نشانه های دروغگویی

در دوران کودکی به ما آموزش داده شد که دروغ گفتن بد است و هرگز نباید دروغ بگوییم. در واقع وقتی خیلی از حقیقت دور شدیم ، به ما گوشزد شد. وقتی مردم به ما دروغ می گویند ، ما نسبت به آن ها نظر نامطلوبی داریم و با آن ها مطابق رفتار با دیگران رفتار نمی کنیم. در فرهنگ های سراسر جهان ، تحریم های اجتماعی قدرتمندی علیه دروغگویی اعمال شده است. برای چنین رفتاری که به طور گسترده شایع شده است ، انتظار می رود در درک ما از آنچه که دروغ است ، اتفاق نظر و هماهنگی حاصل شود. برای اطلاع از نشانه های انسان دروغگو یا رفتار با این افراد می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

دروغ چیست؟

تعریف رایج دروغ ممکن است بسیار ساده به نظر برسد ، اما اگر کسی این تعریف را کمی در نظر بگیرد ، می تواند مصادیق روشنی از عدم صداقت را پیدا کند که دروغ به نظر می رسد. اما این عبارت در واقع با تعریف رایج سازگار نیست. دروغ گفتن در افراد مختلف دیدگاه های متفاوتی دارد. برای مثال از نظر فرد تنبل ویژگی هایی ایده آل گرایانه، از نظر نادان رفتاری شفاف و درخشان و از نظر ضعیف قدرتمند به نظر می رسد. اما دروغ فقط نقایص ما را تقویت می کند. دروغ ها هیچ چیز را آموزش نمی دهند و به هیچ چیزی کمک نمی کنند ، مشکلی را برطرف نمی کنند یا چیزی را درمان نمی کنند.

شروط دروغ گفتن

به طور کلی افراد هنگام دروغ گفتن ۳ شرط را انجام می دهند. که این ۳ شرط عبارتند از:

  • ابتدا باید بحثی ارائه شود. به طور کلی ، اظهارات به صورت شفاهی بیان می شوند ، اما افراد می توانند از طریق قلم ، متن ، پست فیس بوک ، زبان اشاره یا هر سیستم دیگری که در آن سیگنال ها یا نمادهایی را به اشتراک می گذاریم که معنای مشترکی دارند ، اظهاراتی ارائه دهند.
  •  شرط دوم این است که گفته باید خلاف واقع باشد. یعنی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در بحث باید توصیف یا گزارش نادرستی از واقعیت باشد. این مورد قطعاً می تواند در هنگام دروغگویی اتفاق بیفتد ، اما اظهارات غیرواقعی نیز هنگامی بیان می شود که مردم نسبت به وضعیت اصلی و واقعی ساده، نادان یا گیج باشند. به عنوان مثال ، افلاطون و ارسطو اظهار داشتند که زمین مرکز جهان است. ما آن ها را به عنوان اطلاعات غلط و نه به عنوان دروغ توصیف می کنیم.
  • شرط سوم این است که گوینده باید قصد فریب داشته باشد. در دروغ گفتن هدف معمولاً فقط می تواند استنباط شود.  زیرا ما نمی توانیم به ذهن شخص نگاه کنیم و هدف واقعی او را تشخیص دهیم. با این حال ، قصد فریب در تعریف اکثر مردم از دروغ مهم است.

تعریف دروغ

طبق مواردی که در قبل گفته شد می توان فهمید ، موارد زیادی از عدم صداقت وجود دارد که ممکن است در تعریف رایج دروغ قرار نگیرند. برخی از مواردی که تحت تعریف دروغ قرار می گیرند (مانند عملی کردن برخی رفتار ها)  به نظر ما یا بقیه افراد دروغ به نظر نمی رسند. بنابراین ، تعریف رایج دروغ بهتر است به عنوان “قصد فریب” اصلاح شود. طبق این تعریف ، حذف اطلاعات با قصد فریب می تواند دروغ تلقی شود.

به همین ترتیب ، استفاده از زبانی که از نظر فنی درست است اما عمداً گمراه کننده است نیز ممکن است دروغ تلقی شود. دیگران با حذف این شرط که دروغ یک عمل فریبانه عمدی است ، حتی دید گسترده تری نسبت به دروغ ارائه داده اند. بنابراین تعریف دروغ گفتن “فریب دادن” است. مشاوران استدلال می کنند که دروغ ممکن است گاهی غیرعمدی باشد.  برای تشخیص شرایط و بهبود روند دروغ می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید.

نشانه های فرد دروغگو

دکتر لیلیان گلاس ، تحلیلگر رفتار ، کارشناس زبان بدن و نویسنده کتاب “زبان بدن دروغگو ها”  گفت هنگام تلاش برای فهمیدن دروغ گفتن شخصی ، ابتدا باید بفهمید که فرد چگونه عمل می کند. برخی از عادات ، مانند اشاره یا اشتراک بیش از حد رفتار، ممکن است کاملاً برای شخص دروغگو خاص باشد. به خاطر داشته باشید که این علائم فقط شاخص های احتمالی عدم صداقت هستند اما اثبات قطعی نیستند. بعلاوه ، بعضی از دروغگوها آنقدر با مهارت هستند که ممکن است هیچ نشانه ای در رفتار آن ها مشاهده نشود.  با در نظر داشتن این موارد در این بخش از مقاله می خواهیم به نشانه هایی که افراد هنگام دروغ گفتن از خودشان بروز می دهند اشاره کنیم. این موارد عبارتند از:

افرادی که دروغ می گویند تمایل دارند به سرعت موقعیت سر خود را تغییر دهند.

اگر ببینید وقتی شخصی از فرد دروغگو سوال مستقیمی می پرسید احتمالا خواهید دید که  ناگهان سر خود را حرکت می دهد. این نشانه به این مورد اشاره دارد که آن شخص ممکن است در مورد چیزی به شما دروغ بگوید. دانشمندی به نام گلاس می گوید: ” هنگام دروغ گفتن سر جمع خواهد شد و یا به عقب تكان داده می شود ، به حالت تعظیم در می آید یا به سمت كنار خم می شود و یا كج می شود.” این اتفاق اغلب درست قبل از اینکه فرد بخواهد به سوالی پاسخ دهد ، روی خواهد داد.

تنفس آن ها نیز ممکن است تغییر کند.

گلاس می گوید: وقتی کسی به شما دروغ می گوید ، ممکن است شروع به تنفس شدید کند. “این یک عمل انعکاسی است.”  وی افزود: وقتی تنفس آن ها تغییر کند ، شانه ها بالا می روند و ممکن است صدای آنها با تن کم شنیده شود. “در اصل ، این افراد نفس نمی کشند زیرا ضربان قلب و جریان خون آنها تغییر می کند. بدن شما وقتی عصبی هستید و احساس تنش می کنید و هنگام دروغ گفتن این نوع تغییرات را تجربه می کند. “

افراد دروغگو تمایل به ایستادن زیاد دارند.

این مورد رایج است که مردم وقتی عصبی می شوند کج و معوج می شوند ، اما گلس گفت شما همچنین باید مراقب افرادی باشید که اصلاً حرکت نمی کنند. همچنین این دانشمند می گوید: ” هنگامی که فرد دروغ می گوید بدن او واکنش نشان می دهد و خود را برای رویارویی احتمالی آماده می کند. “وقتی صحبت می کنید و به مکالمه عادی می پردازید ، طبیعی است که بدن خود را در حرکات ظریف ، آرام و در بیشتر موارد ناخودآگاه حرکت دهید. بنابراین اگر در یک فرد حالت سفت و سخت و کاتاتونیک عاری از حرکت مشاهده می کنید ، علامت هشدار دهنده عظیمی خواهد بود مبنی بر اینکه  فرد در حال دروغ گفتن است.

از نشانه های دروغگویی، تکرار کلمات یا عبارات است.

در افراد دروغگو این مورد به راحتی قابل مشاهده است زیرا آنها سعی می کنند شما و خودشان را در مورد چیزی متقاعد کنند. “آنها در تلاشند دروغ را در ذهن خود تأیید کنند.” گلاس می گوید: به عنوان مثال ، او ممکن است بگوید: “من … نکردم …”  و این عبارت را بارها و بارها تکرار کند. وی افزود: این تکرار همچنین روشی برای خرید وقت است که در آن افراد دروغگو سعی می کنند افکار خود را جمع کنند.

از نشانه های دروغگویی، ارائه اطلاعات زیاد است.

گلاس در این باره می گوید: “وقتی کسی دروغش را  ادامه می دهد و اطلاعات زیادی به شما می دهد، اطلاعاتی که درخواست نمی شود و به خصوص جزئیات بیش از حد زیادی دارد، احتمال اینکه او حقیقت را به شما نمی گوید بسیار زیاد است.” دروغگویان غالباً زیاد صحبت می کنند زیرا آنها امیدوارند که تمام صحبت و خوشحالی که در  ظاهر دیگران می بییند نشانه درست بودن حرفشان است و افراد او را باور می کنند. »

از نشانه های دروغگویی پوشاندن دهان است.

دانشمندان در این زمینه می گویند: “یک نشانه آشکار از دروغ این است که فرد به طور خودکار دستان خود را روی دهان خود قرار می دهد. این رفتار عموما وقتی اتفاق می افتد که فرد نمی خواهد با یک مسئله مقابله کند یا به یک سوال پاسخ دهد.” همچنین “هنگامی که بزرگسالان دست خود را بر روی لب های خود قرار می دهند ، به این معنی است که آنها همه چیز را آشکار نمی کنند و نمی خواهند حقیقت را بگویند.” “آنها به معنای واقعی کلمه ارتباط را قطع می کنند.”

تماس چشمی

تماس چشمی نکته دیگری است که هنگام تلاش برای تشخیص یک فرد دروغگو باید به آن توجه کرد. وقتی به شما دروغ می گویند ، شخص مقابل اغلب مستقیماً به شما نگاه نمی کند. آنها فقط برای جلوگیری از تماس مستقیم چشمی با شما به پایین ، کنار و هر مکان دیگر نگاه می کنند.

از نشانه های دروغگویی، تغییر لحن صدا است.

لحن صدا هنگام دروغ تغییر می کند. صدایی بلند یا پایین تر نسبت به صدای طبیعی. پس  به نحوه صحبت کردن آنها گوش دهید.

از نشانه های دروغگویی، اجتناب از گفتن جزییات است.

دروغگوها تمایل دارند هنگام صحبت از جزئیات اجتناب کنند. غالباً آنها به واقعیتهای جسورانه پایبند هستند و جزئیات کوچک را کنار می گذارند تا داستان خود را مستقیم و در مسیر درست نگه دارند.

 تردید

 هنگام مکالمه با یک دروغگو ، او اغلب هنگام گفتن دروغ متناسب با موقعیت ، در صحبت های خود تردید می کند. این موارد می تواند شامل: گرفتگی گلو ، کشیدن نفس های عمیق یا مکث راحت قبل از اعلام پاسخ ها.

حرکت چشم ها

و در آخر حرکت چشم مورد دیگری است که باید در هنگام تشخیص یک فرد دروغگو به دنبال آن باشید. همه افراد هنگام گفتگو ، به طور طبیعی چشمان خود را ناخودآگاه ، به یک طرف یا سمت های دیگری حرکت می دهند. اگر شخصی به سمت راست خود (چپ شما) نگاه کند ، اغلب دروغ می گوید. اگر آنها به سمت چپ خود (سمت راست شما) نگاه کنند ، در پاسخ واقعاً حافظه خود را ترسیم می کنند.

منابع
psychologytoday.compsychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا