آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ

تمامی محققان و دانشمندان در مورد آینده نگری با هم توافق دارند، آینده نگری یعنی توانایی پیش بینی چیزی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، و می گویند یک توانایی استراتژیک مهم و ضروری برای برنامه ریزی های طولانی مدت است. با این وجود تعداد کمی هستند که در این رابطه تحقیقات داشته اند. در این مقاله ما می خواهیم روی تمرین آینده نگری برای برنامه ریزی های طولانی مدت تمرکز کنیم.

این اطلاعات می توانند هم در زندگی شخصی و خصوصی و هم برای مدیران و محققان بسیار مفید باشند. زیرا برنامه ریزی های طولانی مدت به نوعی بر اساس استراتژی ها و دیدگاه هایی صورت می گیرند که فرد برای آینده پیش بینی نموده است.

چگونه می توانیم فرد آینده نگری باشیم؟

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ | مرکز مشاوره همکده

آینده نگری فرایندی است که در طی آن فرد مسیرهای جایگزین زیادی را برای وقوع در آینده پیش بینی خواهد کرد. گذاشتن کمی زمان و فکر کردن در مورد اینکه چطور می توانید برای آینده ی خود از حالا برنامه ریزی داشته باشید به شما برای موفقیتتان در آینده اطمینان بیشتری خواهد داد.

مجموعه ای از موارد مرتبط به شما می گویند با این راه در آینده احتمال چه تغییرات مهمی وجود خواهد داشت. مثلا در اوایل سال 2000، کپی رایت های آنلاین و افزایش سرعت این جریان ها باعث آینده نگری هایی در مورد تجارت های جهانی بزرگتر و ایمنی تری شده بود که این ها منجر به  بالا رفتن Netflix و بسیاری از سرویس های دیگر شدند.

درک درست شرایط کنونی خود و جامعه می تواند به شما کمک کند درک کنید بهتر است تلاش های خود را در چه زمینه ای متمرکز سازید تا بتوانید برای یک آینده ی نامشخص آماده شوید.

استفاده از آینده نگری برای تصمیم گیری

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ | مرکز مشاوره همکده

هر فردی با توجه به تصمیماتی که می گیرد موفق شده یا شکست می خورد. از این رو به نظر می رسد منطقی باشد که فرایندهای تصمیم گیری خود را باید بر اساس دیدگاهی با دقت زیاد، خلاقانه، با نگاه به آینده و کامل قرار دهید.

متاسفانه در بسیاری از موارد این ها بسیار از حقیقتی که اتفاق می افتد دور هستند. همواره روان شناسان می گویند باید برای تصمیم گیری وقت گذاشته و بعد سریع به آن عمل کنید، اما توانایی تصمیم گیری سریع اشتباها یک قدرت برای فرد شناخته می شود در حالی که نقطه ی شکست اوست. نتیجه گیری های خیلی سریع و عجولانه را اغلب خوب دانسته و اندیشه و مشورت کردن را نوعی دودلی و سستی می نامند.

البته موقعیت هایی وجود دارد که سرعت شما در آن اهمیت خواهد داشت. مثلا مهلت زمانی مشخص شده برای یک کار می تواند به نوعی محرکی برای تلاش شما باشد. اما با این وجود بازهم با قطعیت می توان گفت قرار دادن سرعت زیاد به عنوان مقیاسی برای قدرت فرد هم اشتباه و هم خطرناک است و باعث می شود خیلی از اوقات بدون هیچ قصد خاصی قضاوت اشتباهی از کسی را داشته باشید.

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ | مرکز مشاوره همکده

بی مسئولیتی آگاهانه

یکی از دلایلی که آینده نگری صفت خیلی خوبی است اینکه باعث می شود. “اگر  اینطور شود…” های زیادی را در نظر بگیرید. به ندرت می توانید در زمان تصمیم گیری سریع همه ی جوانب را بسنجید. گاهی همه چیز خوب پیش می رود اما در اغلب مواقع به ما ثابت خواهد شد چطور تصمیم های نادرستی داشته ایم.

در این زمان است که ما با دیدن نتایج کارمان شگفت زده می شویم. ما با عواقب تصمیم خود مواجه شده و حالا به دنبال سناریوهای جایگزین دیگری می گردیم و مرتبا پیش خودمان اعتراف می کنیم که همیشه مشکوک بودیم که این اتفاق خواهد افتاد. این حجم از شکست و دیر رسیدن اطلاعات به ذهن نه تنها بی مسئولیتی ما را نشان می دهد، بلکه نتیجه ی نداشتن آگاهی و هوشیاری است. ما از قبل می توانستیم خطرات احتمالی این تصمیم را پیش بینی کنیم اما به هرحال این کار را انجام دادیم. این رفتار غیرمنطقی است و همه ی ما به نوعی آن را تجربه کرده ایم.

از آن بدتر، کسانی هستند که در مقابل تغییرات مقاومت می کنند. در نتیجه حتی زمانی که فرد متوجه می شود اشتباه کرده است و قدرت آینده نگری او شروع به برملا کردن اشتباهات می کند بازهم بدون داشتن توجه به کار خود ادامه می دهد. سرزنش کردن دیگران، که به دلیل ترس ما از اشتباه کردن است، می تواند شرایط را بدتر کند.

همه ی این ها ریشه در تمایل به نگاه به گذشته و گفتن ” چه میشد اگر … ” ها است. چطور می شود اگر نگاه به گذشته را با آینده نگری خود جایگزین نماییم؟ حقیقت این است که ما همیشه سوال اشتباهی را از خودمان می پرسیم. ما نباید از خود سوال کنیم ” چه میشد اگر این کار را کرده بودیم؟ ” بلکه باید از خودمان بپرسیم ” اگر این کار را انجام دهم چه خواهد شد”

تصمیمات شما ریشه در ایده هایتان دارند.

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ | مرکز مشاوره همکده

یکی از دلایل اصلی شکست در متدهای تصمیم گیری این است که فرض می کنیم گزینه ها کاملا آماده و بسته بندی برای ما فراهم شده اند. خوب است پیش خودتان هر نوع چیزی که اطرافتان وجود دارد را به عنوان یک گزینه داشته باشید اما اتکا به این ها یک تصور غلط و خطرناک است. تصمیم ها باید ریشه در ایده های شما داشته باشند و بهترین ایده ها ممکن است هنوز توسط فرد دیگری انتخاب نشده باشند: باید آن ها را خودتان تصور کنید.

برای اینکه بتوانید تمام راه حل های ممکن را در نظر بگیرید باید حتما اول سوالی که مقابل خود دارید را درست درک کرده باشید. ما باید قبل از اینکه بخواهیم چیزی را دوباره بسازیم آن را ابتدا در ذهنمان تحلیل کنیم. علل و بخش های متفاوت مشکل را درست بررسی کنید، خصوصا اگر مشکل پیچیده ای را پیش رو دارید، حتما باید واکنش های خلاقانه را برای آن در نظر بگیرید.

بنابراین هدف شما باید جریانی از ایده های احتمالی باشد که در کنار هم بتوانند ” اگر” های زیادی که می توانیم تصور کنیم را پوشش دهند. برخی از این ایده ها خوب خواهند بود و برخی بد، برخی خلاقانه هستند و برخی رشد دهنده. از همه مهم تر این است که بتوانیم بهترین ها را انتخاب کنیم. این کار تنها با تولید ایده های بی شمار و ارزیابی ارزش هریک از آن ها صورت می گیرد تا بتوانیم راه درست را برای خود تشخیص دهیم.

از همه جالب تر اینکه طول این راه باید برای شما قابل مشاهده باشد. شما باید بدانید این انتخاب شما چطور ساخته شده و در نهایت در گذشته چطور به آن نگاه می شده است؟

فواید کوتاه مدت در مقابل فواید طولانی مدت

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ | مرکز مشاوره همکده

هر پیشنهادی که بتواند باعث دستیابی به منابع بیشتری شود به شکل اجتناب ناپذیری با نگرانی هایی همراه خواهد بود و هیچ شکی نیست که روش های درست و خلاقانه در حل مشکلات می تواند به حفظ زمان، انرژی و سرمایه ی شما کمک کند. البته باید این را بپذیرید که تلاش داشتن برای بررسی تمامی ” اگر”ها قبل از شروع کار تضمین کاملی برای موفقیت شما نخواهد بود.

در نهایت می توان گفت باید بین دستاوردهای کوتاه مدت و فواید طولانی مدت تصمیم خود تعادل برقرار نمایید. همه چیز را باید در نظر داشته باشید. بهتر است راه هایی را دنبال نکنید که احتمال می دهید به پایان بدی برای شما می رسند.

راه های کلیدی برای آینده نگری

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ | مرکز مشاوره همکده

آینده نگری توانایی ما برای پیش بینی نتایج احتمالی در آینده است. در واقع آینده نگری دیدگاهی با تصویر بزرگتر و طولانی مدت از اتفاقات احتمالی برای مدتی مشخص در آینده می باشد – و اینکه می توانیم چه رفتاری داشته باشیم تا روی خروجی های خاص در زندگی خود تاثیر بگذاریم.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، فکر کردن چه در مورد آینده و چه گذشته، باعث فعال شدن نقاط مشابهی در مغز خواهد شد. دانشمندان همه توافق دارند که خاطرات و تجربیات قبلی ما نقش مهمی در تصور اتفاقات آینده خواهند داشت.

به همین علت ما از تجربیات قبلی خود به عنوان راهی برای یادگیری قوانین کلی و راهنمایی هایی برای کار جهان استفاده می کنیم. 

اگر اتفاقی بارها و بارها به یک شکل بیفتد می توانیم بگوییم در آینده نیز شرایط همینطور خواهد بود. البته شاید همیشه درست نگوییم. آینده پر از چیزهای نامشخص است و ما همه چیز را نمی دانیم و شاید خیلی پیش بیاید که پیش بینی های ما نادرست از آب درآیند. با این وجود تنها به این خاطر که آینده نگری ما کامل نیست نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت.

چیزهای زیادی هستند که برای داشتن آینده نگری درست می توان از آن استفاده کرد.

  • اطلاعات کسب کنید.

  • هرچه اطلاعات بیشتری در مورد یک موضوع داشته باشید ساده تر می توانید الگوهای متداول برای آن را بشناسید. کتاب بخوانید و مقالات علمی را دنبال کنید تا بتوانید در حد ممکن اطلاعات لازم را به دست آورید.
  • تجربه کسب کنید.

  • تجربیات به نوعی به شما دانش و آینده نگری ای را خواهند داد که نمی توانید جای دیگری پیدا کنید. 
  • به پیش فرض ها فکر کنید.

  • تجربیات فکری خود را به ذهن بیاورید. از خودتان در مورد علل و اثرات احتمالی موقعیت های مختلفی بپرسید که لزوما پاسخ آن را نمی دانید. با خودتان فکر کنید آیا این کار منطقی و امکان پذیر است؟ از دانشی که دارید برای کمک کردن به خود استفاده کنید.
  •  پیش بینی های کوچکی داشته باشید.

  • برای پیش بینی های کوچک و کم خطری تمرین کنید تا ببینید آینده نگری شما چطور است. مثلا آیا فکر می کنید سرمایه گذاری انتخاب خوبی است؟ در حالت کلی هرچه دانش و تجربه ی بیشتری داشته باشید در استفاده از قدرت آینده نگری خود راحت تر خواهید بود. اما برای چیزهایی که زیاد از آن نمی دانید اعتماد به نفس کاذب نداشته باشید.
  • نقش شیطانی را بازی کنید.

  • همیشه فرضیه های خود را با چشم انتقادی بررسی کنید. همیشه موقعیت هایی را در نظر بگیرید که شاید اشتباه کرده اید یا قانون و راهنمایی ای که در ذهن شما اثر نگذاشته است. این کار کمک می کند قدرت تفکر شما قوی تر شده و فاکتورهای مختلفی که می توانند روی موقعیت اثر داشته باشند و قبلا متوجه آن نشده بودید را در ذهن بیاورید.

منابع:

https://www.changeboard.com/article-details/16464/using-foresight-in-decision-making/

https://www.theemotionmachine.com/the-power-of-foresight-why-looking-into-the-future-is-the-key-to-success/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162513003107

http://blog.overlapassociates.com/blog/prepare-for-the-future-using-strategic-foresight

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا