اثرات ذهن آگاهی بر مغز

به احتمال زیاد درباره ذهن آگاهی شنیده اید. به نظر می رسد تقریباً همه ، از دانش آموزان مدارس گرفته تا غول های سازمانی مانند گوگل ، در سال های اخیر این عمل را پذیرفته اند. ذهن آگاهی نوعی تمرین ذهنی برای مغز شماست. بر اساس مراقبه ، به شما کمک می کند تا بر لحظه فعلی تمرکز کنید. اثرات ذهن آگاهی بر مغز چیست که ما مرتباً ذهن آگاهی را تمرین می کنیم؟ آیا ذهن آگاهی نحوه کار بدن و مغز شما را تغییر می دهد؟

حضور در لحظه بسیار قدرتمند است. این به معنای تمرکز آگاهی شما در اینجا و اکنون است. مسئله این است که هر لحظه از روز را در آغوش بگیرید و نگران نباشید که فردا چه چیزی را به همراه خواهد آورد. زندگی در لحظه فعلی می تواند تحول آفرین باشد ، اما چه فایده ای برای مغز دارد؟ اگر می خواهید با تکنیک هایی برای زندگی در لحظه اقدام نمایید می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید.

چگونگی تاثیر ذهن آگاهی بر مغز

دانشمندان از اسکن ام.آر.آی استفاده کرده اند تا ببینند چگونه مغز هنگام تمرین ذهن آگاهی تغییر می کند و نتایج جالب توجهی به بار می آورد. شواهد نشان می دهد که در پاسخ به تمرین منظم ذهن آگاهی ، مناطق خاصی از مغز ممکن است کوچک شده یا رشد کنند. تحقیقات نشان می دهد که پس از تمرین ذهن آگاهی ، ماده خاکستری در آمیگدال مغز شما – منطقه ای که به دلیل نقش خود در استرس شناخته می شود – می تواند کوچکتر شود. قشر قبل از پیشانی ناحیه مغز شماست که مسئول مواردی مانند برنامه ریزی ، حل مسئله و کنترل احساسات شما است. ماده خاکستری در این ناحیه می تواند پس از تمرین ذهن آگاهی ، ضخیم تر شود و فعالیت بیشتری را در این زمینه های فکری نشان دهد.

ذهن آگاهی  با تقویت منطقه ای از مغز که به هیپوکامپ معروف است به حافظه و یادگیری شما کمک می کند. این ناحیه همچنین می تواند پس از تمرین ذهن آگاهی ضخیم شود. در واقع ، مناطق مختلف مغز و بدن با هم جمع می شوند تا به طور کلی عمل کنند. آن ها با هم ارتباط برقرار می کنند و با هم کار می کنند. از این رو افراد با ذهن آکاهی نسبت به افرادی که ذهن آگاهی ندارند ، احساس درد کمتری دارند. جالب اینجاست که در این افراد مناطقی از مغز که با درد همراه هستند کوچک نمی شوند. در عوض ، نواحی مغز مرتبط با احساسات و حافظه فعالیت کمتری داشتند. به نظر می رسد که ذهن آگاهی ممکن است باعث کاهش ارتباط بین این دو منطقه از مغز شود.

مزایای متداول، تاثیر ذهن آگاهی بر مغز

اثرات ذهن آگاهی بر مغز افراد | مرکز مشاوره همکده

ذهن آگاهی مزایای بسیار زیادی دارد و می تواند تاثیر بسیاری بر روابط و زندگی داشته باشد. به زبان ساده ، ذهن آگاهی قسمت های خوب مغز شما را تقویت می کند و به آرامش بخش هایی که شما را استرس می دهند ، کمک می کند. آیا چیزی باورنکردنی تر از مغز انسان وجود دارد؟ دانشمندان علوم اعصاب آن را “پیچیده ترین ساختار جهان” می نامند. مغز متوسط ​​انسان تقریباً 86 میلیارد نورون دارد. تقریباً به همان تعداد ستاره در کهکشان وجود دارد. در حالی که هزاران سال است که تکنیک های ذهن آگاهی مانند مراقبه وجود دارد ، در همین اواخر دانشمندان در حال کشف تأثیر کامل ذهن آگاهی بر مغز ما هستند. اما در ادامه به بررسی مزایای متداول ذهن آگاهی می پردازیم.

تاثیر ذهن آگاهی بر مغز، کاهش استرس

مطالعات موجود در ارتباط با آکاهی لحظه ای و ذهن آگاهی نشان داده است که این مسئله می تواند پاسخ تطبیقی مغز را به عوامل استرس زای روزانه کم تر کند. مطالعه دیگری که توسط دونالد و اتکینز (2016) انجام شد ، شواهدی را نشان داد که ذهن آگاهی نسبت به کنترل آرامش یا تأیید خود ، باعث اجتناب کمتر و مقابله با رویکرد های قوی تر به عنوان پاسخ به استرس می شود. ذهن آگاهی همچنین می تواند با بهبود تنظیم احساسات ، منجر به ایجاد خلق و خوی بهتر و توانایی بهتر در کنترل استرس شود.

تأثیر ذهن آگاهی بر استرس را می توان در چندین گروه خاص مشاهده کرد ، از جمله کسانی که از سندرم پای بی قرار رنج می برند، جانبازان مبتلا به افسردگی، افسران پلیس، والدرین، متخصصان بهداشت و غیره. با این حال ذهن آگاهی و کاهش استرس یاعث عملکرد بالاتر مغز، افزایش عملکرد ایمنی بدن، فشار خون پایین، افزایش توجه و تمرکز، افزایش وضوح در تفکر و درک، کاهش ضربان قلب و غیره می شود.

تاثیر ذهن آگاهی بر مغز، توانایی پیشرفته برای مقابله با بیماری ها

اثرات ذهن آگاهی بر مغز افراد | مرکز مشاوره همکده

شاید یکی از بیشترین گروههای مورد مطالعه از نظر تأثیرات ذهن آگاهی بیماران سرطانی و سایر افرادی باشد که از یک بیماری مزمن یا بالقوه رنج می برند. به عنوان مثال ، آزمایش eCALM ، یک برنامه درمانی برای بیماران سرطانی ، نشان داد که ذهن آگاهی می تواند علائم استرس را کاهش دهد ، معنویت و عدم واکنش به تجربه را افزایش دهد ، رشد پس از سانحه را تسهیل می کند ، و ضمن تقویت خستگی ، قدرت را افزایش می دهد. بررسی MBSR برای کسانی که از کمردرد مزمن رنج می برند نشان داد که ذهن آگاهی توانایی بیماران را در عملکرد مستقل بهبود می بخشد و باعث بهبود کمردرد نسبت به درمان معمول می شود. ذهن آگاهی همچنین می تواند به بیماران کمک کند تا کمتر روی درد تمرکز کنند و کیفیت زندگی آن ها را بهبود ببخشند.

کاهش علائم افسردگی

مدت هاست که ذهن آگاهی به عنوان یک درمان مکمل موثر برای افسردگی در نظر گرفته می شود. یکی از راه هایی که ذهن آگاهی می تواند به درمان افسردگی کمک کند ، افزایش توانایی پزشکان در تنظیم احساساتشان است. ذهن آگاهی ابزار های مورد نیاز برای عقب نشینی از احساسات شدید منفی ، شناسایی آن ها و پذیرفتن آن ها را به جای مبارزه با آن ها فراهم می کند. ذهن آگاهی حتی برای افرادی که با شدیدترین علائم افسردگی مانند تفکر خودکشی، روبرو هستند هم موثر می باشد. مراقبه ذهن آگاهی تأثیر مثبت را کاهش می دهد و اضطراب و تأثیر منفی را کاهش می دهد.

مراقبه ذهن آگاهی توانایی افراد را در استفاده از استراتژی های تنظیم هیجان به گونه ای تغییر می دهد که به آنها امکان می دهد احساسات را به صورت انتخابی تجربه کنند و احساساتی که تجربه می کنند ممکن است به طور متفاوتی در مغز پردازش شوند. البته دقت داشته باشید که برای بهبود افسردگی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده ببرید.

کاهش نشخوار فکری با ذهن آگاهی

اثرات ذهن آگاهی بر مغز افراد | مرکز مشاوره همکده

چندین مطالعه نشان داده است که ذهن آگاهی ذهن نشخوار را کاهش می دهد. این مسئله در آزمایشات بسیاری نشان داده شده است. گروه هایی که در آزمایشات روانی با ذهن آگاهی شرکت کرده بودند، علائم افسردگی کمتری و نشخوار فکری کمتری را تجربه کردند. علاوه بر این ، افراد با تکنیک های ذهن آگاهی از ظرفیت حافظه کاری به طور قابل توجهی بهتر برخوردار بودند و بهتر قادر به حفظ توجه در طول یک کار عملکردی در مقایسه با گروه کنترل گر بودند.

ذهن آگاهی باعث افزایش حافظه فعال می شود.

تحقیقات نشان می دهد که بهبود حافظه فعال یکی دیگر از مزایای ذهن آگاهی است. به عنوان مثال یک مطالعه توسط Jha و همکاران در سال 2010 ، فواید مراقبه ذهن آگاهی را در بین یک گروه نظامی که در یک آموزش هشت هفته ای نشان داد. دو گروه در این آزمایش انتخاب شدند. گروهی با انجام تکنیک های ذهن آگاهی و گروهی با حالت معمولی. هر دو گروه نظامی قبل از اعزام در دوره بسیار پراسترسی بودند. محققان دریافتند که گروه نظامی بدون استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی، با گذشت زمان دچار کمبود ظرفیت حافظه شدند. در حالی که ظرفیت حافظه فعال در میان گروه دیگر بسیار فعال بود. در واقع ظرفیت حافظه کاری با تمرین مدیتیشن افزایش می یابد.

افزایش تمرکز با ذهن آگاهی

مطالعه دیگری بررسی کرد که چگونه مراقبه ذهن آگاهی بر توانایی شرکت کنندگان در تمرکز توجه و سرکوب اطلاعات حواس پرتی تأثیر می گذارد. محققان گروهی از مراقبین ذهن آگاهی با تجربه را با یک گروه کنترل که هیچ تجربه مدیتیشن نداشتند مقایسه کردند. آن ها دریافتند که گروه مدیتیشن عملکرد به مراتب بهتری در تمام اندازه گیری های توجه داشته و از ذهنیت متمرکز بالا تری برخوردار هستند. از این رو می توان گفت که تکنیک های ذهن آگاهی مستقیماً با انعطاف پذیری شناختی و عملکرد توجه در ارتباط است.

ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی بیشتر

اثرات ذهن آگاهی بر مغز افراد | مرکز مشاوره همکده

تحقیقات نشان می دهند که، مراقبه ذهن آگاهی علاوه بر اینکه به افراد کمک می کند تا کمتر واکنش پذیر شوند ، انعطاف پذیری شناختی بیشتری نیز به آن ها می دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که مراقبه ذهن آگاهی را انجام می دهند ، به نظر می رسد مهارت مشاهده شخصی را دارند که از نظر عصبی ، مسیر های خودکاری را که با یادگیری قبلی ایجاد شده اند ، از کار می اندازد و ورودی لحظه ای فعلی را قادر می سازد تا به روشی جدید ادغام شود. ذهن آگاهی همچنین منطقه مغز را که با واکنش های سازگار تر به موقعیت های استرس زا یا منفی مرتبط است ، فعال می کند. برای بهبود شرایط روحی اما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده ببرید.

منابع
news.harvard.edupositivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا