چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

ما می خواهیم بدانیم که چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟ در روان شناسی این که فرد بتواند خودش را بشناسد بسیار مهم است. در واقع فرآیند خود شناسی در هر فردی متفاوت است. این یعنی که هیچ فردی نمی تواند بگوبد که چون من یک سری تشابهات نسبت به دوست خود دارم پس خود اگاهی من یا خود شناسی من هم باید مثل او باشد. متاسفانه بسیاری افراد هستند که خودشان را اشتباه می شناسند یا این که سعی دارند آن شخصیت توهمی را که در ذهن خود ایجاد کرده اند را به عنوان خود شناسی سر لوحه قرار دهند. معمولا افرادی که دارای اختلالات دوقطبی یا دورویی هستند نمی توانند به درستی خود را بشناسند.

شناسایی فردی توسط روان شناس هم زمانی قابل اجرا است که آن فرد هم توانایی های خود و هم اشتباهات خود را پذیرا باشد. در واقع فرد نباید بیش از حد دارای ویژگی های خود آزاری یا ویژگی های رفتار غرور آمیز باشد. امروز می خواهی به شما بگوییم که چگونه می توانید خود آگاهی را ایجاد کنید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با این که چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟ صحبت کنیم.

خود آگاهی در افراد

خودآگاهی مهارت مهمی است که می توانیم برای پیشرفت در سفر توسعه شخصی خود پرورش دهیم و همه ما بعضی اوقات می توانیم کمی بیشتر از آن استفاده کنیم. در زندگی پرتنش و مدرن ما واکنش منفعلانه نسبت به محیط زیست و شکستگی برای اتصال آسان است.

داشتن هوش هیجانی و تنظیم احساسات باید یکی از مهارت های بسیار ارزشمند باشد

چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

داشتن هوش هیجانی و تنظیم احساسات باید یکی از مهارت های بسیار ارزشمند باشد. خودآگاهی سنگ بنای آن هوش است. برای برخی از استراتژی های مبتنی بر علم آزمایش شده و مورد تحقیق واقع شده برای افزایش خودآگاهی را در ادامه مطلب بخوانید.

تمرینات هوش هیجانی در ارتباط با این زمینه

 تمرین هوش هیجانی را می توانید از سایت های مختلف دریافت کنید و از آن استفاده کنید. این تمرینات مبتنی بر علم نه تنها توانایی شما در درک و کار با احساسات شما را افزایش می دهد بلکه به شما ابزاری برای تقویت هوش هیجانی بیمار، دانشجو یا کارمند شما می دهد. ما می خواهیم بدانیم چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

خودآگاهی توانایی نظارت بر دنیای درونی و بیرونی ما است. افکار و احساسات ما به صورت سیگنال بوجود می آیند. توسعه خودآگاهی به ما امکان می دهد که دیگر توسط این سیگنال ها فریب نخوریم، بلکه در عوض به آن ها پاسخ عینی و متفکرانه می دهیم. افراد خودآگاه، تجربه درونی و تأثیر آن ها را در تجربه بیرونی دیگران درک می کنند.

توانایی ارزیابی خود در گذشته به دلیل افزایش تأثیر منفی مورد انتقاد قرار گرفته است.

توانایی ارزیابی خود در گذشته به دلیل افزایش تأثیر منفی مورد انتقاد قرار گرفته است. هنگام تحریک خودآگاهی از سیستم محرک و با شرایط خاص، می توان افزایش تأثیر منفی را کاهش داد. افزایش تأثیر منفی عاطفی مانعی برای پیشرفت در خودآگاهی است.

خود فکری و خود آگاهی

هنگام کار بر روی خودآگاهی، ضروری است که این کار را از منظر خودفکری انجام دهید، با تمرکز بر دلایل زمینه ساز تجربه عاطفی و نه آن چه که از نظر احساسی تجربه شده است.

بالا بردن روند شکوفایی

مشاهده باز و عینی احساسات، حواس، خواسته ها و اعمال می تواند به کسی کمک کند که روند شکوفایی خود را بالا ببرد. نیازی به احساسات منفی نیست، بلکه توجه به آن ها و یادگیری از حضور آن ها است که می تواند شکوفایی را ایجاد کند.

توسعه خودآگاهی به پردازش شناختی سطح بالاتری نیاز دارد

توسعه خودآگاهی به پردازش شناختی سطح بالاتری نیاز دارد. این امر به یک دیدگاه جمع آوری اطلاعات نیاز دارد. این پردازش منجر به افزایش سازگاری و انعطاف پذیری می شود. افزایش آگاهی از خود باعث ایجاد انعطاف پذیری می شود. خودآگاهی همچنین توانایی همدلی با دیگران را بهبود می بخشد.

وقتی دلسوزی و همدلی بالا می رود، خود برتر نیز افزایش می یابد.

وقتی دلسوزی و همدلی بالا می رود، خود برتر نیز افزایش می یابد. با نیت و هدف، یک انسان خودآگاه می تواند به طور قابل توجهی بر جهان پیرامون خود تأثیر بگذارد. افراد خودآگاه تمایل دارند با اعتماد به نفس، ارزشمندی و میزان موفقیت بالا ظاهر شوند.

4 راه برای افزایش خودآگاهی

  • دفتر خاطرات فکری مکانی اساسی برای شروع افزایش آگاهی از خود است.
  • افکاری را که به شکل یک واکنش خودکار ظاهر می شوند ثبت کنید.
  • آن چه را که در آن زمان اتفاق می افتاد پیگیری کنید.
  • سطح احساسات خود را تا محرک های ذهنی دنبال کنید.

اگر زمان اجازه می دهد، دلیل اصلی احساسات را تجزیه و تحلیل کنید.

 اگر زمان اجازه ندهد، دفتر خاطرات به شما امکان می دهد رشته مشترکی را که برای ایجاد محرک در محیط شما ایجاد شده ردیابی کنید.

درون نگری در فرایندهای شناختی مرتبه بالاتر کارآمد نیست.

چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

درون نگری در فرایندهای شناختی مرتبه بالاتر کارآمد نیست. انسان ها تمایل دارند به جای تجزیه و تحلیل عینی شرایط برای یادگیری انتزاعی، به نفع  خود و منافع خود تلاش کنند. برای کارآیی بیشتر، دفتر خاطرات فکری باید کمتر از یک تمرین احساسی باشد و بیشتر از یک مأموریت حقیقت یاب. به عبارت دیگر، قضاوت را از آن کنار بگذارید. می خواهیم بدانیم که چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

شروع یک تمرین ذهن آگاهی راه دیگری برای افزایش خودآگاهی است.

شروع یک تمرین ذهن آگاهی راه دیگری برای افزایش خودآگاهی است. فعالیت های متنوعی برای گنجاندن در ذهن آگاهی وجود دارد. چند ایده برای الهام بخشیدن به شما در استفاده از مدیتیشن، یوگا یا برخی تغییرات دیگر برای بهبود حضور خود وجود دارد. وقتی ذهن آگاهی تمرین می شود، رفتار عمدی تر می شود و افزایش خودآگاهی ایجاد می شود.

درخواست یک دوست برای روشن کردن نقاط قوت و ضعف شما می تواند راهی مهم برای خودآگاهی باشد.

درخواست یک دوست برای روشن کردن نقاط قوت و ضعف شما می تواند راهی مهم برای خودآگاهی باشد. در حالی که بسیاری از مردم اعتقاد دارند که  خود آگاهی دارند، اما داشتن دیدگاه بیرونی در درک واضح تری از خودآگاهی خارجی مفید است. تجربه و قدرت ممکن است مانعی برای خودآگاهی باشد.

این فرآیند برای چه افرادی می تواند باشد؟

این فرآنید برای افراد یا  رهبرانی که در یک کشور یا یک مجموعه در حال فعالیت هستند بسیار مفید است. از زیردستان خود بخواهید که مهارت های رهبری شما را ارزیابی کنند. وقتی افراد در رأس قرار می گیرند، تمایل دارند که توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی کنند، زیرا فرصت های زیادی برای ایجاد آگاهی خارجی ندارند.

چند آزمون، پرسشنامه و مقیاس ارزیابی

مقیاس خودآگاهی ( (Scheier تأیید شده و به چندین زبان ترجمه شده است. این امر به درک بهتر سطح نشخوار فکری و انتقال آن به جای بازتاب عینی کمک می کند.

مقیاس خودآگاهی موقعیتی برای کمی سازی سطح آگاهی عمومی و خصوصی طراحی شده است.

مقیاس خودآگاهی موقعیتی برای کمی سازی سطح آگاهی عمومی و خصوصی طراحی شده است. این مقیاس بارها مورد تأیید و ترجمه قرار گرفته است. این دو مقیاس توانایی این را دارد که به اعتبار سنجی تفاوت ها و نشانه های این دو شکل خودآگاهی کمک می کند. استفاده از این مقیاس برای اهداف علمی باید مجوز قبلی داشته باشد.

تحقیقاتی در ارتباط با این زمینه

تحقیقات Tasha Eurich در مورد خودآگاهی منجر به این مسابقه جالب می شود. این مسابقه خودآگاهی داخلی و خارجی را اندازه گیری می کند و شرکت کنندگان را در مکان هایی قرار می دهد، و امکان درک قدرت شناخت “خود” را فراهم می کند. اطلاعات بیشتر در مورد کتاب جالب او در زیر است. مقیاس های مختلف برای اندازه گیری ذهن آگاهی و افزایش آگاهی را می توانید رد سایت های مختلف پیدا کنید.

چند فعالیت، بازی و تمرین برای ایجاد خودآگاهی

چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟

ورزش برای ایجاد خودآگاهی دانستن نقاط قوت VIA (یا سایر نقاط قوت) و افزایش عمدی آن ها یک فعالیت مهم برای ایجاد خودآگاهی است. سایر موجودی های شخصیتی در فرد افزایش آگاهی از خود را نیز افزایش می دهند. استفاده از این بینش برای انجام عمل در زمان واقعی، یک آگاهی سازنده حیاتی است.

خودآگاه شدن یک لحظه الهام بخش نیست.

خودآگاه شدن یک لحظه الهام بخش نیست. این امر مستلزم تأمل مستمر، عینی و آزمایش در محیط های واقعی است. پذیرفتن خطرات سالم روش دیگری برای ایجاد خودآگاهی است. قرار گرفتن در موقعیت های جدید و خارج از منطقه راحتی می تواند بینش شخصی منحصر به فردی را ارائه دهد. در این جا چند ایده از فرآیند های  سالم آورده شده است:

  • به یک باشگاه بپیوندید
  • داوطلب کاری شوید
  • شروع یک فعالیت جدید (نقاشی، ورزش و غیره)
  • کار های فکری انجام دهید

از دوستان خود نظر بخواهید

با اعتماد به یک دوست یا خویشاوند برای بازخورد در مورد ویژگی های خود، مفید و غیر مفید، می توانید بصیرت خود آگاهی عمومی را کسب کنید. این کار اجازه می دهد تا آینه ای توسط عزیزانتان در مقابل شما قرار گیرد و این می تواند روشن کننده همه چیز باشد.

چگونه خودآگاهی ایجاد کنیم؟ – نوشتن نامه پشیمانی

نوشتن نامه پشیمانی راهی برای ایجاد خودآگاهی و تمرین همزمان بخشش اساسی است. برای فردی که در گذشته بودید در مورد پشیمانی خودتان بنویسید و آن شخص را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده است ببخشید.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا