راه های ایجاد مکانی امن در ذهن خود

یک مکان امن، جای ایمن در ذهن یا یک مکان شاد موقعیتی ذهنی است که شما تجسم می کنید تا مدیتیشن خود را بهبود بخشیده و سطح استرستان را کاهش دهید. ایجاد یک مکان امن تجربه ای بسیار آرامش بخش است که تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارد. قبل از شروع اینکه ایده ای در مورد راه های ایجاد مکانی امن در ذهن خود داشته باشید به شما کمک زیادی خواهد کرد. مکان امن شما در واقع جایی است که می توانید بارها و بارها به آن برگردید، بنابراین بسیار مهم است که مطمئن باشید می توانید راه برگشت به انجا در اینده را نیز پیدا کنید. شاید این کار نیاز به کمی تمرین داشته باشد اما به مرور رفتن به مکان امن برای شما تبدیل به روالی عادی و آرامش بخش خواهد شد.

مکان امن خود را ایجاد کنید.

راه های ایجاد مکانی امن در ذهن – ایده ها را در ذهن داشته باشید.

هدف از مکان امن این احساس که احساس امنیت، شادی، آرامش و صلح داشته باشید. برای اینکه بتوانید مکان امن ذهنی خودتان را بسازید باید سعی کنید محیطی باشد که شما را شاد و ایمن می کند. می توانید به عکس ها، کتاب ها، مجلات و کارهای هنری قدیمی نگاهی بیندازید. آن هایی را انتخاب کنید که به شما احساساتی مثبت می دهند و کنار بگذارید.

آیا بیشتر در محیط های طبیعی احساس آرامش دارید، مانند ساحل یا در یک باغ، یا در داخل یک ساختمان بیشتر احساس امنیت می کنید، مانند یک خانه یا یک قلعه؟

آیا جمله، شعر یا داستان هایی وجود دارد که بتوانند شما را شاد کنند؟

 مکان های شلوغ و پرانرژی را ترجیح می دهید یا مکان هایی که در آن تنها بوده و آرام هستید؟

در مورد زمانی فکر کنید که احساس شادی یا امنیت داشتید.

خاطرات شما یکی از بهترین مکان هایی هستند که می توانید بفهمید چه چیزی شما را شاد می کند. سعی کنید به روزهایی فکر کنید که آرام، شاد و راحت بودید. ببینید این خاطرات کجا اتفاق افتاده اند. شاید اینجا اشپزخانه ی مادربزرگتان باشد، جای که در ان با همسرتان ازدواج کردید، یک زمین بازی یا یک پارک مورد علاقه. از خودتان بپرسید:

این اتفاق کجا افتاد؟

چه کسی در آن زمان همراه من بود؟

من چه سنی داشتم؟

چرا این اتفاق من را شاد کرده است؟

اتاق های متفاوتی برای خودتان بسازید.

به عنوان راه های ایجاد مکانی امن در ذهن شناخته می شود. مکان امن شما بخش ها، اتاق ها یا سالن های مختلفی دارد تا به خودتان اجازه دهید به مکان های متفاوتی بروید. این اتاق ها می توانند بر اساس احساسات شما، مشکلات یا هر تم دیگری مرتب شوند. این کار به شما اجازه می دهدفضای کافی برای حرکت در محیط امن خود را داشته باشد و این به شما کمک می کند مشکلات فردی خود را دسته بندی کرده و با ان ها برخورد کنید.

برای مثال شاید بخواهید باغچه ای داشته باشید که اگر استرس های کاری را تجربه کردید به آنجا بروید. اگر احساس می کنید عصبی هستید یا اضطراب دارید می توانید از باغ خود به یک اتاق آرامش بروید، جایی که بتوانید در ان ریلکس کنید. این اتاق می تواند جایی باشد که وسایل زیادی در ان نیست و دیوارهایش رنگ های روشنی دارند، برای مثال آبی روشن یا یاسی.

اگر مکان امن شما بیرون از خانه است هنوز هم می توانید گزینه های مختلفی داشت باشید. برای مثال ار مکان امن شما یک جنگل است می توانید جایی را در نظر بگیرید که نزدیک یک رودخانه ی زیباست، مکان امن دیگرتان می تواند بالای یک درخت باشد و مکان دیگری در میان گل ها.

مکان امن تان را با افراد مورد علاقه ی خود پر کنید.

این یکی از راه های ایجاد مکانی امن در ذهن می باشد. با وجودی که برخی افراد جایی ساکت و تنها را برای مکان امن خود ترجیح می دهند برخی دیگر دوست دارند اعضای خانواده و دوستان خود را در مکان امن شان داشته باشند. در مورد کسانی فکر کنید که شما را شاد می کنند و بعد آن ها را در مکان امن در کنار خودتان تجسم نمایید.

اگر یک دوست یا عضوی در خانواده ی شما فوت شده و شما دوست دارید او را دوباره ببینید می توانید حضورش را در مکان امن خود تجسم کنید. می توانید در انجا با او مکالماتی داشته یا از او بخواهید شما را نصیحت کند.

تمام احساسات خود را درگیر کنید.

مکان امن شما نباید تنها یک منظره باشد که ان را می بینید. از تمام احساسات خود برای تصور این مکان ذهنی استفاده کنید. بو بکشید، به صداها گوش دهید، لمس کنید و مزه ها را حس کنید، این کار به فرو رفتن شما در این مکان کمک می کند.

چه چیزی را می بینید؟ می توانید درخت ها، کوه ها، رودخانه ها یا غارهایی را در ذهنتان تجسم کنید. شاید یک باغ یا کتابخانه را در ذهن دارید. اگر به یک شعر یا  نقل قول خاصی علاقه مند هستید می توانید تصور کنید که آن را روی دیوار اتاق چاپ کرده و چسبانده اید.

چه بوهایی را در این محیط احساس می کنید؟ اگر به اقیانوس فکر می کنید می توانید هوای نمکی را استشمام کنید. در کوه هستید می توانید عطر درختان کاج را حس کنید. اگر در خانه ی قدیمی روزهای کودکی تان هستید می توانید بوی غذاهای مادر را احساس کنید.

چه صداهایی را می شنوید؟ شاید صدای باد را می شنوید که در بین درختان می پیچد یا صدای غرش اقیانوس. شاید پرنده ها در حال آواز خواندن هستند یا صدای سوت باد در جنگل پیچیده است.

خودتان را در حال لمس کردن چیزی در محیط اطراف خود تصور کنید. چه احساسی دارید؟ آیا این شی نرم است یا سخت، صاف است یا برجستگی هایی دارد؟ آیا گرم است یا سرد؟ نرم است یا سخت؟

آیا می توانید مزه ی چیزی را حس کنید؟ اگر خودتان را در یک کافی شاپ تصور می کنید می توانید مزه ی نان یا قهوه را حس کنید. اگر در یک اقیانوس هستید می توانید طعم هوای نمکی را احساس کنید.

راه های ایجاد مکانی امن در ذهن – تمام جزئیات را بنویسید.

زمانی که محیط امن خود را ایجاد کردید تمام جزئیاتی که می توانید بعدا داشته باشید را یادداشت کنید. آن ها را با جزئیات ریز داشته باشید تا بتوانید به سادگی به هر جایی که نیاز دارید دوباره بروید. اگر ترجیح می دهید می توانید مکان امن خود را نقاشی کرده، طاحی نموده یا در یک نوار ویدئویی ان را توضیح دهید.

چه وسایلی در ان بوده است؟

محیط اطراف چه شکلی بود؟

چه رنگ هایی را می بینید؟

چقدر بزرگ یا کوچک بود؟

چه احساساتی را تجربه می کنید؟

آیا افراد دیگر یا حیوانی در این محیط حضور داشت؟

به مکان امن خود بروید

راه های ایجاد مکانی امن در ذهن – ریلکس کنید.

جای راحتی را پیدا کنید که می توانید در ان برای پانزده ا سی دقیقه بنشینید بدون اینکه حواس شما پرت شود. این مکان می تواند صندلی مورد علاقه ی شما باشد، جایی بیرون از خانه و میان علف ها یا روی تشک یوگا. در حالی که برخی افراد ترجیح می دهند در زمان مدیتیشن چهارزانو بنشینند شما می توانید به هر شکلی که احساس راحتی می کنید نشسته باشید، طوری که هیچ دردی را در بدن خود حس نکنید.

اگر در یک اداره هستید باید در زمان مدیتیشن درب اتاق خود را ببندید؛ اگر اتاق شما در ندارد می توانید به اتاق خالی کنفرانس یا ماشینتان بروید.

اگر در زمان مدیتیشن روی زمین دراز بکشید ممکن است خوابتان ببرد.

تنفس های عمیقی داشته باشید.

نفس کشیدن بخش مهمی از این فرایند است. این کار به آرامش شما و کنترل بدنتان زمانی که به محیط امن می روید کمک خواهد کرد. در ابتدا نفسی عمیق کشیده و ان را به آرامی بیرون دهید. با هر بار تنفس نفس کشیدن شما باید آرام تر شود تا زمانی که حس کنید ارام هستید و ماهیچه هایتان تنشی ندارند.

می توانید زمانی که هوا وارد شکم شما می شود با تصور کردن عبور هوا از درون بدن به خودتان کمک کنید. این کار باعث می شود نفس های عمیق تری بکشید.

  • آرامش درونی خود را پیدا کنید. تمرکز روی نفس کشیدن به شما کمک می کند صداها و چیزهایی در بیرون که حواستان را پرت می کنند را ساکت کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که می توانید روی سکوت و مکان امن در ذهن خود تمرکز نمایید. این همان نقطه ی آسایش شماست و می تواند کمک کند آرامش مکان امن شما قوی شود.
  • مکان امن خود را تجسم نمایید. چشم هایتان را ببندید. خودتان را ایستاده در این مکان امن تصور کنید. اگر نمی توانید فورا ذهن خود را به انجا ببرید می توانید خود را در ابتدای راه پله یا مسیر ورودی انجا تصور نمایید. تا زمانی که به مکان امن خود برسید به راه رفتن ادامه دهید.
  • افکار منفی خود را آزاد سازید. سعی کنید هیچگونه احساس منفی، خشم، رنجش، عدم امنیت یا احساس گناه را با خودتان به این مکان امن نبرید. بگذارید تمام ان ها پشت در بمانند. اگر برای انجام این کار مشکل دارید می توانید از یک جمله ی زیبا در ذهن خود کمک بگیرید. تا زمانی که دیگر احساس استرس، عصبانیت، تنش و ناراحتی نداشته باشید ان را در ذهن خود تکرار نمایید.

یک جمله ی ساده که می توانید استفاده کنید ” من آرام هستم ” یا ” همه چیز می گذرد ” خواهد بود.

راه های ایجاد مکانی امن در ذهن – در مکان امن خود حرکت کنید.

زمانی که به مکان امن تان رسیدید در آن قدم بزنید تا اتاق ها، یا مقصدی که به دنبال آن بودید را پیدا کنید. اجازه دهید این مکان امن در ذهن شما کاملا زنده شود. به جای یک تصویر ثابت باید حرکت باد در درختان، پرنده ها در آسمان یا ابرها بالای سرتان را تجسم کنید. می توانید از کوه ها یا تپه ها بالا بروید. این کارها نه تنها باعث می شوند مکان امن در ذهن شما واقعی تر شود بلکه برای شما آرامش بخش نیز خواهند بود.

شما محدود به انجام کارهای واقع گرایانه نیستید. اگر دوست دارید می توانید در هوا پرواز کرده یا شنا کرده و به عمق اقیانوس ها بروید. شما می توانید این کارها را انجام دهید، آن ها به شما حسی را منتقل می سازند که باعث احساس ارامش و آزادی خواهد شد.

ترس های خود را به اشیا تبدیل کنید.

اگر چیزی شما را نگران کرده است می توانید در مکان امن خود با آن برخورد نمایید. مشکل را شناخته و بدانید چرا شما را نگران کرده است. اجازه دهید این مشکلات به خود شکل و فرم فیزیکی بگیرند. می توانید آن را یک سنگ، جعبه یا چوب در نظر بگیرید. حالا تصور کنید این شی خراب شده است یا بسیار از شما دور شده می باشد.

برای مثال می توانید تصور کنید که مشکلات شما به شکل یک تکه کاغذ بزرگ و طولانی نمودار می شوند. کاغذ را در دستان خود مچاله کرده و آن را در سطل زباله بیندازید. می توانید حتی این کاغذ را بسوزانید یا ان را به چندین تکه تقسیم نمایید.

راه های ایجاد مکانی امن در ذهن- توضیحات خود را بخوانید.

برای کمک به خودتان در جهت برگشت به مکان امن می توانید دوباره نگاهی به توضیحاتی که داشته اید بیندازید. می توانید به نقاشی، تصویر یا نوارهای ویدئویی که در مورد مکان امن خود تهیه کرده بودید نگاه کنید. از این ها استفاده نمایید تا در تجسم دوباره ی مکان امن به خودتان کمک کنید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا