دلایل دروغ گفتن دیگران را به خود بدانید

دوستانتان باید همیشه با شما صادق باشند، این‌ طور نیست؟ بنابراین وقتی که دروغ می‌گویند برای شما خیلی سخت است. شما می‌خواهید به دوست خود اعتماد داشته باشید و این یعنی بدانید هر موضوعی باشد به شما حقیقت را خواهند گفت. اما دوستی که دروغ می‌گوید همیشه قصد آسیب زدن به شما را ندارد. گاهی دوستان تنها برای حفاظت از احساسات شما دروغ می‌گویند. دلایل دروغ گفتن چیست؟

دروغ گفتن می‌تواند به سادگی این باشد که بگوید لباسی که خریده‌اید را دوست دارد (در حقیقت دوست ندارد) یا به بزرگی دروغ گفتن در مورد یک خیانت.

گاهی دوستان در مورد مهمانی که شما دعوت نشده‌اید دروغ می‌گویند. گاهی درباره‌ی دوستی با فردی دیگر دروغ می‌گویند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

دروغ می‌گویند زیرا می‌دانند این تنها راه حفاظت از احساسات شماست

دلایل دروغ گفتن دیگران را به خود بدانید

یکی از بزرگ ‌ترین دلایل دروغ گفتن دوستان این است که به احساسات شما آسیب نزنند. سؤالاتی مانند «آیا این دامن برای من خوب است؟» یا «فکر می‌کنی من می‌توانم خواننده شوم؟» شاید یک دروغ مصلحتی کوچک یا اجتناب از گفتن حقیقت باشند. برخی افراد تفاوت بین صادق بودن به عنوان یک دوست با رک بودن را نمی‌دانند و باعث می‌شوند با زبان خود به شما زخم بزنند. به جای این دو نوع از افراط، آن‌ها با نوعی از دروغ می‌‌خواهند حقیقت را نگویند.

کاری که می‌توانید انجام دهید: دوست خود را تشویق کنید با شما روراست باشد. حتی می‌توانید به او بگویید «به من راستش را بگو» و بعد بدون اهمیت دادن به پاسخ بگذارید بداند این کارش را ارزش می‌گذارید. اگر شما عصبانی شده یا واکنش بدی داشته باشید آن‌ها دوباره برای گفتن حقیقت به شما احساس راحتی نخواهند داشت.

دروغ می ‌گویند زیرا خجالت می‌ کشند

گاهی دوستان در مورد بعضی موضوعات زندگی خود دروغ می‌گویند زیرا از بیان حقیقت خجالت می‌کشند. شاید آن‌ها قرض دارند یا روزهای سختی را می‌گذرانند و دوست ندارند شما این را بدانید.

کاری که می‌توانید انجام دهید: دوست خود را برای گفتن این که چه مشکلی وجود دارد اذیت نکنید.

به جای آن به او بگویید هر زمان برای صحبت آماده بود شما برای کمک کردن به او حاضر هستید. دوستی خود را برای او تبدیل به مکانی امن کنید که می‌تواند بدون قضاوت شدن احساساتش و مشکلات خود را با شما در میان بگذارد.

دروغ می‌گویند زیرا نمی‌خواهند با شما بحث کنند

دلایل دروغ گفتن دیگران را به خود بدانید

شاید دوستتان می‌داند اگر حقیقت را به شما بگوید از دستش عصبانی می‌شوید. اجتناب از اختلاف همیشه راه سالمی در دوستی نیست زیرا این کار اجازه می‌دهد مشکلات به مرور بزرگ‌تر شوند. شاید اگر خلق‌ و خوی بدی داشته باشید دوستتان مانع از وارد شدن در این موضوع با شما شده و تنها چیزی را بگوید که دوست دارید بشنوید.

کاری که باید انجام دهید: مطمئن باشید اگر دوستتان چیزی را بگوید که برای شما خوشایند نیست واکنش بدی نخواهید داشت. دقت کنید چه چیزی گفته می‌شود و چرا دوستتان این را به شما می‌گوید. اگر باید با او بحث کنید این کار را با روشی محترمانه انجام دهید.

وقتی برای محروم کردن شما دروغ می‌گویند

دروغ گفتن همیشه نشانه‌ی این نیست که دوستتان می‌خواهد از شما حفاظت کند. گاهی آن‌ها دروغ می‌گویند زیرا می‌خواهند شما را از برنامه‌هایتان بازدارند. برای مثال اگر شبی که می‌خواهید بیرون بروید به شما بگوید می‌خواهد در خانه باشد و بعداً متوجه شوید بدون شما به یک مهمانی رفته است شاید به اندازه‌ی فکر شما دوست خوبی نباشد.

گاهی او دروغ می‌گوید زیرا فکر می‌کند شما برای آشنایی با دوستان دیگر او خوب نیستید.

دلایل دروغ گفتن دیگران را به خود بدانید | مرکز مشاوره همکده

شاید او نمی‌خواهد گروه‌های دوستی خود را با هم ترکیب کند و در نتیجه ترجیح می‌دهد فقط برای فعالیت‌هایی خاص با شما باشد. این کار درست نیست اما به همین دلیل دوستی‌ها متفاوت هستند. زیرا همه‌ی افراد با هم فرق می‌کنند.

کاری که می‌‌توانید انجام دهید: وقتی به این حقیقت رسیدید که دوست شما دروغ گفته است با او برخورد کنید. بدانید اگر یک نفر به شما دروغ بگوید در ابتدا وقتی از او در مورد عدم صداقتش سؤال مستقیمی پرسیده می‌شود شاید نپذیرد. اگر حس کردید این فرد برای اینکه اطراف شما نباشد دروغ می‌گوید باید از او دور شوید.

جذابیت شما ( نه فقط ظاهری )

همه‌ی ما خصوصیاتی داریم که افراد دیگر را جذب می‌کند. این می‌تواند شامل مهربانی یا سخاوتمندی یا شوخ ‌طبعی یا دلسوزی یا جذابیت فیزیکی یا کمی عجیب بودن باشد. هر چیزی که دیگران در مورد شما دوست دارند مثالی از جذابیت‌های شخصی شماست.

اما چرا جذابیت شما باعث می‌شود دیگران دروغ بگویند؟ وقتی افراد دیگر شما را تحسین می‌کنند، اغلب می‌خواهند شما را تحت تأثیر قرار دهند. این شاید به معنای دروغ گفتن به شما باشد تا بتوانند تأثیرگذارتر از چیزی که هستند دیده شوند. اگر فکر کنند شما آن‌ها را همان‌ طور که هستند تحسین نمی‌کنید تصمیم می‌گیرند دروغ بگویند تا شما را تحت تأثیر خود قرار دهند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم در خصوص رفتار با افراد حسود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید

موقعیت اجتماعی یا قدرت

آیا شما موقعیت شغلی یا قدرت زیادی دارید؟ شاید شما رییس یک نفر هستید. یا شاید گفته باشید حقوق بیشتر یا ارتقای شغلی یا چیزی شبیه به این دریافت کرده‌اید که او می‌خواسته است. اگر شما یک معلم  هستید باید برای نمرات دانش آموزان تصمیم بگیرید. شاید نامه‌هایی برای پیشنهادهای مختلف به آن‌ها داشته باشید.

یا شاید به خاطر چیزی که به آن رسیده‌اید یا کسی که می‌شناسید قدرت دارید.

اگر روی افرادی دیگر قدرت داشته باشید، اگر روی زندگی آن‌ها کنترل داشته باشید، اگر چیزی دارید که آن‌ها می‌خواهند، شاید به شما دروغ بگویند. آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که شما بزرگ‌ترین فرد روی زمین هستید اما واقعاً به این باور ندارند. یا شاید با دروغ گفتن در مورد دستاوردها و سوابق خود بخواهند به شما دروغ بگویند. شما چیزی در مورد اتفاقی که در زندگی آن‌ها خواهد افتاد می‌گویید و او می‌خواهد چیزی بگوید که برای تأثیر گذاشتن روی شما نیاز است، حتی اگر یک دروغ باشد.

فرد ترسناکی هستید

دلایل دروغ گفتن دیگران را به خود بدانید

برخی افراد ترسناک‌ هستند. آیا شما یکی از آن‌ها هستید؟ برخی افراد عمداً و به شکلی بد وحشت ایجاد می‌کنند، مثلاً با قلدری. اما برخی دیگر تنها ظاهری دارند که وحشت‌ آور دیده می‌شود. آن‌ها سعی نمی‌کنند بدجنس باشند بلکه این تنها ظاهرشان است. فکر می‌کنید شبیه این افراد باشید؟ اگر این‌ طور است افراد دیگر وقتی نگران هستند که شاید شما شنیدن حقیقت را دوست نداشته باشید به سختی راست خواهند گفت.

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا