چگونه خشم پنهان را کنار بگذاریم (و دوباره احساس خوشحالی کنیم)

خشم پنهان باعث سرکوب احساسات ما در طول زندگی می شود. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات روانی ممکن است مشکلات جسمی را ایجاد کند. برای مثال یکی از مواردی که بعد از استرس های زیاد ایجاد خواهد شد مشکلات قلبی است. حتی ممکن است استرس و اضطراب شدید با هم ایجاد شوند و حملات وحشت را به وجود بیاورند. حملات وحشت برای بسیاری از افراد ممکن است ایجاد شده باشد و مدت زمان خاصی دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه خشم پنهان را کنار بگذاریم (و دوباره احساس خوشحالی کنیم).

استرس و خشم پنهان

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه خشم پنهان را کنار بگذاریم (و دوباره احساس خوشحالی کنیم) صحبت کنیم.

عادات خشم پنهان که می تواند باعث حمله هراس شود

حمله هراس شامل یک احساس ترس، پارانویا و اضطراب است که همراه با تپش قلب، تعریق و حتی مشکلات تنفسی همراه است. آن‌ها بسیار ناخوشایند هستند و کسانی که اغلب آن‌ها را دریافت می کنند می توانند نشان دهند که چقدر می توانند خسته کننده و ترسناک باشند. اگر به طور منظم دچار حملات پانیک می شوید، ممکن است کارهای خاصی را انجام دهید که در خطر ابتلا به آن‌ها نقش دارد. در این‌جا چند عادت پنهانی که می توانند باعث حمله پانیک شوند، آورده شده است.

ایجاد بحران از احساسات

گاهی اوقات چیزها خیلی بزرگتر از آن‌چه واقعا هستند به نظر می رسند. گاهی اوقات، همه ما می‌توانیم با تفکر زیاد و بزرگ‌تر جلوه دادن یک مشکل، بزرگ‌تر از آن‌چه هست، بزرگ‌نمایی کنیم. این فاجعه سازی نامیده می شود، که تفسیر نادرست وقایع یا احساسات فیزیکی به طور قابل توجهی بدتر از آن‌چه در واقع هستند است. این تفسیرهای نادرست می توانند محرک حمله پانیک باشند. اغلب این اتفاق می افتد که بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب قادر به تشخیص تفاوت بین آن‌چه ممکن و محتمل است نیستند. آن‌ها ممکن است چیزی را که بسیار بعید است دلیلی برای نگرانی در نظر بگیرند، حتی اگر خطرات آن حداقل باشد. به عنوان مثال، حملات پانیک می تواند توسط:

فرض اینکه تپش قلبی که احساس می کنید یک حمله قلبی است

فکر می کنید که اتفاق بدی برای شریک زندگی تان افتاده است زیرا مدتی است که از او خبری ندارید

صرف زمان طولانی در رسانه های اجتماعی و خشم پنهان

رسانه‌های اجتماعی و اینترنت فواید زیادی را ارائه کرده‌اند، از جمله پیوند دادن ما به خانواده و دوستان دور. اما زمان زیادی که در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌شود می‌تواند برای سلامت روان و تفکر مثبت به‌ویژه در رابطه با اضطراب بسیار مضر باشد. اگر برای مدت طولانی در شبکه های اجتماعی بمانید، چه اتفاقی می افتد:

ممکن است شروع کنید به مقایسه خود با آن‌چه می بینید

ممکن است بیشتر نگران چیزهایی باشید که آنلاین می خوانید و ممکن است دیگران در صفحات خود به اشتراک گذاشته باشند

دیگران ممکن است به دلیل عبارت‌های بد، نظرات شخصی یا ظاهر بد به شما حمله کنند

ممکن است از همه اتفاقات منفی‌هایی که خود را در معرض آن قرار می‌دهید، یک حمله پانیک ایجاد کنید

خشم پنهان و حمله هراس رانندگی

رانندگی می تواند بسیار استرس زا باشد، به همین دلیل واقعاً جای تعجب نیست که مردم خشم جاده ای را تجربه کنند که تقریباً به نظر می رسد شخصیت آن‌ها را کاملاً تغییر می دهد. این نوع عصبانیت به ویژه در هنگام دیر دویدن یا گیرکردن در ترافیک رایج است. با این حال، عصبانیت در جاده بیهوده است و تنها به افزایش ضربان قلب شما کمک می کند، همچنین عضلات شما را منقبض می کند و بدن شما را به حالت اضطراب کامل می برد. تجربه این همه استرس می تواند باعث شود که شما حتی بیشتر مضطرب شوید و به طور بالقوه باعث حمله هراس شود.

تعهد بیش از حد و خشم پنهان

همه افراد برای استراحت و ریکاوری به زمان نیاز دارند، زیرا استراحت بخش مهمی از مدیریت اضطراب شما است. بنابراین، متعهد شدن بیش از حد، خطر حذف تمام اوقات فراغت را به همراه دارد، بنابراین هر زمانی را که می‌توانستید برای جوان‌سازی استفاده کنید، کاهش می‌دهد. صرف نظر از برنامه شما، همیشه راهی برای استراحت ذهنی وجود دارد. این کار سطح اضطراب شما را پایین نگه می دارد و همچنین سلامتی بهتری را به طور کلی بهبود می بخشد.

یکی از راه‌های مثبت برای غلبه بر این حمله هراس، تنفس دیافراگمی است که می‌تواند به طور موثر تنفس شما را کنترل کرده و حمله را متوقف کند. تنفس دیافراگمی عبارت است از دم از طریق بینی به مدت چهار ثانیه، بازدم از طریق دهان به مدت شش ثانیه و در نهایت مکث دو ثانیه قبل از تکرار سیکل، حداقل سه بار.

بزرگنمایی و خشم پنهان

بزرگ‌نمایی را می‌توان به عنوان عملی برای جدی‌تر کردن یک رویداد از آن‌چه در ابتدا بود تعریف کرد. این می تواند شما را در مسیری ذهنی سوق دهد که معتقد است رویدادهای کنونی پایان جهان هستند، حتی زمانی که به سادگی نامطلوب هستند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، افراد مبتلا به فوبیا اغلب به خود می گویند که اگر فوبیای خود را تجربه کنند، ممکن است باعث مرگ یا آسیب شدید آن‌ها شود. البته این معمولاً برای اکثر فوبیاها صدق نمی کند. با مثبت اندیشی می توان بر این سبک فکر غلبه کرد اما تلاش زیادی می خواهد. در این‌جا چند نمونه از گزاره های بزرگ شده آورده شده است:

هر آسانسوری ممکن است هر لحظه سقوط کند و منجر به مرگ شود.

مسواک زدن با سطل زباله با پوست برهنه می تواند باعث شود میکروب ها بدن را آلوده کرده و آن را از طریق عفونت یا بیماری از بین ببرند.

چگونه خشم پنهان را کنار بگذاریم (و دوباره احساس خوشحالی کنیم)

سرکوب عواطف زمانی اتفاق می افتد که آن احساسات باعث ناراحتی ما شوند. یا خاطراتی را در ذهنمان زنده کنند که ترجیح می دهیم آن ها را به خاک بسپاریم. در حالی که سرکوب عاطفی می تواند در حال حاضر به کاهش استرس کمک کند یا به ما اجازه دهد تا زندگی خود را به جلو پیش ببریم، در دراز مدت فقط باعث عصبانیت و خشم پنهان بیشتر می شود.

به گفته دکتر جیل آمون-وکسلر، “کاری که خشم پنهان انجام می دهد این است که به جایی در بدن شما تبدیل می شود و استرس بیشتری ایجاد می کند.”

خشم پنهان به ویژه می تواند باعث شود که ما نسبت به اهداف اشتباه احساس پوچی، استرس و عصبانیت کنیم. مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که ما این خشم را تا حد شکست یا تا زمانی که ما را زنده زنده بخورد سرکوب می‌کنیم. این که به خود اجازه دهید این خشم پنهان را رها کنید اولین قدم برای بهبودی است.

نکته

“اگر خشم سرکوبی زیادی را به همراه داشته باشید (خشمی که ناخودآگاه پنهان کردید) ممکن است به مردم حمله کنید. همچنین آن‌ها را به خاطر کاری که شخص دیگری مدت ها پیش انجام داده سرزنش یا مجازات کنید.” – بورلی انجل

چند راه برای رهایی خشم پنهان و کنترل زندگی خود

خود اندیشی می تواند به رهایی از خشم کمک کند

این اولین قدم برای رهاسازی هر گونه احساس سرکوبی، به ویژه خشم است. ما اغلب می‌توانیم خود انعکاسی را به‌عنوان چیزی که کار نمی‌کند کنار بگذاریم. با این حال، توانایی انعکاس احساسات، افکار و واکنش‌های خود می‌تواند به رهایی از خشم سرکوب‌شده شما بسیار آسان‌تر شود.

نکته

ابتدا باید بفهمید که چگونه خشم پنهان خود را در وهله اول سرکوب کردید. شاید در دوران کودکی یک رویداد خاص وجود داشت که به شما یاد داد احساسات خود را حفظ کنید. هنگامی که این موضوع را دقیقاً مشخص کردید، می توانید یاد بگیرید که چگونه آن اتفاق شما را به سرکوب احساسات خود در بقیه عمرتان سوق داد.

خشم پنهان را از طریق بخشش رها کنید

به گفته پروفسور رابرت انرایت، «علم ما نشان می‌دهد که وقتی مردم تصمیم می‌گیرند ببخشند و از یک فرآیند معتبر بخشش پیروی می‌کنند، کسی که می‌بخشد تسکین روانی قابل توجهی مانند کاهش خشم، اضطراب و افسردگی و افزایش خود را تجربه می‌کند.»

نکته

این فقط به این معنا نیست که یاد بگیرید دیگران را ببخشید. یادگیری بخشش خود در آغاز رهاسازی خشم سرکوبی درون شما به همان اندازه مهم است. بخشش یک ابزار قدرتمند برای خود درمانی است. وقتی شروع به بخشش افرادی می کنید که به نوعی به شما آسیب رساندند، می توانید عصبانیتی را که در درون خود دارید رها کنید.

هنگامی که این عصبانیت رها شد، متوجه خواهید شد که ذهن و بدن شما می توانند با شروع روند بهبودی سالم تر شوند.

از تکنیک های مثبت اندیشی به عنوان مدیریت خشم پنهان استفاده کنید

وقتی ذهن شما به چیزهای منفی فکر می کند، احساسات منفی را احساس خواهید کرد. بهترین راه برای مبارزه با این امر، و شروع راه بهبودی از خشم سرکوبی، استفاده از تجسم مثبت است. به جای تمرکز بر افرادی که به شما صدمه زدند، بر روی افراد و چیزهایی تمرکز کنید که در زندگی شما شادی می بخشند و همچنین هدفتان. خشم خود را با روش های سازنده و سالم، مانند هنر، موسیقی یا ورزش، رها کنید. رهایی احساسات مهمی از رهایی خشم پنهان است.

گذشته را بپذیرید

تلاش برای انکار یا تجمع علیه چیزهایی که قبلاً اتفاق افتاد، تلاشی بیهوده است. گذشته، گذشته است و هیچ کاری برای تغییر آن نمی توان انجام داد. شما نمی توانید چیزهایی را که اتفاق افتاده پاک کنید. اما می توانید یاد بگیرید که آن‌ها را بپذیرید و چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد. پذیرش گذشته به شما اجازه می دهد تا به جلو بروید. اگر همیشه به عقب نگاه می کنید نمی توانید مستقیم به جلو نگاه کنی. هنگامی که قدرت پذیرش را یاد گرفتید، خواهید دید که مسیر شما به سوی شفا بسیار ساده تر می شود.

دیدگاه طرف مقابل را درک کنید

زمانی که بازتاب خود را شروع کردید، ممکن است متوجه باشید که خشم خود را به خاطر شخص دیگری سرکوب کردید. این زمان خوبی برای تلاش و تأمل در دیدگاه آن‌ها است. درک اینکه شخص دیگری از کجا می آید می تواند به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا خشم خود را پردازش کنید، نه اینکه اجازه دهید خشم در درون شما آسیب زا شود. البته این تنها در صورتی مفید است که خشم پنهان از دیدگاه متفاوتی ناشی شود نه ابراز خشونت. در مواردی مانند این، مهم است که بدانید خشونت شخصی علیه شما تقصیر شما نیست. اینکه بتوانید خود را از سرزنش های دیگران رها کنید می تواند به شما کمک کند تا از خشم خود عبور کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا