چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟

آيا تا به حال فکر کرده اید که چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟ تقریباً همه افراد حداقل چند بار در زندگی خود دروغ گفته اند و می توانند ناشی از انبوهی از موقعیت ها یا دلایل مختلف باشند. از دروغ های کوچک سفید برای تلاش برای محافظت از احساسات کسی گرفته تا دروغهایی که اشتباهاتی را که شما مرتکب شده اید پوشش می دهد، دروغ های مختلفی وجود دارد که هر کسی می تواند در آنها شرکت کند. با این حال، اگر مراقب نباشید، دروغ از کنترل خارج می شود و مشکلاتی را ایجاد می کند. اگر متوجه شدید مکالمه گاه به گاه شما به راحتی منجر به دروغ می شود یا اینکه شما همیشه فقط دروغ می گویید، ممکن است با دروغ اجباری مشکل داشته باشید.

ما لیستی از چند مرحله را تهیه کرده ایم که می توانید برای جلوگیری از دروغ گویی برای داشتن زندگی با پیچیدگی و صادقانه تر، گام بردارید. اما قبل از اینکه یاد بگیرید از دروغ گویی دست بکشید، مهم است که ابتدا درک کنید دروغ گفتن اجباری چیست و چگونه این رفتار می تواند تأثیر منفی بر زندگی شما بگذارد.

چندین اصطلاح مختلف برای توصیف مشکل دروغ گفتن در حد زیاد وجود دارد، از جمله دروغ گفتن آسیب شناختی، دروغ گفتن عادت معمول و دروغ گفتن اجباری. همه آنها به یک چیز خلاصه می شوند: افرادی که به اجبار دروغ می گویند دروغ را آسان تر از گفتن حقیقت می دانند. دروغ به یک رفتار منظم تبدیل می شود که حتی با پیش پا افتاده ترین گفتگوها در طول روزشان ایجاد می شود. دروغ متفاوت از انکار یا توهم درباره واقعیت است، دروغ یک تغییر عمدی حقیقت است، از جمله کنار گذاشتن یا تغییر نکات کلیدی در یک داستان، بیان مجدد واقعیت ها به صورت متفاوت، یا یک جعل کلی.

مشکل با یک عادت دروغ گفتن

گرچه دروغ ها اغلب توسط کسانی که به آنها می گویند بی ضرر هستند، اما در حقیقت می توانند بسیاری از جنبه های مختلف زندگی شما را پیچیده یا آسیب بزنند. مطالعه ای که اخیراً توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه روانشناسی و علوم اعصاب رفتاری دانشگاه شیکاگو انجام شده است، تأثیرات سوئی را که دانشجویان دانشگاهی دروغ می گویند در زندگی روزمره آنها مشاهده می کند. مطالعه آنها که در اوایل سال 2019 در فصلنامه روانپزشکی منتشر شد، نشان داد افرادی که هر روز دروغ گفتن گزارش می کنند، دارای معدل پایین تر از همسالان خود و همچنین کیفیت زندگی و سطح اعتماد به نفس پایین تر هستند. آنها همچنین دریافتند که این “دروغگویان روزمره” به احتمال زیاد در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود دچار مشکل می شوند.

مراحل کمک به شما در قطع دروغ

چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟

می خواهیم بدانیم چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟ با طی کردن این مراحل می توانید دروغ را پشت سر بگذارید. این موارد عبارتند از:

اعتراف کنید که با دروغگویی مشکل دارید.

اولین قدم در یادگیری چگونگی صداقت بیشتر ساده است: اعتراف کنید که با دروغگویی مشکل دارید. این بدان معنا نیست که شما باید مشکل خود را برای هرکسی که می شناسید فاش کنید، اما ایجاد تغییرات بدون اینکه کاملاً در مورد این مشکل با خود باز باشید دشوار است. اگر هنوز بعضی از دروغ هایی که می گویید در داخل توجیه می کنید، دیگر نمی توانید دروغ بگویید.

در مقابل شخصی پاسخگو باشید.

فردی را در زندگی خود پیدا کنید، خواه این دوست صمیمی باشد، یکی از اعضای خانواده یا یک متخصص بهداشت روان، که بتوانید در مورد عادت دروغگویی خود آزاد باشید و تعهد دهید که با این فرد کاملاً صادق باشید. تغییرات قابل توجه بهتر است هربار یک قدم انجام شود. با تعیین یک فرد که همیشه با او راستگو خواهید بود، می توانید به تنظیم عادت های جدید کمک کنید که در نهایت می توانند دروغ گفتن بسیار کمتری را یاد بگیرند.

بررسی کنید که چه چیزی شما را به دروغ گویی تحریک می کند.

چه چیزی اشتیاق شما به دروغ را تحریک می کند؟ اگر مطمئن نیستید، دفعه دیگر که شروع به دروغ گفتن می کنید، به خود و وضعیت خود توجه کنید. شما کجا هستید؟ چه کسی همراه شماست؟ چه احساسی داری؟ با پرسیدن این سوالات از خود، می توانید “چرا” پشت آنچه منجر به دروغ می شود را تحلیل کنید. بعد، ایده های طوفان فکری در مورد چگونگی پاسخ شما در عوض داشته باشید. برنامه ریزی می تواند به شما کمک کند تا حواس تان باشد که وضعیت مشابهی نیز بوجود می آید، زیرا به شما این امکان را می دهد که از قبل پاسخی صادقانه داشته باشید.

نوع دروغی را که بیشتر اوقات تمایل دارید بگویید در نظر بگیرید.

دروغ انواع مختلفی دارد، اما همه آنها را می توان در چند دسته مختلف قرار داد: دروغ سفید، دروغ با حذف، اغراق، دروغ “خاکستری” یا ظریف، و غیر واقعی بودن کامل. هر نوع دروغ استدلال داخلی خاص خود را در رابطه با دلیل بیان آن دارد. دروغ های سفید و خاکستری اغلب برای جلوگیری از صدمه زدن به احساسات کسی مورد بحث قرار می گیرند. دروغ با حذف، اغراق و كاملاً نادرست بودن بیشتر اوقات نوعی دروغ برای جلوگیری از قرار دادن خود در معرض شناخت یا دروغ برای پوشاندن آنچه كه تصمیمی بد تلقی می شود، است. ما می خواهیم بدانیم چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟

صادقانه، نیازهای عاطفی خود را برآورده کنید.

چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟

انسان ها سخت می توانند راهی برای تأمین نیازهای عاطفی خود مانند توجه، ارتباط با دیگران، هیجان، صمیمیت، عشق، معنا، امنیت، شادی، عزت نفس و موقعیت پیدا کنند. اکثر اوقات دروغ راهی است برای کسی که نیازهایی را که به روش دیگری برآورده نمی شوند برآورده کند. با این حال، استفاده از دروغ برای دستیابی به آن تحقق واقعی یا معنی دار نیست. این دروغ است.

استفاده از آن دروغ است و نه مکانی از حقیقت و می تواند زودگذر باشد. به این معنی که شما اغلب می توانید در موقعیتی مشابه قرار بگیرید و سعی کنید این نیاز را مرتباً تأمین کنید. یافتن راههایی برای برآوردن نیازهای عاطفی خود از طریق روشهای واقعی و معنی دار، نه تنها به شما کمک می کند تا به دروغ متوسل نشوید. بلکه منجر به ارتباطات بهتر و احساس رضایت بیشتر می شود.

تمرین تعیین مرزها

غالباً، افرادی که دارای مشکلات دروغگویی اجباری هستند. این کار را شروع می کنند. زیرا در تعیین مرز برای خود مشکل داشتند. این می تواند در مورد زندگی شخصی یا زندگی حرفه ای شما باشد. آیا تا به حال با برنامه مهمانی دوستانه یا دعوت به کافه بدون اینکه واقعاً قصد شرکت داشته باشید موافقت کرده اید؟ یا، آیا شما هرگز موافقت کرده اید که پروژه های بیشتری را در محل کار خود انجام دهید. وقتی می دانید که واقعاً وقت انجام این کار را ندارید؟

اینها هر دو نمونه ای از انواع موقعیت هایی است که مرزها می توانند به شما در جلوگیری از دروغ گفتن کمک کنند. نه گفتن به چیزی می تواند دشوار باشد. اما تعیین حد و مرزها شما را فردی بد یا دشوار نمی کند. آنها به شما کمک می کنند تا در مورد نیازهای خود قاطعانه عمل کنید. نه اینکه برای ایجاد احساس بهتر در شخصی و یا جلوه دادن رئیس خود به دروغ متوسل شوید. با روراست بودن در این شرایط، در واقع اولویت رفاه خود هستید در حالی که از تنظیم خود برای ناامید کردن دوست یا رئیس خود اجتناب می کنید.

عواقب آن را در نظر بگیرید.

دروغ ها به مرور می توانند روی یکدیگر انباشته شوند تا زمانی که دروغ های زیادی بگویید که دیگر نمی توانید شرایط خود را خوب نگه دارید. شخصی که به او دروغ گفته اید متوجه خواهد شد که به او راست نمی گویید. خطر از دست دادن نظر خوب و اعتماد او را به دست می آورید. این می تواند منجر به از دست رفتن دوستی، از بین رفتن روابط و از دست رفتن فرصت های زندگی حرفه ای شما شود. به یاد داشته باشید که دروغ به ندرت بی ضرر است. هر چقدر هم در آن زمان کوچک به نظر برسد.

ژورنال نویسی کنید.

نگه داشتن یک ژورنال می تواند یک روش عالی برای کمک به شما در دیدن الگوهای عادت های دروغگویی باشد. حتی اگر به نظر می رسد بی دلیل دروغ می گویید. همچنین می تواند به شما فرصتی بدهد تا در مورد وضعیت تأمل کنید. روشهایی را ببینید که در عوض می توانستید صادق باشید. رویکرد مثبت تری را که می توانستید در حال حاضر انتخاب کنید بنویسید تا اگر مجدداً همین وضعیت پیش آمد. از قبل از نظر ذهنی با پاسخ بهتری آماده شده اید.

چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟ – اهداف مثبت تعیین کنید.

مردم تمایل دارند که دروغ بگویند تا به نوعی احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. درعوض، سعی کنید اهداف مثبتی برای خود تعیین کنید. مثلاً کمی زودتر یک پروژه را به پایان برسانید یا برای بیرون رفتن با دوستی که مدتی است ندیده اید وقت بگذارید. اهدافی کوچک و آسان برای دستیابی به این اهداف باعث می شود. شما به روشی اصیل و مثبت نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید. تا اشتیاق به دنبال اعتبار سنجی مشابه با دروغ را نداشته باشید.

هر روز اهداف خود را برای دروغ نگفتن پیگیری کنید.

چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟

دقیقاً مانند اینکه انتظار ندارید در یک روز بتوانید زبان جدیدی یاد بگیرید یا اینکه چگونه ساز بنوازید، یادگیری نحوه قطع دروغ نیز تغییر فوری نخواهد داشت. هر روز به اهدافی کوچک بپردازید که می دانید می توانید انجام دهید تا اگر همیشه کارها طبق برنامه پیش نرود، دلسرد نشوید.

هدف خود را برای گفتن حقیقت در موقعیت هایی شروع کنید که می دانید معمولاً همیشه دروغ می گویید. به عنوان مثال، اگر تمایل دارید به مردم بگویید که تحصیلات شما بیش از آنچه که در واقع تحصیل کرده اید به اتمام رسیده است یا در جایی غیر از زادگاه خود بزرگ شده اید. نکته ای را بیان کنید که در این شرایط واقعاً واقعیت را بگویید، و حقیقت سرانجام به همان عادت دروغ های قبلی تبدیل خواهد شد. هر روز یک بار آن را مصرف کنید و اگر هنوز هم گاهی اوقات از جای خود لغزیده و دروغ می خوانید، دلسرد نشوید.

همیشه مهم است که به یاد داشته باشید که مبارزه با دروغ آسیب شناسانه شما را به یک شخص بد تبدیل نمی کند. اکثر افرادی که دروغ می گویند تمایل به شخصیت تکانشی دارند، که به عقیده لیندا بلر، روانشناس، این امر را به عادت دروغگویی آنها مرتبط می کند. بلر می گوید: “اگر شما فردی تکانشی هستید، ترک این عادت دشوار است زیرا این احساس وحشتناک را در درون خود دارید که باید اکنون همه چیز را مرتب کنید”. “بنابراین وقتی صحبتی به ذهنتان می رسد، آن را می گویید. این بدان معنا نیست که شما لزوماً دروغ می گویید، اما دست کشیدن از دروغ برای شما کمی سخت تر است، بیشتر از آنکه برای کسی که بازتاب بیشتری دارد. “

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا