رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت

خودشناسی یکی از ویژگی های دوران نوجوانی است. در سن 12 سالگی، جوانان فرآیند جدایی از والدین خود و تعریف اینکه چه کسی هستند را آغاز می کنند. هنگامی که آنها این سفر را انجام می دهند، توسط عوامل مختلفی از جمله ارزش های خانوادگی و فرهنگی، انتظارات جامعه و همسالانشان شکل می گیرند. با این وجود، نوجوانان در رشد خود مشارکت فعال دارند. در نهایت، آنها این قدرت را دارند که انتخاب کنند به کدام تأثیرات پاسخ دهند. با درک مراحل مختلفی که نوجوان شما طی خواهد کرد در حالی که حس هویت او (یا او) را پرورش می دهد، می توانید به او کمک کنید تا به خودش وفادار بماند و انتخاب های سالم و سازنده ای داشته باشد. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت او را بررسی می کنیم.

مرکز مشاوره همکده در زمینه رشد نوجوانان و هویت آن ها ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

سه مرحله رشد نوجوانان

نوجوانی به طور سنتی به عنوان سال های «نوجوانی» (13 تا 19 سالگی) تعریف می شد، اما درک مدرن ما از چگونگی بلوغ مغز این دوره را افزایش داده است. رشد مغز تا سن 25 سالگی ادامه می یابد، بنابراین اکثر کارشناسان اکنون احساس می کنند که نوجوانی از بلوغ شروع می شود و در سال‌های دانشگاه به پایان می رسد. همچنین می دانیم که رشد نوجوانی را می توان به سه مرحله مجزا تقسیم کرد:

اوایل نوجوانی (سنین 11-14)

رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت در هر سنی شرایط خاص خود را دارد. نوجوانان اولیه یک فشار قوی برای تعریف خود در خارج از واحد خانواده احساس می کنند. کودکان در این گروه سنی ممکن است زمان بیشتری را به تنهایی بگذرانند و بخواهند با والدین خود دیده نشوند. نوجوانان به شدت درگیر این هستند که همسالان خود در مورد آنها چه فکر می کنند و از گرایش های محبوب استقبال می کنند. این از ماتریالیسم یا رد ارزش های سنتی ناشی نمی شود.

بچه ها در این سنین فقط سعی می کنند بفهمند چگونه خودشان را نشان دهند و در موقعیت های گروهی خارج از خانه قرار بگیرند. هنگامی که نوجوانان بالغ می شوند، عموماً ارزش های خانوادگی را در تصویر خود از خود ادغام می کنند.

رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت – میانسالی (سنین 14-18)

در دوران اواسط نوجوانی، نوجوانان شروع به فکر کردن در مورد چگونگی تطبیق هویت شکل‌ دهنده‌شان با دنیای بزرگ‌تر اطرافشان می کنند. مفاهیم مربوط به جنسیت، مسائل جنسی، نژاد و مذهب در این مرحله از زندگی مرتبط تر می شوند. درک این مسائل معمولاً منجر به آزمایش می شود: بیشتر نوجوانان در دوره میانسال، نقش‌ها یا شخصیت‌های مختلفی را امتحان می کنند تا بیابند کدام یک برایشان مناسب‌ تر است. با این حال، در نهایت، هویت آنها شروع به تثبیت می کند. اخلاق و ارزش های نوجوانان نیز در این دوره قوی تر می شود که می تواند منجر به افزایش فعالیت شود. نوجوانان میانی که تمایل زیادی به اعتقادات مذهبی یا فرهنگی خانواده خود دارند، اغلب به باشگاه ها یا سازمان هایی می پیوندند که این باورها را تقویت می کنند.

اواخر و پس از نوجوانی (سنین 18-24)

نوجوانان بزرگتر تصور کلی از اینکه چه کسانی هستند و در کجای جامعه قرار می گیرند دارند. بنابراین اهداف آنها به تعیین اهداف خاص خود برای بزرگسالی (به عنوان مثال، آنچه می خواهند در حرفه خود انجام دهند) و ایجاد روابط عمیق تر با همسالان و روابط عاشقانه تغییر می کند. گاهی اوقات، این تجربیات جدید می توانند باعث تغییر الگوی تازه‌ای شوند که هویت نوجوان را به‌ویژه در زمینه‌های صمیمی تر مانند هویت جنسی، تمایلات جنسی یا اعتقاد مذهبی تغییر می دهد.

رشد هویت نوجوان

رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت او بسیار خاص و مهم است. توسعه یک احساس قوی و پایدار از خود به طور گسترده به عنوان یکی از وظایف اصلی دوران نوجوانی در نظر گرفته می شود. علیرغم این واقعیت که رشد هویت در طول زندگی فرد اتفاق می افتد، نوجوانی اولین باری است که افراد شروع به تفکر در مورد چگونگی تأثیر هویت ما بر زندگی ما می کنند. در دوران نوجوانی، ما نسبت به هر مرحله دیگری از زندگی خود نسبت به تغییر هویت خود بسیار خودآگاهتر هستیم.

هویت چیست؟

هویت به احساس ما از اینکه چه کسی هستیم به عنوان افراد و به عنوان اعضای گروه های اجتماعی اشاره دارد. هویت ما صرفاً ساخته خود ما نیست: هویت ها در پاسخ به عوامل داخلی و خارجی رشد می کنند. تا حدودی، هر یک از ما هویتی را انتخاب می کنیم، اما هویت ها نیز توسط نیروهای محیطی خارج از کنترل ما شکل می گیرند. خود هویتی به نحوه تعریف ما از خود اشاره دارد. هویت خود اساس عزت نفس ما را تشکیل می دهد. در نوجوانی، نحوه نگرش ما نسبت به همسالان، خانواده و مدرسه و سایر محیط های اجتماعی تغییر می کند. هویت‌های شخصی ما درک ما از تعلق را شکل می‌دهند.

هویت اجتماعی توسط دیگران ساخته می شود و ممکن است با هویت خود متفاوت باشد. به طور معمول، افراد افراد را بر اساس برچسب‌های گسترده و تعریف شده اجتماعی دسته‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال، اگر پوست تیره ای دارید، ممکن است توسط دیگران برچسب “سیاه” به شما بزنند، حتی اگر این هویت را برای خود انتخاب نکرده باشید. یک هویت مثبت با عزت نفس مثبت همبستگی دارد. جامعه برای همه هویت ها به یک اندازه ارزش قائل نیست، بنابراین برخی از نوجوانان ممکن است مخصوصاً به تقویت نیاز داشته باشند تا به آنها در ایجاد حس مثبت از خود کمک کند.

بسیاری از ابعاد هویت ما با یکدیگر تلاقی می‌کنند تا احساس خود را شکل دهند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. ابعاد قابل مشاهده هویت، مانند نژاد و جنسیت، برای افراد اهمیت بیشتری دارند، زیرا در هر زمینه اجتماعی برای فرد مهم هستند و پیامدهای جدی تری در جامعه به همراه دارند.

حمایت از خودکاوی نوجوان

رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت  او با نقش والدین اهمیت زیادی پیدا می کند. به عنوان والدین، مهم است که به یاد داشته باشید که تجربیات نوجوان شما برای او کاملاً بدیع است. هنگامی که او کشفی را با شما به اشتراک می گذارد، اشتیاق او را خاموش نکنید یا به طور خودکار تصور نکنید که او به دنبال مشاوره شماست. معمولاً بهتر است به نوجوان خود اجازه دهید مسیر خود را در زندگی احساس کند، در حالی که شما به عنوان یک والد منطقی عمل می کنید که او می تواند ایده های خود را از درون شما منعکس کند. با این حال، اگر نوجوان شما با چیزی که پیش می آید گیج یا نگران است، مطمئناً باید راهنمایی خود را ارائه دهید. نوجوان شما به شما اطلاع می دهد که آیا او مشاوره می خواهد یا نه.

بیشتر نوجوانان دچار سردرگمی هویت می شوند یا به این دلیل که گزینه‌های بسیار زیادی در اختیارشان قرار می گیرد یا خیلی کم. نوجوانان بر اساس پیشینه، تأثیرات همسالان، و اینکه چگونه رسانه‌ها افراد «مثل آنها» را به تصویر می کشند (یعنی افرادی از یک نژاد، جنسیت، مسائل جنسی یا ایمان)، خودهای فرضی متفاوتی را تصور می کنند که در نهایت می توانند تبدیل شوند.

برای نوجوانانی که گزینه‌ها و فرصت‌های متعددی دارند، دامنه خود بالقوه می تواند بسیار زیاد باشد. در مقابل، نوجوانانی که انتخاب‌ها و امتیازات کمتری دارند، اغلب احساس می کنند که در جعبه‌ای قرار می گیرند که برایشان مناسب نیست. دانستن اینکه کدام یک از این مشکلات بیشتر نوجوان شما را تجربه می کند به شما امکان می دهد با پیام های گیج کننده یا محدود کننده مقابله کنید. همچنین می توانید مراحل زیر را برای کمک به نوجوان خود برای عبور از آب‌های گاه متلاطم نوجوانی انجام دهید:

به نوجوان خود یادآوری کنید که تجربه دوره‌های آشفتگی با رشد او کاملاً طبیعی و قابل قبول است

رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت او گاهی می تواند سخت باشد. نوجوان شما باید درک کند که تغییر شخصیت او را باطل نمی کند. به همین ترتیب، شما و نوجوانتان باید مدیریت این کار را بر عهده داشته باشید. بدانید که دوره‌های تغییر شدید (مانند جابجایی یا تغییر مدرسه) اغلب باعث تغییرات بزرگ در هویت می شود. نوجوان شما ممکن است زمانی که خود را با موقعیتی ناآشنا وفق می دهد، نیاز به بازیابی و شناخت مجدد خود را احساس کند.

قوانین خانه را ثابت نگه دارید

اجرای قوانین و مرزهای محکم اما منصفانه به نوجوان شما کمک می کند تا زمانی که می داند کیست احساس امنیت کند. قوانین محدودیت های رفتار ایمن و اخلاقی قابل قبول را تعریف می کنند و به نوجوان شما چارچوبی ثابت برای عمل کردن می دهند.

رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت با سوال پرسیدن

از نوجوان خود سؤالات باز بپرسید. گهگاه از نوجوان خود بپرسید که وقتی با افراد خاصی یا در موقعیت‌های خاص قرار می گیرد چه احساسی دارد، می تواند به او کمک کند تا تشخیص دهد چه چیزی برای او مفید است و چه چیزی نیست. مشخص کنید که نوجوان شما چه زمانی با خودش راحت تر است و مشخص کنید که چه افراد یا موقعیت هایی باعث می شود که او احساس ناامنی کند یا از خودش جدا شود. سعی نکنید انتخاب های نوجوان خود را برای او انجام دهید، بلکه فعالانه فرصت هایی برای تفکر و گفتمان باز ایجاد کنید.

عشق بی قید و شرط فراهم کنید

نوجوان شما باید بداند که شما همیشه او را دوست خواهید داشت، حتی اگر او انتخاب هایی را انجام دهد که شما با آن موافق نیستید یا از سنت های خانوادگی منحرف شود. اگر نوجوان شما احساس کند از سوی شما طرد شده است، در برابر تأثیرات مضر بیرونی بسیار مستعدتر می شود.

به حریم خصوصی نوجوان خود، به خصوص آنلاین، احترام بگذارید

توجه داشته باشید که رشد نوجوانان و فرآیند شکل دادن به هویت او در زمینه حریم خصوصی نوجوان شکل دیگری به خود می گیرد. نوجوانان به فضاهای امن دور از خانواده نیاز دارند تا بتوانند هویت های جدیدی را تجربه کنند. برای بسیاری از نوجوانان، رسانه‌های اجتماعی فرصت مهمی برای «آزمایش» شخصیت‌های جدید بدون ریسک کردن در دنیای واقعی فراهم می کنند. به‌طور کلی بهتر است به نوجوان خود اجازه دهید تا فعالیت‌های آنلاین خود را خصوصی نگه دارد، مگر اینکه مشکوک باشید که نوجوانتان در فضای مجازی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. اگر به یکی از پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی او برخورد کردید، اگر هویت آنلاین او برای شخصی که می شناسید نامشخص به نظر می رسد، وحشت نکنید. اگر چیزی نگران کننده می بینید، وضعیت را برای نوجوان خود توضیح دهید و به آرامی بپرسید که چرا او تصمیم می گیرد خود را به شکلی آنلاین به تصویر بکشد.

در بزرگسالی، نوجوان شما باید احساس کند که هویت او در زمینه های مختلف زندگی او ثابت و نسبتاً یکپارچه است. اگرچه فقط نوجوان شما می تواند تصمیم بگیرد که می خواهد چه کسی باشد، اما حمایت شما پایه‌ای مطمئن است که او بر روی آن حس قوی و منسجمی از خود ایجاد می کند. این به او قدرت می دهد تا در دنیای پیچیده بزرگسالی تصمیمات مطمئن و عاقلانه بگیرد.

 

 

منابع
psy-ed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا