اختلال چیدن پوست چیست؟

اختلال چیدن پوست یک نگرانی جدی برای سلامت روان است که می تواند مزمن، بسیار ناراحت کننده باشد و به عزت نفس فرد آسیب برساند. در این مقاله، شما با اختلال برداشتن پوست یا اختلال برش پوست و علائم آن، نحوه تأثیر آن بر افراد مبتلا و نحوه کمک افراد برای آن آشنا می شوید. برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با اختلال چیدن پوست می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باش.

اختلال چیدن پوست چیست؟

اختلال برداشتن پوست، که به طور رسمی به عنوان اختلال برون ریزی یا درماتیلومانیا شناخته می شود. همه مترادف یک بیماری روانپزشکی هستند که شامل برداشتن مزمن پوست است. ممکن است دوره هایی وجود داشته باشد که بسیار شدید است و ممکن است به بهبودی برسد. اما با این وجود، اگر درمان نشود، می تواند سالها طول بکشد. با این حال، مسئله اصلی اختلال برانگیختگی این است که چقدر می تواند زندگی روزمره افراد را مختل کند و چگونه بر ظاهر و عزت نفس آنها تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است پوستی طبیعی برای انتخاب داشته باشند. یا ممکن است برخی از نقایص جزئی را پیدا کنند و به طور بالقوه هر روز ساعت ها را صرف چیدن آن کنند.

نکات قابل توجه

یک جوش بی ضرر، یک تکه پوست شل در اطراف ناخن انگشتان دست یا یک زخم که در اطراف زخم ایجاد شده است می تواند به ضایعات و زخم های پوستی تبدیل شود. با این وجود، این تنها زمانی به پایان نمی رسد که این موارد “مورد توجه قرار گیرد”.- کسانی که مبتلا به اختلال بیرون زدگی هستند می توانند پوست خود را انتخاب کرده و زخم های بیشتری ایجاد کنند که قبلاً وجود نداشت.

علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به اختلال در چیدن پوست ممکن است پوست خود را خراشیده و نقصی را که تنها فکر می کنند وجود دارد از بین ببرند. اما در واقع هیچ چیزی در آنجا وجود ندارد، حداقل در ابتدا. اختلال برانگیختگی متعلق به دسته ای از بیماری های روانی است که در DSM-5 (راهنمای تشخیصی و آماری ویرایش پنجم) توسط انجمن روانپزشکان آمریکا معروف به وسواس جبری و اختلالات مرتبط با آن است.

این بدان معنا نیست که همه افراد مبتلا به اختلال برداشتن پوست دچار اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) هستند. اما اغلب با یکدیگر همزیستی دارند و شباهت هایی با هم دارند.

اختلال چیدن پوست  یک رفتار تکراری متمرکز

اختلال چیدن پوست چیست؟

چیدن پوست به عنوان یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRD) نیز شناخته می شود که می تواند مشکلات دیگری مانند اختلال جویدن ناخن (اونیکوفاژی) یا اختلال کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) را شامل شود. مانند OCD، بسیاری از این BFRD ها اغلب در کنار اختلال بیرون آوردن وجود دارند و تخمین زده می شود که تا 38 درصد افرادی که پوست خود را انتخاب می کنند نیز با کشیدن مو مشکل دارند. در اختلال کشیدن مو یا تریکوتیلومانیا، افراد به طور مکرر موهای سر، ابروها یا مژه های خود را می کشند که می تواند باعث ریزش موی قابل توجه شود، و سپس احساس شرمندگی یا خجالت.

اختلال برانگیختگی می تواند در هر سنی رخ دهد. اما به طور معمول در سنین نوجوانی شروع می شود و تخمین زده می شود که بین 1 تا 5 درصد از افراد می توانند تحت تأثیر آن قرار بگیرند. از بین همه افراد مبتلا به اختلال انتخاب پوست، 75 درصد آنها زن هستند. اگرچه بسیاری از شاخص های اختلال برداشتن پوست یا برداشتن پوست قبلاً مورد بحث قرار گرفته است. بخش بعدی علائم و نشانه های آن و نحوه تشخیص متخصصان پزشکی را پوشش می دهد.

معیارهای تشخیص چیدن پوست

در مقایسه با بسیاری از اختلالات روانی دیگر در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری، جزئیات نحوه تشخیص اختلال برداشت پوست با چند نکته ضروری است. Excoriation یا اختلال در برداشتن پوست نیز یک افزودنی جدید به DSM-5 است و در نسخه های قبلی، فهرست خود را نداشت. در اینجا در حال حاضر می توان آن را در خانواده وسواس و اختلالات مرتبط مشاهده کرد.

به طور مشابه، این فهرست در طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تا ویرایش دهم، و همچنین به عنوان درماتیت واقعی، و در سال 2018، با ICD-11 فهرست شده بود. اختلال برانگیختگی تحت رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن ذکر شده است که می توان آن را در گروه والدین وسواس فکری-عملی و اختلالات مرتبط یافت. اینها دو روش اصلی هستند که حرفه های پزشکی همه شرایط سلامت روانی، از جمله اختلال بیرون زدگی را تشخیص می دهند. و هر دو معیارهای مشابهی در تشخیص اختلال برداشت پوست دارند.

معیارهای تشخیصی اختلال بیرون آوردن در DSM-5 

  • برداشتن مزمن پوست که منجر به ضایعات پوستی می شود
  • تلاش مکرر برای به حداقل رساندن یا توقف برداشتن پوست
  • چیدن پوست منجر به ناراحتی یا ناتوانی بالینی قابل توجهی در جنبه های شغلی، اجتماعی، یا سایر جنبه های مهم عملکرد می شود
  • برداشتن پوست ناشی از اثرات فیزیولوژیکی یک ماده شیمیایی، ماده (به عنوان مثال، کوکائین) یا یک بیماری پزشکی دیگر (به عنوان مثال، گال) نیست
  • برداشتن پوست با شناخت علائم یک اختلال روانی دیگر
  • تصورات یا توهمات در شرایط روان پریشی، تلاش برای افزایش اختلال درک شده یا نقص در اختلال بدشکلی بدن، قصد آسیب رساندن به خود اگرچه خودکشی نیست، یا کلیشه ای در اختلال حرکت کلیشه ای).

بنابراین، برای دریافت تشخیص دقیق اختلال بیرون آوردن، ابتدا باید شرایط دیگر را رد کرد زیرا مواد و شرایط دیگر می تواند باعث انتخاب فرد به پوست شود. با این حال، متاسفانه برای کسانی که واقعاً دچار اختلال برآمدگی هستند. بر خلاف انتخاب پوست به دلیل اثرات یک ماده یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان، دلایل این بیماری چندان روشن نیست. با این وجود، برخی از علل احتمالی اختلال برانگیختگی در بخش بعدی مورد بررسی قرار می گیرد.

چرا مردم پوست خود را انتخاب می کنند؟

اختلال چیدن پوست چیست؟

همانند بسیاری از مسائل مربوط به سلامت روان که وجود دارد، علت خاصی از اختلال برانگیختگی ناشناخته است. با این حال، ژنتیک می تواند مقصر باشد. ممکن است کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری و همچنین وسواس را دارند، مستعد ابتلا به اختلال بیرون زدن باشند. از سوی دیگر، عوامل خارجی نیز می توانند مسئول این امر باشند. اختلال برانگیختگی می تواند پس از این که فرد دچار گال، بثورات یا هرگونه جراحت کوچک شد، شروع به ایجاد کرد. چیدن منجر به خارش و سوزش می شود، و سپس می تواند باعث شود فرد به انتخاب خود ادامه دهد و منجر به زخمی بزرگتر و بدتر از قبل شود.

استرس و اضطراب نیز می توانند نقش داشته باشند و بسیاری از افراد اشاره می کنند که برداشتن پوست با وجود عواقب ناراحت کننده، احساس تسکین موقت می کند. همچنین می تواند ناشی از کسالت باشد. مانند سایر رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن، مانند اختلال کشیدن مو، انتخاب پوست همیشه نباید یک تصمیم آگاهانه باشد و همچنین می تواند به طور خودکار بدون فکر زیاد از سوی فرد اتفاق بیفتد. متأسفانه، این امر می تواند منجر به عواقب منفی قبل از آن شود که آنها حتی متوجه شوند.

آثار اختلال چیدن پوست

گذشته از جنبه ظاهری واقعی انتخاب پوست، که می تواند تأثیر فوق العاده ای بر نحوه رفتار و تعامل افراد با سایر نقاط جهان داشته باشد. این مشکل می تواند باعث احساس خجالت و شرمندگی شود. اعتماد به نفس پایینی ایجاد کند و در نهایت می تواند به افسردگی و سایر اختلالات خلقی تبدیل شود. به همین دلیل افرادی که به این اختلال مبتلا هستند. ممکن است از معاشرت و رفتن به مکان های عمومی که مردم می توانند به آنها توجه کنند، مانند مراکز خرید، سالن های ورزشی، سواحل و مکانهای بیشمار دیگر پرهیز کنند. این می تواند زندگی را برای کسانی که از اختلال چیدن پوست رنج می برند محدود کند.

اگر فرد باید بیرون برود، اغلب برای پنهان کردن پوست آسیب دیده تلاش زیادی می کند. این می تواند استتار کردن آن با آرایش، پوشاندن اندام ها با آستین بلند یا شلوار را شامل شود. علاوه بر این، به دلیل نیاز به زمان اضافی برای پنهان کردن علائم انتخاب پوست، می تواند مشکلاتی در مدیریت زمان و تأخیر ایجاد کند. علاوه بر این نگرانی های مربوط به سلامت عاطفی و روانی که با اختلال بیرون آوردن بدن همراه است. عوارض جسمی نیز وجود دارد که وقتی افراد به طور عادی پوست خود را انتخاب می کنند بسیار رایج است. برخی از آنها نیاز به درمان پزشکی دارند. به عنوان مثال، برداشتن یک زخم باز می تواند منجر به عفونت شود و در برخی موارد، می تواند باعث تغییر رنگ یا حتی تغییر شکل شود.

بنابراین، از آنجا که اختلال در برداشتن پوست می تواند بر سلامت روحی و جسمی فرد تأثیر منفی بگذارد. بسیار مهم است که افراد در اسرع وقت به دنبال کمک باشند. زیرا اختلال برداشت پوست معمولاً در صورت عدم درمان مزمن است.

درمان اختلال

اختلال چیدن پوست چیست؟

پروتکل های درمانی برای اختلال چیدن پوست معمولاً شامل ترکیبی از درمان و دارو است. یک نوع روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به خصوص مفید باشد. زیرا شامل تغییر افکار فرد است تا بتواند از رفتارهای چیدن پوست جلوگیری کند. این روش می تواند به معنای پرداختن به احساسات و عواطف فردی باشد که او را وادار به انتخاب در پوست خود می کند. همچنین می تواند روشهای جدیدی را برای مقابله با او به ارمغان آورد تا تمایل کمتری برای انتخاب داشته باشند. یافتن یک درمانگر که بتواند شما را از این احساسات آگاه سازد و نحوه واکنش شما به آنها آسان است. مرکز مشاوره همکده در این مسیر شما را یاری می دهد.

 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا