راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

راه های طبیعی زیادی برای حفظ تمرکز و تیزهوش بودن وجود دارد. از درمان های جایگزین گرفته تا گیاهان دارویی، این راه های طبیعی می توانند کمک کنند باروری شما بیشتر باشد، از سلامت مغز خود بر اثر افزایش سن حفاظت کنید وسلامت کلی خود را بهبود بخشید. راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه چیست؟

مواد غذایی برای حفظ تمرکز

راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه  خاص هستند. رژیم غذایی خود را از این مواد خوراکی سرشار کنید تا بتوانید متمرکز و باهوش بمانید. این خوراکی ها عبارتند از:

  • ماهی و تخم کتان

تخم کتان و ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، نوعی از اسید چرب ضروری که نقش مهمی را در حفظ سلامت مغز ایفا می کند. گزارشی منتشر شده در سال 2013 توسط انجمن غذایی آمریکا نشان داده است اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به مبارزه با تاثیر علائم پیری در عملکرد مغز کمک کنند.

  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها

مواد غذایی آنتی اکسیدان به حفاظت از مغز مقابل کاهش شناخت مغز بر اثر زیاد شدن سن کمک می کنند. (مجموعه ای از توانایی های ذهنی که با عملکردهایی مانند توجه، حافظه و حل مشکلات همراه است.) با نگاهی به مقالاتی که در گذشته در این باره منتشر شده اند می توان متوجه شد مواد مغذی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و ویتامین E می توانند میزان رشد زوال عقل را کاهش دهند.

  • چای سبز از راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه
راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

مقاله ای منتشر شده بر اساس آزمایشی صورت گرفته روی موش ها در سال 2008 نشان داده است مصرف چای سبز می تواند یادگیری را زیاد کرده و حافظه را بهبود بخشد. بعلاوه مقاله ای که در نشریه ای در سال 2014 منتشر شده بود بیان کرده است مصرف روزانه ی چای سبز به بهبود عملکرد شناختی در گروهی از افراد مسن کمک کرده است.

  • کمتر مواد قندی بخورید.

خوردن مواد قندی افزوده شده به خوراکی ها می تواند با مشکلات سلامت و بیماری های حاد در ارتباط باشد، از جمله زوال شناختی.

تحقیقات نشان داده اند رژیم غذایی با مواد قندی زیاد میتواند منجر به کند شدن حافظه و کاهش ظرفیت مغز شود، خصوصا در بخشی از مغز که مسئول نگهداری خاطرات کوتاه مدت است. برای مثال تحقیقی روی بیش از 4000 نفر نشان داده است کسانی که بیشتر از نوشیدنی های قندی مانند نوشابه مصرف می کردند ظرفیت مغزی کمتر و حافظه ی ضعیف تری در مقابل کسانی داشته اند که مواد قندی کمتری می خوردند.

  • مکمل های غذایی روغن ماهی را امتحان کنید.

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 به نام های EPA و DHA است.

این چربی ها برای سلامت کلی بدن مفیدند و نشان داده شده است خطر بیماری های قلبی را کاهش داده، التهاب را کم کرده، استرس و اضطراب را از بین برده و زوال عقل را کند می سازد.

درمان های طبیعی برای سلامت مغز

تعدادی از گیاهان می توانند درمانی طبیعی برای حفظ تمرکز و تیزهوشی باشند. بیایید نگاهی به این گیاهان درمانی بیندازیم:

  • کورکومین
راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

کورکومین که از گیاه زردچوبه گرفته شده است می تواند عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد. بر اساس مقاله ای منتشر شده در سال 2015 مشخص شده است کورکومین می تواند سطح دوکوزاهگزانوئیک اسید ( یک اسید چرب امگا 3 که برای عملکرد شناختی مغز مفید است.) را افزایش دهد.

  • رزماری از راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

بر اساس مقاله ی منتشر شده در مجله ی خوراکی های دارویی در سال 2012 مصرف روزانه ی گیاه رزماری می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و حافظه ی افراد مسن را تقویت کند.

راه های طبیعی برای حفظ تمرکز  و حافظه | مرکز مشاوره همکده

تمریناتی در زندگی برای تمرکز بهتر

رفتارهای شما در زندگی می توانند کمک کنند متمرکز و تیزهوش بمانید، از جمله:

  • ورزش کردن

تحقیق منتشر شده در سال 2012 می گوید حداقل شش مایل پیاده روی در هفته می تواند حافظه ی افراد مسن را حفظ کند. این تحقیق نشان داده است ورزش منظم به مبارزه با چروک خوردگی مغز و کاهش  اندازه ی آن بر اساس افزایش سن کمک می کند.

  • مدیریت استرس

درست مانند نداشتن خواب مناسب، اینکه بگذارید استرس زیاد شما بررسی و حل نگردد می تواند به مقدار زیادی عملکرد شناختی مغز را از بین ببرد. برای حفظ تمرکز و تیزهوشی، باید روزانه گام هایی برای کاهش سطح استرس خود بردارید.

  • داشتن وزنی سالم و راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

داشتن وزن بدنی مناسب برای سلامت بدن شما مهم بوده و یکی از بهترین راه ها برای حفظ بدن و ذهن در بهترین شرایط می باشد.

تحقیقات متعددی نشان داده اند چاقی فاکتور خطرناکی برای زوال عقل است.

از طرف دیگر چاق بودن می تواند باعث تغییراتی در ژن های مربوط به حافظه در مغزشده و روی حافظه اثری منفی بگذارد.

همچنین چاقی می تواند باعث مقاومت انسولین و التهاب شود و این ها هردو تاثیری منفی روی مغز دارند.

  • خواب کافی از راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

کمبود خواب مناسب می تواند با کند شدن حافظه همراه باشد.

خواب نقش مهمی در تقویت حافظه دارد، فرایندی که در آن خاطرات کوتاه مدت قوی شده و به خاطرات بلندمدت منتقل می گردند.

تحقیقات نشان داده اند اگر کمبود خواب داشته باشید روی حافظه ی شما تاثیر منفی خواهد داشت.

تکنیک های ذهن و بدن برای تمرکز بیشتر

این کار نه تنها برای کاهش استرس مفید است بلکه تکنیک های ذهن و بدن می توانند به حفظ تمرکز و تیزهوشی نیز کمک کنند.

  • مدیتیشن

در تحقیق صورت گرفته روی 40 دانش آموز در سال 2007 در آمریکا نشان داده شده است برگزاری جلسات مدیتیشن پنج روز در هفته و به مدت بیست دقیقه به بهبود تمرکز کمک می کند. همچنین اضطراب، خستگی، خشم و افسردگی را کاهش خواه دداد.

  • تای چای

در سال 2015 دانشمندان اعلام کردند مروری بر نه تحقیق صورت گرفته. در گذشته نشان داده است تمرین تای چای می تواند به بهبود توجه، حافظه و دیگر معیارهای توانایی شناختی در افراد مسن کمک کند.

  • تمرین آگاهی ذهن از راه های طبیعی برای حفظ تمرکز و حافظه

آگاهی ذهن یک وضعیت ذهنی است که در آن شما روی زمان حال تمرکز دارید و تمام حواس خود را روی محیط اطراف و احساساتتان متمرکز می نمایید.

آگاهی ذهن در مدیتیشن نیز استفاده می شود اما این دو یکسان نیستند. مدیتیشن تمرینی رسمی تر است در حالی که اگاهی ذهن یک عادت ذهنی است که در هر شرایطی می توانید استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده اند اگاهی ذهن برای کاهش استرس و بهبود تمرکز و حافظه موثر خواهد بود.

منابع
healthline.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا