عوامل عدم تمرکز کدامند؟

برای این که بتوانیم در طول زندگی روزمره خود کار کنیم یا مشغول درس خواندن شویم، نیاز به اعتماد بر تمرکز خود خواهیم داشت. وقتی نتوانیم تمرکز کنیم، نمی توانیم به وضوح فکر کنیم، بر کار های خود مسلط شویم یا توجه خود را به کار مورد نظر خود معطوف کنیم. عوامل عدم تمرکز کدامند؟ عملکرد ما در محل کار یا تحصیل پایین می آید. همچنین ممکن است دریابید که نمی توانید به خوبی فکر کنید ، که می تواند در تصمیم گیری شما تأثیر بگذارد.

عوامل بسیاری وجود دارند که منجر به عدم توانایی در تمرکز می شوند. احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده است که با داشتن لیست بزرگی از کار ها، نمی توانید روی هیچ چیزی تمرکز کنید. شما می دانید که باید این کار ها را انجام دهید. اما این مهلت های نمایشی شما را متقاعد نمی کنند. از این رو باز هم نمی توانید تمرکز کنید. اگر با اختلالات عدم تمرکز مواجه هستید، می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید. تمرکز در زندگی همیشه شلوغ و غالباً طاقت فرسای ما ارزشمند است. البته این روز ها یافتن آن سخت تر شده است.

منظور از تمرکز و توجه چیست؟!

تمرکز صرفاً توجه انتخابی در عمل است. شما روی یک کار خاص متمرکز شده اید ، اما همچنین محرک های بی شماری را که در آن لحظه برای توجه شما رقابت می کنند ، تنظیم می کنید. همه روند های تمرکزی با هم یکسان نیستند. وقتی به یک مفهوم فکر می کنید انتخاب های خاص آن را هم خواهید داشت. اگر امروز قصد تمرین گیتار را دارید ، با نشستن و انجام آن تمرکز می کنید. محققان به این مدل از اقدامات تمرکزی، بالا به پایین می گویند.

این نوع اقدامات هدف محور هستند. اما نوع دیگری از تمرکز نیز وجود دارد. توجه انتخابی “پایین به بالا” پاسخ مغز شما به محرک ها است. این محرک ها می توانند درونی یا بیرونی باشند. این مدل توجه در مواقعی می توانند بسیار آزار دهنده باشند و وقفه های ناخواسته ای را به صورت حواس پرتی در شما پدید آوردند.

عوامل عدم تمرکز

دلایل بسیار زیادی وجود دارند که باعث می شود تا شما تمرکز خود را از دست داده یا نتوانید به درستی بر کار یا روند درسی خود تمرکز نمایید. اگر می خواهید روند دقیقی را برای بهبود تمرکز خود در نظر بگیرید، می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. در این مرکز شما می توانید از مشاوره حضوری با خدمات بسیار یا مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید. اما در ادامه ببینیم چه دلایلی باعث عدم تمرکز در افراد می شوند؟!

خستگی بیش از حد،  از عوامل عدم تمرکز هستند.

آیا پشت میز خود خمیازه می کشید؟! آیا چشمانتان به سختی باز می شود یا دیدگاهی مه آلود دارید؟! اگر این حالت ها را تجربه می کنید، شما خسته اید و این واقعا مانع توانایی در تمرکز شما می شود. زمانی که شما واقعا خسته باشید، سلول های مغزی خود را از بین می برید. یک مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا ارتباط مستقیمی بین کمبود خواب و اختلال عملکرد شناختی از جمله حافظه کاری و سرعت شناختی شما را نشان می دهد.

داستان می تواند کمی ترسنام تر هم شود. ادامه کمبود خواب ممکن است در واقع سلول های مغز شما را از بین ببرد. به عنوان بخشی از مطالعه منتشر شده در مجله علوم اعصاب ، هنگامی که موش ها از خواب محروم شدند ، محققان کشف کردند که نورون های locus ceruleus (LCns) در مغز موش ها که برای هوشیاری مغز ضروری هستند از بین می رود. از آنجا که این نورون ها بدون استراحت کافی به طور مداوم در حال کار بودند، آسیب سختی دیدند و در نهایت نابود شدند. دانشمندان فرض می کنند که همین اتفاق می تواند در مغز انسان نیز رخ دهد. بنابراین ، در اصل ، کمبود خواب کاملاً می تواند سلول های مغزی شما را از بین ببرد.

دنبال کردن اخبار

همه ما علاوه بر کار یا تحصیل، زندگی خارج از این شرایط هم داریم. وقتی اتفاقات بزرگی خارج از محل کار یا تحصیل ما روی می دهند، چه خوب باشند و چه بد، کنار گذاشتن آن ها و کنار آمدن با کار هایتان سخت تر می شود. این به این دلیل است که حالت عاطفی شما مستقیماً با سطح تمرکز شما گره خورده است. بیایید در اینجا به هر دو رویداد مثبت و منفی نگاه کنیم. ما کلیشه را دنبال می کنیم و ابتدا با اخبار بد شروع می کنیم. به بیان ساده ، اخبار منفی تأثیر شدیدی بر روحیه ما دارند. علاوه بر این اخبار منفی می توانند نگرانی های شخصی شما را هم تحت تأثیر قرار دهند. اما در مورد خبر خوب چه؟!

زمانی که خبر خوبی می شنوید، آدرنالین شما افزایش می یابد. آدرنالین می تواند عالی باشد ، اما سطح بسیار بالای آن می تواند در واقع منجر به اضطراب شود ، که آن نیز منجر به کاهش عملکرد تمرکزی می شود. این قانون Yerkes-Dodson Law نامیده می شود ، و اساساً بیان می کند که برای انجام کارهای شما سطح تحریک بهینه وجود دارد. یک اتفاق مهیج یا خبر خوب هم می تواند شما را از حد بهینه دور کند.

عوامل عدم تمرکز، تعداد فعالیت هایی که می کنید زیاد است.

انجام چند وظیفه همزمان با هم بد نیست. با این حال وقتی تمرکز شما کاهش می یابد، نشانه ای بر این مسئله می باشد که نشان می دهد تعداد فعالیت های شما زیاد شده است. زمانی که فعالیت های شما زیاد می شود، میزان استرس افزایش می یابد. در واقع آمیگدالا شما یک سیگنال استرس به هیپوتالاموس ارسال می کند ، که با اجازه دادن به غدد فوق کلیوی می فهمد که تحت فشار جدی هستید و واکنش نشان می دهد.

این واکنش منجر به ترشح آدرنالین در سطح خون می شود. ما در بخش قبل اشاره کردیم که آدرنالین بیش از حد هم می تواند منجر به تحریکات بسیار قوی شده و تمرکز و عملکرد مغزی شما را پایین بیاورد. از این رو سعی کنید برای فعالیت هایی که انجام می دهید، برنامه ریزی داشته باشید. سعی کنید روز خود را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و برای خود وقفه های استراحت داشته باشید.

به کاری که انجام می دهید، علاقه ندارید.

بیایید این را بپذیریم اگر شما در انجام کاری که انجام می دهید کاملاً هیجان زده نیستید ، احتمالاً می توانید تا آنجا که می شود روش های هوشمندانه برای به تعویق انداختن آن پیدا کنید. شما می دانید که باید این کار را انجام دهید اما در حال پیدا کردن راه هایی هستید که وقت خود را هدر دهید. شاید شما ترجیح می دهید دیوار سفید را تماشا کنید ا این که به پر کردن گزارش ماهانه خود بپردازید. شاید سرانجام دست به دست شدن در آن پروژه عظیم باعث ایجاد احساس عدم اعتماد به نفس یا عدم کفایت شود. در هر دو شرایط ، تمرکز بر روی آن کار را متوقف می کنید تا از احساسات ناراحت کننده ای که ایجاد می کند جلوگیری کنید. برای بهبود این روند سعی کنید قورباغه را اول قورت دهید.

نمی توانید اولویت بندی کنید.

مشکل در اولویت بندی، زمانی اتفاق می افتد که با لیستی بی پایان از وظایف ، یک هدف دور و مبهم یا هر دو روبرو باشید. زمانی که نمی توانید برای خود اولویت بندی داشته باشید،‌اهداف و وظایف خود را دور از دسترس می بینید. ناگهان به خود می آیید و آخر هفته شده اما شما هیچ قدمی برای کار های خود برنداشته اید. یا حتی بدتر از آن نمی توانید بفهمید که از روند خود دور شده اید یا خیر. زمانی که نمی توانید کار های خود را تفکیک کرده و در نهایت اولویت بندی کنید با مشکل در تمرکز مواجه می شوید. در نهایت اگر بر روی کار ها یا اهداف خود متمرکز نشوید از مسیر اصلی و روند واقعی خود دور خواهید شد.

مدیریت زمان

نیر ایل می گوید: مدیریت زمان، مدیریت درد است. نحوه برنامه ریزی ما در طول روند فعالیت های روزانه، نشان دهنده تمایل ما برای جلوگیری از ناراحتی و سختی ها می باشد. زمانی که روز خود را شروع می کنیم هوشیاری و تازگی ذهنی بالایی خواهیم داشت. پس اگر نتوانیم در همان ابتدا کار های اصلی و اساسی خود را انجام دهیم، در طول زمان های بعدی تصور می کنیم که کار هرگز انجام نخواهد شد. این مسئله مدیریت زمانی دقیقی را نشان می دهد که در صورت عدم وجود آن می تواند در تمرکز مشکلاتی ایجاد نماید.

حتی اگر در میان کار های اولویت دار خود هم فاصله های زمانی بسیاری ایجاد کنید، توانایی استفاده از توجه انتخابی از بالا به پایین را از دست خواهید داد. در عوض ذهن را قادر می کند تا به هر محرکی که در آن لحظه توجه ما را به خود جلب مب کند پاسخ دهیم. وقتی زمان را از دست می دهیم، مغز ناخودآگاه کارایی و تمرکز خود را از دست داده و فکر می کند کار مورد نظر انجام شدنی نمی باشد. از بین رفتن تمرکز در این زمینه خود می تواند همراه با چالش های دیگری هم باشد. اما با این توصیفات برای بهبود تمرکز می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

منابع
jotform.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا