بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب

ایستادگی در برابر وظایف ممکن است دشوار باشد، اما هنگامی که میزان حواس پرتی بالایی را تجربه می کنید، بیش از گذشته با چالش های موجود مواجه هستید. در دنیای پر از اتصالات و فضای امروز، انحراف های ذهنی چیزی بیش از یک کلیک با ما فاصله ندارند. حتی در هنگام لحظه های آرام ، حواس پرتی می تواند کاملا در نوک انگشتان شما باشد، زیرا متوجه می شوید که باید اعلان های اینستاگرام یا آخرین به روزرسانی های اخبار را بررسی کنید. بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب می تواند کمک کننده باشد.

توانایی تمرکز روی چیزی در محیط اطراف و تلاش مستقیم ذهنی به سمت آن برای یادگیری گزینه های جدید همراه با دستیابی به اهداف و عملکرد خوب در طیف گسترده ای از موقعیت ها بسیار مهم است. این که آیا سعی دارید یک گزارش را در محل کار خود به پایان برسانید یا در یک مسابقه شرکت کنید ، توانایی تمرکز شما می تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد. خبر خوب این که تمرکز شباهت زیادی به عضله ذهنی دارد. هرچه بیشتر روی ساخت آن کار کنید، قدرت آن بیشتر می شود.

بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب

بهبود تمرکز ذهنی عملی است، اما این بدان معنا نیست که همیشه سریع و آسان اتفاق می افتد. اگر ساده بود، همه ما تمرکز هوشمندانه یک ورزشکار نخبه را داشتیم. با این حال شما می توانید در این زمینه تلاش خود را به کار ببرید و ممکن است مجبور شوید برخی از عادت های روزمره خود را تغییر دهید. در ادامه این مقاله چند نکته و ترفند از روان شناسی آورده شده است که می تواند به شما در ایجاد تمرکز کمک کند.

چگونه تمرکز ذهنی را بهبود بخشیم؟!

برای بهبود تمرکز ذهنی می توان از استراتژی ها و تکنیک هایی استفاده کرد. با این حال گاهی دچار مشکلاتی خاص می شویم. از این رو می توان گفت که گاها نیاز به مشاوره های تخصصی است. از این رو می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید‌. البته شما می توانید با حضور در مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره اقداماتی را صورت دهید. اما مواردی در ادامه خواهید یافت که ارائه دهنده پیشرفت در تمرکز ذهنی خواهد بود.

بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب – تمرکز ذهنی خود را ارزیابی کنید.

قبل از شروع کار برای بهبود تمرکز ذهنی ، ممکن است بخواهید با ارزیابی اینکه در حال حاضر تمرکز ذهنی شما چقدر قوی است شروع کنید.

  • تمرکز شما خوب است اگر …
    به راحتی می توانید هوشیار بمانید.
    اهداف خود را تعیین می کنید و وظایف را به قطعات کوچکتر تقسیم می کنید. استراحت کوتاهی می کنید ، سپس به کار خود ادامه می دهید.
  • تمرکز شما به تقویت نیاز دارد نیاز دارد اگر …
    شما به طور منظم خیال پردازی می کنید.
    نمی توانید عوامل حواس پرتی را تنظیم کنید.
    شما از روند پیشرفتی خود خارج می شوید‌.

اگر اولین جملات این سبک برای شما بیشتر به نظر می رسد ، پس احتمالاً مهارت های تمرکز نسبتاً خوبی دارید ، اما با کمی تمرین می توانید قدرتمندتر هم باشید. اگر بیشتر با مجموعه اظهارات دوم شناخته می شوید، پس احتمالاً باید کاملاً روی تمرکز ذهنی خود کار کنید. ممکن است مدتی طول بکشد ، اما تمرین برخی از عادات خوب و توجه به حواس پرتی شما می تواند کمک کند.

 فرایندهای مغز در پشت توجه و حواس پرتی

عوامل حواس پرتی را از بین ببرید.

اگرچه ممکن است واضح به نظر برسد ، اما مردم اغلب میزان حواس پرتی را از تمرکز آن ها بر روی وظیفه پیگیری می کنند. چنین دخل و تصرفاتی ممکن است به صورت رادیویی باشد که در پس زمینه صدا می کند یا شاید یک همکار ناپسند باشد که دائماً کنار اتاقک شما می رود تا گپ بزند. به حداقل رساندن این منابع حواس پرتی همیشه به آسانی به نظر نمی رسد. اگرچه ممکن است به سادگی خاموش کردن تلویزیون یا رادیو باشد ، اما ممکن است برخورد با یک همکار ، همسر ، فرزند یا هم اتاقی که از کار قطع می شود بسیار دشوارتر باشد.

بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب و زمان و مکان مشخص

یکی از راههای مقابله با این مسئله این است که زمان و مکان مشخصی را کنار بگذارید و درخواست کنید تا برای آن مدت زمان تنها بمانید. یکی دیگر از گزینه ها جستجوی مکانی آرام است که بدانید قادر خواهید بود بدون مزاحمت کار کنید. کتابخانه ، یک اتاق خصوصی در خانه شما، یا حتی یک کافی شاپ آرام می تواند مکان های خوبی برای امتحان باشد.

همه عوامل حواس پرتی از منابع خارجی ناشی نمی شوند. اجتناب از خستگی، نگرانیها، اضطراب و استرس، انگیزه ضعیف و سایر آشفتگی های درونی هم می توانند باعث این مسئله باشند. چند استراتژی که ممکن است بخواهید سعی کنید چنین حواس پرتی های داخلی را به حداقل برسانید یا از بین ببرید این است که قبل از انجام کار به استراحت خوبی بپردازید و از افکار و تصاویر مثبت برای مقابله با اضطراب و نگرانی استفاده کنید. اگر متوجه شدید ذهنیت شما به سمت پرت کردن افکار منحرف شده است ، آگاهانه تمرکز خود را به وظیفه انجام شده برگردانید.

تمرکز خود را محدود کنید.

در حالی که به نظر می رسد انجام چند وظیفه ای راهی عالی برای انجام سریع کارها است ، اما مشخص می شود که مردم در این کار نسبتاً بد هستند. دستکاری چندین وظیفه به طور همزمان می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش بهره وری شود و به سختی می توان جزئیاتی را که واقعا مهم هستند ، پیدا کرد. منابع توجه محدود هستند ، بنابراین بودجه بندی عاقلانه آنها مهم است.

توجه خود را به عنوان یک کانون توجه دسته بندی کنید. اگر آن نورافکن را به یک منطقه خاص بتابانید ، کاملاً واضح خواهید دید. اگر بخواهید همان مقدار نور را در یک اتاق تاریک بزرگ پخش کنید ، در عوض فقط می توانید رئوس مطالب سایه دار را نگاه کنید. بخشی از بهبود تمرکز ذهنی شما مربوط به حداکثر استفاده از منابعی است که در دسترس دارید. چند وظیفه ای را متوقف کنید و درعوض توجه کامل خود را به یک موضوع همزمان توجه کنید.  چگونه انجام تک وظیفه می تواند استرس زندگی شما را کاهش دهد.

بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب -در لحظه زندگی کن.

حفظ تمرکز ذهنی هنگامی که در مورد گذشته نشخوار می کنید، نگران آینده هستید یا به دلایلی از لحظه فعلی خارج نیستید راحت نیست‌. در واقع سخت است که تمرکز ذهنی خود را حفظ کنید. احتمالاً شنیده اید که مردم درباره اهمیت “حضور” صحبت می کنند. در واقع بحث موجود به کل در مورد کنار گذاشتن حواس پرتی است، چه از نظر جسمی (تلفن همراه شما) باشد یا روانی (اضطراب شما) و کاملاً ذهنی در لحظه فعلی درگیر شوند.

این تصور از حضور برای بازگرداندن تمرکز ذهنی شما نیز ضروری است. در اینجا مشغول بمانید و اکنون توجه شما را بر روی موضوع نگه می دارد و منابع ذهنی شما را از جزئیاتی که واقعاً در یک مقطع زمانی خاص مهم هستند ، محروم می کند. ممکن است مدتی طول بکشد اما برای یادگیری واقعی زندگی در آن لحظه کار کنید. شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید و آینده هنوز اتفاق نیفتاده است، اما آنچه امروز انجام می دهید می تواند به شما کمک کند تا از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کرده و راه خود را برای آینده موفق تر هموار کنید.‌

ذهن آگاهی را تمرین کنید.

ذهن آگاهی در حال حاضر یک موضوع جذاب در کل جوامع است و دلیل خوبی هم دارد. علی رغم این واقعیت که مردم هزاران سال مراقبه ذهن آگاهی را انجام داده اند ، فواید بسیاری از سلامتی آن اخیراً قابل درک شده است. در یک مطالعه ، محققان متخصصین منابع انسانی را مجبور کردند که شبیه سازی چند وظیفه پیچیده ای را که هر روز در کار انجام می دهند ، انجام دهند.  این کارها باید در مدت زمان 20 دقیقه انجام می شد و شامل پاسخگویی به تلفن ها ، برنامه ریزی جلسات و نوشتن یادداشت با منابع اطلاعاتی از چندین منبع از جمله تماس تلفنی ، ایمیل و پیام کوتاه بود.

برخی از شرکت کنندگان 8 هفته آموزش استفاده از مراقبه ذهن آگاهی را دریافت کردند و نتایج نشان داد که فقط کسانی که این آموزش را دیده اند ، بهبود تمرکز و عملکرد را نشان می دهند. اعضای گروه مدیتیشن قادر به ادامه کار بودند ، کمتر بین کار ها جابجا می شدند و کار را با کارآیی بیشتری نسبت به سایر گروه های شرکت کننده انجام می دادند. تمرین ذهن آگاهی می تواند شامل یادگیری نحوه مدیتیشن باشد ، اما همچنین می تواند به همان سادگی یک تمرین تنفس عمیق، سریع و آسان هم باشد.

بازیابی تمرکز و بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب

شروع کنید و چندین نفس عمیق بکشید در حالیکه واقعاً روی هر تنفس  خود تمرکز می کنید. هنگامی که احساس می کنید ذهن شما به طور طبیعی سرگردان است ، به آرامی و بدون انتقاد تمرکز خود را به سمت تنفس عمیق هدایت کنید. اگرچه این یک کار فریبکارانه ساده به نظر می رسد ، اما ممکن است دریابید که این کار در واقع بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می رسد. خوشبختانه این فعالیت تنفسی کاری است که می توانید در هر مکان و هر زمان انجام دهید. سرانجام ، احتمالاً خواهید دید که جدا شدن از افکار سرزده و بازگشت تمرکز به جایی که متعلق است ، آسان تر می شود.

کمی استراحت کنید.

آیا تا به حال سعی کرده اید برای مدت طولانی روی همان چیز تمرکز کنید؟ پس از مدتی ، تمرکز شما شروع به خراب شدن می کند و اختصاص منابع ذهنی خود به کار دشوار تر می شود. نه تنها این ، بلکه در نهایت عملکرد شما آسیب می بیند. محققان دریافته اند که حتی با استراحت بسیار کوتاه با جلب توجه شما به مکان دیگری ، می تواند تمرکز ذهنی را به طور چشمگیری بهبود بخشد

بنابراین دفعه بعدی که مشغول انجام یک کار طولانی مدت هستید ، مانند تهیه مالیات خود یا مطالعه برای یک امتحان ، حتماً گاه به گاه یک استراحت ذهنی به خود بدهید. توجه خود را به چیزی غیر مرتبط با وظیفه انجام شده معطوف کنید ، حتی اگر فقط برای چند لحظه باشد. این لحظات کوتاه تنفس ممکن است به این معنی باشد که شما در صورت نیاز واقعی می توانید تمرکز ذهنی خود را تیز نگه دارید و عملکرد خود را بالا نگه دارید.

بهبود تمرکز ذهنی با چند نکته جذاب -به تمرین ادامه دهید.

ایجاد تمرکز ذهنی اتفاقی نیست که یک شبه رخ دهد. حتی ورزشکاران حرفه ای برای تقویت مهارت تمرکز خود به زمان و تمرین زیادی نیاز دارند. یکی از اولین قدم ها ، شناخت تاثیری است که حواس پرتی در زندگی شما ایجاد می کند. اگر در تلاش برای دستیابی به اهداف خود هستید و متوجه می شوید که با جزئیات غیر مهم کنار گذاشته می شوید ، وقت آن است که ارزش بالاتری را برای زمان خود تعیین کنید. با ایجاد تمرکز ذهنی خواهید فهمید که قادر به انجام کار های بیشتر و تمرکز روی چیز هایی در زندگی هستید که واقعاً موفقیت ، شادی و رضایت شما را به ارمغان می آورند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا