تصویر بدنی در دوران نوجوانی

در طول دوران بلوغ، افراد کم سن اغلب زیاد در مورد ظاهر بدن خود فکر می کنند. همچنین آن ها بدن خود را با دیگران مقایسه می کنند. یک تصویر بدنی مثبت در دوران نوجوانی بخش مهمی از داشتن عزت نفس سالم است و شما می توانید به کودک خود کمک کنید در مورد ذهن و بدنش حس و فکر مثبتی داشته باشد. تصویر بدنی در دوران نوجوانی چیست؟

تعریف تصویر بدنی چیست؟

تصویر بدنی یعنی چگونه بدن خود را حس کرده و در مورد آن فکر می کنید. این تصویر شامل عکسی از بدن شماست که در ذهنتان دارید، که شاید شامل اندازه و شکل اصلی بدن شما باشد یا نه.

یک تصویر بدنی مثبت یا سالم یعنی حس رضایت و شاد بودن از بدن شما، و اینکه با ظاهر بدن خود راحت بوده و آن را بپذیرید.

یک تصویر بدنی منفی یا ناسالم یعنی از ظاهر خود ناراضی باشید. کسانی که این حس را دارند اغلب می خواهند اندازه یا شکل بدنی خود را تغییر دهند.

تصویر بدنی می تواند زندگی شما را تغییر دهد و رابطه ی نزدیکی با عزت نفس و انتخاب های زندگی سالم دارد. وقتی حس خوبی در مورد بدن خود دارید به احتمال بیشتری عزت نفس بالاتر و سلامت روانی بهتری خواهید داشت و می توانید در فعالیت فیزیکی و تغذیه ی خود تعادل را رعایت کنید.

یک تصویر بدنی سالم در دوران کودکی می تواند پایه ای برای سلامت فیزیکی و روانی در زندگی آینده ی شما باشد.  تصویر بدنی ناسالم در کودکی می تواند عواقبی طولانی مدت داشته باشد.

پسران، دختران و همه می توانند تحت تأثیر تصویر بدنی باشند اما به شکل هایی مختلف. برای مثال دختران نوجوانی که بدن خود را دوست ندارند اغلب می خواهند وزن کم کرده و لاغرتر شوند. نوجوانان پسر می خواهند وزن کم کنند، بلند قدتر باشند یا ماهیچه ی بیشتری داشته باشند.

تصویر بدنی ذهنی کودک شما

تصویر بدنی در دوران نوجوانی

تصویر بدنی کودک تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارند.

این فاکتورها شامل محیط خانوادگی، توانایی یا عدم توانایی، خصوصیات زوج ها، رسانه های اجتماعی و تبلیغات، صنعت مد و پیش زمینه ی فرهنگی. رسانه های اجتماعی تأثیر بزرگی بر تصویر بدنی نوجوان دارند، خصوصاً وقتی نوجوانان عکس هایی از خودشان و دیگران را در رسانه های اجتماعی دیده و پست می کنند.

وقتی کودک شما به دوران بلوغ می رسد شبیه دیگران بودن برای او مهم تر است. همچنین بدن او از درون و بیرون دستخوش تغییراتی خواهد شد. این یعنی کودک شما برای اینکه به شکل خاصی دیده شده و حس کند بیشتر روی دیگران اثر می گذارد تلاش بیشتری خواهد کرد.

تصویر بدنی منفی: فاکتورهای خطر

تصویر بدنی در دوران نوجوانی

برخی از کودکان نسبت به کودکان دیگر حس بدتری نسبت به بدن خود دارند. کودکان شاید بیشتر در خطر ایجاد تصویر بدنی منفی باشند اگر:

  • احساس فشار از جانب خانواده، دوستان یا رسانه های اجتماعی با ایده‌ی جذاب بودن و زیبایی یا اینکه دیگران آن ها را برای ظاهرشان دست می اندازند
  • داشتن شکل بدنی یا وزنی متفاوت از دوستان یا شکل بدنی ای که کاملاً متفاوت با اندام ایده الی است که در رسانه های اجتماعی دیده اند
  • از بیرون به خود نگاه کرده و نگران هستند از نظر دیگران چطور دیده می شوند یا خود را با افراد دیگر مقایسه می کنند
  • عزت نفس کمی داشته یا علائمی از افسردگی را تجربه می کنند
  • عضو یک گروه دوستی، رقص یا ورزشی هستید که روی شکل خاصی از بدن تأکید دارند
  • ناتوانایی های فیزیکی دارید

در کل کودکان در سنین نوجوانی، به خصوص دختران نوجوان، و افراد جوان دارای اضافه وزن حس بدی به بدن خود داشته یا تصویر بدنی ناسالمی دارند.

تصویر بدنی در دوران نوجوانی | مرکز مشاوره همکده

اثرات تصویر بدنی ناسالم در نوجوانان

تصویر بدنی ناسالم نوجوان مستقیماً مرتبط با عزت نفس کم است که می تواند باعث حالت روانی منفی و تغییرات عواطف و احساسات شود.

افراد نوجوانی که حس خوبی به خود ندارند بیشتر می خواهند روی پیام های منفی اطراف خود تمرکز کرده و مقایسه ای منفی بین بدن خود و کسانی که ایده آل می دانند خواهند داشت.

عزت نفس کم و تصویر بدنی منفی فاکتورهای خطرناکی برای ایجاد استراتژی های ناسالم کاهش وزن، اختلالات غذایی یا اختلالات روانی مانند افسردگی هستند.

نگرانی هایی برای تصویر ذهنی: نکاتی که باید مراقب آن باشید

طبیعی است کودک شما نگران بدن خود بوده و بخواهد عالی دیده شده و سبک زندگی سالمی داشته باشد. وقتی کودکان زیاد روی بدن خود تمرکز کنند می تواند باعث بروز اضطراب و استرس شود.

اگر کودک شما هریک از علائم زیر را تجربه کرد با او در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. اگر اوضاع تغییر نکرده و هنوز هم نگران هستید با یک فرد متخصص صحبت داشته باشید.

شاید کودک شما:

  • حس می کند بدن او زیاد خوب نیست – می گوید بدن زیبایی ندارد
  • مرتباً بدن خود را با بدن دیگران مقایسه می کند
  • به خاطر ظاهرش دوست ندارد از خانه بیرون برود
  • به خاطر دیدگاه خود نسبت به بدنش دوست ندارد چیزهای جدیدی را امتحان کرده و یا کارهای تازه ای انجام دهد
  • نگران کاهش وزن یا بخش های خاصی از بدنش است، مانند صورت یا پاها
  • مرتباً بدن خود را چک می کند، زمان زیادی را صرف نگاه کردن به خود در آینه کرده یا از خودش عکس گرفته و به دنبال تغییرات یا نقص های خود است
ایجاد تصویر بدنی سالم: چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید؟
تصویر بدنی در دوران نوجوانی
  • صحبت کردن در مورد بدن خود

بسیاری از افراد جوان در مورد تغییرات فیزیکی همراه با دوران بلوغ نگران هستند

شما می توانید با گوش دادن به حس کودک خود در مورد بدنش و تغییرات آن به او کمک کنید؛ مهارت های گوش دادن فعال می تواند قدرت پذیرش شما را بالا برده و به کودکتان نشان دهد که واقعاً به گفته های او اهمیت می دهید.

باید بگذارید همه در خانواده بدانند که اذیت کردن دیگران به خاطر ظاهرشان خوب نیست. مسخره کردن می تواند تأثیری منفی روی تصویر بدنی داشته و باعث قلدری کودک در مدرسه شود.

مسخره کردن در مورد وزن؛ از جمله شروع به شایعه سازی و شروع به اشتراک گذاری تصاویر ناخوشایند، تأثیری منفی روی تصویر بدنی خواهد داشت. می توانید با مدرسه ی کودک خود صحبت کنید تا ببینید آیا در قوانین خود چیزی برای این نوع از قلدری دارند.

اگر نگران حس کودک خود نسبت به بدنش هستید می توانید با یک مشاور یا متخصص صحبت کنید.

  • تصویر بدنی در دوران نوجوانی – الگوی مثبتی برای او باشید

اگر نشان دهید که شما حس مثبتی به بدن خود دارید کودک شما نیز با بدن خود ساده تر کنار خواهد آمد. یک رفتار مثبت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فعالیت فیزیکی و تغذیه ی سالم بخشی از زندگی روزانه ی خانواده شما بوده و از رژیم های مد روز دور بمانید – این کار کمک می کند کودک شما تعادل درست را پیدا کند.
  • بدن خود را برای کارهایی که می تواند انجام دهد تحسین کنید نه برای شکلی که دیده می شود.
  • به خصوصیاتی در خودتان افتخار کنید که مربوط به ظاهرتان نیستند، مانند حس شوخ طبعی، سخت تلاش کردن، اهمیت دادن به دیگران یا کمک کردن به افراد دیگر – می توانید این خصوصیات را در خودتان و کودک برجسته کنید
  • پذیرش و اهمیت دادن به دیگران نباید مرتبط با ظاهرشان باشد و یا اینکه دیگران در مورد ظاهر آن ها چه می گویند.
منابع
raisingchildren.net.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا