغز تحریک کنند. برای تحقیق بیشتر محققان پس از خوردن شکلات با حداقل 70 درصد کاکائو ، از روش های تصویربرداری برای بررسی فعالیت در مغز استفاده کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که شکلات تلخ خاصیت انعطاف پذیری مغز را بهبود می بخشد و بر یادگیری تاثیر زیادی خواهد داشت.

انواع توت ها

توت فرنگی مانند شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است. تحقیقات نشان می دهد که انواع توت ها می تواند برای بهبود حافظه و مغز بسیار مفید باشند. آنتی اکسیدان های موجود در توت شامل شامل آنتوسیانین ، اسید کافئیک ، کاتچین و کوئرستین است. در یک بررسی در سال 2014 اشاره شده است که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در توت ها تأثیرات مثبتی بر مغز دارند. از جمله این تاثیرات عبارتند از:

  • بهبود ارتباط بین سلول های مغز
  • کاهش التهاب در سراسر بدن
  • افزایش انعطاف پذیری که خود باعث ایجاد ارتباطات جدید و تقویت حافظه می شود.
  • کاهش یا به تأخیر انداختن بیماری های نورودژنراتیو وابسته به سن

انواع توت هایی که می توانند بر سلامت مغز و حافظه تاثیر داشته باشند عبارتند از: توت فرنگی، تمشک، بلوبرری، توت سیاه و توت. به طور مثال مشخص شده است که برخی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری در مغز جمع می شوند و به بهبود ارتباط بین سلول های مغزی کمک می کنند. در کل بلوبری به بهبود حافظه کمک می کند و حتی ممکن است از دست دادن حافظه کوتاه مدت را به تأخیر بیندازد.

انواع آجیل ها و دانه ها

آجیل و دانه ها منبع گیاهی چربی ها و پروتئین های مفید هستند. خوردن دانه ها و آجیل ها برای مغز اهمیت زیادی دارند. زیرا این مواد مغذی حاوی اسید های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها هستند. یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که مصرف آجیل بیشتر با عملکرد بهتر مغز در سنین بالا تر ارتباط دارد. آجیل ها و دانه ها همچنین شامل ویتامین E هستند که از سلول های مغزی در برابر استرس هم محافظت می کند. ویتامین E همچنین می تواند به بهبود سیستم شناختی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. آجیل و دانه هایی که بیشترین میزان ویتامین E را دارند عبارتند از: دانه های آفتابگردان، بادام و فندق. خوردن غلات سبوس دار روش دیگری برای بهره مندی از تأثیرات ویتامین E است ، زیرا این غلات منبع خوبی از ویتامین هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ که بسیاری از افراد هنگام صبحانه از آن لذت می برند ، می تواند یک ماده غذایی موثر برای مغز باشد. این محصول منبع خوبی از ویتامین های گروه B هستند که عبارتند از: ویتامین B-6، ویتامین B-12 و اسید فولیک. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ویتامین ها ممکن است از جمع شدن مغز جلوگیری کرده و افت شناختی را به تأخیر بیندازند. از این رو استفاده از این محصول در رژیم غذایی می تواند به بهبود حافظه کمک کند. ویتامین های موجود در آن نقش مهمی در تنظیم عملکرد طبیعی مغز دارند.  البته برای بهبود عملکرد حافظه راه های روان شناختی هم موجود می باشد. 

سبزیجات و کلم ها

برخی سبزیجات و در کنار آن ها کلم بروکلی سرشار از فیبر و مواد مغذی هستند. کلم بروکلی علاوه بر اینکه منبع کم کالری فیبر در رژیم غذایی است ، می تواند برای مغز مفید باشد. کلم بروکلی سرشار از ترکیباتی به نام گلوکوزینولات است. این ماده در بدن تبدیل به ایزوتیوسیانات می شود. ایزوتیوسیانات استرس را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهند. کلم بروکلی همچنین حاوی ویتامین C و فلاونوئیدها است و این آنتی اکسیدان ها می توانند سلامت مغز فرد را بیشتر کنند.

علاوه بر این کلم بروکلی منبع بسیار خوبی از ویتامین K است که به عنوان تقویت کننده عملکرد شناختی و بهبود قدرت مغز شناخته شده است.  علاوه بر کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم، شلغم و گل کلم هم برای حافظه بسیار مفید هستند. کلم پیچ یه عنوان نوعی از سبزیجات برگ دار می تواند از سلامت مغز پشتیبانی کند. مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ نیز حاوی گلوکوزینولات است. علاوه بر آن سبزیجات برگدار حاوی سایر آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی هستند. از این رو تمام این مواد مغذی با حضور در برنامه غذایی شما برای حافظه مهم خواهند بود.

محصولات سویا

محصولات سویا سرشار از گروه خاصی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول هستند. تحقیقات پلی فنول ها را با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بهبود توانایی های شناختی در روند پیری منظم مرتبط دانسته است. محصولات سویا حاوی پلی فنول هایی به نام های ایزوفلاون، دایدزین و ژنیستئین می باشد. این مواد شیمیایی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و طیفی از مزایای سلامتی را در بدن فراهم می کنند.

گیاه مریم گلی، خوراکی های تقویت حافظه

مریم گلی از مدت ها قبل در بهبود حافظه و تمرکز شهرت داشته است. اگرچه بیشتر مطالعات بر روی مریم گلی به عنوان یک روغن ضروری متمرکز است ، اما ارزش افزودن مریم گلی تازه به رژیم غذایی شما بسیار بالا می باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید این ماده را باید در پایان پخت و پز خود اضافه کنید تا از روغن های مفید آن به خوبی در غذای خود استفاده ببرید. مریم گلی را با دستورالعمل های دقیق مورد استفاده قرار دهید.

بادام زمینی، خوراکی های تقویت حافظه

 رسوراترول یک آنتی اکسیدان غیر فلاونوئیدی طبیعی است که در بادام زمینی ، توت و ریواس یافت می شود. شواهد حاصل از یک مقاله مروری حاکی از آن است که رسوراترول می تواند اثرات محافظتی مانند کمک به جلوگیری از سرطان ، التهاب و بیماری های عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون داشته باشد.

 

منابع
webmd.combbcgoodfood.comhealthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا