دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز

مراقبه محبت آمیز وقتی پای سلامتی و خوشبختی به میان می آید، تاثیرگذار است. بسیاری از ما در مورد فواید مدیتیشن شنیده ایم. حتی ممکن است یک یا دو بار مدیتیشن را امتحان کرده باشیم. و بسیاری از ما این کار را سخت کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که “مدیتیشن برای من مناسب نیست.” اما صبر کن! آیا می دانستید که مدیتیشن انواع مختلفی دارد؟ مدیتیشن های مانترا، مدیتیشن های تجسم، مدیتیشن های تمرکز باز، مراقبه های مبتنی بر نفس و بسیاری موارد دیگر وجود دارد. فقط باید کفش مناسب را پیدا کنید. شروع آسانی است که حالت بسیار طبیعی را در ما تداعی می کند: مهربانی. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز پرداخته ایم.

مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مراقبه محبت آمیز چیست؟

برای این که بدانیم دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز باید در ابتدا با این مفهوم آشنا شویم. مدیتیشن محبت آمیز بر ایجاد احساسات حسن نیت، مهربانی و گرمی نسبت به دیگران تمرکز دارد (سالزبرگ، 1997). همانطور که در مطالب بسیاری بیان شده است، شفقت، مهربانی و همدلی برای ما احساسات بسیار اساسی هستند. تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن محبت آمیز مزایای فوق العاده ای از رفاه بیشتر برای تسکین بیماری و بهبود هوش هیجانی دارد. دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز و مزایای آن در ادامه بررسی شده است.

عواطف مثبت را افزایش می دهد و احساسات منفی را کاهش می دهد

در یک مطالعه برجسته، باربارا فردریکسون و همکارانش (فردریکسون، کوهن، کافی، پک، و فینکل، 2008) دریافتند که تمرین هفت هفته مراقبه محبت آمیز باعث افزایش عشق، شادی، رضایت، قدردانی، غرور، امید، علاقه و سرگرمی می شود. سپس این احساسات مثبت باعث افزایش در طیف وسیعی از منابع شخصی شد (به عنوان مثال، افزایش ذهن آگاهی، هدف در زندگی، حمایت اجتماعی، کاهش علائم بیماری)، که به نوبه خود، افزایش رضایت از زندگی و کاهش علائم افسردگی را پیش بینی کرد.

احساسات مثبت و احساسات ارتباط اجتماعی را افزایش می دهد

مطالعه‌ای که توسط کوک و همکاران (2013) انجام شد نشان داد که افراد در مدیتیشن محبت‌آمیز، در مقایسه با گروه کنترل، احساسات مثبت را افزایش می‌دهند. که این خود نشانی از فیزیولوژیک رفاه است.  ما معمولاً فکر نمی کنیم که مدیتیشن بتواند به ما در مورد بیماری های جسمی یا روحی شدید کمک کند، اما تحقیقات نشان می دهد که می تواند کمک کند.

میگرن را کاهش می دهد

دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز نشان می دهد که این کار بر ذهن و جسم انسان تاثیر می گذارد. مطالعه اخیر توسط Tonelli و همکاران (2014) اثرات فوری مدیتیشن کوتاه با محبت و مهربانی را در کاهش درد میگرنی و کاهش تنش عاطفی مرتبط با میگرن مزمن نشان داد.

درد مزمن را کاهش می دهد

در یک مطالعه آزمایشی بر روی بیماران مبتلا به کمردرد مزمن که به طور تصادفی به مدیتیشن با مهربانی یا مراقبت استاندارد تقسیم شدند، مراقبه محبت آمیز با کاهش بیشتر درد، خشم و ناراحتی روانی نسبت به گروه کنترل همراه بود.

امتحان مراقبه محبت آمیز PTSD را کاهش می دهد

مطالعه ای توسط Kearney و همکاران (2013) نشان داد که یک دوره 12 هفته ای مراقبه با محبت و مهربانی به طور قابل توجهی علائم افسردگی و PTSD را در میان افراد مبتلا به PTSD کاهش می دهد.

اختلالات طیف اسکیزوفرنی را کاهش می دهد

یک مطالعه آزمایشی توسط جانسون و همکاران. (2011) اثرات مدیتیشن با محبت و مهربانی را با افراد مبتلا به اختلالات طیف اسکیزوفرنی بررسی کرد. یافته‌ها نشان داد که مدیتیشن محبت‌آمیز با کاهش علائم منفی و افزایش احساسات مثبت و بهبود روان‌شناختی همراه است.

هوش هیجانی در مغز

ما می دانیم که مغز با فعالیت های ما شکل می گیرد. تمرین منظم مراقبه محبت آمیز، مناطقی از مغز را که مسئول همدلی و هوش هیجانی هستند فعال و تقویت می کند. این خود یکی از اصلی ترین دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز است. در حالی که همدلی و پردازش عاطفی را در مغز فعال می کند.

مراقبه محبت آمیز حجم ماده خاکستری را افزایش می دهد

ماده خاکستری در مناطقی از مغز که با تنظیم هیجان مرتبط است افزایش می یابد. این مطلب در تحقیقاتی که توسط لوتر و همکارانش در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام شد، مورد بررسی قرار گرفته است.

پاسخ به استرس

مدیتیشن محبت آمیز همچنین به روان فیزیولوژی شما کمک می کند و شما را انعطاف پذیرتر می کند.

آریتمی سینوسی تنفسی (RSA) را افزایش می دهد

فقط 10 دقیقه مدیتیشن محبت آمیز یک اثر آرامش بخش فوری دارد، همانطور که با افزایش آریتمی سینوسی تنفسی (RSA)، شاخص کنترل پاراسمپاتیک قلب (یعنی توانایی شما برای وارد شدن به حالت آرامش بخش و ترمیم کننده) و کاهش (یعنی آرام تر) مشهود است.

امتحان مراقبه محبت آمیز پیری بیولوژیکی را کند می کند

ما می دانیم که استرس طول تلومر را کاهش می دهد (تلومرها قطعات کوچکی از مواد ژنتیکی شما – کروموزوم ها – هستند که نشانگر بیولوژیکی پیری هستند). با این حال، هوگ و همکاران (2013) دریافتند که زنان با تجربه مراقبه محبت آمیز، طول تلومر نسبتا طولانی تری نسبت به سن دارند. از این رو این مسئله باعث می شود که سرعت پیری بیولوژیک بسیار کم تر شود. به همن دلیل می توان گفت که یکی از دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز، کند شدن روند پیری بیولوژیک است.

مراقبه شما را به فردی مفیدتر تبدیل می کند

به نظر می رسد مدیتیشن محبت آمیز باعث تقویت نگرش های مثبت بین فردی و همچنین احساسات می شود. به عنوان مثال، لیبرگ، کلیمکی و سینگر (2011) مطالعه‌ای انجام دادند که اثرات مدیتیشن محبت‌آمیز بر رفتارهای اجتماعی را مورد بررسی قرار داد و دریافت که در مقایسه با گروه کنترل حافظه، گروه مراقبه محبت‌آمیز رفتار کمک‌کننده افزایش یافته است. از این رو می توان گفت که انجام این کار می تواند افراد را در شاخه های مختلفی به موفقیت نزدیک تر کند.

مدیتیشن شفقت را افزایش می دهد

بررسی اخیر مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی (MBIs) به این نتیجه رسید که مراقبه محبت آمیز ممکن است مؤثرترین تمرین برای افزایش شفقت باشد . افزایش شفقت خود به تنهایی یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند برای روان یک فرد رخ دهد. خصوصا زمانی که افراد در زندگی خود با چالش های بسیاری مواجه هستند. شفقت می تواند به عنوان یک گزینه بسیار مهم در زمینه رشد فردی و تعالی انسانی کمک کننده باشد. در حقیقت به کمک مدیتیشن و مراقبه است که می توان به این مهم دست پیدا کرد.

همدلی را افزایش می دهد

یکی از دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز افزایش همدلی است. به طور مشابه، کلیمکی، لیبرگ، لام و سینگر (2013) دریافتند که آموزش مراقبه محبت آمیز، پاسخ های همدلانه شرکت کنندگان را به ناراحتی دیگران افزایش می دهد، اما همچنین تجارب عاطفی مثبت را حتی در پاسخ به مشاهده دیگران در پریشانی افزایش می دهد. به واقع می توان گفت که این کار باعث افزایش همدلی در افراد خواهد شد. همین مسئله می تواند منجر به آرامش روانی در فرد شود. پس می توان گفت با مراقبه و مدیتیشن است که شخص می تواند به نهایت شرایط مثبت خود دست پیدا کند.

مراقبه تعصب شما را نسبت به دیگران کاهش می دهد

یک مطالعه اخیر (کانگ، گری و دویدو، 2014) نشان داد که در مقایسه با شرایط کنترل فعال نزدیک، شش هفته تمرین مراقبه محبت آمیز باعث کاهش تعصب ضمنی علیه اقلیت ها شد. از این رو می توان گفت که این نوع از مراقبه تاثیر بسیار مثبتی در دیدگاه افراد خواهد داشت. چرا که همین مسئله تعصب در جوامع مختلف منجر به بروز اتفاقات جبران ناپذیری می شود. گاها باعث معضلات خانوادگی و اجتماعی در شاخه های گوناگون هم می شود. از این رو می توان با مدیتیشن به کنترل آن پرداخت.

ارتباط اجتماعی را افزایش می دهد

از دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز این است که ارتباط اجتماعی را افزایش می دهد. مطالعه‌ای که توسط کوک و همکاران (2013) انجام شد، نشان داد که آن دسته از شرکت‌کنندگان در مدیتیشن محبت‌آمیز که گزارش می‌دهند احساسات مثبت بیشتری را تجربه کرده‌اند، همچنین دستاوردهای بیشتری را در درک ارتباط اجتماعی گزارش کردند.

عشق به خود

چند نفر از ما برده انتقاد از خود یا عزت نفس پایین هستیم؟ چند نفر از ما آنطور که باید از خود مراقبت نمی کنیم؟ مراقبه محبت آمیز می تواند منجر به افزایش عشق به خود شود.

مراقبه انتقاد از خود را مهار می کند

مطالعه‌ای که توسط شاهار و همکاران (2014) انجام شد نشان داد که مراقبه محبت‌آمیز برای افراد خودانتقادگر در کاهش انتقاد از خود و علائم افسردگی و بهبود شفقت به خود و احساسات مثبت مؤثر است. این تغییرات سه ماه پس از مداخله حفظ شد.

تاثیر فوری و بلند مدت

نکته خوب در مورد مراقبه محبت آمیز این است که در دوزهای فوری و کم (یعنی لذت آنی) موثر است اما اثرات طولانی مدت و پایداری نیز دارد. این خود یکی از دلایل علمی برای امتحان مراقبه محبت آمیز است که منجر به افزایش بروز این اتفاق می شود.

امتحان مراقبه محبت آمیز تاثیر طولانی مدت دارد

مطالعه ای توسط کوهن و همکاران (2011) نشان داد که 35 درصد از شرکت کنندگان مدیتیشن محبت آمیز به مدیتیشن ادامه دادند و 15 ماه پس از مداخله، احساسات مثبت بیشتری را تجربه کردند. احساسات مثبت با تعداد دقایقی که روزانه صرف مدیتیشن می‌شود همبستگی مثبت دارند.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا