برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

در حالی که درمان هایی برای افرادی که پارانویا را تجربه می کنند وجود دارد، رفع علائم پارانویا می تواند پیچیده باشد. برای اکثر افراد، درمان با کیفیت می تواند به تسکین علائم کمک کند، اما از آنجا که احتمالاً در بعضی موارد دوباره عود می کنند، یادگیری نحوه مدیریت آنها ضروری است. از این رو ما در این مقاله از وب سایت همکده در ارتباط با برترین و شایع ترین درمان های پارانویا صحبت می کنیم. برای درمان می توانید از طریق متخصصان مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران اقدام کنید. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

پارانویا

اختلال شخصیت پارانوئید چالش برانگیزترین شرایط بهداشت روان برای درک و درمان است. پرداختن به طور خاص دشوار است زیرا علائم پارانویا اغلب مانع درمان می شوند. اگر بیمار نتواند به درمان ها و داروهای لازم برای کمک به آنها اعتماد کند، ممکن است از همکاری خودداری کرده و از درمان اجتناب کند. با این حال، برخی از روش های درمانی پارانویا وجود دارد که نویدبخش است. اگر یک متخصص بهداشت روان بتواند اعتماد خود را به بیمار جلب کند،

اثرات پایدار درمان ها امکان پذیر می شود. اگرچه این روشهای درمانی معمولاً به بیمار امکان می دهد تا با علائم خود کنار بیاید، اما مهم است که بدانیم به ندرت امکان حذف کامل آنها وجود دارد. با این وجود، بسیاری از افراد با کمک یک درمانگر و از طریق دارو پارانویا را با موفقیت درمان می کنند. اگر مبتلا به پارانویا هستید، بدانید که کمک گرفتن اولین و اساسی ترین مرحله برای بهتر شدن و بهبود سلامت روان شما است.

برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

روان درمانی موثرترین درمان علائم پارانویا است و انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که ممکن است بیمار آنها را امتحان کند. با این حال، نکته اصلی ایجاد اعتماد با یک درمانگر و سایر افراد درگیر در روند درمان است. گفته شد، ایجاد و حفظ اعتماد به نفس یک بیمار پارانویا در حالی که هنوز مشاوره های سازنده ارائه می دهد می تواند خط خوبی برای راه رفتن یک درمانگر باشد.

به دلیل ماهیت علائم پارانویا، درمان به عنوان یک درمان پارانویا به شدت به بیمار بستگی دارد و گاهی طولانی نمی شود. به محض اینکه بیمار احساس کند نمی تواند به درمانگر اعتماد کند. احتمالاً مراجعه به درمان را متوقف می کند و درمان پایان می یابد. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید در طی سالیان طولانی تحت درمان قرار گرفته و خارج می شوند.

درمان شناختی

شناخت درمانی نوعی روان درمانی است که در آن افکار منفی درباره خود و جهان به چالش کشیده و تغییر شکل می یابد، بنابراین بیمار می تواند دیدگاه مثبت تری پیدا کند. ایده این است که، با تلاش آگاهانه برای تغییر افکار منفی به افکار مثبت، می توان رفتار را اصلاح کرد. شناخت درمانی نیاز به یک اعتماد قوی بین درمانگر و بیمار دارد زیرا درمانگر باید افکار پارانوئید بیمار را به چالش بکشد. اگر بیمار کاملاً به درمانگر اعتماد نداشته باشد، بیمار می تواند باور کند که درمانگر با آنها مخالف است و اساساً در کنار نیروهایی است که پارانوئید هستند.

گروه درمانی

گروه درمانی یک روش روان درمانی است که در آن افراد با همان علائم روان پریشی در یک جلسه گروهی ملاقات می کنند. هر یک از اعضای گروه احساسات و تجربیات خود را با دیگران در میان می گذارد و به نوبه خود، این افراد می دانند که تنها نیستند. همچنین، گروه درمانی می تواند برای یادگیری مهارت های مقابله ای که به دیگران در همان شرایط کمک کرده است، مفید باشد.

وقتی نوبت به درمان پارانویا می رسد، بزرگترین مانع در گروه درمانی این است که اعضای گروه غالباً به یکدیگر و درمانگر اصلی مشکوک هستند. در حالی که اعتماد سازی با یک درمانگر می تواند در طول زمان اتفاق بیفتد، اعتماد سازی با گروهی از افراد دیگر که علائم پارانویا را تجربه می کنند دشوار است. این به ویژه درست است زیرا بسیاری از بیماران به درمان نمی چسبند، بنابراین پویایی گروه دائماً در حال تغییر است.

ملیو درمانی یکی از برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

Milieu درمانی نوعی روان درمانی است که در آن محیط بیمار کنترل می شود تا از رفتارهای خود تخریبی جلوگیری کند. این امر اغلب به صورت بیمار بستری مورد استفاده قرار می گیرد، اما با برخی ویزیت های داخل منزل نیز می تواند در درمان های خارج از بیمارستان نیز اعمال شود. محیط بیمار در خانه، محل کار و برخی فعالیتهای بیمار کنترل یا دستکاری می شود تا به سرکوب یا کنار آمدن با علائم پارانویا کمک کند. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً با هدف اطمینان از این که بیمار هنگام تلاش برای کار در زندگی روزمره خود تخریب یا خشونت روبرو نمی شود، انجام می شود.

تقویت عزت نفس

در سال 2011، یک مطالعه درباره تأثیرات باورهای منفی درباره خود بر علائم پارانویا تحقیق کرد. این مطالعه نشان داد که افرادی که نسبت به خود احساسات منفی داشتند، علائم منفی بیشتری داشتند. وقتی این دیدگاه ها در مورد خود مثبت شد، علائم آنها کاهش یافت. به دلیل این تحقیقات، بسیاری از درمانگران در طول تمرینات تقویت عزت نفس تمرکز دارند. افزایش عزت نفس می تواند علائم را کاهش داده و به موثرتر شدن سایر روش های درمانی کمک کند. همچنین می تواند به ایجاد اعتماد بین درمانگر و بیمار کمک کند.

روان درمانی حمایتی

برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

گذراندن روان درمانی ساده و حمایتی برای بیماران می تواند بسیار مفید باشد. در این نوع درمان، درمانگر از بیمار حمایت می کند و به او کمک می کند تا علائم خود را برطرف کند. جلسه به جای به چالش کشیدن توهمات پارانوئید، در عوض به راههای مقابله با موقعیتهای بوجود آمده متمرکز شده است. این می تواند روش خوبی برای شروع جلسات درمانی برای افرادی باشد که علائم پارانویا را تجربه می کنند. این به درمانگر اجازه می دهد تا با بیمار رابطه برقرار کند و همچنین باعث ایجاد اعتماد می شود. پس از اطمینان یافتن، برای درمانگر آسان تر است که روش های دیگر را امتحان کند.

مهارت های مقابله ای یکی از برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

درمان می تواند با آموزش مهارت های مقابله ای به افراد مبتلا به پارانویا کمک کند. این مهارت ها ممکن است شامل روش های درمانی آرام سازی، مانند مدیتیشن یا تجسم یا روش هایی برای کاهش استرس یا اضطراب و ایجاد زمین در هنگام بروز افکار پارانوئید باشد. هدف از یادگیری مهارت های مقابله ای عملکرد در جامعه علی رغم مشکلاتی است که بیماری ایجاد می کند. به طور کلی، بهتر است یک درمانگر علاوه بر سایر روشهای درمانی که استفاده می شود، مهارتهای کنار آمدن را نیز آموزش دهد.

داروها

وقتی نوبت به درمان می رسد، ثابت نشده است که داروها با موفقیت درمان اختلال شخصیت پارانوئید را انجام می دهند. متأسفانه، تحقیقات کمی در مورد این موضوع انجام شده است زیرا بسیاری از بیماران متقاعد شده اند که داروها به آنها آسیب می رسانند. با این حال، برخی از داروها نوید بخش در درمان علائم متعدد را نشان داده اند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با کاهش اضطراب و برخی رفتارهای خاص به بیماران کمک کنند تا با علائم خود کنار بیایند. لطفاً قبل از بررسی گزینه های دارویی، با پزشک یا پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنید.

داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب به طور مستقیم پارانویا را درمان نمی کنند، اما آنها اغلب برای بیمارانی که علائم پارانویا را تجربه می کنند برای کنترل اضطراب شدید تجویز می شوند. علائم اضطراب می تواند عملکرد بیمار در جامعه یا خارج از آن را برای بیمار بسیار دشوار کند. داروهای ضد اضطراب در دوزهای بالا گاهی اوقات می توانند به کنترل این علائم کمک کنند، بنابراین بیماران می توانند راه هایی برای عملکرد خود پیدا کنند. این داروها به آنها امکان می دهد شغل خود را انجام دهند، در جوامع خود سفر کنند، در رویدادهای اجتماعی شرکت کنند یا روابط عملکردی داشته باشند.

داروهای ضد روان پریشی

از داروهای ضد روان پریشی اغلب برای درمان پارانویا استفاده می شود. این داروها خود پارانویا را درمان نمی کنند، اما در عوض علائم همراه با توهمات پارانوئید را درمان می کنند. داروهای ضد روان پریشی اغلب می توانند به از بین بردن برخی از علائم شدیدتر که بیمار را از توانایی خود باز می دارد، کمک کنند. این داروها بیشتر اوقات به بیماران داده می شوند در صورتی که علائم آنها می تواند به خود یا دیگران آسیب برساند. ماهیت آنها تا حد زیادی آرامبخش است، که به آرامش آنچه در غیر این صورت رفتارهای تکان دهنده مضر است کمک می کند و بیشتر آنها به عنوان نوعی اصلاح رفتار استفاده می شوند. با این حال، بسیاری از بیماران متقاعد می شوند که دارو به نوعی به آنها آسیب می رساند و از مصرف آن امتناع می ورزند.

حرکت به جلو یکی از برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

برترین و شایع ترین درمان های پارانویا

اگر با علائم پارانویا زندگی می کنید یا شخصی را می شناسید، مهم است که فوراً به درمان روانپزشکی بپردازید. یک روانشناس مجاز می تواند به تشخیص پارانویا کمک کند و تشخیص دهد این یک اختلال مستقل است یا نشانه ای از بیماری روانی جدی تر است. مانند هر اختلال سلامت روان، جستجوی کمک اولین قدم برای بهتر شدن است. هر کسی که با پارانویا دست و پنجه نرم کند، احتمالاً از درمان به صورت درمانی بهره مند خواهد شد. اگر علائم شما به حدی شدید است که به ندرت از خانه خارج می شوید، می توانید به یک مشاور تلفنی متصل شوید که می تواند به شما کمک کند می تواند زندگی را تغییر دهد. مطالعات نشان می دهد که مشاوره تلفنی می تواند سلامت روانی شما و همچنین درمان چهره به چهره سنتی را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا