چند نکته برای افزایش تمرکز

در روان شناسی موضوعات جالبی وجود دارد. دنیای روان شناسی بسیار جذاب و پیچیده است. در سالیان گذشته اما مردم علاقه ای به روان شناسی نداشته اند. یکی از موضوعات مهم در روان شناسی چند نکته برای افزایش تمرکز است. تمرکز یعنی این که تمام توجه خود را به یک کار ویژه اختصاص دهیم. در واقع می توان توجه و تمرکز را مکمل هم قرار داد. اما نمی توانیم بگوییم که توجه و تمرکز هر دو به یک معنا هستند. تمرکز و راه های افزایش آن بسیار زیاد و مهم است. افراد باید سعی کنند برای موفقیت تمرکز خود را بالا ببرند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نکته برای افزایش تمرکز چگونه به پیشرفت ما کمک می کند؟ خوشبختی می تواند در ذهن شما شکل بگیرد. نگران چیزی در زندگی نباشید.

بهتر است برای این که به نکات مختلف فکر کنید فکر خود را در یک گوشه جمع کنید تا احساس موفقیت بیشتری داشته باشید. همیشه در نظر داشته باشید که خوشبختی می تواند باعث ایجاد فرآیند های خوب در ذهن شما نشود. کشف آن چه باعث خوشبختی می شود موضوعی است که امروز می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم.  در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته برای افزایش تمرکز صحبت کنیم.

افزایش تمرکز در هنگام انجام کار های مختلف

اگر تا به حال برای انجام یک کار چالش برانگیز در محل کار به مشکل برخوردید یا برای یک امتحان مهم مطالعه کرده اید، یا زمانی را صرف یک پروژه سخت کرده اید، ممکن است دوست داشته باشید که می توانید توانایی تمرکز خود را افزایش دهید. تمرکز به تلاش ذهنی شما اشاره می کند که در حال حاضر روی آن کار می کنید یا یاد می گیرید. گاهی اوقات با محدوده توجه اشتباه می شود، اما محدوده توجه به مدت زمانی است که می توانید روی چیزی تمرکز کنید.

عوامل موثر بر افزایش تمرکز

چند نکته برای افزایش تمرکز

دامنه توجه و تمرکز می تواند به دلایل مختلفی متفاوت باشد. برخی از افراد به سختی می توانند حواس پرتی ها را تشخیص دهند. سن و کمبود خواب می تواند بر تمرکز تأثیر بگذارد. اکثر مردم با افزایش سن، چیزها را راحت تر فراموش می کنند و کاهش تمرکز می تواند با از دست دادن حافظه همراه باشد. آسیب های سر یا مغز، مانند ضربه مغزی و همچنین برخی شرایط بهداشت روانی نیز می تواند بر تمرکز تأثیر بگذارد. وقتی تلاش می کنید تمرکز کنید اما نمی توانید به راحتی ناامید شوید. این می تواند منجر به استرس و تحریک شود، که تمرکز بر روی آن چه شما برای انجام یک رویا از راه دور نیاز دارید بیشتر می شود.

راه های افزایش تمرکز

اگر موارد گفته شده برای شما آشنا به نظر می رسد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد روش های بالا بردن تمرکز بیشتر بدانید و به افزایش تمرکز خود کمک کنید. ما همچنین برخی شرایط را بررسی می کنیم که می تواند بر تمرکز و قدم هایی که در صورت تلاش برای افزایش تمرکز به تنهایی کمکی نمی کند، تأثیر بگذارد.

1. مغز خود را آموزش دهید

انجام انواع خاصی از بازی ها می تواند به شما در تمرکز بهتر کمک کند. این ها عبارتند از:

  • سودوکو
  • جدول کلمات متقاطع
  • شطرنج
  • اره منبت کاری اره مویی
  • جستجوی کلمات یا تقلا کردن
  • بازی های حافظه

نتایج یک مطالعه در سال 2015 بر روی 4،715 فرد بزرگسال نشان می دهد که صرف 15 دقیقه در روز، 5 روز در هفته، برای فعالیت های آموزشی مغز می تواند تأثیر زیادی بر تمرکز داشته باشد. بازی های آموزشی مغز همچنین می تواند به شما در تقویت حافظه کاری و کوتاه مدت و همچنین مهارت پردازش و حل مسئله کمک کند.

آموزش مغز برای کودکان یکی از چند نکته برای افزایش تمرکز

آموزش مغز می تواند برای کودکان نیز مفید باشد. روی یک کتاب پازل کلمه برای کودک خود تمرکز کنید، یک پازل را با هم کامل کنید یا یک بازی حافظه انجام دهید. حتی رنگ آمیزی می تواند به بهبود تمرکز در کودکان یا بزرگسالان کمک کند. کودکان بزرگتر ممکن است از صفحات رنگ آمیزی دقیق تری مانند صفحات رنگ آمیزی بزرگسالان لذت ببرند.

تأثیر بازی های آموزشی مغز  در بزرگسالان مسن تر

چند نکته برای افزایش تمرکز

تأثیر بازی های آموزشی مغز ممکن است برای افراد مسن مهم باشد، زیرا حافظه و تمرکز اغلب با افزایش سن کاهش می یابد. تحقیقات از 2014 منبع معتبر که شامل 2832 فرد مسن بود، پس از 10 سال شرکت کنندگان را پیگیری کردند. افراد مسن که بین 10 تا 14 جلسه آموزش شناختی را گذرانده اند، بهبود مهارت های حافظه، حافظه و پردازش را مشاهده کردند. پس از 10 سال، اکثریت شرکت کنندگان در مطالعه گزارش کردند که می توانند فعالیت های روزانه خود را حداقل به همان خوبی که در ابتدای آزمایش انجام می دادند، اگر نه بهتر، انجام دهند.

2. بازی خود را ایجاد  کنید

بازی های مغزی ممکن است تنها نوع بازی هایی نباشند که می توانند به بهبود تمرکز کمک کنند. تحقیقات جدید همچنین نشان می دهد که بازی های ویدئویی می تواند به افزایش تمرکز کمک کند. در مطالعه ای که در سال 2018 روی 29 نفر انجام شد، شواهدی یافت شد که نشان می داد یک ساعت بازی می تواند به بهبود توجه انتخابی بصری (VSA) کمک کند. VSA به توانایی شما در تمرکز بر یک کار خاص اشاره می کند در حالی که حواس پرتی های اطراف خود را نادیده می گیرید.

این یافته های مطالعاتی قطعی نیستند

این مطالعه به دلیل اندازه کوچک آن محدود بود، بنابراین این یافته ها قطعی نیستند. این مطالعه همچنین مشخص نکرد که این افزایش VSA چقدر طول کشیده است. نویسندگان مطالعه تحقیقات آینده را برای ادامه بررسی نحوه بازی های ویدئویی می توانند به افزایش فعالیت مغز و افزایش تمرکز توصیه کنند. یک منبع معتبر در سال 2017 100 مطالعه را بررسی کرد که تأثیر بازی های ویدئویی بر عملکرد شناختی را بررسی می کرد. نتایج بررسی نشان می دهد انجام بازی های ویدئویی ممکن است منجر به تغییرات مختلفی در مغز شود، از جمله افزایش توجه و تمرکز.

نکته ای در ارتباط با چند نکته برای افزایش تمرکز

این بررسی چندین محدودیت داشت، از جمله این واقعیت که مطالعات بر موضوعات بسیار متفاوتی از جمله اعتیاد به بازی های ویدئویی و اثرات احتمالی بازی های ویدئویی خشونت آمیز متمرکز بود. مطالعاتی که به طور خاص برای کشف مزایای بازی های ویدئویی طراحی شده است می تواند به حمایت از این یافته ها کمک کند.

3. بهبود خواب یکی از چند نکته برای افزایش تمرکز

چند نکته برای افزایش تمرکز

محرومیت از خواب می تواند به راحتی تمرکز را مختل کند، چه برسد به سایر عملکردهای شناختی مانند حافظه و توجه. کم خوابی گاه به گاه ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد نکند. اما ناکامی منظم در داشتن یک خواب خوب می تواند بر روحیه و عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد. خستگی بیش از حد حتی می تواند رفلکس های شما را کند کرده و بر توانایی شما در رانندگی یا انجام سایر کارهای روزانه تأثیر بگذارد.

موارد مختلفی که باعث اختلال خواب می شوند

برنامه سختگیرانه، مسائل مربوط به سلامتی و سایر عوامل گاهی اوقات خواب کافی را با مشکل مواجه می کند. اما مهم این است که سعی کنید در بیشتر شب ها تا حد ممکن به مقدار توصیه شده نزدیک شوید. بسیاری از کارشناسان به بزرگسالان توصیه می کنند که هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابند.

بهبود خواب برای همه افراد می تواند مفید باشد. چند نکته مهم عبارتند از:

  • یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و صفحه موبایل را خاموش کنید
  • اتاق خود را در دمای راحت اما سرد نگه دارید.
  • قبل از خواب با موسیقی ملایم، حمام گرم یا کتاب بخوابید.
  • هر روز در ساعت معینی بخوابید و حتی آخر هفته ها از خواب بیدار شوید.
  • به طور منظم ورزش کنید، اما سعی کنید از تمرینات سنگین درست قبل از خواب اجتناب کنید.

4. برای ورزش وقت بگذارید

افزایش تمرکز یکی از مزایای ورزش منظم است. ورزش برای همه مفید است. یک مطالعه در سال 2018 با بررسی 116 دانش آموز کلاس پنجم شواهدی را نشان داد که نشان می دهد فعالیت بدنی روزانه می تواند به بهبود تمرکز و توجه بعد از 4 هفته کمک کند. یک منبع معتبر با بررسی افراد مسن نشان می دهد تنها یک سال فعالیت بدنی هوازی متوسط ​​می تواند به توقف یا حتی معکوس از دست دادن حافظه که با آتروفی مغز مربوط به سن اتفاق می افتد، کمک کند.

هرچه می توانید فعالیت های مختلف را انجام دهید

اگرچه ورزش هوازی توصیه می شود، اما انجام هر کاری که می توانید بهتر از انجام هیچ کاری است. بسته به اهداف تناسب اندام و وزن شخصی شما، ممکن است بخواهید بیشتر یا کمتر ورزش کنید. اما گاهی اوقات انجام ورزش توصیه شده امکان پذیر نیست، به خصوص اگر با مشکلات جسمی یا روانی زندگی می کنید. اگر برای یافتن زمان برای ورزش مشکل دارید یا نمی خواهید به یک باشگاه ورزشی بپیوندید، سعی کنید راه های سرگرم کننده ای را برای تمرین در طول روز در نظر بگیرید. اگر ضربان قلب خود را افزایش دهید، در حال ورزش هستید. این گزینه یکی از اساسی ترین ها در میان چند نکته برای افزایش تمرکز است.

 
منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا