چند علامت شایع پارانویا

آيا تا به حال در ارتباط با چند علامت شایع پارانویا چیزی می دانید؟ در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد که افراد ممکن است در طول دوران زندگی خود دچار آن ها شوند. برخی افراد حتی ممکن است ندانند که یک اختلال را دارند و یا کاملا از نوع رفتار خود راضی باشند. اختلالات می تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. این اختلالات می تواند در دوران کودکی ایجاد شود و فرد با آن کاملا تا آخر عمر زندگی کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که نمی توان با داشتن یک علایم از یک اختلال به آن فرد بگوییم که دچار اختلال است.

یک سری اختلالات هستند که همگانی به شمار می روند. برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند علامت شایع پارانویا صحبت کنیم.

پارانویا می تواند در برخی از اختلالات بهداشت روان وجود داشته باشد.

پارانویا می تواند در برخی از اختلالات بهداشت روان وجود داشته باشد. شاید رایج ترین اختلالی که پارانویا تقریباً همیشه در آن وجود دارد، اسکیزوفرنی است. با این وجود، پارانویا در مواردی که عنصر روان پریشی وجود دارد، از جمله اختلال دوقطبی یا حتی افسردگی شدید، می تواند در اختلالات شخصیتی نیز وجود داشته باشد.

نکته ای در ارتباط با چند علامت شایع پارانویا

درک این نکته مهم است که برخی از علائم بسیار گاه به گاه و خفیف پارانویا معمول است. یک مطالعه که در سال 2013 انجام شد، تعیین چگونگی شایع بودن پارانویا در جمعیت عمومی بود. آن ها دریافتند که بسته به مقیاس مورد استفاده، تا 30 درصد افراد نمونه علائم پارانویا را دارند.

هنگامی که پارانویا مکرر است نشانه چیست؟

چند علامت شایع پارانویا

با این حال، هنگامی که پارانویا مکرر است و علائم متعدد به طور همزمان رخ می دهد، می تواند نشانه ای از یک اختلال سلامت روان باشد که نیاز به توجه فوری دارد. اگر چه تمام علائم زیر پارانویا به معنای وجود یک اختلال سلامت روان نیست، اما اگر علائم به اندازه کافی شدید باشد و علائم متعددی وجود داشته باشد، ارزش دارد که با یک روانپزشک یا روانشناس حرفه ای معاینه شوید.

عزت نفس پایین

در حالی که عزت نفس پایین به معنای لزوماً ابتلا به پارانویا نیست، اما می تواند پیش درآمد پارانویا باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عزت نفس پایین با علائم پارانویا ارتباط دارد. با این حال، بحث هایی در این باره در جامعه روانپزشکی وجود دارد. اگر اعتماد به نفس پایین وجود داشته باشد، همراه با ترکیبی از علائم، می تواند یک عامل موثر باشد.

بیخوابی یکی از چند علامت شایع پارانویا

مطالعات نشان داده است که بی خوابی می تواند یک علامت پارانویا باشد. وقتی کسی پارانوئید است، برای این که بتواند بخوابد، به سختی می تواند ذهن خود را آرام کند. اگر آنها بخوابند ، خوابها اغلب نگران کننده و بسیار زنده هستند، بنابراین خواب طولانی ندارند. کمبود خواب می تواند به نوبه خود علائم را تشدید کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

البته بسیاری از افراد بدون داشتن سایر علائم پارانویا بی خوابی دارند. اگر علائم دیگری از پارانویا ندارید، بسیاری از روش های درمانی طبیعی برای بی خوابی وجود دارد که می توانید بدون مراجعه به مشاوره پزشکی حرفه ای آن ها را امتحان کنید.

معنادار دیدن تصادفات

افرادی که با پارانویا مشکل دارند، تصور می کنند که تصادفات معنی دار است. برای شخصی که واقعاً پارانوئید است، همه چیز به یک دلیل اتفاق می افتد. تصادفات هرگز تصادف نیستند. اگر کسی قرار باشد جلوی آن ها سوار شود و بیفتد، تصور می کنند که این فرد قصد حمله به او را دارد یا برای هدفی در مسیر او قرار گرفته است.

انزوا یکی از چند علامت شایع پارانویا

بسیاری از افرادی که پارانوئید هستند بسیار منزوی هستند. آن ها قادر نیستند به کسی اعتماد کنند و به همین دلیل خود را از افراد دیگر جدا می کنند. آن ها غالباً آنقدر نگران هستند که دیگران درباره آن ها چه فکر می کنند و ترجیح می دهند به هیچ وجه با دیگران تعامل نکنند.

این انزوا فراتر از صرف یک درون گرایی است.

این انزوا فراتر از صرف یک درون گرایی است. انزوایی که با پارانویا اتفاق می افتد مطلق است. این انزوا نه تنها از موقعیت های اجتماعی، بلکه مواردی به سادگی رفتن به فروشگاه مواد غذایی یا رفتن به محل کار است. افرادی که واقعاً پارانوئید هستند، نمی توانند تقریباً در کنار هر کسی باشند.

احساس ناتوانی

بسیاری از افراد مبتلا به پارانویا نسبت به وضعیت خود و همه چیز در زندگی خود کاملاً ناتوان هستند. آن ها هنگامی که نوبت به موقعیت هایی می رسد که مجبور به تعامل با دیگران هستند احساس ناتوانی می کنند. آن ها غالباً احساس می كنند كه افراد دیگر كنترل كامل بر آن ها دارند و در جلوگیری از این كار قدرت ندارند.

نکته

آن ها همچنین احساس می کنند در تغییر وضعیت خود ناتوان هستند. افراد پارانوئید غالباً در یک روده گیر می مانند و هیچ اقدامی انجام نمی دهند. آن ها غالباً نمی توانند مثمرثمر باشند زیرا احساس می كنند كه هیچ كاری برای بهتر كردن خود یا زندگی خود ندارند.

افسردگی

چند علامت شایع پارانویا

باز هم، افسردگی به معنای پارانوئید بودن شخص نیست. ممکن است فردی علائم افسردگی داشته باشد و پارانویا نباشد. با این حال، مطالعات نشان داده است که افسردگی پیش درآمد علائم پارانویا و دوره های توهم است.

افرادی که پارانوئید هستند می توانند در طی یک دوره افسرده شوند.

افرادی که پارانوئید هستند می توانند در طی یک دوره افسرده شوند. آن ها ممکن است همیشه احساس ناتوانی و آزار و شکنجه داشته باشند به گونه ای که احساس ناامیدی می کنند که هرگز بهتر نخواهد شد. آن ها می توانند همه امید خود را از دست داده و در یک افسردگی عمیق قرار بگیرند ، که به نوبه خود می تواند علائم پارانوئید را افزایش دهد.

مشکلات تشکیل روابط یکی از چند علامت شایع پارانویا

افرادی که پارانویا را تجربه می کنند در شکل گیری و حفظ روابط با هم مشکل دارند. آن ها خیلی سخت اعتماد به دیگران دارند و اغلب احساس می کنند که مردم “برای گرفتن آن ها بیرون هستند”. به همین دلیل، دایره آن ها بسیار کوچک است، یا شاید وجود ندارد.

نکته

افرادی که علائم پارانویا دارند نیز در ایجاد روابط با مشکل روبرو می شوند زیرا اعتماد به نفس پایینی دارند و احساس می کنند شایسته توجه دیگران نیستند. آن ها خود را از افراد دیگر جدا می کنند زیرا تشخیص می دهند که متفاوت هستند و از آن چه دیگران درباره آن ها فکر می کنند چنان ترسیده اند که فرصتی برای شناختن شخصی پیدا نمی کنند.

بی اعتمادی غیر منطقی

مردم دارای پارانوئید به طور کلی نسبت به همه و همه چیز بی منطق هستند. هر شخصی را که می بینند مظنون است. آن ها معمولاً سخنان مردم را باور نمی کنند، از جمله رسانه ها، پزشکان، یا دوستان و خانواده.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این بی اعتمادی می تواند آن قدر شدید باشد که آن ها به آن چه در غذای آن ها است اعتماد نکنند و بنابراین نمی خورند. آن ها ممکن است به پستچی یا کارمند فروشگاه مواد غذایی اعتماد نکنند. آن ها غالباً به بانک ها یا سایر م مالی اعتماد ندارند و در شرایطی که تسلط کمی دارند، در اعتماد اعتماد دارند.

سو ظن بی اساس

چند علامت شایع پارانویا

افرادی که علائم پارانویا دارند نیز بسیار مشکوک هستند، معمولاً بدون دلیل آن ها به هر یک از افراد تخلف می کنند. اگر غریبه ای در قطار یا کنار پیاده رو به سمت خود نگاه کند، به طور خودکار تصور می کند که فرد آرزوی بدخواهی برای آن ها دارد. سو ظن بی اساس می تواند آن قدر شدید شود که به همه و هر چیز بدگمان شود. آن ها به هیچ چیز و هیچکس اعتماد ندارند. این کار عملکرد آن ها را در داخل و خارج از جامعه بسیار دشوار می کند.

حساسیت بیش از حد به انتقاد

یکی از علائم شایع پارانویا حساسیت بیش از حد به انتقاد است. وقتی یک شخص پارانویا در مورد کار، گفتار یا رفتار خود انتقاد می کند، به شدت دفاعی می شود. آن ها به انتقاد به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه نمی کنند، بلکه به عنوان یک حمله شخصی نگاه می کنند.

نکته ای در ارتباط با چند علامت شایع پارانویا

وقتی کسی که با پارانویا زندگی می کند از هر نوع انتقادی دریافت می کند، احساس می کند که این شخص انتقاد می کند یا چیزی را از او می خواهد یا به معنای آسیب رساندن او است. آن ها بلافاصله به انگیزه های خود مشکوک می شوند و احتمالاً کاملاً به عقیده خود بی اعتماد هستند.

حساسیت بیش از حد به آزار و شکنجه ادراک شده

آزار و اذیت شامل خصومت و برخورد منفی با افراد یا گروه ها بر اساس باورهای سیاسی یا مذهبی است. این متفاوت از آزار و شکنجه درک شده است، یعنی اعتقاد به این که شخصی تحت آزار و اذیت قرار گرفته است (در حالی که ممکن است اینگونه نباشد).

 

منابع
betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا