راه های اثبات شده برای شاد بودن

راه های اثبات شده برای شاد بودن در ادامه این مقاله همکده بررسی شدند.

تمرین تمرکز ذهنی

راه های اثبات شده برای شاد بودن

به جای تمرکز روی اتفاق شادی که در زمان حال افتاده است. زندگی در همان لحظه برخی افراد که زیاد شاد نیستند در مورد زندگی در گذشته یا چیزی که می خواهند اتفاق بیفتد فکر می کنند. هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و ما نیز می توانیم در نظرسنجی هایی که در این زمینه انجام می شوند شرکت داشته باشید.

زندگی با تمرکز ذهنی راه های اثبات شده برای شاد بودن

زندگی با تمرکز ذهنی یعنی زندگی هوشمندانه و آگاهی از اینکه توجه کاملی روی هدف داشته باشید. در زمان حال بمانید و تجربیات هر لحظه ی خود را بدون قضاوت ادامه دهید.

توانایی تمرکز خوب نیاز به تمرینات مکرر دارد. یک راه برای انجام این کار تمرین مدیتیشن تمرکز ذهنی است. با چشمان بسته نشسته و روی احساسات فیزیکی، افکار و عواطف خود بدون هیج قضاوتی فکر کنید. می توانید همزمان با وارد شدن در ذهنتان آن ها را برای خود مثلا “یک فکر”، ” خشم” یا ” آزار” تصور کنید.

کیفیت خواب مناسبی داشته باشید.

راه های اثبات شده برای شاد بودن

اغلب ما روی اهمیت خواب بر سلامتتان آگاهیم. به هر حال این یک نیاز برای تعادل روانی ماست. بسیاری از ما سماجت زیادی برای دیر رفتن به رختخواب داریم. برخی از ما خواب با کیفیت را تنها یک شوخی می دانیم و به خاطر برنامه های کاری شلوغ و پروژه های عقب افتاده به آن اهمیتی نمی دهیم.

دقت کنید چطور کمبود خواب تاثیری منفی روی وضعیت روحی شما در روز بعد خواهد داشت، خواب کم ما را در طول روز حساس تر خواهد کرد و خواب کافی ما را شادتر کرده و بهره وری ما در کار را افزایش خواهد داد.

اما این گفته ها به این معنا نیست که شما به خواب بیشتری نیاز دارید. بررسی زندگی بیش از 4000 نفر فرد بزرگسال نشان داده است افراد شادتر به طور میانیگین 6 ساعت و 15 دقیقه خواب بدون وقفه ی با کیفیت در زندگی دارند. افراد شاد بهتر نیز می خوابند. این یک حلقه است: هرچه خواب با کیفیت تری داشته باشید شادتر خواهید شد و با شاد بودن بهتر می توانید بخوابید.

راه های اثبات شده برای شاد بودن- کمی تجربه کسب کنید.

تجربیات جدا از قوی کردن روابط اجتماعی، با گذر زمان برای ما بیشتر و بیشتر خاطره انگیز می شوند. ذهن ما به طور پیش فرض تجربیات را کلی و شاد برای خود تفسیر می کند. برای مثال هر زمان که خاطرات مربوط به تعطیلات آخر را برای خود با دوستان و خانواده مرور می کنید. خستگی و سختی هایی که در طول سفر تجربه کرده اید را بیشتر فراموش خواهید کرد.

زمان رفت و آمد خود را کم کنید.

برخی حوادث در زندگی می توانند به طور کلی شادی زندگی را کاهش دهند. رفت و آمدهای طولانی مدت از اینگونه حوادث هستند.

قبل از پذیرش یک شغل جدید، برای خودتان حساب کنید چقدر زمان نیاز دارید تا هرروز خودتان را به محل کار برسانید. با این وجود پاه ممکن است شما در کاری باشید که نیاز دارد هر روز یک ساعت یا بیشتر رانندگی کنید. بهتر است در صورت امکان به دنبال وسایل دیگری برای رفت و امد بگردید.

لبخند یکی از راه های اثبات شده برای شاد بودن

خندین استرس و اضطراب شما را کاهش خواهد داد. محققان در یک بررسی انجام شده دریافته اند رانندگان اتوبوسی که هیچگاه در طول روز لبخندی نمی زنند وضعیت روحی بدی داشته و اغلب در کار افرادی گوشه گیر هستند. اثرات خندیدن خصوصا برای زنان بسیار موثر است.

وقتی لبخند می زنیم برخی فرایندهای زیستی در بدن انجام می شود که باعث می شود مغز تصور کند بیشتر از آنچه در واقعیت است شاد هستیم. به همین دلیل وضعیت روحی ما بهتر خواهد شد. البته این تنها یک اثر لحظه ای است که موقتا شما را شادتر می سازد و در اصل چیزی نیست که باعث شود در طولانی مدت فردی شادتر شوید. به هرحال اگر کاری به سادگی لبخند زدن می تواند باعث شود حس بهتری در زندگی داشته باشید و باعث خندیدن دیگران نیز شوید، چرا این کار را انجام ندهید.

یک حیوان خانگی داشته باشید.

اغلب کسانی که صاحب حیوان خانگی هستند می گویند از آن ها لذت برده و خاطرات خوبی با آن دارند. محققان دریافته اند حمایت اجتماعی که فرد از حیوان خانگی خود دارد مانند مراقبت از یک عضو خانواده می باشد. محققان می گویند داشتن حیوان خانگی در کنار داشتن فواید دیگر، باعث عزت نفس بیشتر، افسردگی کمتر و تنهایی کمتری خواهد شد – حتی این افراد بیشتر ورزش می کنند.

افراد شاد را شناخته و با آن ها وقت بگذرانید.

سطح شاد بودن یک فرد با جدایی از یک دوست تا سه درجه می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و این یعنی شادی ما تحت تاثیر زیاد شبکه های اجتماعی دوستان قرار دارد و بسیار به دوستانمان وابسته است.

افراد شاد اغلب مرکز شبکه های اجتماعی هستند که افرادی مشابه خود را در آن دارند. این گروه از افراد می توانند بهتر، صمیمی تر و بخشنده تر باشند.

راه های اثبات شده برای شاد بودن- حداقل ده دوست خوب داشته باشید.

راه های اثبات شده برای شاد بودن

برای رسیدن به حداقل سطح مورد نیاز برای شاد بودن در ابتدا نیاز داریم حداقل ده دوست خوب داشته باشیم. بررسی 1700 نفر برای میزان سطح رضایت آن ها از زندگی و دوستان، نشان داده شده است کسانی که پنج دوست یا کمتر دارند اغلب زیاد شاد نیستند. کسانی که 5 تا 10 دوست دارند به احتمال بیشتری شاد خواهند بود.

خبر خوب اینکه شاد بودن فرد به دوستانی که برای دوران کودکی بوده اند یا کسانی که به تازگی وارد زندگی شان شده اند بستگی ندارد. این یعنی هیچوقت برای داشتن دوستان جدید و شاد بودن دیر نیست.

ساخت دوستی های جدید کار سختی نسیت… مراقبت از حیوانات خانگی نیاز به تلاش و توجه دارد اما دوست تنها نیاز به کمی منطق دارد. به هرحال درست مانند حفظ کردن یک رابطه ی ازدواج، حفظ دوستی نیز لازمه ی شاد بودن است.

منابع
mindhealth.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا