چگونه همسر خوبی باشیم؟ (قسمت اول)

همسر خوبی بودن همیشه کار ساده ای نیست، حتی اگر در زندگی کنار یک فرد عالی قرار داشته باشید. برای اینکه بتوانید همسرخوبی باشید باید درست ارتباط برقرار کنید، رابطه ی عاشقانه ی خود را زنده نگه دارید و در کنار حفظ هویت خود بهترین دوست برای همسرتان باشید. اگر می خواهید بدانید چطور این کار را انجام دهید نکات زیر را دنبال کنید. چگونه همسر خوبی باشیم؟

مکالمه ی موثری داشته باشید.

چگونه همسر خوبی باشیم؟ (قسمت اول)

نیازها و احساسات خود را درست بیان کنید.

  • همسر شما قدرت دیدن چیزهای پنهان را ندارد. اگر چیزی می خواهید به او بگویید. اگر مشکلی وجود دارد آن را بیان کنید. اگر می خواهید قادر باشید احساسات خود را بیان کنید باید بتوانید با تن صدای مثبت صحبت کرده و به جای اینکه تنها قصد متهم کردن داشته باشید به حرف های همسرتان گوش دهید. 
  • استفاده از  جملات ” من “. به جای متهم کردن همسر خود برای برآورده نشدن نیازهایتان، مکالمه را روی خودتان متمرکز نمایید. برای مثال بگویید” وقتی هرشب تا بعد از ساعت شش و نیم به خانه نمی آیی احساس می کنم به من بی توجه هستی”.
  • به گفته های او گوش دهید. وقتی چیزی به شما می گوید حرف او را تکرار کنید تا بداند شما منظورش را فهمیده اید. برای مثال ” شنیدم که گفتی در مورد وضعیت مالی مان نگران هستی. به همین علت شب ها تا دیروقت کار می کنی.”
  • قضاوت نکنید. قبل از واکنش نشان دادن بگذارید حرف های همسرتان تمام شوند. بعد از اتمام صحبت هایش یک راه حل به او پیشنهاد دهید. برای مثال بگویید ” من ترجیح می دهم کمی سخت تر و با بودجه ی کمتر به زندگی ادامه دهم، اگر در این شرایط بتوانم تو را بیشتر ببینم.”

چگونه همسر خوبی باشیم؟ مبارزات خود را انتخاب کنید.

چگونه همسر خوبی باشیم؟ (قسمت اول)
  • برخی مسائل ارزش جنگیدن را دارند و برخی نه. اگر تمام وقت خود را صرف نکته گیری و بحث با همسرتان برای مشکلات کوچکی کنید که به نظر نمی رسد واقعا اهمیت داشته باشند او دیگر وقتی مشکلی جدی پیش بیاید به حرف هایتان گوش نخواهد داد. 
  • انتقاد کردن می تواند رابطه ی شما را ویران سازد. برای مثال تنها تا زمانی که ظرف ها سالم بوده و نشکسته اند به همسر خود در مورد چگونه چیدن ظرف ها در ماشین ظرفشویی حرفی نمی زنید. اما راه بهتر این است که بگذارید خودش هرطور می خواهد کار را انجام دهد. مسائل را بزرگ نکنید.
  • بدون داشتن برخوردی سازنده هیچگاه انتقاد نکنید. به یاد داشته باشید آرام و منطقی باشید. زیرا احساسات قوی می توانند به سادگی صحبت شما را به دعوا تبدیل کنند. اگر برای هرکار کوچکی از همسر خود انتقاد کنید او به سرعت مقابل شما جبهه خواهد گرفت.
  • شما باید بیشتر همسرتان را برای کارهایی که درست انجام می دهد تحسین کنید تا انتقاد برای کارهای نادرست. با این روش او به احتمال بیشتری به حرف های شما گوش خواهد داد و در کنارتان شادتر خواهد بود.

وقتی در مورد چیزی بحث می کنید درک داشته باشید.

  • درست بجنگید. اجازه ندهید عصبانیت بر شماغلبه کند زیرا باعث می شود چیزهایی بگویید که بعدا از آن پشیمان می شوید. حتی اگر با همسر خود مخالف هستید باید به عقاید و دیدگاه های او احترام بگذارید. برای اینکه همسر خوبی باشید باید درک کنید که شما هیچوقت نمی توانید در تمام موارد با هم موافق باشید. هیچ دو زوجی نیستند که باورها و روحیات یکسانی داشته باشند، این یعنی شما باید یاد بگیرید چطور در جایی که نمی توانید باهم به توافق برسید با شرایط کنار بیایید.
  • در زمان مناسبی با او صحبت کنید. هر وقت دلتان خواست نباید مشکلات را مطرح کنید. قبل از وقت غذا، وقتی در حال پرداخت قبوض است یا درگیر یک شرایط پر استرس می باشد، مثل حل کردن مشکلی در ماشین، نباید مسئله را مطرح کنید. و به یاد داشته باشید هیچگاه در مقابل کودکان بحث را شروع نکنید.
  • وقتی اشتباه کردید آن را بپذیرید. شما باید یاد بگیرید به اختلافات احترام بگذارید و منطقی بمانید، در نتیجه می توانید وقتی اشتباهی داشتید آن را پذیرفته و عذرخواهی کنید.
چگونه همسر خوبی باشیم؟ (قسمت اول) | مرکز مشاوره همکده

چگونه همسر خوبی باشیم؟ با همسر خود صحبت کنید، نه در مورد او.

  • هیچ گاه قبل از اینکه با همسر خود صحبت کنید با دوستان یا اعضای خانواده در مورد زندگی خود حرفی نزده و در مورد همسرتان چیز بدی نگویید. صحبت کردن در مورد همسرتان پشت سر او نوعی بی وفایی است. وقتی شما ازدواج کردید اولین فردی که باید به او وفادار باشید همسرتان است نه خانواده ای که در آن متولد شده اید یا گروه های اجتماعی. 
  • شکایت کردن از همسرتان مقابل دوستان و خانواده نه تنها مشکلات شما را حل نخواهد کرد بلکه باعث می شود آن ها روابط شما را با دیدی منفی در ذهن داشته باشند.
  • دوستان و خانواده شاید تصور کنند می دانند چه چیزی برای شما بهتر است اما آن ها درست شما و رابطه تان را نمی شناسند و در نهایت ممکن است توصیه ی بدی برای شما داشته باشند.

شرایط را بپذیرید.

چگونه همسر خوبی باشیم؟ (قسمت اول)

چگونه همسر خوبی باشیم؟ توقعاتی واقع گرایانه داشته باشید.

  • هیچکدام از شماعالی نیستید. برآورده نشدن توقعات ممکن است هریک از شما را ناامید کند. اگر انتظارات شما بسیار بالا و غیرحقیقی هستند باید استانداردهایی برای خود مشخص کنید که قابل دسترس باشند. برای مثال نمی توانید انتظار داشته باشید او هزینه ی زیادی کرده و شما را هر وعده به رستوران مورد علاقه تان ببرد. اگر می خواهید زمان بیشتری در کنار هم باشید باید هزینه ی معینی را برای علایق و خواسته های خود در نظر گیرید.
  • به یاد داشته باشید هیچ رابطه ای عالی نیست. اگر می خواهید همیشه در کنار هم شاد بوده و هیچگاه مشکلی نداشته باشید باید بدانید این اتفاق نخواهد افتاد.
  • انتظارات مالی واقع گرایانه داشته باشید. شاید حالا به اندازه ای که ده سال پیش برای این زمان آرزو داشتید وضع مالی خوبی نداشته باشید. به جای توقعات بیشتر قدر چیزهایی که دارید را بدانید.

سعی نکنید همسر خود را تغییردهید.

  • او را همانطور که هست بپذیرید و بگذارید بداند هیچگاه دوست ندارید او تغییر کند. اگر به او زمان کافی بدهید تا خودش باشد می تواند بهترین ها را برای شما فراهم سازد. او یک فرد در حال رشد است، درست مانند خود شما. او را برای شخصیتش دوست داشته باشید و او نیز در مقابل بدون شرط شما را دوست خواهد داشت.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا