مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط چه دلیلی دارد؟

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا برخی از شرکا رازها را از یکدیگر پنهان می کنند؟ می دانید که تفاوت بین اسرار و حفظ حریم خصوصی در یک رابطه چیست؟ در رابطه عاشقانه کسب اطلاعات در ارتباط با این موارد اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو ما در این مقاله از وب سایت همکده در این زمینه صحبت می کنید. هدف ما پاسخ به این سوال است که مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط چه دلیلی دارد؟ در این مسیر مشاوران مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران در کنار شما هستند. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط چه دلیلی دارد؟

مردم طیف وسیعی از اسرار را از شریک زندگی خود پنهان می کنند. در حقیقت 96.7 درصد خانواده ها رازهایی را از افراد خارجی، 99.1 درصد از افراد اسرار درون خانواده و 95.8 درصد از افراد رازهای کل خانواده را حفظ می کنند. یک مطالعه گزارش می دهد که سبک دلبستگی بر تمایل به حفظ راز، تعداد رازهای حفظ شده و اضطراب احساس شده در حفظ آنها تأثیر می گذارد. در حالی که حفظ حریم خصوصی از طرف شریک در واقع ممکن است صمیمیت جنسی را افزایش دهد. خیانت، سوء مصرف مواد، استفاده از پورنوگرافی، و ترک شریک زندگی. اینها انواع اسرار هستند که اغلب در رابطه جنسی و مشاوره زوجین مطرح می شوند. راز نگه داشتن طبیعتاً مستلزم این است که شرکا به همسر یا شریک زندگی خود دروغ بگویند. پس با اسرار و دروغگویی خود ازدواج می کنند یا دوام را دارند.

شرکا رازهای مختلفی را از شریک زندگی خود به دلایل مورد انتظار و در مواقعی شگفت‌انگیز حفظ می‌کنند. آنها ممکن است احساس کنند چیزی برای بحث کردن بیش از حد تابو است. مانند مشکلات زناشویی، مسائل مالی، ترجیحات جنسی، یا مسائل مربوط به سلامت روانی و اعتیاد خود یا همسرشان. آنها ممکن است قرارداد انحصاری جنسی یا تک همسری خود را در یک رابطه متعهدانه یا ازدواج طولانی مدت شکسته باشند. و ممکن است در مورد موضوعاتی مانند سلامت جسمانی خود، شریک جنسی قبلی خود، یا اعتقادات مربوط به مرگ یا مذهب، اطلاعاتی را حذف کنند یا دروغ علنی بگویند. پس مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط می تواند به دلایل مختلفی باشد.

چگونه یک راز بر خانواده تأثیر می گذارد؟

مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط چه دلیلی دارد؟

در چارچوب یک خانواده، کل خانواده‌ها می‌توانند اسرار را از افراد خارجی، فقط بین اعضای خاصی از خانواده یا فردی از خانواده‌شان حفظ کنند. به گفته محققان Vangelisti و Caughlin، این نوع اسرار بسیار رایج هستند – به ترتیب 96.7، 99.1 و 95.8 درصد از مردم آن را گزارش می کنند. حفظ اسرار در چارچوب خانواده می تواند به انگیزه های عملی یا کاربردی انجام شود. افراد برای محافظت از اعضای خانواده، پیوند با اعضای خاص خانواده، و حتی تغییر قدرت در پویایی خانواده رازهایی را حفظ می کنند. اسرار این پتانسیل را دارند که پویایی خانواده را تغییر دهند، زیرا اعضای خانواده تمایل دارند روابط خود را بر اساس کسانی که راز آنها را می دانند و نمی دانند سازمان دهند.

تمرینات مختلف و راز ها در خانواده ها

مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط به موارد مختلفی بستگی دارد. در عین حال با مثال هایی که در این بخش ارائه می شود، می توان به نکات مهمی پی برد.

در تمرین خود، اغلب تغییرات عمده ای را در پویایی خانواده می بینم، زیرا برخی از اعضای خانواده فقط بخشی از یک راز را می دانند. بدون اینکه بدانند تنها بخشی از راز است. باعث می شود کسانی که راز کامل را می دانند، از ترس، از بقیه رازها محتاط و دور باشند. راز ممکن است به طور تصادفی از بین برود. همسری که به اتحادهای جنسی مخفیانه گذشته شوهرش با کارگران جنسی پی برد، این راز را فقط برای یکی از خواهر و برادرهایش فاش کرد در حالی که والدینش، سایر خواهران و برادرانش و تمام خانواده شریک زندگی اش در تاریکی نگه داشته شدند. او این کار را کرد تا با خیانت که طبیعتاً او را از نظر عاطفی ویران کرده بود، آنقدر احساس تنهایی نکند.

برادری که او این راز را با او در میان گذاشت، در کشور دیگری زندگی می‌کرد و تنها یک بار در سال در زمان تعطیلات، کل خانواده را می‌دید، و این باعث می‌شد که احتمال افشای این راز کمتر شود. با این حال، در یک گردهمایی کریسمس، برادر از نگه داشتن راز آنقدر ناراحت بود که از صرف زمان طولانی نه تنها با خواهر شوهرش، بلکه با پدر و مادر و خواهر و برادرهایش که او هم نمی‌دانست، صحبت نکرد.

 چگونه سبک دلبستگی فرد بر رازداری تأثیر می گذارد؟

مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط با سبک دلبستگی افراد هم ارتباط دارد. دلایلی که یکی از طرفین از همسر یا شریک زندگی خود راز نگه می دارد و احساس آنها نسبت به انجام این کار از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، سبک دلبستگی یک فرد نقش مهمی در تصمیم آنها برای حفظ راز و احساسات آنها در مورد انجام این کار دارد. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، افرادی که در سبک‌های دلبستگی مضطرب و سبک‌های دلبستگی اجتنابی امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، بیشتر از افراد دارای دلبستگی ایمن، رازهایی را از شریک زندگی خود پنهان می‌کنند.

دلایلی که یک فرد مضطرب یک راز را حفظ می کند با دلایلی که یک فرد اجتنابی راز را پنهان می کند متفاوت است. افراد مضطرب اغلب از عدم تایید شریک زندگی خود اجتناب می کنند. در حالی که افراد اجتنابی از رازداری به عنوان راهی برای حفظ فاصله احساسی راحت از شریک زندگی خود استفاده می کنند. افراد مضطرب نشخوار فکری می کنند و سطوح بالاتری از اضطراب را در مورد حفظ اسرار علاوه بر احساس گناه احساس می کنند. حتی اگر ممکن است نیاز خود را برای مخفی نگه داشتن برخی اطلاعات توجیه کنند. به خصوص اگر این اطلاعات منفی باشد تا از تایید شریک زندگی خود جلوگیری کنند. تا حدودی تعجب آور است که افراد وابسته اجتنابی بیشتر احتمال دارد نشخوار کنند.

در عمل بالینی مشاورها دیدند که شرکای اجتنابی از ترس کشف سر نشخوار می کنند. باعث می شود او شهرت خود را به عنوان یک مرد خانواده از دست بدهد. یعنی نگرانی از اینکه چگونه ظاهر می‌شود و از دست دادن بالقوه احترام خارجی‌ها بیشتر از احساس شریک زندگی‌شان در صورت کشف رفتار جنسی مخفیانه‌شان، اضطراب‌آور بود.

تمایز بین رازداری و حریم خصوصی در زندگی جنسی یک زوج

مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط با حریم خصوصی تفاوت های خاصی دارد. اگر رازدار اضطراب، نشخوار فکری یا احساس گناه نداشته باشد، آیا واقعاً یک راز است؟ بین حفظ اسرار و حفظ حریم خصوصی تفاوت وجود دارد. برخی از زوج‌درمانگرها نوشته‌اند که تفاوت در این است که چگونه رازدار احساس می‌کند. با گفته ایمبر بلک، حریم خصوصی برای سلامت جسمی یا عاطفی افراد بد نیست. در حالی که اسرار می توانند بر رفاه و تصمیم گیری فرد تأثیر بگذارند. و حریم خصوصی، به جای رازداری، می تواند نه تنها برای صمیمیت عاطفی، بلکه برای صمیمیت وابسته به عشق شهوانی یک رابطه یا ازدواج مفید باشد. رمز و راز می تواند جرقه ای از موارد خاص و قدرت گریزان را در قلمرو شهوانی بیافزاید.

توسعه صمیمیت در واقع ممکن است با حفظ حریم خصوصی و به اشتراک گذاشتن برخی از اسرار بین شرکای یک زوج و در عین حال حفظ اسرار از افراد خارج از رابطه افزایش یابد. نظر من این است که حریم خصوصی نوعی آزادی است. هر فرد از آن برخوردار است تا زمانی که مستقیماً تأثیری نداشته باشد یا به دیگری آسیب نرساند. بسیاری از شرکا تخیلات جنسی دارند که تصمیم می گیرند با همسر خود در میان نگذارند. بسیاری از آنها در جلسات درمانی فردی تعجب می کنند آیا با اشتراک گذاری تمام فانتزی های خود خیانت می کنند.

احساس صمیمیت در تفاوت ها

مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط در صمیمت هم تفاوت دارد. در حالی که برخی از همسران احساس می کنند که احساس صمیمیت واقعی به این معنی است که مطلقاً هیچ فکر، رویداد یا تصمیمی وجود ندارد که به طور کامل به اشتراک گذاشته نشود. من خودم را با موضع نظری استر پرل و استفان لوین درمانگران همسو می کنم که حفظ فضای خصوصی خود در یک زوج یا رابطه و به اشتراک گذاشتن برخی از افکار و ایده ها با دوستان نزدیک خارج از رابطه – یا نگه داشتن آنها برای خود – همه بخشی سالم از آنچه موری بوون، پیشگام خانواده درمانی، “تمایز” در یک زوج می نامید است. همچنین بخشی از مدل عزت جنسی است.

آیا واقعاً می توانیم شریک زندگی را بشناسیم؟

یک اضطراب وجودی که بسیاری از مردم را برانگیخته است این است که آنها هرگز به طور کامل همه چیز را در مورد شریک زندگی خود نمی دانند. در عوض، هرگز بطور کامل توسط آنها شناخته نمی شوند. این معضل ناآگاهی و این واقعیت که ما در طول زندگی به طور مداوم در حال تغییر هستیم، ترسی است که بسیاری از شرکا سعی در غلبه بر آن از طریق درخواست افشای کامل در روابط خود دارند، و این تلاش برای دانستن همه می تواند باعث رنج و ناامیدی شود. مخفی کردن راز از یکدیگر در روابط با شناخته شریک زندگی در تناقض نیست.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا