انواع استراتژی ها و مدیریت استرس در زندگی

مدیریت استرس در زندگی

در زندگی همان طور که می دانید برنامه ریزی بسیار مهم است. برنامه ریزی باعث می شود اهداف افراد زودتر و دقیق تر شکل گیرند. همه ما در طول زندگی برای این که به اهداف خود برسیم تمام تلاش خودمان را می کنیم. افراد باید سعی کنند اهداف خود را تقسیم بندی کنند. برای این کار معمولا روان شناسان اهداف را به ٣ بخش تقسیم می کنند. ابتدا اهداف کوتاه مدت انجام خواهد گرفت. بعد از تکمیل آن اهداف میان مدت ایجاد می شود. در نهایت نیز اهداف بلند مدت صورت می گیرد. استراتژی ها نیز همین گونه هستند و برای رفع استرس مفید هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم که انواع استراتژی ها و مدیریت استرس در زندگی  چگونه است.

هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انواع استراتژی ها و مدیریت استرس در زندگی  صحبت کنیم.

استرس بخشی از زندگی است

از چالش های جزئی گرفته تا بحران های بزرگ، استرس بخشی از زندگی است. و در حالی که همیشه نمی توانید شرایط خود را کنترل کنید، می توانید نحوه واکنش به آن ها را کنترل کنید. هنگامی که استرس شدید و مزمن می شود، می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل داشتن مسکن های موثر برای استرس که بتواند ذهن و بدن شما را آرام کند بسیار مهم است.

نکات بسیار موثر برای رفع استرس

انواع استراتژی ها و مدیریت استرس در زندگی

در مورد تسکین استرس، یک گزینه مناسب برای همه وجود ندارد. آن چه برای یک نفر کار می کند ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد.  آن چه در خانه برای شما به عنوان راه رفع استرس  کار می کند ممکن است هنگام کار یا اجتماع یک گزینه نباشد (رقص در اطراف اتاق نشیمن شما ممکن است مفید باشد اما رقص در خواربار فروشی ممکن است مفید نباشد). بنابراین مهم است که انواع ابزارهای مقابله با استرس را در اختیار داشته باشید. سپس، می توانید استراتژی ای را انتخاب کنید که مناسب شرایط فعلی شما باشد.

راهکارهای کوتاه مدت کاهش استرس که می توانید در هر مکانی انجام دهید

چه در آستانه مصاحبه برای شغلی باشید و چه از رفتار فرزندتان در زمین بازی غافلگیر شوید، داشتن برخی از ابزارهای کاهش استرس که می توانند استرس شما را در حال حاضر کاهش دهند، بسیار مهم است.

بهترین استراتژی های کوتاه مدت:

  • فرایند هایی که هرجایی قابل اجرا است
  • برای تسلط بسیار کمی تمرین کنید
  • آزاد هستند
  • تسکین فوری ارائه دهید

تصاویر هدایت شده را امتحان کنید

انواع استراتژی ها و مدیریت استرس در زندگی

تصاویر هدایت شده مانند گذراندن یک تعطیلات کوتاه در ذهن شما است.  این می تواند شامل تصور خود در “مکان شاد” باشد – شاید تصور کنید که خود را در ساحل نشسته اید، به موج ها گوش می دهید، بوی اقیانوس را احساس می کنید و شن های گرم زیر خود را احساس می کنید.  تصویربرداری هدایت شده را می توان با یک ضبط انجام داد که در آن به کسی گوش می دهید که در یک صحنه آرام شما را راهنمایی می کند. یا هنگامی که می دانید چگونه این کار را خودتان انجام دهید، می توانید تصاویر هدایت شده را به تنهایی تمرین کنید. به سادگی چشمان خود را برای یک دقیقه ببندید و خود را در یک صحنه آرام بگذرانید. به تمام تجربیات حسی که می خواهید در آن شرکت کنید فکر کنید و به خود اجازه دهید احساس کنید واقعاً آن جا هستید. پس از چند دقیقه چشم های خود را باز کرده و به زمان حال بازگردید.

یکی از روش های مدیریت استرس در زندگی، مدیتیشن است.

مدیتیشن باعث کاهش استرس کوتاه مدت و همچنین مزایای مدیریت استرس پایدار می شود. انواع مختلفی از مدیتیشن برای امتحان وجود دارد – هر یک منحصر به فرد است و جذابیت خاص خود را دارد. ممکن است در حین تنفس عمیق آهسته، یک مانترا ایجاد کنید که آن را در ذهن خود تکرار کنید. یا  ممکن است چند دقیقه برای تمرین ذهن آگاهی، که شامل حضور در لحظه است، اختصاص دهید. به سادگی به آن چه می بینید، می شنوید، مزه می کنید، لمس می کنید و بو می کنید توجه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی بر حال و اکنون تمرکز می کنید، نمی توانید در مورد چیزی که قبلاً اتفاق افتاده است تجسم کنید و نمی توانید در آینده نگران چیزی باشید. مدیتیشن و ذهن آگاهی نیاز به تمرین دارد، اما می تواند تفاوت زیادی در سطح کلی استرس شما ایجاد کند زیرا شما را به زمان حال باز می گرداند.

آرامش پیشرونده عضلات را تمرین کنید

شل شدن پیشرونده عضلات شامل آرامش بخشیدن به همه ماهیچه های بدن شما، گروه به گروه است. 3 برای تمرین، می توانید با چند نفس عمیق شروع کنید. سپس، هر گروه عضلانی را سفت و آرام کنید، از پیشانی خود شروع کرده و تا انگشتان پای خود پایین بروید. با تمرین، شما یاد خواهید گرفت که تنش و گرفتگی عضلات خود را تشخیص دهید و راحت تر می توانید آرامش داشته باشید. با این حال، هر بار که تمرین می کنید، باید احساس آرامش را در بدن خود تجربه کنید.

یکی دیگر از روش های مدیریت استرس در زندگی، تمرکز بر تنفس است.

فقط تمرکز بر نفس یا تغییر نحوه تنفس می تواند تفاوت زیادی در سطح کلی استرس شما ایجاد کند. تکنیک های تنفس می تواند بدن و مغز شما را در چند دقیقه آرام کند. بهترین خبر این است که هیچ کس در اطراف شما حتی نمی داند که شما آن ها را انجام می دهید. بنابراین چه در یک جلسه استرس زا باشید و چه در یک تئاتر شلوغ نشسته اید، تمرینات تنفسی می تواند کلید کاهش استرس شما باشد. در حالی که تمرینات تنفسی مختلفی مانند تنفس کاراته وجود دارد، چند تمرین ساده شامل موارد زیر است:

از طریق بینی نفس بکشید و شکم خود را پر از هوا تماشا کنید

هنگام استنشاق به آرامی تا سه بشمارید. یک ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی از طریق بینی خود را بیرون دهید و دوباره تا سه بشمارید. از طریق بینی خود نفس بکشید و تصور کنید که در حال تنفس هوای آرام و آرام هستید. تصور کنید که هوا در سراسر بدن شما پخش می شود. هنگام بازدم، تصور کنید که استرس و تنش را بیرون می دهید.

یکی دیگر از روش های مدیریت استرس در زندگی، قدم زدن است.

ورزش یک استرس فوق العاده است که می تواند در چند دقیقه کار کند. پیاده روی به شما امکان می دهد از تغییر مناظر لذت ببرید، که می تواند شما را در چارچوب ذهنی متفاوتی قرار دهد و مزایای ورزش را نیز به ارمغان می آورد. بنابراین صرفاً برای استراحت از یک کار خسته کننده ، فقط باید در دفتر قدم بزنید یا تصمیم بگیرید که بعد از کوی طولانار به پیاده ری در پارک بروید، پیاده روی راهی ساده اما موثر برای جوانسازی ذهن و بدن است.

استراتژی های مقابله با استرس که در خانه به خوبی کار می کند

انواع استراتژی ها و مدیریت استرس در زندگی

در خلوت خانه خود، استراتژی های زیادی برای تسکین استرس وجود دارد که می تواند به آرامش سریع شما کمک کند. بنابراین چه روز سختی را در محل کار داشته باشید و چه در مورد کارهایی که باید انجام دهید استرس دارید، این استراتژی ها می توانند به سرعت از استرس شما خلاص شوند.

دوست خود را در آغوش بگیرید

لمس فیزیکی می تواند استرس شما را کاهش دهد. بغل کردن یک عزیز می تواند مفید واقع شود. وقتی کسی را در آغوش می گیرید، اکسی توسین (که به آن “هورمون نوازش” نیز می گویند) ترشح می شود. اکسی توسین با سطوح بالاتر شادی و سطوح پایین تر استرس همراه است. اکسی توسین همچنین باعث کاهش فشار خون می شود. هورمون استرس نوراپی نفرین را کاهش می دهد و می تواند احساس آرامش ایجاد کند.

نکته ای  در ارتباط با این زمینه

بنابراین در صورت نیاز به بغل کردن از کسی که دوستش دارید، نترسید. برای هر دوی شما خوب است و می تواند یکی از ساده ترین اشکال تسکین استرس موجود باشد.

از آروماتراپی لذت ببرید

آروماتراپی مزایای واقعی برای تسکین استرس دارد – می تواند به شما کمک کند تا در لحظه احساس انرژی، آرامش یا حضور بیشتری داشته باشید. تحقیقات نوظهور نشان می دهد که رایحه های معین می توانند فعالیت امواج مغزی را تغییر داده و هورمون های استرس را در بدن کاهش دهند

ایجاد آثار هنری برای مدیریت استرس

ممکن است در دوران کودکی برقراری ارتباط با طرف خلاق خود برای شما آسان بوده است، اما اگر تمایل خود را برای انجام کارهای هنری از دست داده اید، دیگر برای دیرکردن آن دیر نیست.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا