روزمره هایی که قاتل تمرکز شما هستند

روزمره هایی که قاتل تمرکز شما هستند در ادامه بررسی شدند. شما هم نمی توانید مثل قبل تمرکز کنید؟ علت این موضع چه می تواند باشد؟ ما در این محتوا قاتل تمرکز شما را پیدا کرده ایم و با شما مفصل در این باره صحبت می کنیم. جالب است وقتی متوجه می شویم کارایی فردی ما به اندازه ی قبل دیگر خوب نیست اولین چیزی که انجام می دهیم جستجو برای سیستم ها، روش ها و برنامه هایی است که به ما کمک می کنند برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. همه ی ما به طور غریزی به این فکر خواهیم افتاد. “اگر من اندازه ی کافی باروری ندارم علت این است که ابزارهای مورد استفاده زیاد متناسب برای من نیستند.”

کارایی و روزمره هایی که قاتل تمرکز شما هستند

کارایی فردی مجموعه ای از عادت هاست و این یعنی در این سناریو، شخصیت اصلی خود شما هستید. حتی با عادات مناسب برای برنامه ریزی و استفاده از ابزارهایی که دوست دارید، همیشه زمان هایی هستند که دیگر به اندازه ی قبل شما کارایی نخواهید داشت. این ها می توانند زمان های خاصی در طول روز باشند و یا حتی مجموعه ای از چند روز متوالی.

در این موارد مشکل اغلب در مورد تمرکز کردن ما است. بیایید شفاف حرف بزنیم. حفظ کردن تمرکز روی کاری که در حال انجام هستید برای خط زدن آن از لیست کارهایتان ضروری است. در حقیقت تمرکز داشتن مهم تر هرچیزی است، از متولوژی ای است که شما برای سازماندهی کار خود استفاده می کنید، از برنامه ای که با آن کار انجام می دهید یا ترفندهای خلاقانه ی زیادی که در طول روز برای ذخیره کردن زمان بیشتر به کار می گیرید.

در پایان، چه دوست داشته باشید یا نه، باید کارها را به انتها برسانید. اینکه همیشه بتوانید بهترین ها را اجرا کنید دشوار خواهد بود، با هر روشی که پیش می روید، اما اگر بتوانید توجه خود را خوب مدیریت کنید پس از زمانی کوتاه می توانید دوباره به همان سطح از کارایی و خلاقیت برسید.

توجه و توانایی تمرکز

اولین چیزی که باید بدانید این است که توجه شما، توانایی تان برای حفظ تمرکز روی کارهای خلاقانه یا فکری، منبع کمیابی است که می تواند کم شود. پس بعد از زمانی طولانی برای حفظ تمرکز نیاز به زمان کوتاه تری دارید تا کارهایی را انجام دهید که نیاز به تمرکز کردن ندارند، این مدت همان زمانی است که شما به این منبع استراحت می دهید تا بتواند توانایی اولیه ی خود را دوباره به دست آورد. (مانند باتری یک موبایل که بعد از مدتی نیاز به شارژ شدن دارد.)

شما می دانید دامنه ی توجه و تمرکزتان تا چه حدی است. وقتی حس کردید از محدوده به پایان رسیده است به جای ادامه دادن کار (که می تواند بسیار خسته کننده شود.) باید سعی کنید با قطع کار ان را بهبود بخشید. کمی استراحت کنید، چرت بزنید، پیاده روی بروید، با کسی صحبت کنید، به یک موسیقی آرامش بخش گوش داده یا کمی مدیتیشن انجام دهید.

قاتلان قدرت تمرکز

تمرکز کردن روی مکانیسم های مهارت های خوب یاد گرفتن

مهارت ها و توانایی هایی که نیاز به وارد بودن دارد باید روی ذهن ناخوداگاه شما اجرا شوند. تمرکز کردن روی این حرکات اغلب باعث کارایی کمتر شده و تمرکزتان را از روی هدف های مرتبط به کار دور خواهد کرد.

مبارزه با احساسات درونی و احساس خستگی

با وجودی که باید هرازگاهی تمرکزتان را به سمت احساسات درونی تان سوق دهید، اما مبارزه کردن با این احساسات درونی باعث از بین رفتن تمرکز بیرونی شده و کارایی شما را کم می کند. یکی از خصوصیات مردان و زنان کوهنورد ماهر این است که خود را از احساس خستگی و درد ناشی از ورزش زیاد یا کوهنوردی طولانی دور می کنند. این حقیقت است که تمرکز کردن روی خستگی در حین کوهنوردی باعث می شود این احساسات برای شما بزرگ شدن و درب ها را به سوی افکار برای توقف باز کنید. جدا کردن خود از این افکار باعث ایجاد ” درد خوب ” شده و مانع می شود تا این احساسات قوی شما را محدود کرده و مانع کارتان شود.

صحبت های غیرمفید با خودتان

صحبت کردن با خود امری ذاتی و طبیعی است و اغلب یکی از خصوصیات حاضر برای هر دهنی هشیاری می باشد. با این وجود طبیعت و کیفیت صحبت کردن با خود همیشه برای شما خوب نخواهد بود. صحبت کردن منفی با خودتان قاتلی فعال برای تمرکز و کارایی شما می باشد، زیرا توجه تان را به سمت درون و افکار ترسناک یا ناراحت کننده معطوف خواهد کرد. از این روی باید با خودتان مثبت و سازنده صحبت کنید تا به حفظ تمرکز، رفع خستگی و داشتن انگیزه کمک کند. در هر کاری که انجام می دهید صحبت مثبت با خودتان را فراموش نکنید، این عادت یک دوست قوی در سخت ترین روزها خواهد شد.

روی گذشته تمرکز دارید.

حضور تمرکز خوب در فعالیت های ورزشی یعنی بتوانید کاملا روی حرکات خود متمرکز بمانید. بنابراین وقتی در دنیای خیال می روید باید در زمان حال بمانید و تنها زمانی تجربیات قبل را برای خود یادآوری کنید که برای برنامه ریزی و مدیریت خطرها برای شما لازم است.

تمرکز کردن روی آینده

از همه بدتر، وقتی وارد افکار شکست احتمالی در آینده می شوید فشار و اضطرابی را ایجاد خواهید کرد که باعث می شود این نتیجه ی ناخواسته به احتمال بیشتری اتفاق بیفتد. کنترل کردن تمرکز و داشتن بهترین تلاش و کار ممکت شما را از فکر کردن به نتایج احتمالی دور کرده و باعث می شود کاملا در زمان حال بمانید.

عوامل پرت کننده ی حواس به شکل دیداری و شنوایی

 ماندن در وضعیت ذهنی حال می تواند برای شما خیلی سخت باشد اگر اجازه دهید این تداخلات وارد مغز شما شوند. اولین گام برای داشتن مهارت های بهتر در تمرکز این است که تلاش کنید تمامی این عوامل حواس پرتی را از زندگی خود حذف نمایید. مثلا برای کوهنوردی شما باید قبل از وارد شدن در مسیر تمام حواس پرتی ها را کنار بگذارید و بعد سعی کنید در مسدود کردن افراد و صداهایی که حواستان را پرت می کنند مهارت یابید تا بتوانید به قله برسید.

وضعیت ذهنی شما می تواند از حذف این موارد فایده ی زیادی ببرد. ببینید کدام وسایل الکتریکی را می توانید خاموش کنید و چه چیزهای دیگری هستند که محرکی برای توجه به مسائلی غیر از کارتان می شود؟ نتیجه ی این تلاش ها شفاف بودن ذهنتان، زیاد شدن تمرکز و آگاهی از خود است.

فکر کردن زیاد قاتل تمرکز

یکی از اصلی ترین دلایلی که حواسمان پرت می شود زیاد فکر کردن است. این شامل فکرهایی است در مورد اینکه چه اتفاق هایی ممکن است بیفتد، فکر کردن در مورد اتفاقاتی در قبل و مقایسه کردن آن ها با وضعیت فعلی تان، و اجرا کردن سناریوهایی در ذهن خود. در اصل به ذهن خود اجازه می دهید به جای این ها روی فعالیتی که پیش رودارید تمرکز کرده و کارتان درست انجام شود.

زیاد فکر کردن تمرکز شما را از بین می برد زیرا شما را از زمان حال دور خواهد کرد. به خاطر طبیعت منفی افکاری که به ذهن می آیند، اعتماد به نفس شما کم شده و به احتمال کمتری شروع به کار کردن خواهید کرد.

برای مبارزه با این وضعیت، به تمرین تمرکز ذهنی بپردازید. باید این عادت را برای خود ایجاد کنید که هر زمان افکاری به شکل رندوم به مغزتان رسید آن ها را متوقف نمایید. شما در کنترل هستید و تنها نیاز است از چیزی که اتفاق می افتد اگاه باشید.

روزمره هایی که قاتل تمرکز شما هستند | مرکز مشاوره همکده

زمانی که مغزتان آرام و در زمان حال بود به سادگی می توانید روی یکی از چیزهای مهمی که برای آن برنامه ریزی کرده اید تمرکز نمایید.

نمی دانید باید از کجا شروع کنید.

گاهی اوقات نمی توانیم تمرکز کنیم و حواسمان به سادگی پرت می شود تنها به این دلیل که نمی دانیم باید از کجا شروع کنیم.

راه حل ساده است. باید در برنامه ریزی بهتر شوید. با سازماندهی افکارتان شروع کنید. برای خالی کردن ذهن خود، هرچیزی که می توانید فکر کنید مرتبط با پروژه ی جدید شما باشد را در ابتدا بنویسید. سپس ببینید کدام ایده ها در لیست شما واقع گرایانه هستند و بقیه را حذف کنید.

همه چیز را به گام های کوچکتری تقسیم کنید تا هریک برای شما قابل انجام بوده و باعث گیج تان نشود. ما اغلب کارها را عقب می اندازیم زیرا زمان انجام کار ما را می ترساند.

وقتی مرتب سازی گام ها در لیست تمام شد روی سه مورد ابتدایی تمرکز کنید. هرچیز دیگری را فراموش نمایید. هدف شما گنجاندن این سه مورد در برنامه ی فعالیت های روزانه تان است.

شاید این کار ساده نباشد اما زمان زیادی نمی برد در نتیجه دلیلی نیست که آن را نخواهید انجام دهید. وقتی زمان شروع کار رسید متوجه خواهید شد تمرکز مورد نیاز برای ذهنتان در جهت انجام این کار را دارید زیرا تنها لازم است گام ساده ای بردارید.

 

هیچ چیز به اندازه ی مبارزه با این ترس برای شما موثر نخواهد بود. در این مورد باید این ترس را کنار بگذارید.

باید درک کنید که شکست یک از مراحلی است که برای موفقیت باید در آن قدم بگذارید. اینکه می دانید احتمال شکست وجود دارد به این معنا نیست که شکست خواهید خورد. و حتی اگر شکست بخورید اغلب بدترین سناریوی ممکن اتفاق نمی افتد.

رسانه های اجتماعی قاتل تمرکز

 افراد زیادی در جهان هستند که از اعتیاد به اینترنت و رسانه های اجتماعی رنج می برند.

 شما باید استفاده از رسانه های اجتماعی را محدود کنید. این کار را می توان با بلاک کردن برخی سایت ها در تلفن خود برای مدت زمان خاصی در طول روز انجام داد، مثلا زمانی که مشغول کاری هستید که نیاز به تمرکز دارد.

راه دیگر خاموش کردن نوتیفیکیشن ها در تلفن است و اینکه تنها دو یا سه بار در روز تلفن خود را چک کنید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
facilethings.comnicros.comkwiklearning.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا