منظور از ذهن آگاهی چیست؟

در این مقاله هدف ما بررسی ذهن آگاهی است. این تکنیک تعاریف بسیار زیادی دارد و می تواند به ما در روند زندگی کمک بسیار زیادی کند. برای این که بتوانیم در روند این تکنیک اقدام نماییم لازم است تا شرایط خاص را پیش بگیریم. روند این تکنیک می تواند ما را در مسیر بهبود بیماری های جسمی و روانی پیش برد. در ادامه این مقاله می خواهیم بدانیم منظور از این تکنیک چیست؟! دقت داشته باشید که شما برای بهبود شرایط روانی خود می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

ذهن آگاهی چیست؟

این تکنیک به معنای حفظ آگاهی لحظه به لحظه از افکار ، احساسات ، احساسات بدنی و محیط پیرامون ما از طریق یک دیدگاه عمیق، ملایم و پرورش دهنده است. این تکنیک همچنین شامل پذیرش است ، به این معنی که ما بدون آن که قضاوت کنیم ، به افکار و احساسات خود توجه می کنیم.  برای مثال ، بدون اینکه باور داشته باشیم در لحظه ای خاص یک روش “درست” یا “غلط” وجود دارد. وقتی ذهن آگاهی را تمرین می کنیم ، افکار ما بیشتر از آن که بخواهیم گذشته را تصور کنیم یا آینده را تصور کنیم ، با آن چه در لحظه حاضر احساس می کنیم ، هماهنگ می شوند.

نکته قابل توجه

یقینا شما از این تکنیک شنیده اید. شاید حتی سعی کرده باشید این تکنیک را تمرین کنید یا نقش آن را در کمک به کنترل استرس بخوانید. غیر معمول نیست که افراد این تکنیک را با مدیتیشن برابر می دانند. درست است که مراقبه یکی از روش های بسیار قدرتمند برای تمرین ذاین تکنیک است ، اما همه آنچه در آن وجود دارد نیست. با توجه به تعریف ارائه شده توسط انجمن روان شناسی آمریکا این تکنیک عبارت است از:

“… آگاهی لحظه به لحظه از تجربه شخص بدون قضاوت. از این نظر ، این تکنیک یک حالت است و یک ویژگی نیست. گرچه ممکن است توسط برخی از فعالیت ها یا روند ها مانند مدیتیشن ترویج شود، اما با آن ها معادل یا مترادف نیست. “

همانطور که می بینیم ، این تکنیک حالتی است که می تواند از طریق تمرین ایجاد شود. این امر اما  ساکن نیست. همچنین برخی از افراد با هوشیاری بیشتر متولد نمی شوند. این تفکر شامل آگاهی و بی طرفی در مورد آنچه از این عمل به دست می آوریم است. در عصری از شبکه های اجتماعی ، که نظرات ، پسندیدن ها و تفسیر ها بیش از این مطرح است ، به راحتی می توان فهمید که چگونه انعکاس غیرقضاوتی می تواند تغییری خوشایند باشد.

تعاریف دیگری از ذهن آگاهی

منظور از ذهن آگاهی چیست؟ | مرکز مشاره همکده

این تکنیک کیفیتی است که هر انسانی قبلاً از آن برخوردار است ، چیزی نیست که شما مجبور شوید آن را بیان کنید ، بلکه فقط باید یاد بگیرید که چگونه به آن دسترسی پیدا کنید. اگر می خواهید بدانید این تکنیک چیست ، بهتر است مدتی آن را امتحان کنید. طبق تعریف دیگری این تکنیک ، توانایی اساسی انسان برای حضور کامل ، آگاهی از مکان ما و کارهایی است که انجام می دهیم و بیش از حد واکنش پذیر یا تحت تأثیر آنچه در اطراف ما می گذرد ، نیستیم. ذهن آگاهی مربوط به مشاهده بدون انتقاد است. در واقع به این معناست که با خود دلسوزانه رفتار کنید.

طبق تعریف مرکز علمی دانشگاه کالیفرنیا برکلی ذهن آگاهی به معنای حفظ لحظه به لحظه آگاهی از افکار ، احساسات ، احساسات بدنی و محیط پیرامون ما است. اما طبق تعریف مرکز تحقیقات آگاهی ذهنی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس معنی این تکنیک در واقع، آگاهی ذهنی فرآیند لحظه به لحظه مشاهده فعالانه و آشکار تجربیات جسمی ، ذهنی و عاطفی فرد است. این تکنیک مترادف بسیاری دارد. می توانید آن را آگاهی ، توجه ، تمرکز ، حضور یا هوشیاری بنامید.

تعاریف امروزی ذهن آگاهی

منظور از ذهن آگاهی چیست؟ | مرکز مشاره همکده

با توجه به بررسی های صورت گرفته باید دقت داشته باشید که تعاریف امروزی این تکنیک با دیدگاه جدید تری هم برای افراد ارائه می شوند. در این روند این تکنیک حالتی از توجه فعال و آشکار در زمان حال است”. طبق تعریف ارائه شده از یکی از کلینیک های معتبر، این تکنیک عملی است که باید به شدت از آنچه در هر لحظه حس می کنید و احساس می کنید بدون تفسیر یا قضاوت آگاه باشید”. این تکنیک مساله حضور کامل در لحظه است”.

دانیل جی سیگل طبق تعریف این تکنیک می گوید: این تکنیک به معنای عام آن این است که از زندگی اتوماتیک بیدار شویم و در تجربیات روزمره نسبت به تازگی روحی حساس باشیم . به جای اینکه خودکار و بی فکر باشیم ، این تکنیک به ما کمک می کند تا بیدار شویم  و با تأمل در ذهن قادر به انتخاب هستیم و بنابراین تغییر امکان پذیر می شود.

سیلویا بورستاین نیز در تعریف این تکنیک می گوید: این تکنیک پذیرفتن آگاهانه و متعادل تجربه حاضر است. پیچیده تر از آن نیست. جون کابات زین نیز می گوید این تکنیک به معنای توجه به روشی خاص است: هدفمند ، در لحظه حاضر و بدون قضاوت.” تمام این تعاریف به ما کمک می کنند تا بتوانیم در ارتباط با این تکنیک اطلاعات خود را به روز نماییم. البته اگر می خواهید در ارتباط با این تکنیک تمرین کنید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم به طور دقیق تر استفاده نمایید.

انواع تمرین های مربوط به ذهن آگاهی

منظور از ذهن آگاهی چیست؟ | مرکز مشاره همکده

در بخش های قبلی مقاله ما در ارتباط با ذهن آگاهی و تعاریف مختلف آن صحبت کردیم. با توجه به تعریف های صورت گرفته، ذهن آگاهی نیاز به نوع خاصی از تمرینات خاص دارد و از این رو باید در ارتباط با این تمرینات اطلاعات مناسبی را کسب نمود. در حالی که ذهن آگاهی ذاتی است ، اما می توان آن را از طریق تکنیک های اثبات شده پرورش داد. هر کدام از این تکنیک ها می تواند تاثیر بسیار خاصی بر روند ذهن آگاهی و پیشرفت آن داشته باشند.

برخی از نمونه های تمرین ذهن آگاهی در افرادعبارتند از: نشستن ، راه رفتن ، ایستادن و تحرک در حالت تمرینات خاص، دراز کسیدن که گاهی می تواند باعث خواب شما هم شود. مکث های کوتاهی که وارد زندگی روزمره می کنیم. ادغام تمرین مدیتیشن با سایر فعالیت ها مانند یوگا یا ورزش. استفاده از روش های آرامش ذهن و روان، استفاده از تکنیک های تنفس و تجسم، استفاده از تکنیک های خاص مربوط به تفکر خلاق و غیره. این تمرین ها می تواند به روش های مختلفی صورت گیرد و برای هر فرد نیز شرایط خاصی را به همراه داشته باشد. از این رو شما می توانید هر کدام از آن ها را امتحان کنید.

مزایای تمرینات ذهن آگاهی

زمانی که ما به انجام عمل مراقبه می پردازیم، مزایای خاصی را از آن متصور نمی شویم. با این حال می توان گفت که ذهن آگاهی می تواند مزایای بسیار زیادی برای هر فرد داشته باشد. وقتی هوشیار باشیم ، با مشاهده ذهن خود ، استرس را کاهش می دهیم ، عملکرد را افزایش می دهیم ، بینش و آگاهی کسب می کنیم و توجه خود را به بهزیستی دیگران افزایش می دهیم. ذهن آگاهی زمانی را در زندگی به ما می دهد که می توانیم قضاوت را به حالت تعلیق درآوریم و کنجکاوی طبیعی خود را در مورد عملکرد ذهن از بین ببریم و با گرمی و مهربانی به تجربه خود،  به خود و دیگران نزدیک شویم.

واقعیت هایی درباره ذهن آگاهی

منظور از ذهن آگاهی چیست؟ | مرکز مشاره همکده

ذهن آگاهی مبهم یا عجیب و غریب نیست. این مسئله برای ما آشنا است زیرا این همان کاری است که ما در حال حاضر انجام می دهیم. ذهن آگاهی چیز خاصی نیست که ما انجام دهیم. ما در حال حاضر ظرفیت حضور داریم و نیازی نیست که ما افرادی که هستیم را تغییر دهیم. اما ما می توانیم این خصوصیات ذاتی را با روشهای ساده ای که به طور علمی اثبات شده است به نفع خودمان ، عزیزانمان ، دوستان و همسایگانمان ، افرادی که با آن ها کار می کنیم و موسسات و سازمان هایی که در آن ها شرکت می کنیم ، پرورش دهیم. ذهن آگاهی توانایی تبدیل شدن به یک پدیده اجتماعی تحول پذیر را دارد. به همین دلیل هرکسی می تواند این کار را انجام دهد. تمرین ذهن آگاهی ، خصوصیات جهانی انسان را پرورش می دهد و احتیاجی به تغییر کسی ندارد.

همه می توانند سود ببرند و یادگیری آن آسان است. در واقع این مسئله یک روش زندگی است. ذهن آگاهی چیزی فراتر از یک تمرین است و باعث آگاهی و مراقبت از هر کاری می شود -و استرس بی مورد را کاهش می دهد. حتی کمی زندگی ما را بهتر می کند. ذهن آگاهی جرقه نوآوری است. هوشیاری می تواند ما را به سمت پاسخ های موثر ، انعطاف پذیر و کم هزینه سوق دهد. در در ذهن آگاهی، می توانیم به فکر افکار خود بیفتیم. ما درمورد آنچه در سرمان اتفاق می افتد کاری انجام خواهیم داد.

منابع
takingcharge.csh.umn.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا