نقش والدین در ازدواج فرزندان

پدر و مادر شما همیشه برایتان پدر و مادر خواهند بود، هرچه هم که سن کودکان بیشتر شود بازهم آن ها همان نقش را خواهند داشت. این یعنی پدر و مادر بودن فرایندی ادامه دار است. از مهدکودک گرفته تا پیش دبستانی و دبستان، در تمام طول سال های دبیرستان و دانشگاه، نقش آن ها به عنوان پدر و مادر ادامه خواهد داشت.تا زمانی که والدین شما در قید حیات هستند در هیچ نقطه ای از زندگی شما نیست که نقش پدر و مادر به طور کلی محو شود. حتی زمانی که بچه ها می خواهند ازدواج کنند بازهم هنوز والدین تا حدودی روی زندگی آن ها اثرگذار خواهند بود. نقش والدین در ازدواج فرزندان بحث ما در ادامه است.

نقش والدین در ازدواج فرزندان و زندگی آنها

نقش والدین در ازدواج فرزندان

در خانه برای آن ها یک الگو و مدل هستند.

  • اولین نقشی که هر پدر و مادری در ازدواج فرزندان خود دارند این است که بتوانند ازدواج را برای ان ها تبدیل به روندی جذاب و موفق نمایند. کودکانی که در خانه های باثبات پرورش یافته اند، برای مثال خانواده هایی که بر اساس ازدواج های شاد و موفق ساخته شده اند، بهتر می توانند برای ازدواج اماده شوند. باید بگذارید رابطه ی شما و همسرتان به شکلی باشد که فرزندان شما برای ازدواج کردن به ان نگاه کنند.
  • اینکه بخواهید ازدواج را مانند چیزی دوست داشتنی، کامل و خوب به فرزندان خود قبل از ازدواج آن ها نشان دهید وظیفه ی شماست. اگر ازدواج شما به این شکل نشان داده شود احتمال زیادی وجود دارد که فرزندان شما حتی قبل از رسیدن به سن ازدواج اعتماد خود به این روند را از دست دهند. برخی از فرزندان ما که در این شرایط بوده اند با ورود به رابطه ی ازدواج انتظار اتفاق افتادن بدترین ها را دارند. آن ها از همان نقطه ی شروع برای خروج از روند ازدواج برنامه ریزی می کنند. برخی از آن ها حتی تصمیم می گیرند برای همیشه مجرد بمانند تا اینکه وارد ریسک این جریان شوند.

به عنوان نقش والدین در ازدواج فرزندان، اعتماد به نفس آن ها را ایجاد کنید.

  • به کودکان خود کمک کنید تا اعتماد به نفس خوبی داشته باشید. اعتماد به نفس زیاد تاثیر زیادی داشته و کمک بزرگی می کند تا بدانند از زندگی خود چه می خواهند و همچنین بدون داشتن اثرات بی مورد انتخاب های خوبی برای زندگی خود داشته باشند. از همان اوایل کودکی باید کاری کنید تا حس خوبی نسبت به خود پیدا کنند.

باید دانش و تحصیلات ابتدایی در مورد مسائل مربوط به ازدواج داشته باشند.

  • باید از همان ابتدا به کودکان خود در مورد ازدواج اطلاعاتی کافی بدهید. منتظر نمانید تا زمانی که به سن مناسب ازدواج رسیده باشند. حتی از حدود سن پنج سالگی، چیزهای خاصی هستند که یک کودک باید در مورد ازدواج کردن بداند. ان ها باید قبل از اینکه وارد دنیای بیرون شده و با دیگران در ارتباط باشند این پایه های مرتبط با ازدواج را از شما یاد بگیرند.

در مورد موارد مرتبط با ازدواج ذهنی باز داشته باشید.

  • با توجه به دیدگاه های مذهبی و فرهنگی خاصی که برای خود دارید باید به فرزندان خود در مورد ازدواج آموزش دهید. اما فراموش نکنید که به ان ها در مورد دیدگاه های دیگر ازدواج نیز آموزش دهید.
نقش والدین در ازدواج فرزندان

نقش والدین در ازدواج فرزندان- به آن ها یاد دهید چه کسی برای ازدواج با آن ها می تواند مناسب باشد.

  • باید به فرزندان خود یاد دهید که ازدواج کردن برای دختران و پسران در سنین کم نیست و باید در سن مناسبی برای ازدواج اقدام کنند.

به آن ها در مورد پیش نیازهای ازدواج آموزش های لازم را بدهید.

  • باید به فرزندان خود یاد دهید که قبل از وارد شدن به رابطه ی ازدواج پیش نیازهایی ضروری برای شما وجود دارد – چه مردی باشید که قصد ازدواج کردن دارد یا زن. و فراموش نکنید که شما باید به فرزندان خود کمک کنید تا پیش نیازهای لازم برای ورود به رابطه ی ازدواج را بشناسند. به فرزندان خود ( دخترها و پسرها ) باید تمام چیزهایی که برای زن یا شوهر خوبی بودن لازم است را یاد دهید. آن ها را به خوبی در مورد چیزهایی که برای همسر خوب بودن نیاز است آگاه سازید.

به ان ها یاد دهید که ازدواج برای جدا شدن نیست و برای زندگی کردن است.

  • باید بگذارید بدانند ازدواج برای زندگی کردن است. به بیان دیگر باید بگذارید فرزندان شما بدانند که ازدواج چیزی جدا از روابطی است که میان دخترها و پسرها وجود دارد.

نقش والدین در ازدواج فرزندان- ازدواج نیاز به تلاش و سخت کوشی دارد.

  • به ان ها یاد دهید ازدواج کردن کار سختی است که اگر دو نفر خود را وارد آن کنند باید تلاش زیاد و همراهی بالایی تا پایان این راه با هم داشته باشند.

آن ها را در مورد خصوصیاتی که یک همسر خوب دارد راهنمایی کنید

  • به کودکان خود آموزش دهید که باید برای یافتن همسری خوب و مناسب به دنبال چه خصوصیاتی باشند و علائم خطری که باید به آن دقت کنند کدام است. بگذارید فرزند شما بداند چطور باید همسر خوبی برای خود پیدا کرده و باید به دنبال چه خصوصیاتی در یک فرد باشد.

در حین مشاوره دادن به فرزند خود هدف گرا باشید اما چیزی را به او تحمیل نکنید

  • وقتی فرزند شما تصمیم گرفته است با شما مشورت داشته باشد با احترام و با داشتن هدف او را راهنمایی کنید اما خودتان برای او انتخاب نداشته باشید. هیوقت شما نباید برای فرزند خود همسر انتخاب کرده یا بخواهید او را با کسی جفت کنید.

از ازدواج خود به عنوان یک منبع برای او استفاده کنید.

  • از تجربه ای که در ازدواج خود دارید برای راهنمایی فرزندانتان استفاده کنید. بگذارید آن ها ببینند شما چه اشتباهاتی کرده اید و در نتیجه خود می توانند از آن اجتناب کنند. علاوه بر این ها فراموش نکنید به ان ها اجازه دهید بدانند هر ازدواج منحصر به فرد و با شرایط خاص خود است.
نقش والدین در ازدواج فرزندان | مرکز مشاوره همکده

نقش والدین در ازدواج فرزندان – در تمام روال ازدواج ان ها را پشتیبانی کرده و همراهشان باشید.

  • باید در طول روند ازدواج مرتبا برای تصمیم گیری ها و تمام روند اماده شدن ان ها را راهنمایی کنید.

محدودیت ها و مرزهای غیرلازمی را ایجاد نکنید.

  • برای داماد یا عروس آینده ی خود نباید محدودیت های بی دلیل بگذارید. از هیچ کدام از آن ها توقعات بالایی نداشته باشید.

به آن ها کمک کنید اما خودتان کاملا مسئولیت کارهای ازدواج را بر عهده نگیرید.

  • نباید خودتان همه ی کارها را کرده یا از طرف دیگر نباید دستور دهید مراسم باید چطور برگزار شود. این اولین پروژه ای است که این دو نفر در کنار هم دارند، بگذارید خودشان باهم آن را اجرا کرده و خود بتوانند مسئول خوب یا بد پیش رفتن آن باشند. این بخشی از روند یادگیری و رشد در کنار یکدیگر است.

شما نباید خانه ی ان ها را ویران کنید.

  • وقتی فرزندان شما ازدواج کردند به یاد داشته باشید به آن ها اجازه دهید بدون حضور شما زندگی کنند. شما هنوز هم پدر و مادر او هستید اما فراموش نکنید شما نیز همسر خود را داشته یا دارید. از این رو به فرزند خود نیز اجازه دهید تا با همسر خود بماند. اگر جایی به نصیحتی از شما نیاز دارند که در مورد آن می پرسند کمک کنید در غیر این صورت بگذارید خودشان تصمیم بگیرند. اگر حس می کنید چیزی وجود دارد که خوب پیش نمی رود خودتان در تنهایی با خدا در مورد آن دعا کنید و برای اظهار نظر منتظر درخواست از جانب خودشان باشید.

به ان ها اجازه دهید به فرزندان خود اموزش دهند.

  • شاید فرزندان شما نسبت به نوه هایتان سخت گیرتر از شما باشند. اما به یاد داشته باشید نباشد بین فرزندان خود و نوه هایتان قرار گیرید. این بارهم اگر به کمک شما نیاز داشتند خودشان به سراغ شما خواهند آمد.

نقش والدین در ازدواج فرزندان – خانه ی آنها برای خودشان است نه برای شما.

  • بهتر است شما در خانه ی خودتان زندگی کنید تا با فرزند خود و همسر او. اما اگر در شرایطی به خاطر سلامت شما یا مسائل دیگر باید با هم زندگی کنید لطفا درک کنید که هر زوج حق دارد برای اتفاقاتی که در خانه اش می افتد تصمیم گیری کند. این خانواده ی ان هاست نه شما، از این رو برای آن ها قانون نگذاشته یا با بودن خود در خانه شان زندگی را برای ان ها سخت نکنید.

احترام ان ها را جلب کنید.

احترام را می توان راحت تر به دست آورد تا اینکه برای آن درخواست کنید. به جای اینکه بخواهید احترام گذاشتن را از ان ها بخواهید بهتر است خودتان احترام را جلب کنید.

به آن ها یاد دهید زندگی تنها برای ازدواج کردن نیست.

  • بگذارید فرزندان شما بدانند ازدواج کردن پایان زندگی نیست. چه ازدواج کرده باشند یا نه هنوز هم زندگی برای آن ها جریان دارد. همچنین باید درک کنند که ازدواج کردن تنها چیزی نیست که باعث کامل شدن یک مرد یا زن می شود.

نقش والدین در ازدواج فرزندان – شما نیز همیشه به آن ها احترام بگذارید.

  • اهمیت محبت کردن، به آن ها محبت کنید.

  •  با وجودی که اغلب والدین به طور غریزی اهمیت محبت کردن به فرزندان خود را می دانند برخی به این حقیقت بی توجه هستند که فرزندانشان باید شاهد محبت کردن پدر و مادر به یکدیگر نیز باشند. رابطه ی والدین ما زمینه ی اموزشی برای فرزندانمان است. فرزندانی که در خانه ای پرورش می یابند که در آن والدین در مقابل آن ها هیچ محبتی نسبت به یکدیگر ندارند، فرزندان وقتی بزرگ می شوند نیز در رابطه ی خود احساس راحتی زیادی نخواهند داشت.

البته اهمیت زیادی دارد که تنها وقتی که همسر شما کاری که باعث شادی شما می شود انجام می دهد را به او محبت نکنید. به جای ان کمی فراتر رفته و بگذارید فرزند شما ببیند هرازگاهی همسرتان را در آغوش می گیرید یا از او در زمان تماشای فیلم می خواهید در کنار شما بنشیند. کودکان باید این پیام را دریافت کنند که افراد برای دوست داشته شدن نباید حتما عالی و بی نقص باشند. این یعنی نیاز به دلیل خاصی وجود ندارد که شما بخواهید به همسر خود ابراز محبت کنید و او نیز این را در زندگی آینده ی خود به یاد خواهد داشت.

چند نکته در مورد خانواده برای کسانی که قصد ازدواج دارند.

بگذارید همسر شما را بتوانند بهتر بشناسند.

  • همسر خود را تشویق کنید تا در مورد خاطرات، رویاها و اهداف دوران کودکی خود صحبت کنید تا والدین شما بهتر بتوانند او را بشناسند. دیدن شما در کنار هم و دوست داشتنتان کمک می کند ان ها را متقاعد سازید که شما می توانید در زندگی همراه و حامی هم باشید. و این فرد جدید نیز به مرور وارد خانواده شده و با آن ها احساس راحتی خواهد کرد.

منابع
familymattersng.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا