8 راه برای درمان خیانت

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، در طی گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر شاهد خیانت 90 درصدی مردان به زنان در کشور خود هستیم. که بیشترین درصد آن را، از سن 40 سالگی به بعد شاهد هستیم. 8 راه برای درمان خیانت در این مقاله بررسی می شود.

خیانت انواع مختلفی دارد. همچنین در ازدواج به دلایل مختلفی پیش می‌آید. کمبود محبت، عاطفه و مراقبت نکردن از عشق اولیه تا اعتیاد به سکس و مسائل مربوط به سلامت روان در افراد. همگی می‌توانند دلایلی باشند که باعث خیانت در رابطه‌ی زناشویی می‌شود. اگرچه علت اصلی خیانت مهم است. اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که شما بعد از خیانت نیز می‌توانید در کنار همسرتان بمانید و ازدواج را حفظ کنید. گرچه ممکن است رابطه شما اندکی با شکل قبلی آن متفاوت باشد. اما شما با تلاش بسیار، مشاوره و تعهد دادن به یکدیگر می‌توانید مشکل را حل کرده و خیانت را درمان کنید.

خیانت در واقع تخطی از پیمان مفروض یا بیان شده‌ی بین زوجین در مورد انحصار طلبی جنسی و عاطفی است. که به صورت یک راز و بدون آگاهی و رضایت طرف مقابل صورت می‌گیرد. « ویکس 2003 ». اثری که خیانت یکی از زوجین بر فرد مقابل خود دارد. گاهی می‌تواند ویرانگر باشد و متاسفانه کنار آمدن و رهایی یافتن از احساسات ناشی از این اتفاق، نیازمند سپری شدن زمان است. در واقع بعد از خیانت، ازدواج دچار بحران می‌شود. اگر شما کسی هستید که با خیانت در زندگی زناشویی‌تان مواجه شده‌اید، خواندن مطالبی که در ادامه آمده است برایتان مفید است.

تمام کردن رابطه با نفر سوم

اگر شما فردی هستید که به همسرش خیانت کرده است و حالا پشیمان هستید و می‌خواهید ازدواج خود را نجات دهید. اولین کار این است که باید ارتباط خود را با نفر سوم کاملا قطع کنید. ادامه دادن ارتباط با شخصی که با رابطه با او، به همسرتان خیانت کرده‌اید نشان می‌دهد که شما اصلا برای نجات ازدواج‌تان متعهد نیستید. در صورتی که همسر شما در این مرحله نیاز دارد که بداند شما مصمم به قطع ارتباط با فرد جدید هستید.

8 راه برای درمان خیانت – اشتباه خود را بپذیرید ، اعتراف کنید و پاسخگو باشید

8 راه برای درمان خیانت

هر کاری را که انجام داده‌اید بپذیرید. به اشتباه خود اعتراف کنید. این کار راحتی نیست، سخت است ولی به آن اعتراف کنید و هجوم آسیب‌ها و ناراحتی‌هایی که ایجاد کرده‌اید را ببینید. شریک زندگی‌تان خیانت دیده، حق دارد بداند چه اتفاقی افتاده است و سوالاتش پاسخ داده شود. با انجام این‌کار در واقع نشان می‌دهید که مسئولیت ترمیم و اصلاح اشتباهی که انجام داده‌اید را برعهده گرفته و می‌خواهید تا آسیبی که وارد کرده‌اید را اصلاح کنید.

مواجه شدن با خشم

خیانت معمولا باعث ایجاد شوک، فقدان، اضطراب، صدمه به اعتماد به نفس و خشم در همسر می‌شود. معمولا کنار آمدن با رنج و درد خیانت به قدری چالش‌زا است که شخص خیانت دیده به درمان روانشناسی نیاز دارد تا بتواند با افسردگی که در انتظارش هست مقابله کند. پس فردی که خیانت‌کار است باید احساسات طرف مقابل را بپذیرد. به او فضا دهد تا احساساتش را تخلیه کند.

معمولا هر دو طرف بعد از این بحران تحت فشار هستند و آرزو می‌کنند که کاش همه چیز به حالت قبل بر می‌گشت و اصلا این اتفاق نمی‌افتاد، اما عبور کردن از این حالت گیجی و گنگی در زوجین حاصل نمی‌شود مگر با روبرو شدن با احساسات و سپری شدن زمان. همسر خیانت‌دیده معمولا خشمگین است و نیاز به فضایی دارد که بتواند خشم خود را خالی کند. اگر او خشم خود را خالی نکند، این هیجان شدید به شدت به درون او رسوخ می‌کند و روح او را عمیقاً تحت تاثیر قرار می‌دهد.

راه کار برای درمان خیانت – رفتار‌ها و احساسات ناشی از ناامنی

8 راه برای درمان خیانت

فرد خیانت دیده معمولا با احساسات شدیدی از ناامنی روبرو است، او می‌ترسد که همسرش باز هم به او دروغ بگوید و گاهی به قدری مشکوک است که رفتار‌هایش شبیه به افرادی می‌شود که دچار اختلال پارانویا هستند و آنها معمولا مثل یک کاراگاه رفتار می‌کنند. پروفسور جان گورهل مطرح می‌کند که بعد از یک خیانت، زن‌ها ممکن است که صورت حساب‌های کارت بانکی شوهر‌شان را چک کنند و همچنین به دنبال سرنخ‌هایی هستند تا از این طریق بفهمند که چطور همسر‌شان خیانت کرده است و آنها متوجه نشده‌اند، رفتارهایی که زنان در این مرحله نشان می‌دهند بسیار شبیه رفتار زنانی است که شوهرشان را از دست داده‌اند مانند حالت‌هایی شبیه به افسردگی و احساساتی مثل غم، خشم و حتی عزاداری برای رابطه‌ی از دست رفته.

8 راه برای درمان خیانت | مرکز مشاوره همکده

زمان دادن به ترمیم رابطه

معمولا فردی که خیانت کرده است می‌خواهد تا سریع‌تر همسرش از این هیجانات خلاص شود اما مدیریت این فرایند به فرد خیانت دیده بستگی دارد و تا زمانی که کاملا او آرام نشده است نمی‌تواند از این مرحله عبور کند. این عادلانه نیست که از فردی که همسرش به او خیانت کرده است و دچار احساس شک و تردید نسبت به رابطه و همسرش هست بخواهیم تا احساسات خود را نادیده بگیرد و فورا بهبود یابد و در مسیر ازدواج رو به جلو حرکت کند.

راه کار برای درمان خیانت – تعهد دادن

هر دو طرف در ازدواج باید تعهدی قوی داشته باشند که می‌خواهند ازدواجشان را حفظ کنند. این موضوع باید دو‌طرفه باشد، اگر فردی که خیانت کرده است مردد باشد یا اینکه رابطه‌اش را با فرد قبلی کاملا قطع نکرده باشد و یا اگر فردی که خیانت دیده است، قصد ندارد همسر خود را ببخشد، به سختی می‌توان به سلامت از این مرحله عبور کرد زیرا این مسیری است که باید دوطرفه طی شود.

کارکردن بر روی رابطه

این مرحله بسیار مهم است و حتی برخلاف روال معمولی که به نظر می‌رسد، خیانت می‌تواند باعث بهتر شدن رابطه نیز شود. روانشناس سوزان کراس طی مقاله‌ای (آگوست 2012) در روانشناسی نوشت: اگر کسی که خیانت کرده است معذرت خواهی کند و تلاش خود را برای ترمیم رابطه نشان دهد در حالی که شرافتمندانه قول می‌دهد که رفتارش را تکرار نمی‌کند، زوجین هر دو می‌توانند تجربه کنند که ازدواج برای هردوی آن‌ها ارزشمند است و باید بیش از پیش از آن محافظت کنند، بخشش در پاسخ به معذرت‌خواهی می‌تواند راهی باشد تا درد ناشی از خیانت را برای هر دو نفر تسکین دهد. 

تغییر ایجاد کردن به صورت فردی و هم در رابطه زوجین، می‌تواند ارتباط را در ازدواج بهبود بخشد و قوی‌تر کند.

فردی که خیانت کرده باید بداند چه چیزی باعث شده است که خیانت کند و چه تغییری در رابطه نیاز است تا از پیش‌آمدن دوباره این مشکل بتواند جلوگیری کند. اگر فرد دچار اعتیاد جنسی باشد، درمان این اعتیاد می‌تواند کمک کننده باشد، اگر نبود عاطفه و محبت منجر به خیانت شده است، با مراقبت و توجه کردن نسبت به همسرشان می‌توانند جبران کنند، در حقیقت هر دو نفر در ازدواج باید برای بهبود وضعیت خود تلاش کنند، حتی زمانی که فقط یک نفر خیانت کرده است.

8 راه برای درمان خیانت – پیدا کردن یک سیستم حمایتی

8 راه برای درمان خیانت

بهبود بخشیدن یک رابطه بعد از خیانت واقعا کار سختی است و شما نیاز به یک سیستم حمایتی قوی دارید، مانند کسانی که شما را دوست دارند، احساسات شما را می‌پذیرند و می‌توانند به شما کمک کنند، مثلا یک زوجی که آنها هم مشکلی مشابه مشکل شما را داشته‌اند، با خیانت دست و پنجه نرم کرده‌ و این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند به خوبی شما را درک کرده و در آرام کردن شما موثر باشند. همچنین می‌توانید از یک روانشناس زوج درمانگر نیز کمک بگیرید.

مراجعه به یک زوج‌درمانگر این فرصت را به شما می‌دهد که در یک فضایی امن و زیر نظر یک متخصص راجع به مشکل پیش‌آمده صحبت کنید، هیجانات و احساسات خود را به راحتی بازگو کنید، حرف‌های طرف مقابل را بشنوید، نقاط قوت و ضعف رابطه‌تان را بشناسید و برای بهبود بخشیدن به رابطه‌ خود آماده شوید.

درمان خیانت شوهر

خیلی از افرادی که به مراکز مشاوره و روانشناسی مراجعه می کنند و بهشون خیانت شده اولین سوالی که می پرسند این هست که خیانت قابل بخششه؟ خیانت شوهر درمان داره؟

با رعایت یه سری مسایل به ظاهر ساده ولی مهم میشه زندگی مشترک رو نجات داد . اگر از خیانت همسرتون مطمین شدید، دقت کنید منظور ما شک به همسر نیست، یعنی اگر  شما مدرکی دال بر خیانت همسرتون پیدا کردید انگاه مراحلی که باید انجام بشه در این موقعیت خطیر :

  • در ابتدا حتما در موقعیت مناسب و به دور از هیجان با او صحبت کنید
  • دلایل او را بپرسید ( دقت کنید که البته واژه خیانت رو زیاد به کار نبرید چون هم بار منفیش بالا هست هم اینکه تعریفی که آقایون از خیانت دارن با خانمها متفاوت هست)

بدانید که (بر خلاف خانمها ، از نظر بسیاری از آقایون صحبت کردن، چت کردن ، قرار گذاشتن و بیرون رفتن خیانت نیست چون رابطه جنسی اتفاق نمیفته)

  • موضوع مهمی که اینجا مطرح میشه دور کردن استرس هست، قاعدتا شما وقتی متوجه خیانت شدیدحتی اگر همسرتون اعتراف کنه که اشتباه کرده و میخواد جبران کنه باز شما استرس اینو دارید که نکنه رفتارشو تکرار کنه/ شاید بارها با خودتون بگید اگر دوباره خیانت کرد چی؟زمانی که بدون هیجان و خشم دنبال علت این کار باشید و نه به دنبال پیدا کردن نفر سوم و تلاشتون رو برای فهمیدن علت این اتفاق البته با کمک یک زوج درمانگر و متخصص در زمینه خیانت میتونید از آسیبهای بعدی خیانت در امان باشید
  • وقتی بدونید خیانت یک شبه اتفاق نمیفته و کارهای زیادی دست به دست هم میده تا شما درکنار یک متخصص روانشناس باتجربه با فهمیدن عوامل  درونی، آشفتگی های همسر، رفع تعارضات زناشویی به درمان خیانت شوهر دست پیدا کنید.
  • قاعدتا اگر در موقعیت مناسب و لحن درست در این زمینه با همسر صحبت بشه نتیجه بهتری حاصل میشه

مشاور متخصص در زمینه خیانت شوهر میتونه شما رو در پشت سر گذاشتن این بحران کمک کنه تا بتونید بهترین و مناسب ترین تصمیم رو برای زندگی و رابطه تون بگیرید

درمان خیانت مردان

روانشناسی زنان خیانت دیده

موارد زیادی رو می توان برای خیانت نسبت به یک زن مطرح کرد :

برای زنان ، خیانت از دست دادن

خیانت قطع دلبستگی شوهر نسبت به زن

خیانت به مفهوم از دست دادن رابطه ای که شاید درش اعتماد و احترام بوده، (بله شاید!!!)

معمولا زنانی که خیانت میبینند،  بسیار از سمت همسر و اطرافیان با حرفهای مختلفی تحت فشار قرار میگیرن که لطفا ببخش یا همچنان زندگی کن یا همه مردها خیانت میکنن ولی برمیگردن به همسرشون و…

روانشناسی زنان خیانت دیده به این شکل هست که درگیر هر خیانتی که شده باشند به شدت احساسهای مختلف مثل خشم ، ترس، غم، استرس، ناامیدی، بی انگیزگی و افسردگی رو تجربه خواهند کرد و مدام دنبال پاسخ سوالات مختلفی هستند که چی شد؟ کجای زندگی و رابطه کم گذاشتن؟ نفر سوم چه مزیتهایی داشته که همسرش جذبش شده؟ زنان خیانت دیده به شدت اعتماد به نفسشون رو از دست میدن چون دست به مقایسه میزنن و نسبت به همسر بی اعتماد میشن که طبیعی هست البته ممکنه یه سری رفتارهای کنترل گرایانه هم داشته باشن و یادآوری موضوع که باید مدیریت بشه

پیشنهاد روانشناسان حوزه خیانت به زنانی که خیانت دیدن این هست که

  • بعد از متوجه شدن علت با خودشون صادق باشند ، ببینن آیا همسر از کاری که کرده پشیمون هست؟
  • و برای اعتمادسازی قدمی برمیداره؟
  • چقدر تلاش میکنه همسرشو راضی نگه داره؟
  • چقدر حواسش هست اشتباهات گذشته رو انجام نده

با توجه به اینکه یه سری افکار آزار دهنده، نشخوار فکری، افکار منفیو.. مدام سراغ زنان خیانت دیده میاد که یادآور خیانت اتفاق افتاده هست و آرامش و از آنها میگیره.

 خیلی اوقات ممکنه هر چیزی رو به اون قضیه خیانت ربط بدن، به هر حال با احتمال زیاد، بشدت آسیب پذیر بشن، آستانه تحملش پایین بیاد که عموم مردم در مواجهه شدن با این موارد از فرد خیانت کننده درخواست میکنن مدام عذرخواهی نکنه، مدام عنوان نکنه که فراموش کن، چیزی که به سادگی امکان پذیر نیست!

 اما راه درست برای درمان خیانت زنان این که

 تلاش برای شفاف سازی مسائل کنه،یعنی همسرش رو در جریان روزی که گذرونده بگذاره، دروغ گفتن و پنهانکاری نداشته باشه و سعی کنه با رفتارش آرامش رو به رابطه برگردونه

روانشناس متخصص خیانت به زنان خیانت دیده آموزش میده مدام انگشت اتهام به سمت خودشون نگیرن، و خودشون رو قربانی رفتار و اتفاقات گذشته نکنند ، حتی اگر اشتباهی هم اونها داشتن بدون جبهه گیری و حق به جانب بودن سعی در برطرف کردن اون داشته باشن، متخصص خیانت به یک زن خیانت دیده کمک میکنه با ارتقا خودش در زمینه های اجتماعی افکار شک رو از خودش دور کنه و به حداقل برسونه.

مردی که خیانت دیده:

مردی که خیانت دیده ممکنه اون رو در زندگی بعد یا رابطه بعدی و یا همون رابطه به شکل بدی منعکس کنه، فردی شکاک و بدبین بشه، حتی اگر در زندگی فعلی خودش بمونه به شدت کنترل گر میشه. طیق آمارهای به دست آمده میزان خیانت مردان بیشتر از زنان هست اما زنان هم در چند سال اخیر به دلایل مختلف به همسر خود خیانت میکنند. خیانت نه تنها بر رابطه افراد بلکه بر سلامت روان مردی که خیانت دیده اثرات مخربی به جا میگذاره. 

واکنش مردی که خیانت دیده میتونه خشم، آسیب دیدن عزت نفس، مشکلات عاطفی، آسیب دیدن روابط بین فردی با فرزندان، دوستان و خانواده بشه خصوصا اگر دیگران از این موضوع مطلع بشن اوضاع بدتر میشه.  در مواردی هم اضطراب، افسردگی های طولانی مدت، رو آوردن به اعتیاد به مواد مخدر ومشروبات الکلی دیده میشود. عدم تمرکز حواس، مسواس فکری و بدبین شدن، همچنین مختل شدن عملکرد روزانه از دیگر آسیب های روحی و جسمی مردان خیانت دیده هست.

درصد بالایی از مردانی که با خیانت همسرشون مواجهه میشن بر عکس زنان در این مواقع نمیتونن ببخشن و اگر هم بعد از مدتی تظاهر به بخشش کنند اعتماد به نفسشون رو از دست میدنو رفتارهای مخرب زیادی از خودشون در رابطه نشون میدن مثلا ممکنه مثل گذشته برای همسر وقت نذارن و بیشتر جذب فرزندان بشن و با اونها بیشتر باشن.

تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند، در جمع های خانوادگی و دوستانه کمتر حضور پیدا کنندحتی به بهانه های مختلف کمتر توی خونه باشند و بیشتر بیرون هستن. این افراد هنوز با خیانت همسر کنار نیومدن و به دلیل خشم زیلد تلاش میکنن همسرشون رو عصبانی کنن تا شاید کمی از خشمشون تخلیه بشه.

بیشتر مواقع اولین تصمیم  مردی که خیانت دیده این هست که همسرش رو طلاق بده و جدا بشهو یا با تلافی خیانت، انتقام بگیره . توصیه میشه قبل از هر تصمیم و یا هر اقدامی  نیاز هست با یک روانشناس متخصص در زمینه خیانت صحبت کنید. با در کنار یک مشاور خوب بودن بهتر میتونید حالات هیجانی خودتونو مدیریت کنید و بهترین تصمیم رو بگیرید. 

درمان خیانت زن به مرد:

تفاوت زنان و مردان در زمینه مواجهه با خیانت چشمگیر هست: 

در آسیب شناسی خیانت زن به مرد اگر آقایون به یه سری از رفتارهای خانمها توجه بیشتری داشته باشندو از یه سری علایم، ساده نگذرند جلوی خیلی از مسایل گرفته میشه.

دلایل خیانت باید بررسی بشه:

احساس خشم، غم، درماندگی شما بعد از فهمیدن خیانت کاملا طبیعی هست. منتها نباید زیاد در این وضعیت بمونید چونکه سلامت روانتون در خطر میفته ، باید به علایم توجه کنید. البته این نشونه ها به این معنی نیست که همسرتون داره بهتون خیانت میکنه بلکه اونا رو زنگ خطر رابطه بدونید. و همچنین نشونه های سردی رابطه، زمانی که همسرتون وقت زیادی رو در فضای مجازی بگذرونه و برای شما و فرزندان وقت نذاره.

تمایلی به بودن با شما نداشته باشه، بهتون توجه نکنه،  حتی از داشتن ارتباط فیزیکی با شما مثل آغوش، لمس هم خودداری کنه. بی تفاوتی نسبت به مسایل فرزندان و کارهای منزل

تغییر فاحش در الگوی پوشش. سبک رفتار و حتی تکیه کلامهاش مهم است. منظور ما تغییر ناگهانی و قابل توجه هست، با کوچکترین مشکلی حرف طلاق و جدایی رو زدن می تونه پالس باشه . در اینجور مواقع برچسب خیانت به همسرتون نزنید فقط به صورت دوستانه و با لحن مناسب علت تغییر رفتارش رو بپرسید و حتما با یک روانشناس متخصص در زمینه روابط زوجین، زوج درمانگر صحبت کنید.

سمیه نادیان، روانشناس زوج درمانگر

منبع:

marriage misson international : Anne bercht

our everyday life  : Elise wile . shely frost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا