روش های آسان برای ایجاد هوش هیجانی

یکی از روش های مناسب برای رسیدن با اهداف در زندگی یا محل کار استفاده از هوش هیجانی است. بسیاری از افراد ممکن است از ابتدا دارای هوش هیجانی نباشند، یا در مورد آن اطلاعاتی نداشته باشند. امروزه هوش هیجانی در بسیاری از موارد کاربرد دارد و حائز اهمیت است. برای استفاده و یادگیری هوش هیجانی ما نیاز به رعایت و استفاده از یک سری قوانین هستیم. امروز قصد داریم شما را با هوش هیجانی و روش های آسان برای ایجاد هوش هیجانی آشنا کنیم.

هوش هیجانی

وقتی نوبت به خوشبختی و موفقیت می رسد، هوش هیجانی به اندازه دیگر موارد مانند ضریب هوشی اهمیت بالایی دارد. هوش هیجانی یعنی توانایی درک ، استفاده و مدیریت احساسات خود از طریق روش های مثبت برای از بین بردن استرس ، برقراری ارتباط موثر ، همدلی با دیگران ، غلبه بر چالش ها و خنثی کردن تعارض است. هوش هیجانی به شما کمک می کند روابط مستحکم تری برقرار کنید ، در مدرسه و کار موفق شوید و اهداف شغلی و شخصی خود را بدست آورید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنید ، قصد را به عمل تبدیل کرده و درباره آنچه بیشتر از همه برای شما مهم است تصمیمات آگاهانه بگیرید.

ویژگی های ایجاد هوش هیجانی

هوش هیجانی معمولاً توسط چهار ویژگی تعریف می شود:

خودمدیریتی

شما قادر به کنترل احساسات و رفتارهای تکانشی هستید ، احساسات خود را به روش های سالم مدیریت می کنید ، ابتکار عمل می گیرید ، تعهدات را دنبال می کنید و با شرایط تغییر یافته سازگار می شوید.

خودآگاهی

شما احساسات خود و نحوه تأثیر آن ها بر افکار و رفتار خود را می شناسید. نقاط قوت و ضعف خود را می دانید و اعتماد به نفس دارید.

آگاهی اجتماعی

شما همدلی دارید. شما می توانید احساسات ، نیازها و نگرانی های افراد دیگر را درک کنید ، نشانه های احساسی را انتخاب کنید ، از نظر اجتماعی احساس راحتی کنید و پویایی قدرت را در یک گروه یا سازمان بشناسید.

مدیریت روابط

شما می دانید که چگونه می توانید روابط خوب را برقرار کرده و حفظ کنید ، برقراری ارتباط واضح ، الهام بخشیدن و تأثیرگذاری بر دیگران ، به خوبی در یک تیم کار کنید و تعارضات را مدیریت کنید. هوش هیجانی همان چیزی است که ما هنگام همدردی با همکارانمان ، گفتگوهای عمیق در مورد روابط خود با دیگران و گفتگوهای عمیق و تلاش برای مدیریت یک کودک بی قاعده یا پریشان ، از آن استفاده می کنیم. این به ما امکان می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنیم ، خودمان را بهتر درک کنیم و زندگی معتبر ، سالم و شادتری داشته باشیم. اگرچه انواع مختلفی از هوش وجود دارد و اغلب به یکدیگر متصل می شوند ، تفاوتهای بسیار مهمی بین آنها وجود دارد.

هوش هیجانی و ضریب هوشی

EQ هوش هیجانی است ، همانطور که در بالا گفته شد ، همه چیز در مورد شناسایی احساسات در خود و دیگران ، ارتباط با دیگران و برقراری ارتباط در مورد احساسات ما است. از طرف دیگر ضریب هوشی ، هوش شناختی است. این همان هوشی است که مردم بیشتر با آن آشنایی دارند ، زیرا نوعی است که در هنگام استفاده از کلمه “هوش” بیشتر به آن اشاره می شود. همچنین نوعی است که بیشتر اوقات از طریق آزمایش اندازه گیری می شود و از طریق مواردی مانند معدل ارزیابی می شود. هوش اجتماعی در مقابل هوش هیجانی هوش اجتماعی بیش از IQ با هوش هیجانی ارتباط دارد ، زیرا هر دو با پیمایش موقعیت های اجتماعی یا عاطفی ارتباط دارند.

نکته قابل توجه

با این حال ، این دو نوع متمایز از هوش هستند حتی اگر تا حدودی با هم تداخل داشته باشند. هوش هیجانی بیشتر مربوط به زمان حال است ، به این دلیل که برای شناسایی و مدیریت احساسات در لحظه استفاده می شود. هوش اجتماعی از برخی مهارت ها و توانایی های مشابه استفاده می کند اما اغلب به سمت آینده متمرکز است. به شما امکان می دهد احساسات ، شخصیت و رفتارهای خود و دیگران را درک کنید تا به دنبال نتایج مثبت باشید.

هوش هیجانی در روانشناسی

هوش هیجانی شکاف ایجاد شده را در در جریان اصلی هوش ، به ویژه برای روانشناسان پر کرد. به نظر می رسید که این رشته همیشه درک عمومی داشته است که ضریب هوشی همه چیز نیست ، اما نظریه های مربوط به اینکه سایر اجزای مهم دقیقاً بسیار متفاوت هستند ، بسیار زیاد بوده و روانشناسان نمی توانند در مورد یک مفهوم یا ایده واحد به توافق برسند.

روش هایی برای ایجاد و افزایش هوش هیجانی در افراد

همانطور که در پاراگراف های قبل گفتیم،هوش هیجانی یا EQ همچنان مهارت محبوبیت بیشتری در دنیای حرفه ای است. شاید بسیاری از خود بپرسند که چرا اهمیت عاطفی همچنان در بین همسالان در یک محل کار در حال رشد افزایش می یابد. به بیان ساده ، هوش هیجانی یک روند نیست. شرکت های بزرگ اثبات آماری را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد کارکنان با هوش هیجانی بدون شک روی خط اصلی تأثیر می گذارند.

نکته قابل توجه

در حقیقت ، شرکت هایی با کارمندانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند ، افزایش عمده فروش و بهره وری کل را مشاهده می کنند. برای ایجاد هوش هیجانی بالا می توانید از مشاوره هم استفاده ببرید. از این رو می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره از خدمات آن استفاده ببرید. مرکز مشاوره همکده دارای خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی هم می باشد.

 از یک سبک قاطعانه در برقراری ارتباط استفاده کنید.

ارتباط قاطعانه تا رسیدن به احترام تا حد زیادی پیش می رود بدون اینکه خیلی پرخاشگرانه یا منفعلانه برخورد کنید. افراد باهوش از نظر احساسی می دانند که چگونه نظرات و نیازهای خود را به صورت مستقیم و در عین حال احترام دیگران حفظ کنند.

در هنگام درگیری های ذهنی آرامش خود را حفظ کنید.

در موارد درگیری ، طغیان های عاطفی و احساس خشم معمول است. فرد باهوش احساسی می داند که چگونه در شرایط استرس زا آرامش خود را حفظ کند. آن ها تصمیمی تکانشی نمی گیرند که منجر به مشکلات حتی بزرگتری شود. آنها می فهمند که در مواقع درگیری هدف یک راه حل است و با آگاهی انتخاب می کنند تا اطمینان حاصل کنند که اعمال و گفتارشان با آن همسو است.

از مهارتهای گوش دادن فعال استفاده کنید.

در گفتگوها ، افراد باهوش از نظر احساسی به جای اینکه فقط منتظر نوبت صحبت خود بمانند ، به وضوح گوش می دهند. آنها اطمینان حاصل می کنند که قبل از پاسخ دادن آنچه را که گفته می شود درک می کنند. آنها همچنین به جزئیات غیرکلامی مکالمه توجه می کنند. این از سوتفاهم جلوگیری می کند ، به شنونده اجازه می دهد تا به درستی پاسخ دهد و احترام خود را نسبت به شخصی که با او صحبت می کند نشان می دهد.

 انگیزه داشته باشید.

افراد باهوش از نظر احساسی انگیزه شخصی دارند و نگرش آنها به دیگران انگیزه می دهد. آنها هدف گذاری می کنند و در برابر چالش ها مقاوم هستند.

برای ایجاد هوش هیجانی راه های حفظ نگرش مثبت را تمرین کنید.

قدرت نگرش خود را دست کم نگیرید. اگر شخصی اجازه دهد ، نگرش منفی به راحتی دیگران را آلوده می کند. افراد باهوش احساسی از روحیه اطرافیان خود آگاهی دارند و بر این اساس از نگرش خود محافظت می کنند. آنها می دانند برای داشتن یک روز خوب و چشم انداز خوش بینانه باید چه کاری انجام دهند. این می تواند شامل صرف صبحانه یا ناهار عالی ، انجام نماز یا مراقبه در طول روز یا نگه داشتن نقل قول های مثبت روی میز یا رایانه آنها باشد.

برای ایجاد هوش هیجانی خودآگاهی را تمرین کنید.

افراد باهوش از نظر احساسی خودآگاه و شهودی هستند. آنها از احساسات خود و اینکه چگونه می توانند بر اطرافیان خود تأثیر بگذارند آگاه هستند. آنها همچنین احساسات و زبان بدن دیگران را درک می کنند و از این اطلاعات برای افزایش مهارت های ارتباطی خود استفاده می کنند.

انتقاد پذیر باشید.

یک قسمت مهم در افزایش هوش هیجانی شما این است که بتوانید انتقاد کنید. افراد با EQ بالا به جای آزرده شدن یا دفاعی شدن ، چند لحظه طول می کشد تا بفهمند انتقاد از کجا می آید ، چگونه بر دیگران یا عملکرد خودشان تأثیر می گذارد و اینکه چگونه می توانند به طور سازنده ای هر مسئله را حل کنند.

 ایجاد هوش هیجانی – با دیگران همدردی کنید.

افراد باهوش از نظر احساسی می دانند چگونه همدلی کنند. آنها می فهمند که همدلی صفتی است که قدرت عاطفی و نه ضعف را نشان می دهد. همدلی به آنها کمک می کند تا در سطح انسانی اولیه با دیگران ارتباط برقرار کنند. دریچه ای برای احترام و تفاهم متقابل بین افراد با نظرات و موقعیت های متفاوت باز می شود.

از مهارت های رهبری استفاده کنید.

افراد باهوش از نظر احساسی مهارت های رهبری بسیار خوبی دارند. آنها استانداردهای بالایی برای خود دارند و الگویی برای پیروی از دیگران هستند. آنها ابتکار عمل می کنند و مهارت های زیادی در تصمیم گیری و حل مسئله دارند. این امر باعث می شود تا عملکرد و عملکرد بالاتر و بالاتری در زندگی و محل کار داشته باشید.

در دسترس و احساس شادابی و نشاط داشته باشید.

افراد باهوش از نظر احساسی قابل دسترسی هستند. آنها لبخند می زنند و حضوری مثبت از خود بروز می دهند. آنها از مهارت های اجتماعی مناسب بر اساس رابطه خود با هر کجا که هستند استفاده می کنند. آنها مهارت های بین فردی بسیار خوبی دارند و می دانند چگونه به وضوح ارتباط برقرار کنند ، چه ارتباط کلامی باشد و چه غیر کلامی.

منابع
inc.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا